12 Ιουλίου 2008

Θ. Δρίτσας: Απαιτείται νέο θεσμικό πλαίσιο για την ακτοπλοία




Η παρέμβαση στη σημερινή συζήτηση στη Βουλή του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρή Δρίτσα: Χαίρομαι που ο κύριος Υπουργός σήμερα στην εκφορά του λόγου του εγκατέλειψε τον υπερβάλλοντα τόνο αυτοπεποίθησης που συνήθως τον χαρακτηρίζει και συνήθως επιλέγει. Σήμερα ο τόνος του ήταν άκρως απολογητικός.

Χαίρομαι, γιατί έτσι μπορεί να γίνει και μια συζήτηση επικοδομητικότερη, πλην όμως ανησυχώ ακόμη περισσότερο, γιατί αυτό επιβεβαιώνει τους φόβους μας και την ανάγνωση που κάνουμε στα πράγματα –και νομίζω ότι δεν πέφτουμε έξω- πως η πραγματικότητα στην ακτοπλοΐα και γενικότερα στα ζητήματα της σύνδεσης των νησιών δεν είναι απλώς και μόνο κρίσιμη, αλλά είναι εκρηκτική. Αυτά τα μηνύματα τα έχει ο κύριος Υπουργός από την πολιτική που έχει ακολουθήσει η Κυβέρνηση επί τέσσερα χρόνια ως συνέχεια προηγούμενων πολιτικών και ήδη τα αποτελέσματα έχουν πλέον προκύψει με έναν τρόπο πάρα πολύ έντονο.
Το καλοκαίρι γίνονται πολλές συζητήσεις για την ακτοπλοΐα, όμως, ακόμη πιο κρίσιμη περίοδος είναι ο χειμώνας, γιατί εάν το καλοκαίρι διακυβεύονται ζητήματα διακίνησης τουριστών, οικονομικής ανάπτυξης και εν πάση περιπτώσει σοβαρότατα θέματα της ζωής της νησιωτικής χώρας, το χειμώνα διακυβεύονται ζητήματα ζωής, υγείας, εκπαίδευσης, πολιτισμού, κρίσιμες ανάγκες και παράμετροι για την ύπαρξη των κατοίκων των νησιών. Απ’ αυτήν την άποψη πρέπει να κάνουμε και αυτήν τη διάκριση.
Είναι το τρίπτυχο αξιοπλοΐα και ασφάλεια, επάρκεια και πληρότητα των δρομολογίων και τιμές των πλοίων που ολοκληρώνει το πλαίσιο και αναδεικνύει τη σειρά των προβλημάτων που σχετίζονται με το ζήτημα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Στην αξιοπλοΐα και ασφάλεια έχουμε πληθώρα γεγονότων που μένουν αναπάντητα, ναυάγια και πολλά άλλα και έχουμε και καταγγελίες τις οποίες και εγώ έχω προωθήσει –και δεν είμαι ο μόνος- της ΠΕΜΕΝ, της ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, άλλων φορέων, αλλά και προσώπων που έχουν διατελέσει ελεγκτές σε υπεύθυνες θέσεις, οι οποίοι καταγγέλλουν με λεπτομέρειες τις ανεπαρκέστατες διαδικασίες ελέγχου των πλοίων.
Και, όμως, οι απαντήσεις των Υπουργών και του κ. Βουλγαράκη και του κ. Καμμένου ήταν απέναντι σε όλα αυτά η παράθεση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη διαδικασία των ελέγχων και κανένας κόπος για να ασχοληθούν με τις συγκεκριμένες με ονοματεπώνυμο καταγγελίες.
Από την άλλη μεριά τα υπόλοιπα ανατίθενται στην ελεύθερη αγορά. Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι ακόμη και σε μία αναφορά, την οποία κατέθεσα, εξακοσίων περίπου κατοίκων της Ύδρας που διαμαρτύρονταν –αναφέρθηκε ήδη– γιατί έχει καταργηθεί το συμβατικό πλοίο, η απάντηση κατά βάση, μαζί με μερικές άλλες συμπληρωματικές, επίσης στο ίδιο πνεύμα, λεπτομέρειες, του παριστάμενου κυρίου Υφυπουργού, του κ. Καμμένου, ήταν αυτή:
Με βάση το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, το νόμο 2932/2001 οι πλοιοκτήτριες εταιρείες δρομολογούν τα πλοία τους σε γραμμές της επιλογής τους σύμφωνα με την ελεύθερη επιχειρηματική τους πρωτοβουλία, ενώ το κράτος ελέγχει ότι πληρούνται οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις δρομολόγησης και παρεμβαίνει τόσο για λόγους δημοσίου συμφέροντος όσο και στις περιπτώσεις που οι δυνάμεις της αγοράς δεν μπορούν να εξασφαλίσουν επαρκές επίπεδο εξυπηρέτησης με τη δραστηριοποίηση όλων των πλοίων που είναι σε διαθεσιμότητα και με το μέγιστο αριθμό δρομολογίων.
Είναι προφανές, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι όταν επιλέγεις την ιερή προσήλωση σε ένα τέτοιο θεσμικό πλαίσιο, για οποίο προφανέστατα ευθύνονται και οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ., γιατί αυτές το θεσμοθέτησαν, ανεξάρτητα αν η Νέα Δημοκρατία το ξεχειλώνει στις άκρατες συνέπειές του –αυτό είναι το θεσμικό πλαίσιο– όταν και εδώ το είπε και ο κύριος Υπουργός, το δήλωσε ότι αυτό είναι το πλαίσιο και μέσα σε αυτό προσπαθούμε νυχθημερόν να επηρεάσουμε τους εφοπλιστές να μην υπερβούν κάποια όρια, είναι κρατική πολιτική για την ακτοπλοΐα αυτό;
Σε αυτό το πλαίσιο κινούνται όλες οι ρυθμίσεις και για την Ύδρα και τα άλλα νησιά του Αργοσαρωνικού και για τα Κύθηρα, που παραμένουν από το χειμώνα και ακόμα δεν έχει επιλυθεί το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με έναν επαρκή τρόπο, και για τις Κυκλάδες, ιδιαίτερα τις δυτικές και για πολλές άλλες περιοχές της χώρας – δεν έχω το χρόνο να αναφερθώ αναλυτικά.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εδώ χρειάζεται ριζική αλλαγή. Δεν μπορεί να εξανεμίζεται άλλο το πενιχρό εισόδημα των εργαζομένων, να εκτινάσσονται οι τιμές των εισιτηρίων στα ύψη, να μην υπάρχει επαρκής σύνδεση με τα νησιά χειμώνα-καλοκαίρι, να υποβαθμίζεται το βιοτικό επίπεδο της νησιωτικής Ελλάδας και να εξουθενώνονται και οι ναυτεργάτες με εξαντλητικά ωράρια.
Ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς έχει καταθέσει κατ’ επανάληψη προτάσεις και η λεγόμενη νησιώτικη ιδιαιτερότητα, πρόσφατα συνταγματικά κατοχυρωμένη…
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Ένα λεπτό, κύριε Πρόεδρε.
… είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να μένει άλλο στα λόγια. Η ίση μεταχείριση των πολιτών ανάμεσα στα νησιά και στην ηπειρωτική χώρα με ίδιο ναύλο για ίσο μεταφορικό έργο πρέπει να είναι η αρχή. Η σύσταση δημόσιου κοινωνικού φορέα, ενιαίου δημόσιου φορέα σχεδιασμού ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, ακόμα και η Ρυθμιστική Αρχή που θα μπορούσε ενδεχομένως σε ένα βαθμό να σχεδιάσει, έχει εγκαταλειφθεί και είναι μόνο στα χαρτιά στην πραγματικότητα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ: Καταργήθηκε.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Χρειάζεται η προώθηση ενός νέου θεσμικού πλαισίου για συμμετοχικές εταιρείες λαϊκής βάσης, με τη συμμετοχή και της αυτοδιοίκησης και με ενίσχυση προς αυτή την κατεύθυνση, η κατάργηση αυτού του άθλιου συστήματος επιδοτήσεων και η πλήρης αναπροσαρμογή του σε άλλες κατευθύνσεις εντελώς διαφορετικές απ’ αυτές που καθιστούν τις εφοπλιστικές εταιρείες εκβιαστές των Υπουργείων.
Έχω πει και άλλη φορά, άγγελοι να ήταν στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, με αυτό το θεσμικό πλαίσιο και με αυτές τις νοοτροπίες και τις πολιτικές, δεν θα μπορούσαν παρά μόνο να υποταχθούν σε αυτού του είδους τους εκβιασμούς, οι οποίοι είναι καθημερινοί.
Σύμφωνα, λοιπόν, με το πρόσφατα αναθεωρημένο ελληνικό Σύνταγμα, η προστασία και η ανάπτυξη των νησιών είναι κατά προτεραιότητα υποχρέωση του κράτους. Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα. Δεν υπάρχει άλλο περιθώριο δικαιολογιών. Ήδη η τοποθέτηση του κυρίου Υπουργού πείθει ότι η πραγματικότητα είναι εκρηκτική και δεν μπορεί να υπάρχει ούτε μία μέρα καθυστέρησης σε πολύ ριζικές ανατροπές σε αυτό το φαινόμενο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Ήδη έχει υπερβεί κατά πολύ το χρόνο, κύριε συνάδελφε. Παρακαλώ τελειώστε.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Ευχαριστώ.