26 Οκτωβρίου 2023

Στο στόχαστρο ξανά το δάσος της Βάστριας...άρθρο του δημοσιογράφου Γιώργου Παγούδη

 

Το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου επανέρχεται στην κατασκευή του δρόμου για τη δομή στη Βάστρια Λέσβου και επιχειρεί με νομικά και γραφειοκρατικά τρικ να ξεπεράσει τη δικαστική ήττα στο ΣτΕ και να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα επιτρέψουν την κοπή 1.000 και πλέον πεύκων στην καρδιά του μεγαλύτερου δάσους στο Αιγαίο.

Με νομικά και γραφειοκρατικά τρικ προσπαθεί το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου να επανέλθει και να κατασκευάσει τελικά τον δρόμο για τη δομή στη Βάστρια Λέσβου, οδηγώντας μοιραία σε δεύτερο γύρο τη δικαστική αντιπαράθεση με την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και τις γειτονικές κοινότητες της Βάστριας.

Οπως αποδεικνύεται, το υπουργείο είχε αντιληφθεί τη δικαστική ήττα στο ΣτΕ μήνες πριν από την επίσημη ανακοίνωση που οδήγησε σε ματαίωση τα σχέδια για την κατασκευή της βασικής οδού πρόσβασης στη δομή. Εξ ου και ξεκίνησε να εξυφαίνει νέο σχέδιο παράκαμψης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ώστε να δημιουργήσει τις συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν την κοπή 1.000 και πλέον πεύκων στην καρδιά του μεγαλύτερου δάσους στο Αιγαίο, που απλώνεται από άκρη σε άκρη της Λέσβου.

Αποκαλυπτική ήταν η απάντηση του υπουργείου στις 18 Οκτωβρίου σε σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση βουλευτών της Ελληνικής Λύσης. Το υπουργείο, αφού αναφέρεται σε όλο το ιστορικό που οδήγησε στη ματαίωση του συνοδού έργου της κατασκευής οδού πρόσβασης για τη δομή, βάσει της απόφασης του ΣτΕ που εκδόθηκε τον Ιούλιο, αποκαλύπτει ότι ήδη από τον Απρίλιο είχε ξεκινήσει νέα διαδικασία έκδοσης περιβαλλοντικής άδειας ανώτερης βαθμίδας για να προλάβει τις εξελίξεις.

Ετσι, συντάσσοντας τις ανάλογες μελέτες που εγκρίθηκαν εν κρυπτώ από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ελεγχόμενης πολιτικά από την κυβέρνηση Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, εξέδωσε με ΚΥΑ νέα περιβαλλοντική άδεια κατηγορίας Α2, υποστηρίζοντας πλέον ότι καλύπτει και τις απαιτήσεις του ΣτΕ. Το ΣτΕ, ακυρώνοντας την περιβαλλοντική άδεια Β’ κατηγορίας, διέταζε την ένταξη του έργου σε ανώτερη κλίμακα και κατά συνέπεια σε πιο αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους.

Ωστόσο, το υπουργείο ξεχνά να υπολογίσει ότι στην έκταση της μισοτελειωμένης δομής στην κορυφή του κατάφυτου βουνού δεν υπάρχουν δίκτυα κοινής ωφέλειας, όρος απαραίτητος για τη νομιμότητα κατασκευής πλέον όλου του έργου.

Η ανυπαρξία δικτύων κοινής ωφέλειας είχε οδηγήσει παλαιότερα σε ναυάγιο και την αδειοδότηση της δομής των Θερμοπυλών.

Οπως βεβαίως ξεχνάει και την κάθετη αντίθεση των πολιτών και των τοπικών αρχών της Λέσβου σε μια τέτοια εξέλιξη. Αυτή η αντίθεση εκφράστηκε τόσο πριν από τις εκλογές με την απόρριψη όλων των σχετικών μελετών κατά τη διαδικασία διαβούλευσης, όσο και μετά τις εκλογές με την ετυμηγορία του εκλογικού σώματος υπέρ του Κώστα Μουτζούρη που είχε κάνει σημαία την αντίθεσή του στις νέες δομές Λέσβου αλλά και της Χίου.

Αλλά, ως φαίνεται και από την απάντηση του υπουργείου, στην παρούσα φάση για την κυβέρνηση προέχει η «αναγκαιότητα κατασκευής του επίμαχου έργου, σε συνδυασμό με τις υποχρεώσεις που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο της συναφθείσας Συμφωνίας Χρηματοδότησης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

ΠΗΓΗ https://www.efsyn.gr/