Η Νίκη Κεραμέως επιμένει σε επιλογές που οδήγησαν στη μη απορρόφηση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ενώ και όσα δόθηκαν είχαν μόνους κερδισμένους κοινωνικούς φορείς και ΚΔΒΜ.
«Ο ορισμός της παράνοιας είναι να κάνεις το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά περιμένοντας διαφορετικά αποτελέσματα». Μπορεί να μην το είπε ο Αϊνστάιν αλλά ταιριάζει γάντι στις πράξεις της υπουργού Εργασίας Νίκης Κεραμέως. Το πρόβλημα είναι ότι επαναλαμβάνει μια πράξη με την οποία χάνονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κοινοτικού χρήματος για την Ελλάδα.
Αναφερόμαστε στα προγράμματα κατάρτισης ύψους 232 εκατ. (για υλοποίηση το έτος 2022) που δόθηκαν μεταξύ άλλων σε κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΒΕ, ΕΣΕΕ κ.ά.) και είχαν ενταχθεί στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού, εκπαίδευση και διά βίου μάθηση 2014-2020». Εκείνοι δεν κατάφεραν να τα αξιοποιήσουν αφού επέλεξαν να κάνουν τους μεσίτες σε συγκεκριμένα κέντρα διά βίου μάθησης (ΚΔΒΜ). Στο τέλος Ιουλίου, όπως αποκαλύπτει το Documento, με διαδοχικές αποφάσεις της Ν. Κεραμέως ανακλήθηκαν οι αποφάσεις ένταξης αφού δεν κατάφεραν να τις υλοποιήσουν και μετατίθενται στο νέο πρόγραμμα «Ανθρώπινο δυναμικό και κοινωνική συνοχή» της προγραμματικής περιόδου 202127. Στο ενδιάμεσο έγιναν καπνός λόγω της ανικανότητας υλοποίησης πολλά εκ των 232 εκατ. ευρώ που ήταν ενταγμένα στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού, εκπαίδευση και διά βίου μάθηση 2014-2020». Ποιος έχασε από τα παιχνιδάκια αυτά της κυβέρνησης Μητσοτάκη με τους κοινωνικούς φορείς;
Ad
Unmute
Agios Nikolaos: απούλητοι καναπέδες σχεδόν χαρίζονται
Aπούλητοι καναπέδες
«Η Κάμαλα έριξε το δόλωμα και ο Τραμπ το άρπαξε» - Οι πρώτες αναλύσεις για το ντιμπέιτ - Documento
Documento News
by Taboola
Ας το δούμε αναλυτικά:
• Η ελληνική οικονομία, αφού η ελληνική αγορά εργασίας ασφυκτιά από την έλλειψη εξειδίκευσης και ως εκ τούτου υποδαυλίζεται η υγιής μέσω της παραγωγικότητας ανάπτυξη του ΑΕΠ.
• Οι μισθωτοί, δεδομένου ότι τα εξειδικευμένα στελέχη πληρώνονται πολύ περισσότερο από τους ανειδίκευτους εργάτες.
• Οι εργοδότες, καθότι η έλλειψη εξειδίκευσης του ανθρώπινου δυναμικού μειώνει την παραγωγικότητα.
• Ο ΕΦΚΑ, καθώς μειωμένες αποδοχές σημαίνουν και μειωμένα ασφάλιστρα.
Ομως η κυβέρνηση Μητσοτάκη, σε μια άλλη εκδοχή της «λίστας Πέτσα», έχει «ταϊσμένους» τους κοινωνικούς εταίρους και δεν αντιδρούν σε όσα εκείνη θεσμοθετεί σε βάρος της πραγματικής οικονομίας. Κάπως έτσι καταγράφηκαν σχεδόν μηδενικές αντιδράσεις από τη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) κατά των αντεργατικών νόμων Χατζηδάκη (2021, ελαστικό ωράριο) και Γεωργιάδη (13ωρη εργασία σε δύο εργοδότες). Κάπως έτσι οι λοιποί –πλην Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ)–, εργοδοτικοί συνδικαλιστικοί φορείς δεν αντιδρούν στην εγκαθίδρυση καρτέλ που απογειώνει την αισχροκέρδεια σε κάθε κλάδο της οικονομίας.
Οι ανακλήσεις
Τι σημαίνουν οι φράσεις «ανάκληση της με αριθ. πρωτ. 2.6886/1512-2022 Απόφασης» και «διότι, η πράξη θα μεταφερθεί στο Πρόγραμμα “Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή” της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027»; Πολύ απλά την απώλεια 232 εκατ. ευρώ από το προηγούμενο πρόγραμμα και την ενδεχόμενη απώλεια άλλων 232 εκατ. ευρώ από το τρέχον πρόγραμμα. Πώς είναι δυνατόν να θεωρεί κάποιος ότι αυτοί που απέτυχαν το 2022 θα πετύχουν το 2024; Το σίγουρο είναι ότι το θεωρούν πιθανό να συμβεί η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως όπως και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που την εποπτεύει και τη θεωρεί στενή του συνεργάτιδα.
Αναφερόμαστε στις καλοκαιρινές αποφάσεις (Ιούλιος, Αύγουστος 2024) της Ν. Κεραμέως που αναδεικνύουν όλον τον βόρβορο πίσω από τα προγράμματα κατάρτισης του υπουργείου Εργασίας.
Αναλυτικότερα, με την υπουργική απόφαση Α.Π. 1272/01-072024 (κωδικός ΥΕΚΑ 01) κάλεσε συγκεκριμένους φορείς να καταθέσουν προτάσεις κατάρτισης που συνολικά θα επιδοτηθούν με 62,6 εκατ. ευρώ. Επίσης με άλλη υπουργική απόφαση, την ΑΠ 1505/2507-2024 (κωδικός ΥΕΚΑ 02), προσκάλεσε κοινωνικούς φορείς
να καταθέσουν προτάσεις κατάρτισης που συνολικά θα επιδοτηθούν με 169,6 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικότερα οι δικαιούχοι φορείς είναι,
κωδικός πρόσκλησης: YEKA 01 ποσού 62.611.277 ευρώ με δικαιούχους φορείς:
• Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδος,
• Ινστιτούτο Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας,
• Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πλεκτικής – Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ),
• Σύνδεσμος Κατασκευαστών Ετοιμων Ενδυμάτων (ΣΚΕΕ),
• Ελληνικός Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βιοτεχνών – Βιομηχάνων Υποδημάτων και Εξαγωγέων ΕΛΣΕΒΒΥΕ,
• Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ),
• Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας.
• Κωδικός πρόσκλησης: YEKA 02 ποσού 169.606.879 ευρώ με δικαιούχους φορείς:
• Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος,
• Ινστιτούτο Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων,
• Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ),
• Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ),
• Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας,
• Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας,
• Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ),
• Ανώνυμη Εταιρεία Αναπτυξιακών Δράσεων Στέγη της Ελληνικής Βιομηχανίας,
• Ινστιτούτο Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας.
Μέχρι εδώ όλα είναι καλά δομημένα. Είναι προφανές ότι οι κοινωνικοί φορείς γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τις ανάγκες των κλάδων που εκπροσωπούν και ως εκ τούτου μπορούν να εκπονήσουν τα κατάλληλα προγράμματα κατάρτισης ώστε να δοθεί πραγματική εξειδίκευση στους μισθωτούς κάθε τομέα. Τι γίνεται όμως όταν αυτοί οι φορείς αποτυγχάνουν γιατί το παίζουν μεσίτες προς άγρα κοινοτικών χρημάτων και δεν καταφέρνουν να απορροφήσουν τα χρήματα για την κατάρτιση;
Εγιναν «καπνός»
Τότε έρχεται η Ν. Κεραμέως, επιβραβεύει προς δόξα της αριστείας την αποτυχία, ανακαλεί τις προηγούμενες αποφάσεις του Κωστή Χατζηδάκη και ξαναδίνει στους ίδιους φορείς τα ίδια προγράμματα κατάρτισης εντάσσοντάς τα στη νέα προγραμματική περίοδο. Τι γίνεται όμως με τα κοινοτικά κονδύλια που δεν απορροφήθηκαν; Πολύ απλά χάθηκαν…
Αναλυτικότερα:
Με την απόφαση ΑΠ 1594/06-08-2024 ανακάλεσε τη με αριθμό πρωτοκόλλου 2.6886/15-12-2022 απόφαση ένταξης και με την ίδια απόφαση τα επανένταξε στο νέο πρόγραμμα «Ανθρώπινο δυναμικό και κοινωνική συνοχή» της προγραμματικής περιόδου 2021-27 (αφορά μεταξύ άλλων το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ).
Το ίδιο ακριβώς έπραξε με την απόφαση ΑΠ 1597/06-08-2024 (αφορά τον ΣΒΕ).
Ακριβώς το ίδιο έγινε μέσω της απόφασης με ΑΠ 1595/06-08-2024 (αφορά το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος).
Ακριβώς τα ίδια και για την Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδος με τη με ΑΠ 1596/06-08-2024.
Εισπράττουν μεσιτικά
Κάτι σάπιο υπάρχει στον χώρο της κατάρτισης μέσω της οποίας απορροφούν πακτωλό εκατομμύριων ευρώ συνδικαλιστικοί φορείς της χώρας. Πώς αλλιώς μπορεί να ερμηνευτεί το γεγονός πως παρότι οι περισσότεροι από τους κοινωνικούς εταίρους (π.χ. ΓΣΕΕ, ΣΒΕ, ΟΕΕ, ΣΕΤΕ, ΤΕΕ κ.ά.) έχουν κέντρα διά βίου μάθησης πιστοποιημένα από το υπουργείο Παιδείας, μόλις εγκριθεί κάποιο έργο τους το προκηρύσσουν και το αναθέτουν σε προσυμφωνημένη ομάδα ΚΔΒΜ ή σε έναν συγκεκριμένο φορέα; Κατ’ ουσίαν λειτουργούν ως μεσίτες αφού λαμβάνουν τα χρήματα με υπουργικές αποφάσεις, εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι ως κοινωνικοί φορείς γνωρίζουν καλύτερα τις ανάγκες του κλάδου που εκπροσωπούν. Απορροφούν συνεπώς κρίσιμους πόρους για την καταπολέμηση της ανεργίας και στη συνέχεια μεταθέτουν την κατάρτιση σε εκλεκτά του καθενός ΚΔΒΜ, παρακρατώντας προφανώς μέρος αυτών των κοινοτικών κονδυλίων.
Εδώ εισέρχεται η δεύτερη «πατέντα» που καθιστά την κατάρτιση απλή «μηχανή απορρόφησης κοινοτικού χρήματος» χωρίς ωφέλεια για την οικονομία. Δεν υφίσταται στοχοποίηση, άρα και μέτρηση της αποτελεσματικότητας. Επίσης η μόνη πιστοποιημένη στοχοθέτηση είναι η «εξ αποστάσεως κατάρτιση», την οποία όλοι «θαυμάσαμε» με την προσπάθεια διασπάθισης δημόσιου χρήματος από τον Γιάννη Βρούτση το 2020 με τα προγράμματα τύπου «σκόιλ ελικίκου».
Ούτε λίγο ούτε πολύ συνεπώς απαξιώνεται η κατάρτιση προς χάρη εξυπηρέτησης «ημετέρων». Τέλος προφανώς δεν υπάρχει οποιαδήποτε πρόβλεψη γεωγραφικής κατανομής ωφελουμένων και συγκεντρώνονται οι συμμετέχοντες στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. Σημειώνεται ότι δεν υπάρχει οποιαδήποτε βάση δεδομένων που να συγκεντρώνει τα στοιχεία των συμμετεχόντων ανά κοινωνικό εταίρο κι έτσι θα υλοποιηθούν προγράμματα με τους ίδιους ωφελούμενους να «καταρτίζονται» παράλληλα.
Εδώ λοιπόν εισέρχονται τα ερωτήματα:
Ποιοι λόγοι επέβαλαν στη Ν. Κεραμέως, δεδομένης της αποτυχίας απορρόφησης, να αναθέσει ουσιαστικά απευθείας στους κοινωνικούς εταίρους τους συγκεκριμένους πόρους των 232 εκατ. ευρώ και δεν τα ανέθεσε στη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ);
Αραγε ποια συγκεκριμένα ΚΔΒΜ είχαν αναλάβει την υλοποίηση των έργων στις συγκεκριμένες προκηρύξεις που δεν υλοποιήθηκαν στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο; Μήπως θα αναλάβουν οι ίδιοι τα ίδια προγράμματα που δεν απορρόφησαν το 2022;
Μείζον ζήτημα για τη βιομηχανία το εξειδικευμένο προσωπικό
Εάν υπάρχει ένα ζήτημα που θέτουν όλοι οι εργοδοτικοί συνδικαλιστικοί φορείς είναι αυτό της κατάρτισης του ελληνικού εργατικού δυναμικού. Μόλις δέκα μέρες πριν και ενόψει της παρουσίας του πρωθυπουργού στην 88η Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), ένας από τους κοινωνικούς εταίρους, παρέδωσε υπόμνημα στον Κυρ. Μητσοτάκη στο οποίο χαρακτηρίζει κορυφαίο πρόβλημα την αδυναμία εξεύρεσης κατάλληλου (εξειδικευμένου) προσωπικού. «Η μεγάλη πρόκληση για την κάλυψη του ελλείμματος της βιομηχανίας σε εργαζόμενους με “τεχνικές” δεξιότητες είναι η ορθή διάρθρωση και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς εργασίας, αλλά και των δομών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) της χώρας» παρατηρεί στο υπόμνημά του ο ΣΒΕ
Τζώρτζης Ρούσσος
ΠΗΓΗ https://www.documentonews.gr/