Oθωμανικός ναυτικός χάρτης
Δημοσιεύουμε μεταφρασμένο από τα τουρκικά κείμενο που αφορά τους σχεδιασμούς της Τουρκίας στο θέμα των 152 νησιών των οποίων αμφισβητείται η ιδιοκτησία από τουρκικής πλευράς.
Το κείμενο δημοσιεύθηκε αμέσως μετά την έγκριση του Κειμένου Εταιρικής Σχέσης Ευρωπαϊκής Ένωσης - Τουρκίας.
Πιστεύουμε ότι το κείμενο πρέπει να μελετηθεί προσεκτικά, γιατί, όπως έχουμε ξαναπεί, για να αντιμετωπίσεις τον αντίπαλο με επιτυχία, πρέπει να γνωρίζεις πώς σκέπτεται και τί σχεδιάζει.
Η δυσφορία του τουρκικού ΓΕΕΘΑ για το Αιγαίο
Εγκρίθηκε το Κείμενο Εταιρικής Σχέσης (ΚΕΣ) που περιέχει τους όρους που αφορούν την Τουρκία για την είσοδό της στην ΕΕ.
Αν δεν είχε εγκριθεί με τη μορφή που το ήθελε η Τουρκία, τη μεγαλύτερη ζημιά θα την πάθαινε η Ελλάδα. Και αυτό γιατί το τουρκικό ΓΕΕΘΑ και ΥΠΕΞ έχουν ετοιμάσει ένα πακέτο μέτρων για την Αθήνα, που περιμένει έτοιμο για υλοποίηση από τις αρχές του 1999 και περιέχει ενέργειες που θα της προκαλέσουν μεγάλο πονοκέφαλο στο Αιγαίο.
Το πακέτο αυτό δεν τίθεται σε εφαρμογή για να μην προκαλέσει ζημιά στον Ε-Τ διάλογο.
Ποιό όμως είναι το περιεχόμενο αυτών των μέτρων που η Τουρκία τα κρατάει σε ετοιμότητα εδώ και ένα χρόνο;
Στην πραγματικότητα το «πακέτο μέτρων για το Αιγαίο» είναι κάτι που έχει ξεκινήσει με την ιστορία «της κρίσης των Ίμια».
Το θέμα της λήψης των μέτρων συζητήθηκε για πρώτη φορά στη σύσκεψη του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας (ΣΕΑ) της 28ης Φεβρουαρίου 1997, αμέσως μετά την κρίση των Ίμια που μας είχε φέρει ένα βήμα πριν την σύγκρουση με την Ελλάδα.
Στη συνέχεια το θέμα ήλθε στην επικαιρότητα και πάλι σε μία σύσκεψη του ΣΕΑ, τη φορά αυτή την 26η Μαρτίου 1999.
Στη σύσκεψη αυτή αποφασίστηκε να σχηματιστεί μία ομάδα εργασίας η οποία θα είχε σαν αποστολή:
• τον εντοπισμό ένα προς ένα όλων των «ακαθόριστης κυριαρχίας
γεωγραφικών σχηματισμών» στο Αιγαίο και
• την ανάλογη ενημέρωση της κοινής γνώμης για το θέμα.
Το συντονισμό της ομάδας εργασίας ανέλαβε το τουρκικό υπουργείο εξωτερικών. Μέσα στα πλαίσια της προσπάθειας αυτής προετοιμάστηκε μία «οδηγία προς την κυβέρνηση» μετά από τις απαραίτητες πληροφορίες που ζητήθηκαν από το ΓΕΕΘΑ. Η οδηγία αυτή στάλθηκε στο Γραφείο του Πρωθυπουργού.
Όμως ακριβώς την περίοδο εκείνη έγινε ο μεγάλος σεισμός στην Τουρκία. Στη συνέχεια ακολούθησε ο σεισμός στην Αθήνα και η προσέγγιση μεταξύ των λαών της Ελλάδας και της Τουρκίας.
Έτσι η «οδηγία προς την κυβέρνηση» που προετοίμασε το υπουργείο εξωτερικών, έμεινε στην αναμονή.
152 νησιά χωρίς κυριαρχία
Η ουσία των μέτρων που θα πάρει η Τουρκία στο Αιγαίο αφορά τους γεωγραφικούς σχηματισμούς ακαθόριστης ιδιοκτησίας και την κατάστασή τους.
Κατά την εργασία που έκανε το υπουργείο εξωτερικών σε συνεργασία με το ΓΕΕΘΑ εντοπίσθηκαν 152 γεωγραφικοί σχηματισμοί «ακαθόριστης ιδιοκτησίας» οι οποίοι δεν αναφέρονται σε καμμία διεθνή συμφωνία που αφορά το καθεστώς του Αιγαίου.
Από την ως άνω εργασία αποκαλύφθηκε ότι ορισμένα από τα 152 αυτά νησιά έχουν τέτοιο μέγεθος που επιτρέπουν και την οικονομική ανάπτυξη αλλά επηρρεάζουν και την κατανομή των χωρικών υδάτων στο Αιγαίο.
Έτσι με την έναρξη των συζητήσεων στην κοινή γνώμη για την κυριαρχία των νησιών αυτών θα καταστεί δυνατή η ανάδειξη στην επικαιρότητα και του θέματος της αλλαγής σε σημαντικό βαθμό της κατανομής των χωρικών υδάτων στο Αιγαίο.
Με βάση τα σχέδια της Άγκυρας η αλλαγή αυτή στα χωρικά ύδατα θα είναι υπέρ της Τουρκίας.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και τις αξιολογήσεις της Άγκυρας, η Αθήνα στα Ίμια έχασε την πρωτοβουλία που είχε και χρησιμοποιούσε συστηματικά από το 1974 δημιουργώντας συνεχώς κρίσεις στα θέματα των χωρικών υδάτων, του εναέριου χώρου και της υφαλοκρηπίδας του Αιγαίου.
Γι’αυτό και οι Έλληνες αντιλαμβανόμενοι αυτή την απώλεια της πρωτοβουλίας προσπαθούν συνεχώς να καταστήσουν το πρόβλημα του Αιγαίου «πρόβλημα μεταξύ της ΕΕ και της Τουρκίας».
Η προσπάθεια της τουρκικής κυβέρνησης να απαλλείψει τα προβλήματα του Αιγαίου από το ΚΕΣ και από του όρους που πρέπει να εκπληρώσει η Τουρκία για να γίνει μέλος της ΕΕ, έγκειται στις παραπάνω εκτιμήσεις.
Η τουρκική κυβέρνηση την περίοδο αυτή έχει παγώσει την «οδηγία προς την κυβέρνηση» για να μη βλάψει τις σχέσεις της με την ΕΕ και τον Ε-Τ διάλογο.
Αυτοί που έχουν ενοχληθεί περισσότερο από το πάγωμα της οδηγίας είναι οι στρατιωτικοί.
Τα τουρκικά πολεμικά αεροσκάφη κατά τις πτήσεις τους στο Αιγαίο τον τελευταίο χρόνο προσπαθούν να μην πετούν κυρίως πάνω από τους «ακαθόριστης ιδιοκτησίας» γεωγραφικούς σχηματισμούς. Πετούν πάνω από αυτούς μόνο όταν είναι αναγκαίο.
Όλη αυτή η κατάσταση που προκαλεί και τη δυσφορία των στρατιωτικών υπάρχει επειδή γίνεται προσπάθεια να μην δημιουργηθούν κρίσεις στο Αιγαίο και να κρατηθεί ανοικτός ο δρόμος για την ΕΕ.
Σε περίπτωση που η Ελλάδα επέμενε να μπεί σαν όρος το Αιγαίο στο ΚΕΣ και χρησιμοποιούσε το δικαίωμα του βέτο, τότε θα σκλήρυνε τη στάση της η Άγκυρα.
Θα έβγαινε στο προσκύνιο η «οδηγία στην κυβέρνηση» που είναι σε ετοιμότητα, θα ανακοινώνονταν ένας προς ένα οι «ακαθόριστης κυριαρχίας» γεωγραφικοί σχηματισμοί και θα προβάλλονταν τα δικαιώματα της Τουρκίας επί αυτών που απορρέουν από την Οθωμανική αυτοκρατορία. Τέλος πάντων το ΚΕΣ εγκρίθηκε και αποσοβήθηκε την τελευταία στιγμή η κρίση.