31 Οκτωβρίου 2025

Γιάννης Κατσούλης: Η Σάμος Έξω από την Ακτοπλοϊκή Σύνδεση Βόλου-Χίου-Λέσβου – Μια Αποφασιστική Παράλειψη

 

Μέσα από την πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Βορείου Αιγαίου στη Μυτιλήνη, ο Περιφερειακός Σύμβουλος Σάμου, Γιάννης Κατσούλης, εξέφρασε την έντονη διαμαρτυρία του για την αποκλειστική απόφαση να μην περιληφθεί η Σάμος στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις που θα ενώνουν τον Βόλο με Χίο και Λέσβο. Μια απόφαση που, όπως φάνηκε, αγνοεί τις ανάγκες του νησιού, τόσο από οικονομική όσο και από κοινωνική σκοπιά.

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση Βόλου – Χίου – Λέσβου είναι, χωρίς αμφιβολία, ένα σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση της επικοινωνίας μεταξύ των νησιών του Αιγαίου και της ηπειρωτικής Ελλάδας. Με την απόφαση αυτή, αναμένεται να αυξηθούν οι μετακινήσεις, να διευκολυνθεί το εμπόριο και να ενισχυθεί η τουριστική κίνηση στις περιοχές που θα συνδεθούν. Εξαιρετικά θετικές εξελίξεις για τα νησιά, πλην όμως η Σάμος μένει και πάλι απ’ έξω.

Η απογοήτευση για την αδιαφορία των τοπικών και περιφερειακών αρχών είναι κάτι παραπάνω από εμφανής. Ο κ. Κατσούλης επεσήμανε ότι η Περιφερειακή Αρχή, παρά τις διαμαρτυρίες και τις ανησυχίες των πολιτών και των τοπικών φορέων της Σάμου, δεν έλαβε καμία πρωτοβουλία για να διασφαλίσει ότι το νησί θα συμπεριληφθεί στη νέα ακτοπλοϊκή σύνδεση. Αντίθετα, η απάντηση του Περιφερειάρχη  ήταν ότι η απόφαση για τους προορισμούς «έχει ήδη ληφθεί από την κεντρική πολιτεία», χωρίς να δείχνει καμία διάθεση να πιέσει ή να διαπραγματευτεί για την αναγκαία συμπερίληψη της Σάμου.

Αυτή η αδιαφορία δεν αποτελεί απλώς μια γραφειοκρατική παράλειψη, αλλά πλήττει καίρια την οικονομία του νησιού, τη ζωή των κατοίκων του και τις προοπτικές του τουρισμού. Ο τουριστικός τομέας της Σάμου, αν και σημαντικός, χρειάζεται συνεχώς νέες δυνατότητες πρόσβασης για να επεκταθεί και να αντεπεξέλθει στις αυξανόμενες ανάγκες. Όταν μάλιστα μιλάμε για μια περιοχή που συνδέεται άμεσα με δεκάδες στρατιωτικούς, δημόσιους υπαλλήλους και εκπαιδευτικούς από τη Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα, η ανάγκη για έναν πιο άμεσο, οικονομικό και γρήγορο τρόπο πρόσβασης είναι αυτονόητη.

Η απουσία της Σάμου από τη νέα ακτοπλοϊκή σύνδεση σημαίνει ότι το νησί στερείται μία ακόμη αναγκαία διέξοδο για την οικονομική του ανάπτυξη. Κάθε απόφαση που περιθωριοποιεί το νησί, αποδυναμώνει τις τοπικές επιχειρήσεις, την εμπορική δραστηριότητα και, φυσικά, τη ζωή των κατοίκων του. Ο αποκλεισμός της Σάμου από αυτό το δίκτυο δεν είναι απλώς μια τεχνική λεπτομέρεια. Είναι μια πολιτική απόφαση που στέλνει το μήνυμα ότι το νησί παραμένει στο περιθώριο, παρά τη στρατηγική του σημασία για το Αιγαίο.

Το πιο εντυπωσιακό, ωστόσο, είναι ότι η Περιφερειακή Αρχή δεν έδειξε καμία πρωτοβουλία να θέσει το θέμα, να συντονίσει ενέργειες ή να πιέσει για την ένταξη της Σάμου στις εν λόγω ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Η έλλειψη πολιτικής βούλησης για μια τόσο σημαντική υπόθεση δεν μπορεί παρά να προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες για την προτεραιότητα που δίδεται στα νησιά του Βορείου Αιγαίου.

Ποιο είναι το μήνυμα που στέλνει αυτή η αδιαφορία στους πολίτες της Σάμου; Ότι δεν αξίζει να επενδύσουμε σε ένα καλύτερο μέλλον για το νησί μας; Ότι δεν υπάρχει χώρος για τη Σάμο στον χάρτη των σύγχρονων ακτοπλοϊκών συνδέσεων; Ή μήπως είναι η άλλη όψη του νομίσματος της υποβάθμισης του νησιού μας από τις κεντρικές και τοπικές αρχές;

Η Σάμος χρειάζεται και αξίζει να έχει τη δυνατότητα πρόσβασης στην ηπειρωτική Ελλάδα μέσω ακτοπλοϊκών συνδέσεων που θα ενισχύσουν την οικονομία της, θα διευκολύνουν τη μετακίνηση των πολιτών και θα προσελκύσουν επισκέπτες. Η Περιφερειακή Αρχή οφείλει να επανεξετάσει την απόφαση και να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να μην αφήσει τη Σάμο εκτός της αυξανόμενης ακτοπλοϊκής δικτύωσης του Αιγαίου. Αν η ανάπτυξη δεν είναι για όλους, τότε είναι μόνο για λίγους – και η Σάμος δεν μπορεί να μείνει απ’ έξω.