4 Αυγούστου 2009

Γιώργος Σπανός: Το… ναυάγιο του «Sardinia Vera» και οι «πειρατές της Κορσικής»

Γιώργος Σπανός: Το… ναυάγιο του «Sardinia Vera» και οι «πειρατές της Κορσικής»



Του Μηνά Τσαμόπουλου

Σε μια δύσκολη οικονομική περίοδο που έχει πλήξει και την ακτοπλοΐα και ενώ γίνονται προσπάθειες να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν από την έλλειψη πλοίων, πριν από μία εβδομάδα ήρθε και η αποχώρηση ενός ακόμη επιβατηγού οχηματαγωγού, του «Sardinia Vera» της εταιρείας «Kallisti Ferries», να ταράξει ακόμη περισσότερο τα νερά.

Η απόσυρση αυτή είναι ο καθρέφτης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι σύγχρονες ακτοπλοϊκές εταιρείες με μικρούς στόλους.

Μάλιστα πρόκειται για μια εταιρεία που έως σήμερα δεν συμμετείχε σε διαγωνισμούς για επιδοτούμενες γραμμές και, το σπουδαιότερο, δεν έχει δανειακές υποχρεώσεις!

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Kallisti Ferries» μιλάει για την απόσυρση άλλου ενός πλοίου από την ελληνική ακτοπλοΐα και για την αιφνίδια αποχώρηση των Γαλλοϊταλών συνεταίρων του που τάραξε για τα καλά τα νερά

Η «Kallisti Ferries» έως την περασμένη εβδομάδα ήταν μια κοινοπραξία ελληνογαλλοϊταλικών συμφερόντων. Οι Γαλλοϊταλοί μέτοχοι αποσύρθηκαν από την ελληνική ακτοπλοΐα παίρνοντας μαζί τους και το «Sardinia Vera».

Στο τιμόνι της εταιρείας βρίσκεται ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ο κ. Γιώργος Σπανός, ένας νεαρός Ικαριώτης επιχειρηματίας (δεν έχει κλείσει ακόμη τα 40 του χρόνια) που ανήκει στο «νέο αίμα της ακτοπλοΐας». Τι θα κάνει μετά την απόσυρση των ξένων; Θα συνεχίσει αυτόνομα με την εταιρεία την πορεία του. Και εξηγεί το γιατί…

- Γιατί αποσύρθηκε το «Sardinia Vera» από την ελληνική ακτοπλοΐα; Επηρέασε την εταιρεία σας η παγκόσμια οικονομική κρίση;

Η παγκόσμια οικονομική κρίση επηρεάζει κατ’ αρχάς και την κρίση των ανθρώπων... Αμεσα την ίδια την εταιρεία «Kallisti» δεν μπορώ να πω ότι την άγγιξε, πέρα από τις εποχικές αυξομειώσεις που είναι προβλεπόμενες. Η έντονη πτώση όμως του μεταφορικού έργου στη Δυτική Ιταλία και στη Νότια Γαλλία, όπου δραστηριοποιείται η συμμέτοχος στην «Kallisti» «Corsica Ferries», σίγουρα επηρέασε και τα δικά τους σχέδια για τις προοπτικές της ελληνικής αγοράς.

- Η κρίση δηλαδή δεν είχε αντίκτυπο στην ελληνική ακτοπλοΐα; Δεν μείωσε την κίνηση των επιβατών;

Λόγω της αυτοσυγκράτησης που κυριαρχεί εδώ και λίγους μήνες στους πολίτες μίκρυνε το χρονικό περιθώριο μεταξύ της αγοράς του εισιτηρίου και του ταξιδιού. Αυτό είναι πιο έντονο στην Ευρώπη διότι μειώθηκαν αισθητά οι χειμερινές εισπράξεις των εταιρειών από τις προγραμματισμένες κρατήσεις του καλοκαιριού, τις οποίες συνήθιζαν να κάνουν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι από τον χειμώνα.

Στην Ελλάδα, εκτός από το παραπάνω, έχουμε απλώς εντονότερα φαινόμενα καθυστερημένων πληρωμών και επισφαλειών. Το ποιος επηρεάστηκε περισσότερο θα φανεί μετά τον απολογισμό του 2009.

- Δέσιμο πλοίων, επίσχεση εργασίας… Η εταιρεία σας καθώς και άλλες της ελληνικής ακτοπλοΐας αντιμετώπισαν προβλήματα και βρέθηκαν στο επίκεντρο των δυσμενών εξελίξεων. Γιατί;

Σε αυτό το θέμα η κάθε περίπτωση είναι διαφορετική μεταξύ των εταιρειών, λόγω των διαφορετικών αιτίων. Επίσης, είναι και διαφορετική η αντιμετώπιση από κάποια σωματεία. Η «Kallisti», για παράδειγμα, όντας η μόνη εταιρεία του χώρου χωρίς δάνεια, κάποιες φορές λόγω καθυστερημένων εισπράξεων δεν ήταν έτοιμη να ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις προς τα πληρώματά της στην αρχή κάθε μηνός το καταχείμωνο. Ενα πλοίο, όμως, που δεν κάνει δρομολόγια, μειώνει σωρευτικά τις πωλήσεις του, σημαίνει ότι οι ναυτικοί του κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους…

Συν κάποιες εκάστοτε έξωθεν πιέσεις από συγκεκριμένους εκπροσώπους σωματείων (δεν αναφέρομαι στο σύνολο της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, της οποίας το έργο σέβομαι), οι οποίοι αδιαφορούν για τις συνέπειες που θα είχε αυτή η τακτική στους ίδιους και στους υπόλοιπους συναδέλφους τους, το πράγμα καταλήγει σε αδιέξοδο.

Δηλαδή τώρα τα συγκεκριμένα σωματεία είναι ευχαριστημένα που 100 ναυτικοί δεν έχουν δουλειά στην πιο δύσκολη περίοδο των τελευταίων δεκαετιών και υπάρχουν δύο λιγότερα πλοία;

Πού θα τους βρούνε δουλειά ακριβώς; Η συνεργασία και η πίστη σε μια εταιρεία που προσπαθεί να λειτουργήσει σύμφωνα με τα χρηστά και συναλλακτικά ήθη, παρέχει υψηλότερους μισθούς από άλλες, έχει μακροχρόνιες βλέψεις και παρέχει τα πιο άνετα δρομολόγια ήταν προτιμότερη από το «εν τη παλάμη και ούτω βοήσομεν», το οποίο μάλιστα έχει κοντόφθαλμη, υποκειμενική και αδιέξοδη στήριξη.

- Αφενός δηλαδή υπάρχει καθυστέρηση στην καταβολή των οφειλομένων από το κράτος -και όχι μόνο- και αφετέρου οι ακτοπλοϊκές οφείλουν να πληρώνουν όλες τις υποχρεώσεις τους άμεσα…

Κοιτάξτε, εμείς δεν είχαμε επιδοτήσεις, οπότε το ΥΕΝΑΝΠ δεν μας χρωστά λεφτά. Ομως δεν υπάρχει μόνο καθυστέρηση στην καταβολή επιδοτήσεων, όπου αυτές υπάρχουν.

Τα λεφτά καθυστερούν να εισπραχθούν από παντού: από Νομαρχίες αλλά και από διάφορους πράκτορες, οι οποίοι τζιράρουν τα λεφτά των εταιρειών, αποπληρώνοντάς τις με καθυστέρηση. Υπάρχει Νομαρχία αυτή τη στιγμή που μας οφείλει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ από πέρυσι. Η «Kallisti», όπως και οι περισσότερες εταιρείες, δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα εμπορικής επιτυχίας, αλλά εισπρακτικής.

- Τι ακριβώς εννοείται «η ‘‘Kallisti’’ αντιμετώπιζει πρόβλημα εισπρακτικής επιτυχίας»;

Είτε είναι επιδοτήσεις είτε μεγάλοι οφειλέτες, ιδιώτες και κράτος, πληρώνουν με καθυστέρηση μηνών! Κάθε μήνα που τρέχει όμως η εταιρεία πρέπει να καλύπτει σε μετρητά καύσιμα, μισθούς, ΝΑΤ, λιμανιάτικα, τέλη επιβατών και οχημάτων και όλο σχεδόν το 30% των κρατήσεων επί εκάστου εισιτηρίου, το οποίο όμως θα εισπράξει ύστερα από μήνες (!). Το δε περίπου 40% όλων των εισιτηρίων είναι εκπτωτικό από τον νόμο (χωρίς να ισχύει κάτι τέτοιο στα άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς). Και όταν καμιά φορά δεν καταφέρει να παίξει σωστά τον ρόλο του εισπράκτορα, αντιμετωπίζει και πρόστιμα, τα οποία φυσικά δεν είναι και εύκολο να μετακυλιστούν στους πραγματικά υπευθύνους.

- Πόσο μπορεί να αντέξει μια εταιρεία υπό τέτοιες συνθήκες;

Αν δεν προσαρμοστεί άμεσα το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στον ελάχιστο χρόνο απασχόλησης σε ταχύπλοα και συμβατικά πλοία και αν δεν αρθούν άμεσα οι μη ανταποδοτικές κρατήσεις και ο φοροεισπρακτικός ρόλος των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι εταιρείες απλώς δεν θα αντέξουν. Δεν είναι ήδη αρκετά τα σημάδια σήμερα; Πλοία φεύγουν, δεν έρχονται. Ακόμα και οι δύο μεγάλοι όμιλοι που στηρίζονται από τράπεζες σήμερα είναι ζημιογόνοι.

- Εχετε απευθυνθεί στο ΥΕΝ και τι απάντηση έχετε λάβει από την πολιτική ηγεσία;

Η Ενωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας έχει έντονη δράση σε αυτό τον τομέα, ως ένα από τα επίσημα όργανα εκπροσώπησης του χώρου. Θεωρώ σημαντική συγκυρία την ύπαρξη ανθρώπων στο ΥΕΝΑΝΠ, όπως ο υφυπουργός κ. Πάνος Καμμένος, ο οποίος είναι γνώστης της ναυτιλίας και έχει ζήλο και ενδιαφέρον στο να δίνει λύσεις.

Αυτή η συγκυρία πρέπει να αξιοποιηθεί, γιατί στο ΥΕΝΑΝΠ πέρασαν κατά κόρον (από όλα τα κόμματα) πολιτικοί που ενώ δεν ήξεραν τη διαφορά της πλώρης από την πρύμνη έπρεπε να διαχειριστούν όλα τα ναυτιλιακά θέματα. Το αποτέλεσμα είναι σήμερα να καθίστανται οι λύσεις δυσχερέστερες - και να το κάνουν αυτό οι άνθρωποι που θα ήθελαν να τις δώσουν!...

- Στραφήκατε ποτέ κατά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κι αν ναι, γιατί;

Κατάγομαι από την Ικαρία. Είμαι νησιώτης με βαθιές ρίζες - και μάλιστα ενεργός πολίτης στον Νομό Σάμου. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ως η αμεσότερα εμπλεκόμενη με τον πολίτη, δεν βρίσκεται σε κανένα απυρόβλητο, ειδικά από ανθρώπους που κατάγονται, επιχειρούν και επενδύουν στην ιδιαίτερη πατρίδα τους με ίδια μέσα και πρωτοβουλίες. Οταν κάποιοι -όχι στο σύνολο- εκπρόσωποι της Τ.Α. Σάμου κάνουν ερασιτεχνική πολιτική σχετικά με τις συγκοινωνίες ενώ είχε λυθεί το πραγματικό πρόβλημα, για να διατηρήσουν μια αντιπολιτευτική στάση για λόγους μικροκομματικής πολιτικής, όλοι μας ενοχλούμαστε, διότι ενώ θα έπρεπε να στηρίζουν συκοφαντούν και έχουν ταυτόχρονα και απαράδεκτη στάση αχαριστίας.

Ευτυχώς, αυτές τις στάσεις τις διαβάζουν άμεσα οι πολίτες, αλλά δεν σημαίνει ότι και εγώ μπορώ να ανέχομαι τον καθέναν να κάνει το κομμάτι του στην τοπική κοινωνία εις βάρος μου. Θεωρώ και διακηρύττω ότι πρέπει να βγουν μπροστά και να διεκδικήσουν ή να συνεχίσουν να διεκδικούν αιρετές θέσεις άνθρωποι που βάζουν τον τόπο τους πάνω από τον εαυτό τους και πάνω από το κόμμα τους όταν τα συμφέροντα αυτά είναι αντίθετα.

- Είναι αλήθεια ότι έχετε κόντρα με τα ναυτεργατικά σωματεία;

Κοιτάξτε, η διάσταση αυτού του θέματος είναι τεράστια. Η κόντρα, που λέτε όμως αφορά συγκεκριμένα άτομα τα οποία λειτουργούν με αρνητικά κίνητρα για λόγους δικούς τους και όχι για το συμφέρον των ναυτεργατών, εκθέτοντας μάλιστα και τους συναδέλφους τους συνδικαλιστές.

- Την περασμένη εβδομάδα το «Sardinia Vera» απέπλευσε με τη βοήθεια ρυμουλκού και χωρίς πλήρωμα για την Ιταλία. Ποιοι λόγοι οδήγησαν σε αυτή την εξέλιξη;

Οι λόγοι έχουν σχέση με τα προαναφερθέντα φαινόμενα εμπλοκής εξωγενών παραγόντων στη διαχείριση των πληρωμάτων και θεωρήσαμε ότι ένα reset θα ήταν η καλύτερη λύση, για να αποφευχθούν και να σταματήσουν να τρέφονται τέτοια φαινόμενα.

Το ίδιο συνέβη και με το ταχύπλοο της εταιρείας «Corsica Express Three» λίγους μήνες πριν, όπου γνωρίσαμε ανεξέλεγκτες καταστάσεις, αλλά φαίνεται ότι δεν έβαλε μυαλό κανείς.

Ταυτόχρονα, ο γαλλοϊταλικός ναυτιλιακός όμιλος «Corsica Ferries», δρώντας ως πλοιοκτήτρια εταιρεία και συμμέτοχος στην «Kallisti Ferries», ζήτησε την παύση του ναυλοσύμφωνου και την αποδρομολόγηση και του δεύτερου πλοίου της ύστερα από όλες αυτές τις επανειλημμένες και ακατανόητες πρακτικές.

- Ποιες είναι αυτές οι «ακατανόητες πρακτικές»;

Για παράδειγμα όταν το πλοίο χρειαζόταν να εκτελέσει κάποιες εργασίες για την ετήσια επιθεώρησή του και να συνεχίσει τα δρομολόγιά του, κάποια σωματεία πίεζαν τους ναυτικούς να μη συνεργαστούν καν στη μετακίνηση του πλοίου από τον Πειραιά στο Πέραμα.

Σημειωτέον ότι όταν καλούσαμε τους «επισχεσίες» να λάβουν τα δεδουλευμένα τους, συμπεριλαμβανομένων φυσικά των ημερών της επίσχεσης, δεν έρχονταν και άρχιζαν να προφασίζονται παράλογες απαιτήσεις, καθυστερώντας ακόμα περισσότερο την επαναλειτουργία του πλοίου.

Την ίδια στιγμή όπου οι Φούρνοι και ο Αγιος Κήρυκος διαμαρτύρονταν για έλλειψη δρομολογίων, Φουρνιώτες και Ικαριώτες ναυτικοί και εκπρόσωποι σωματείων έκαναν τα αδύνατα δυνατά ώστε το πλοίο να μην ξεκινήσει, θέλοντας να διατηρηθούν οι επισχέσεις για τις οποίες, ενώ η εταιρεία προσέφερε τα λεφτά, οι ναυτικοί δεν προσέρχονταν να τα παραλάβουν με απίστευτες κατευθυνόμενες προφάσεις και αξιώσεις.

Η αποχώρηση ενός πλοίου από την ελληνική αγορά εν μέσω καλοκαιριού δεν θα μπορούσε να γίνει παρά μόνο για λόγους αθέμιτης αντιμετώπισης, σε συνδυασμό όμως με τη διαφορετική αντίληψη των μετόχων στην «Kallisti» για την ευέλικτη αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Η διαφορά κουλτούρας και αντίληψης (ελληνική - γαλλική) δυσχέραινε και από μέρους μας τις σωστές αντιδράσεις σε αυτά τα θέματα.

- Και τι θα απογίνει η εταιρεία «Kallisti»; Θα μείνει στην ελληνική ακτοπλοΐα; Εσείς τι σχεδιάζετε;

Η «Kallisti» είναι η νεότερη εταιρεία στην ακτοπλοΐα. Τα τελευταία δυόμισι χρόνια απέκτησε συσσωρευμένες εμπειρίες από όλο το… σύστημα. Εξυπηρέτησε με ζήλο και μεράκι άγονους προορισμούς, με ταχύπλοο και συμβατικό πλοίο, χειμώνα καλοκαίρι, χωρίς εκβιασμούς και προϋποθέσεις προς το υπουργείο και τους επαγγελματίες του Νομού Σάμου.

Η αλλαγή που συντελείται αυτή την περίοδο αφορά στο μετοχικό της σχήμα και όχι στις βλέψεις της. Η δραστηριοποίηση συνεχίζεται με νέο αέρα, χωρίς βάρη του παρελθόντος και με νέες προϋποθέσεις.

(ράστερ)

«ΘΑ ΠΑΡΩ ΜΕΡΟΣ ΣΤΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΓΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ

- Θα συμμετάσχετε σε διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές;

Η συμμετοχή σε διαγωνισμούς του ΥΕΝΑΝΠ για επιδοτούμενες γραμμές θα πρέπει να θεωρηθεί βέβαιη, όπως βέβαιη είναι και η βούληση να παραμείνουμε και να στηρίξουμε τις γραμμές του Ανατολικού Αιγαίου, τις οποίες άλλωστε αναδείξαμε.

Η τεχνογνωσία μετά τη συνεργασία μας με μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες του ευρωπαϊκού χώρου, αν και υπήρξε στο τέλος «ασυμφωνία χαρακτήρων» λόγω διαφορετικής αντίληψης και σχεδιασμού, είναι καταλυτική για το μέλλον μαζί με το ικαριώτικο πείσμα, την ιδιοσυγκρασία που μας διέπει και την ενδελεχή γνώση του χώρου.πηγή πρώτο θέμα