10 Μαΐου 2010

Χάνουμε 1.000.000 τουρίστες

Μισό εκατομμύριο λιγότεροι τουρίστες από τη Γερμανία και τη Μεγάλη Βρετανία αναμένονται φέτος σε σχέση με πέρσι στην Ελλάδα για διακοπές, ενώ οι απώλειες στο σύνολο των αφίξεων θα ξεπεράσουν το 1 εκατομμύριο μέσα στη φετινή χρονιά: Τη δημοσιονομική κρίση και τα επεισόδια στην Αθήνα θα τα πληρώσει πολύ ακριβά ο ελληνικός τουρισμός. Η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος - όχι για καλό όμως - επί μήνες ολόκληρους.
Οι σκληρές αναφορές στα διεθνή μέσα ενημέρωσης για τους Ελληνες, δίκαιες ή άδικες, έχουν ήδη πλήξει τις κρατήσεις ενώ η χώρα μας δεν έχει ως τώρα αντιδράσει επιχειρώντας βελτίωση της εικόνας στις ξένες αγορές, τόσο λόγω διαχειριστικής αδυναμίας της διοίκησης όσο και λόγω χρεών σε ξένα μέσα ενημέρωσης και αδυναμίας εκτέλεσης νέων διαφημιστικών προγραμμάτων.
Υπολογίζεται ότι η μείωση στις κρατήσεις για διακοπές στη χώρα μας από Γερμανούς φτάνει σε διψήφιο ποσοστό και ίσως προσεγγίσει το ίδιο υψηλό ποσοστό και η μείωση από τη Μεγάλη Βρετανία. Υπάρχουν καταγεγραμμένες σε έρευνες εκτιμήσεις που δείχνουν ότι οι Γερμανοί, λόγω της κρίσης που αντιμετωπίζουν στη χώρα τους, αλλάζουν τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες. Και οι αλλαγές αυτές δεν ευνοούν την Ελλάδα. Υπάρχει στροφή καταρχήν σε γερμανικούς προορισμούς, σε ταξίδια σε γειτονικές χώρες (Ολλανδία, Αυστρία) ή σε φθηνούς μεσογειακούς προορισμούς όπου περιλαμβάνεται η Τουρκία, όχι όμως και η Ελλάδα ή η Ισπανία. Η δημοσιονομική κρίση και τα αρνητικάα δημοσιεύματα για την Ελλάδα επιδεινώνουν την ανταγωνιστική θέση της χώρας μας στην τουριστική αγορά ενώ και τα επεισόδια στην Αθήνα επηρεάζουν ίσως όχι τόσο τον τουρισμό διακοπών στα νησιά όσο τον τουρισμό πόλης (city-break στην Αθήνα, τομέας όπου ήδη στερεί η ελληνική πρωτεύουσα, παρά τα τεράστια συγκριτικά πλεονεκτήματα της).
Οι «απώλειες»
Τα στοιχεία έρευνας που δημοσιοποιήθηκε τον Μάρτιο, στο πλαίσιο της διεθνούς τουριστικής έκθεσης ΙΤΒ, έδειξαν ότι η Γερμανοί ανήκουν στους «ταξιδιάρηδες» λαούς της Ευρώπης. Μάλιστα, πέρσι κατέκτησαν την πρώτη θέση με 73 εκατομμύρια ταξίδια εκτός των συνόρων τους, αφήνοντας τους Βρετανούς πίσω τους. Η Ελλάδα, για τους Γερμανούς, είναι ένας παραδοσιακός προορισμός, όχι όμως από τους σημαντικότερους (μερίδιο 4%).
Αντίθετα, η Γερμανία για τον ελληνικό τουρισμό είναι η πιο σημαντική αγορά, καθώς καλύπτει το 15% των αφίξεων. Πέρσι, οι αφίξεις μειώθηκαν κατά 4,2% στα 2,36 εκατομμύρια και φέτος, εάν επιβεβαιωθούν οι δυσμενείς προβλέψεις για μείωση 10%, τότε μόλις και μετά βίας θα ξεπεράσουν οι αφίξεις από τη Γερμανία τα 2 εκατομμύρια. Οι Βρετανοί έρχονται δεύτεροι στον εισερχόμενο στην Ελλάδα τουρισμό. Πέρσι κατεγράφησαν 2.1 εκατομμύρια αφίξεις, μειωμένες κατά 7,3% σε σχέση με το 2008. Φέτος, πριν από τα επεισόδια και πριν από την έκδοση ταξιδιωτικής οδηγίας που αποτρέπει τους Βρετανούς να έρθουν στην Ελλάδα, αναμενόταν μείωση μεν μικρότερη όμως από το πιθανολογούμενο 10% της Γερμανίας.
Μετά την έκδοση της οδηγίας, όμως, ίσως οι απώλειες φτάσουν στο ίδιο ποσοστό και εάν αυτό συμβεί, θα χαθούν πάνω από 200 χιλιάδες αφίξεις από τη Μεγάλη Βρετανία.
Ταξιωτικές οδηγίες κατά της Ελλάδας έχουν εκδώσει και η Βουλγαρία, Ρουμανία και FYROM. Η κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφή με τις τουριστικές οργανώσεις και κυρίως το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, όσο και με τα γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό, αλλά και με τις πρεσβείες μέσω του υπουργείου Εξωτερικών, για να παραμένει ενήμερη των εξελίξεων. Ομως, τα αντανακλαστικά της χώρας στη διαχείριση κρίσεων ήταν και παραμένουν ανύπαρκτα. Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλές φορές τις τελευταίες δεκαετίες έχει εξαγγελθεί από υπουργικά χείλη η δημιουργία μηχανισμών διαχείρισης κρίσεων, αλλά ποτέ δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο πραγματικότητα.
Πάντα οι εξαγγελίες για τη δημιουργία τέτοιου μηχανισμού γίνονται... μετά το ξέσπασμα κάποιας κρίσης - έτσι κι έγινε και προχθές, όταν εξήγγειλε η κυβέρνηση, μετά τα επεισόδια στην Αθήνα, τη δημιουργία ... ειδικής επιτροπής διαχείρισης κρίσεων.ΠΗΓΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ