12 Ιουλίου 2008

Χρ. Παπουτσής: Ακριβά εισιτήρια, κυλικεία και χαμηλή ποιότητα





Επίθεση εφ' όλης της ύλης εξαπέλυσε ο Χρήστος Παπουτσής στην κυβέρνηση για τα θέματα της ακτοπλοίας. Ειδικότερα τόνισε: Το τρίπτυχο που χαρακτηρίζει την ελληνική ακτοπλοΐα σήμερα είναι συγκεκριμένο: Ακριβά εισιτήρια, ακριβά κυλικεία, χαμηλής ποιότητας παροχές. Με τις ευλογίες της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας τα ναύλα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών έχουν σημειώσει αλματώδη αύξηση, καθιστώντας μία υπηρεσία δημοσίου συμφέροντος είδος πολυτελείας.

* Κάνατε μία μεγάλη ανατροπή εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος, εις βάρος των νησιωτών, εις βάρος της παράκτιας Ελλάδας. Νομιμοποιήσατε τη «νεοδημοκρατική» εκδοχή του ανταγωνισμού, του ανταγωνισμού δηλαδή «αλά καρτ», του ανταγωνισμού υπέρ των υμετέρων πλοιοκτητών.

* Η εφαρμογή στην πράξη – γιατί αυτό κάνει η Νέα Δημοκρατία, αυτή είναι η πολιτική της Νέας Δημοκρατίας- του δόγματος «ο νόμος είναι το συμφέρον των πλοιοκτητών» αποτελεί κατάντια για τη σύγχρονη Ελλάδα και όνειδος για τη σημερινή διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

* Η αλήθεια είναι ότι η ακρίβεια πλήττει την καθημερινή ζωή των πολιτών και όχι μόνο στην ακτοπλοΐα. Παντού. Υπάρχει γενικευμένο κλίμα ακρίβειας και με αυτό τον τρόπο καθίστανται οι διακοπές απαγορευτικές για τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών. Με ότι αυτό συνεπάγεται για τις τοπικές κοινωνίες και τις τοπικές οικονομίες στα νησιά οι οποίες περιμένουν πως και πώς να ζήσουν από την ανάπτυξη του τουρισμού. Και οι συνέπειες στον τουρισμό είναι άμεσες, είναι μακροχρόνιες και είναι τρομακτικές.

* Η τουριστική πολιτική πρέπει να λαμβάνει υπόψη της κάτι άλλο. Ότι ο βασικός κανόνας, με απλά λόγια, είναι ότι αυτός που έρχεται πρέπει να μας ξανάρθει. Αυτό καταλαβαίνει ο κόσμος. Ε λοιπόν με την πολιτική σας αυτοί που έρχονται δεν θα ξανάρθουν. Κάθε μέρα παντού, διαβάζουμε στις εφημερίδες και παρακολουθούμε τα ρεπορτάζ στις τηλεοράσεις, ότι όσοι ξένοι έρχονται στην Ελλάδα δηλώνουν ταυτόχρονα ότι είναι τα πάντα πανάκριβα.

* Υπάρχει το θέμα των κυλικείων, όπου γίνεται η απόλυτη κλοπή. Ο πολίτης μπαίνει μες στο πλοίο, έχει πληρώσει περίπου έναν ολόκληρο μισθό για να πάει αυτός και η οικογένεια του διακοπές και μέσα στο πλοίο βλέπει αναρτημένες τις τιμές, αυτές που ορίζει το Υπουργείο Ανάπτυξης στη διατίμηση, και του ζητάνε βεβαίως δύο και τρεις φορές παραπάνω, είτε γιατί δεν έχουν το προϊόν που αναφέρουν στον κατάλογο και έχουν κάτι άλλο που είναι λίγο μεγαλύτερο είτε γιατί δεν έχουν, υποτίθεται, ακριβώς την ίδια ποιότητα με το προϊόν της διατίμησης. Αυτό ποιος το ελέγχει; Δεν υπάρχει εποπτικός μηχανισμός του κράτους.

* Όμως αυτό που κάνατε, να απεμπολήσετε το δικαίωμα που έχει το κράτος, να βάζει πλαφόν, ανώτατη τιμή στην Οικονομική θέση των πλοίων ήταν έγκλημα, και σήμερα το πληρώνουμε. Γιατί οι ακτοπλοϊκές εταιρείες οι οποίες βεβαίως επιδιώκουν το κέρδος τους, τι κάνανε; Διαφοροποιήσανε την Οικονομική θέση, περιορίσανε τον αριθμό της Οικονομικής θέσης, έχουν λιγότερο χώρο και προσφέρουν και τιμές χαμηλότερες ή υψηλότερες ανάλογα την εβδομάδα. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Με αποτέλεσμα να γίνεται πλήρης εκμετάλλευση των ανθρώπων που θέλουν να ταξιδέψουν. Διότι οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να πάνε διακοπές μεσοβδόμαδα. Θα πάνε το Σαββατοκύριακο. Οι οικογένειες θα πάνε το Σαββατοκύριακο. Το Σαββατοκύριακο όμως οι τιμές φτάνουν στα ύψη. Αυτό είναι το αποτέλεσμα των επιλογών της Νέας Δημοκρατίας. Και δεν υπάρχει καμία ασφαλιστική δικλείδα όσον αφορά την Οικονομική θέση, την οποία θα μπορούσατε κάλλιστα να κρατήσετε.

* Γι’ αυτό οι τιμές είναι στα ύψη! Γι’ αυτό έχουμε φθάσει στο 90% και στο 100% από πέρυσι, ενώ η αύξηση του πετρελαίου δεν ήταν 90% και 100% τα τρία χρόνια, αλλά ήταν 70% τα τρία τελευταία χρόνια.

* Δέχεστε εκβιασμούς από τους ακτοπλόους; Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και επιπλέον έρχεστε αμέσως μετά και λέτε «ναι, να βοηθήσουμε όσο μπορούμε». Ποια ήταν η βοήθεια που έδωσε στους ακτοπλόους; Ήταν να αρχίσει να συζητάει και ο Υπουργός, να αρχίσουμε να συζητάμε την κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων. Δηλαδή τι θα καταργήσετε; Τις κρατήσεις υπέρ του ΝΑΤ, τις κρατήσεις υπέρ των Λιμενικών Ταμείων και των Λιμανιών; Τις κρατήσεις υπέρ του ανταποδοτικού τέλους, το οποίο συνεχίζετε να το λέτε επίναυλο ακριβώς υιοθετώντας το επιχείρημα των ακτοπλόων, ενώ η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σας έχει πει όχι είναι ανταποδοτικό τέλος; Από το οποίο χρηματοδοτείτε εσείς, γιατί είσαστε στη Βουλή και το διαφημίζετε κιόλας ότι δώσατε εκατομμύρια στις άγονες γραμμές. Πως τα δώσατε; Από τον λεγόμενο επίναυλο. Πείτε το στον κόσμο όμως. Δεν το λέτε. Η κυβέρνηση λέτε. Ποια κυβέρνηση; Το Ταμείο το οποίο το φτιάχνετε, το οποίο εισπράττετε και διαμορφώνετε. Και είναι πάρα πολλά τα λεφτά Τι λοιπόν θα καταργήσετε και συζητάτε με τον κύριο Βεντούρη και τους ακτοπλόους; Τι ακριβώς θα καταργήσετε; Και γιατί να το καταργήσετε. Για να δώσετε μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Για να έχουν τη δυνατότητα να αυξομειώνουν τις τιμές.

* Υπάρχει το θέμα της ασφάλειας για τους επιβάτες και τους ναυτικούς. Θέλω να στραφώ σε σας κύριε Υπουργέ και στους αξιότιμους αξιωματικούς της ηγεσίας του Λιμενικού Σώματος, να σας κοιτάξω στα μάτια και να σας ρωτήσω: Είσαστε βέβαιος κύριε Υπουργέ, μπορείτε να βεβαιώσετε το Σώμα ότι όλα τα πλοία, τα οποία κατά παράβαση του Νόμου 2932, αλλά με την αλχημεία της αξιοποίησης της Σύμβασης της Στοκχόλμης, που κυκλοφορούν στις ελληνικές θάλασσες έχουν κάνει όλες τις μετασκευές οι οποίες απαιτούνται από τη Σύμβαση της Στοκχόλμης και ταυτόχρονα υπάρχουν οι βεβαιώσεις στο Υπουργείο; Και δεν αναφέρομαι στις γραπτές βεβαιώσεις της Επιθεώρησης Πλοίων προς τη Διεύθυνση Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Αναφέρομαι στο εάν εσείς έχετε ελέγξει αν έχουν γίνει πραγματικά οι μετασκευές και εάν οι επιθεωρήσεις γίνονται με πραγματικό ουσιαστικό τρόπο, και μπορείτε να το βεβαιώσετε. Μπορείτε;

* Θέλουμε να καλέσουμε τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος να κάνουν το καθήκον τους και να επιμείνουν στην αυστηρή εφαρμογή, ιδιαίτερα των νόμων που αφορούν την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, αλλά και των δικαιωμάτων των πολιτών, τα οποία καταστρατηγούνται εν πολλοίς από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Αυτή είναι μια έκκληση, προς την ηγεσία του Λιμενικού Σώματος και προς όλα τα στελέχη, όλων των βαθμών και όλων των επιπέδων, να μη δέχονται καμία οδηγία, απ’ όπου και αν προέρχεται αυτή η οδηγία, ακόμα και από εσάς, κύριοι Υπουργοί, όταν εμφανώς αυτή η οδηγία είναι προϊόν μεθόδευσης ή συναλλαγής με οργανωμένα συμφέροντα που επιδιώκουν το κέρδος, αδιαφορώντας για την ασφάλεια και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρονται στους επιβάτες. Και όλοι καταλαβαίνουμε τι εννοώ.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι παρακολούθησα με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τους προβληματισμούς του κυρίου Υπουργού σχετικά με την αντιπολιτευτική πολιτική του ΠΑΣΟΚ.
Τι μας είπε ο κύριος Υπουργός; Ότι παραβιάζουμε ανοικτές θύρες, ότι υπάρχει υπερβολή την οποία κατανοεί και ουσιαστικά με λίγα λόγια μας έκανε κριτική γιατί δεν έχουμε συγχαρεί την κυβέρνηση. Γιατί δεν την έχουμε συγχαρεί που βρίσκεται στο πλευρό των ακτοπλοϊκών εταιρειών –όπως μας είπε- τις οποίες κατανοεί απολύτως, αδιαφορώντας για τις κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες των επιλογών της στα νησιά, στις οποίες δεν αναφέρθηκε καθόλου. Λες και δεν υπάρχουν κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες στα νησιά. Λες και δεν τις βιώνει ο νησιώτης, ο κάθε Έλληνας πολίτης ο οποίος θέλει και αγαπάει τον τόπο του και θέλει να μείνει εκεί ή θέλει να τον επισκέπτεται συχνά. Ή ακόμη λες και δεν έχουμε, οι υπόλοιποι, που δεν είμαστε νησιώτες, συνδεθεί με σχέσεις αγάπης με τους νησιώτες ή με διάφορους νησιωτικούς προορισμούς στους οποίους θέλουμε να πηγαίνουμε συχνά.
Η αλήθεια είναι κύριε Υπουργέ ότι το τρίπτυχο που χαρακτηρίζει την ελληνική ακτοπλοΐα σήμερα είναι συγκεκριμένο: Ακριβά εισιτήρια, ακριβά κυλικεία, χαμηλής ποιότητας παροχές.
Με τις ευλογίες της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας τα ναύλα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών έχουν σημειώσει αλματώδη αύξηση, καθιστώντας μία υπηρεσία δημοσίου συμφέροντος είδος πολυτελείας. Είδος πολυτελείας για όλους. Για αυτούς που την παρέχουν, αλλά και για αυτούς που πρέπει να την απολαμβάνουν.
Η αλήθεια είναι ότι η ακρίβεια πλήττει την καθημερινή ζωή των πολιτών και όχι μόνο στην ακτοπλοΐα. Παντού. Υπάρχει γενικευμένο κλίμα ακρίβειας και με αυτό τον τρόπο καθίστανται οι διακοπές απαγορευτικές για τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών. Με ότι αυτό συνεπάγεται για τις τοπικές κοινωνίες και τις τοπικές οικονομίες στα νησιά οι οποίες περιμένουν πως και πώς να ζήσουν από την ανάπτυξη του τουρισμού. Και οι συνέπειες στον τουρισμό είναι άμεσες, είναι μακροχρόνιες και είναι τρομακτικές.
Γιατί όσο δεν ενισχύεται ο ελληνικός τουρισμούς, από Έλληνες πολίτες, και περιμένουμε από τους ξένους, θα έρθουν οι ξένοι στην πρώτη φάση. Ακόμα έρχονται ως αποτέλεσμα της μεγάλης προβολής της χώρας λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων, όπως συνέβαινε σε όλα τα κράτη του κόσμου. Και θα έρθουν και του χρόνου ενδεχομένως. Η τουριστική πολιτική όμως στην οποία αναφέρθηκε πολύ σωστά προηγουμένως ο κύριος Νικητιάδης και ο κύριος Σγουρίδης, όπως και οι υπόλοιποι άλλοι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ, πρέπει να λαμβάνει υπόψη της κάτι άλλο. Ότι ο βασικός κανόνας, με απλά λόγια, είναι ότι αυτός που έρχεται πρέπει να μας ξανάρθει. Αυτό καταλαβαίνει ο κόσμος.
Ε λοιπόν με την πολιτική σας αυτοί που έρχονται δεν θα ξανάρθουν. Κάθε μέρα παντού, διαβάζουμε στις εφημερίδες και παρακολουθούμε τα ρεπορτάζ στις τηλεοράσεις, ότι όσοι ξένοι έρχονται στην Ελλάδα δηλώνουν ταυτόχρονα ότι είναι τα πάντα πανάκριβα.
Αυτό λοιπόν που έχει σημασία σήμερα είναι να λέμε την αλήθεια για να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα πράγματα και να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα.
Το κόστος των ακτοπλοϊκών ναύλων σε ορισμένες περιπτώσεις είναι υψηλότερο από το κόστος των αεροπορικών συγκοινωνιών σε συγκεκριμένα νησιά. Όπως επίσης είναι αλήθεια ότι στην πραγματικότητα, σήμερα, ότι σε ορισμένα παλαιά συμβατικά πλοία, οι τιμές των εισιτηρίων είναι υψηλότερες από ότι σε νεότερα συμβατικά που εκτελούν τα αντίστοιχα δρομολόγια και σε μικρότερο χρόνο.
Υπάρχει βεβαίως το θέμα των κυλικείων, όπου γίνεται η απόλυτη κλοπή. Και μιλάμε για κλοπή. Και απορώ. Βεβαίως δεν είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτική Πολιτικής αλλά είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης. Όμως εδώ εγκαλείται η κυβέρνηση. Ο πολίτης δεν οφείλει να κάνει καμία τέτοια διάκριση. Μπαίνει μες στο πλοίο, έχει πληρώσει περίπου έναν ολόκληρο μισθό για να πάει αυτός και η οικογένεια του διακοπές και μέσα στο πλοίο βλέπει αναρτημένες τις τιμές, αυτές που ορίζει το Υπουργείο Ανάπτυξης στη διατίμηση, και του ζητάνε βεβαίως δύο και τρεις φορές παραπάνω, είτε γιατί δεν έχουν το προϊόν που αναφέρουν στον κατάλογο και έχουν κάτι άλλο που είναι λίγο μεγαλύτερο είτε γιατί δεν έχουν, υποτίθεται, ακριβώς την ίδια ποιότητα με το προϊόν της διατίμησης.
Αυτό ποιος το ελέγχει; Δεν υπάρχει εποπτικός μηχανισμός του κράτους, ο οποίος όλως τυχαίως ανήκει στο δικό σας Υπουργείο κύριε Βουλγαράκη, ο οποίος λειτουργεί και επ’ αυτού, για να δημιουργεί ακριβώς τις προϋποθέσεις, ούτως ώστε ο πολίτης να νιώθει ότι έχει σεβασμό από μία υπηρεσία την οποία ακριβοπληρώνει; Αυτή η πραγματικότητα είναι μια πραγματικότητα την οποία αγνοήσατε προηγουμένως.
Επίσης δεν σας άκουσα να λέτε κουβέντα για την αλλαγή του ορίου ηλικίας των πλοίων. Αυτή την οποία το επιβατικό κοινό την βλέπει και την νιώθει. Και τη νιώθει που; Στα πλοία τα οποία αυτή τη στιγμή έχουν γιορτάσει τα τριακοστά τους γενέθλια και σύμφωνα με τον Νόμο 2932 θα έπρεπε να έχουν αποσυρθεί. Με τις αλχημείες όμως της κυβέρνησης παραμένουν και λειτουργούν ως δώρο προς τους πλοιοκτήτες και όχι προς τα νησιά.
Και εγώ λοιπόν θέλω να στραφώ σε σας κύριε Υπουργέ και στους αξιότιμους αξιωματικούς της ηγεσίας του Λιμενικού Σώματος, να σας κοιτάξω στα μάτια και να σας ρωτήσω: Είσαστε βέβαιος κύριε Υπουργέ, μπορείτε να βεβαιώσετε το Σώμα ότι όλα τα πλοία, τα οποία κατά παράβαση του Νόμου 2932, αλλά με την αλχημεία της αξιοποίησης της Σύμβασης της Στοκχόλμης, που κυκλοφορούν στις ελληνικές θάλασσες έχουν κάνει όλες τις μετασκευές οι οποίες απαιτούνται από τη Σύμβαση της Στοκχόλμης και ταυτόχρονα υπάρχουν οι βεβαιώσεις στο Υπουργείο; Και δεν αναφέρομαι στις γραπτές βεβαιώσεις της Επιθεώρησης Πλοίων προς τη Διεύθυνση Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Αναφέρομαι στο εάν εσείς έχετε ελέγξει αν έχουν γίνει πραγματικά οι μετασκευές και εάν οι επιθεωρήσεις γίνονται με πραγματικό ουσιαστικό τρόπο, και μπορείτε να το βεβαιώσετε. Μπορείτε;
Ο προκάτοχος σας Υπουργός κύριος Κεφαλογιάννης ήλθε εδώ στη Βουλή και ζήτησε από την πλειοψηφία, γιατί μόνο η πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας επείσθη, να τροποποιήσει τον Νόμο 2932 με Προεδρικό Διάταγμα, και να δώσει τη δυνατότητα να κάνετε χρήση της Σύμβασης της Στοκχόλμης, η οποία είναι εξωκοινοτική διαδικασία, προκειμένου να επιτρέψετε να σταματήσει η απόσυρση των γηραιών πλοίων –που είχαμε θεσπίσει εμείς με τη δική μας νομοθεσία- και να τους αφήσετε να λειτουργούν αυτή τη στιγμή μέσα στο Αιγαίο.
Ρωτώ λοιπόν: Μπορείτε να βεβαιώσετε το Σώμα, και όχι εμάς, γιατί εμείς ήμασταν πεπεισμένοι, ξέραμε ότι δεν επρόκειτο να γίνουν μετασκευές, μπορείτε να βεβαιώσετε τους συναδέλφους σας, από τους οποίους πήρατε την ψήφο και υποστηρίξατε την πολιτική σας ότι όλα τα πλοία τα οποία βρίσκονται αυτή τη στιγμή εν πλω και έχουν ξεπεράσει το όριο ηλικίας, απαιτούν όλες τις μετασκευές;
Με απορία σας κοιτάει ο συνάδελφος κύριος Παυλίδης. Διότι γνωρίζει ότι αυτό το ερώτημα είναι περίεργο. Προφανώς τι μας ρωτάτε, αν υπάρχουν υπηρεσίες στις οποίες εσείς προΐστασθε;
Θέλω κύριε Βουλγαράκη να διαβεβαιώσετε το Τμήμα ότι η παρέκκλιση την οποία κάνατε όσον αφορά στην νομοθεσία και επιτρέψατε υπέργηρα πλοία να κυκλοφορούν, ότι αυτές οι προϋποθέσεις πληρούνται.
Ρωτώ, πληρούνται; Βέβαια ξέρω ότι υπάρχει σύμφωνα με τις διεθνείς συνθήκες υπάρχει η υποχρέωση των μετασκευών. Σήμερα επιβαίνουν χιλιάδες επιβάτες πάνω στα πλοία. Είχατε την περίπτωση του «Θεόφιλος». Επρόκειτο για πλοίο της ίδιας κατηγορίας. Ναι ή όχι; Ρωτώ λοιπόν, οι μετασκευές που ήταν υποχρεωτικές για όλα τα πλοία έχουν γίνει ή όχι;
Ως παράδειγμα το φέρνω γιατί ανήκει στην κατηγορία αυτή. Όπως υπάρχουν και άλλα. Αντιλαμβάνομαι όμως από την αντίδραση σας και από την αγωνία σας ότι κάτι δεν πάει καλά στο «βασίλειο της Δανιμαρκίας» και της Εμπορικής Ναυτιλίας. Αυτό λέω και αυτό το θέμα θέτω. Και δώστε μια απάντηση σε μας, στο Σώμα, κυρίως όμως στους συναδέλφους σας της Νέας Δημοκρατίας. Αυτή είναι η ουσία.
Τώρα, επί των άλλων θεμάτων που θέσατε. Ο κύριος Υπουργός μας έκανε υποδείξεις ότι εμείς που διαχειριστήκαμε την ένταξη της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο το οποίο διέπει και την Ακτοπλοΐα. Βεβαίως μας διευκολύνετε στην αντιπαράθεση, γιατί χρησιμοποιήσατε δύο φορές τον όρο για τον οποίο έχουμε ιδεολογική και πολιτική αντίρρηση και διαφοροποίηση όσον αφορά στην προσέγγιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Ο κύριος Υπουργός, σας υπενθυμίζω κυρίες και κύριοι συνάδελφοι , χρησιμοποίησε τον όρο απελευθερωμένη αγορά. Είμαστε λέει σε μια απελευθερωμένη αγορά. Ακριβώς για αυτό το λόγο όλοι εμείς εδώ, συμπεριλαμβανομένου και του τότε Υπουργού κυρίου Παυλίδη, ο οποίος ήταν εκείνος που συμφώνησε με τον περίφημο κανονισμό του 1992, και ζήτησε ταυτόχρονα να υπάρχει και μεγάλη περίοδος για την Ελλάδα μη εφαρμογής, είχαμε διαφορετική προσέγγιση. Και ποια ήταν η διαφορετική προσέγγιση; Ότι οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δεν είναι αγορά, αλλά είναι συγκοινωνίες. Και ως εκ τούτου εμπίπτουν σε άλλο πεδίο. Στο πεδίο της απελευθέρωσης των υπηρεσιών. Δηλαδή έχουμε απελευθέρωση συγκοινωνιών και όχι αγοράς.
Έχουμε λοιπόν μια πραγματικότητα την οποία αντιμετωπίζετε και τη διαχειρίζεστε με μία προσέγγιση η οποία λειτουργεί εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος. Όσο εσείς θεωρείτε ότι είναι μια απελευθερωμένη αγορά, τόσο θα δέχεστε ότι οι πρωταγωνιστές στην προκειμένη περίπτωση είναι οι ακτοπλόοι. Όσο βλέπετε τα πράγματα από την οπτική γωνία της εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος, τόσο θα αντιλαμβάνεστε ότι το κύριο και χαρακτηριστικό πεδίο πάνω στο οποίο ορίζεται η νομοθεσία και ορίζονται και οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είναι το συμφέρον των πολιτών, των νησιών, το εθνικό συμφέρον, η ενότητα του εθνικού χώρου, είναι οι νησιώτες και η ανάπτυξη του τουρισμού μας. Αυτή είναι η διαφορά μας. Και ακριβώς αυτή είναι η ιδεολογική διαφορά.
Εσείς λοιπόν τι μας λέτε; «Μα οι κακόμοιροι οι ακτοπλόοι, ακριβαίνει το πετρέλαιο, πρέπει να ακριβύνουμε τις τιμές». Εάν χρησιμοποιούσα περισσότερο χρόνο είναι γιατί άξιζε τον κόπο για να σας αποδείξω ότι η αύξηση της τιμής του πετρελαίου για τα πλοία δεν είναι η ίδια όπως βεβαίως γνωρίζετε πολύ καλά με την αύξηση του πετρελαίου στη στεριά. Είναι κατά πολύ μικρότερη. Δεύτερον, το πετρέλαιο αγοράζεται με δολάριο και εδώ ο πολίτης το πληρώνει με ευρώ. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι η αύξηση και σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχω κάνει φτάνει περίπου στο 60% - 70%. Πως δικαιολογείται το 90% της αύξησης των εισιτηρίων; Είναι θέμα του πετρελαίου το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή για την Ύδρα δεν υπάρχει συμβατικό πλοίο; Πειραιάς – Ύδρα;
Είναι αποτέλεσμα του πετρελαίου αυτό ή είναι αποτέλεσμα της πολιτικής σας; Είναι αποτέλεσμα του πετρελαίου το γεγονός ότι δέχεστε ανοιχτούς εκβιασμούς; Ποιος είναι ο Πρόεδρος των ακτοπλοϊκών εταιρειών ο κύριος Βεντούρης, ο οποίος βγαίνει και σας λέει δημοσίως ότι ή μου αυξάνετε την τιμή ή μου καταργείτε τις κρατήσεις υπέρ τρίτων, διαφορετικά από τον Οκτώβριο δεν θα έχετε πλοία; Ποιος είναι ο κύριος αυτός; Έχει πλοία; Συμμετέχει σε γραμμή; Συμμετέχει σε ακτοπλοϊκές γραμμές; Πως συμμετέχει; Συμμετέχει με βάση κάποιο διαγωνισμό που πήρε; Δεν τον πήρε με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και συγκεκριμένες απαιτήσεις; Εσείς τι κάνατε; Ποια ήταν η απάντηση σας; Δεν την είδα πουθενά. Δέχεστε εκβιασμούς από τους ακτοπλόους; Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και επιπλέον έρχεστε αμέσως μετά και λέτε «ναι, να βοηθήσουμε όσο μπορούμε». Ποια ήταν η βοήθεια που έδωσε στους ακτοπλόους; Ήταν να αρχίσει να συζητάει και ο Υπουργός, να αρχίσουμε να συζητάμε την κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων. Δηλαδή τι θα καταργήσετε; Τις κρατήσεις υπέρ του ΝΑΤ, τις κρατήσεις υπέρ των Λιμενικών Ταμείων και των Λιμανιών; Τις κρατήσεις υπέρ του ανταποδοτικού τέλους, το οποίο συνεχίζετε να το λέτε επίναυλο ακριβώς υιοθετώντας το επιχείρημα των ακτοπλόων, ενώ η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σας έχει πει όχι είναι ανταποδοτικό τέλος; Από το οποίο χρηματοδοτείτε εσείς, γιατί είσαστε στη Βουλή και το διαφημίζετε κιόλας ότι δώσατε εκατομμύρια στις άγονες γραμμές. Πως τα δώσατε; Από τον λεγόμενο επίναυλο. Από αυτό το ειδικό ανταποδοτικό τέλος. Το ανταποδοτικό τέλος. Από αυτό τον λογαριασμό είναι που τις χρηματοδοτείτε σήμερα. Πείτε το στον κόσμο όμως. Δεν το λέτε. Η κυβέρνηση λέτε. Ποια κυβέρνηση; Το Ταμείο το οποίο το φτιάχνετε, το οποίο εισπράττετε και διαμορφώνετε. Και είναι πάρα πολλά τα λεφτά που παίρνετε ετησίως από αυτή και μόνο τη ρύθμιση. Τι λοιπόν θα καταργήσετε και συζητάτε με τον κύριο Βεντούρη και τους ακτοπλόους; Τι ακριβώς θα καταργήσετε; Και γιατί να το καταργήσετε. Για να δώσετε μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Για να έχουν τη δυνατότητα να αυξομειώνουν τις τιμές. Το μόνο αίτημα που θα μπορούσατε να συζητήσετε είναι οι υποχρεωτικές εκπτώσεις. Γιατί πράγματι οι υποχρεωτικές εκπτώσεις είναι εκτός του πεδίου ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και μάλιστα θα μπορούσε να δημιουργήσει πολλές αιτιάσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και πέραν αυτού, οι εκπτώσεις είναι στοιχείο ανταγωνισμού των εταιρειών. Αυτή ήταν η φιλοσοφία του Νόμου 2932. Έδινε τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις, δια των εκπτώσεων, να λειτουργεί ο ανταγωνισμός δια της προσφοράς εκπτώσεως. Όμως αυτό που κάνατε, να απεμπολήσετε το δικαίωμα που έχει το κράτος, να βάζει πλαφόν, ανώτατη τιμή στην Οικονομική θέση των πλοίων ήταν έγκλημα, και σήμερα το πληρώνουμε.
Γιατί οι ακτοπλοϊκές εταιρείες οι οποίες βεβαίως επιδιώκουν το κέρδος τους, τι κάνανε; Διαφοροποιήσανε την Οικονομική θέση, περιορίσανε τον αριθμό της Οικονομικής θέσης, έχουν λιγότερο χώρο και προσφέρουν και τιμές χαμηλότερες ή υψηλότερες ανάλογα την εβδομάδα. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Με αποτέλεσμα να γίνεται πλήρης εκμετάλλευση των ανθρώπων που θέλουν να ταξιδέψουν. Διότι οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να πάνε διακοπές μεσοβδόμαδα. Θα πάνε το Σαββατοκύριακο. Οι οικογένειες θα πάνε το Σαββατοκύριακο. Το Σαββατοκύριακο όμως οι τιμές φτάνουν στα ύψη. Αυτό είναι το αποτέλεσμα των επιλογών της Νέας Δημοκρατίας. Και δεν υπάρχει καμία ασφαλιστική δικλείδα όσον αφορά την Οικονομική θέση, την οποία θα μπορούσατε κάλλιστα να κρατήσετε.
Εγώ καταρχάς, δεν κρίνω τις προθέσεις. Για την ακρίβεια, δεν αμφισβητώ τις προθέσεις, ούτε τις δικές σας ούτε του κυρίου Υπουργού. Εμείς κάνουμε κριτική. Και κάνουμε κριτική σε μια πολιτική που διαμορφώνει ένα πλαίσιο που επιτρέπει ασυδοσία.
Ο Νομάρχης Κυκλάδων και τα Σωματεία της ΠΕΜΕΝ και της Στέφερσον πράγματι σας είχαν προειδοποιήσει εδώ και πάρα πολύ καιρό. Γιατί επιτρέπατε το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» να κυκλοφορεί χωρίς πιστοποιητικά ασφαλείας; Ποιος έχει την ευθύνη;
Στις 2 του μηνός, λοιπόν, εσείς παραδεχθήκατε, κύριε Καμμένε, σε συνέντευξη στο Υπουργείο ότι πράγματι ήταν ακριβείς οι καταγγελίες του Νομάρχη Κυκλάδων και των Σωματείων ΠΕΜΕΝ και Στέφενσον, που έλεγαν ότι το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» κυκλοφορούσε χωρίς πιστοποιητικά ασφαλείας.
Με την ευκαιρία, όμως, αυτού του συμβάντος και επειδή όλοι έχουμε δει και γνωρίζουμε το τι ακριβώς συνέβη –κανείς δεν είπε ότι ήταν όλοι άγγελοι, ούτε στο παρελθόν, ούτε στο παρόν και δεν ξέρω αν θα είναι και στο μέλλον- εκείνο το οποίο έχει σημασία είναι ότι θέλω να μοιραστώ τη δική σας αγωνία και να στραφούμε και εμείς από τη θέση της Αντιπολίτευσης προς τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος και να τους καλέσουμε να κάνουν το καθήκον τους και να επιμείνουν στην αυστηρή εφαρμογή, ιδιαίτερα των νόμων που αφορούν την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, αλλά και των δικαιωμάτων των πολιτών, τα οποία καταστρατηγούνται εν πολλοίς από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Αυτή είναι μια έκκληση, είναι μια παράκληση και μια υπόδειξη προς την ηγεσία του Λιμενικού Σώματος και προς όλα τα στελέχη, όλων των βαθμών και όλων των επιπέδων, να μη δέχονται καμία οδηγία, απ’ όπου και αν προέρχεται αυτή η οδηγία, ακόμα και από εσάς, κύριοι Υπουργοί, όταν εμφανώς αυτή η οδηγία είναι προϊόν μεθόδευσης ή συναλλαγής με οργανωμένα συμφέροντα που επιδιώκουν το κέρδος, αδιαφορώντας για την ασφάλεια και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρονται στους επιβάτες. Και όλοι καταλαβαίνουμε τι εννοώ.
Τώρα, όσον αφορά τις δικές σας παρεμβάσεις και του κυρίου Υπουργού…
Εάν δεν υπήρχαν οι καταγγελίες της ΠΕΜΕΝ και της STEFENSON και του Νομάρχη Κυκλάδων, ακόμη θα κυκλοφορούσε. Αυτή είναι η αλήθεια. Τυχαίνει να γνωρίζω πως λειτουργεί ο μηχανισμός του Υπουργείου, κύριε Υπουργέ.
Ο κύριος Υπουργός και ο κύριος Υφυπουργός, εν τη ρύμη του λόγου τους και βεβαίως παρασύροντας και τον αξιότιμο Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας, μας είπαν εδώ «κάναμε μια επανάσταση στην ακτοπλοΐα, ακριβώς σε ένα νομοθετικό πλαίσιο το οποίο εσείς φτιάξατε». Αυτό μας είπαν.
Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Δένδιας δεν οφείλει να γνωρίζει ακριβώς τις λεπτομέρειες και την προϊστορία. Η αλήθεια, λοιπόν, είναι πολύ συγκεκριμένη. Το νομικό πλαίσιο το οποίο διέπει σήμερα την ελληνική ακτοπλοΐα διαμορφώθηκε από τη Νέα Δημοκρατία με τέσσερις τροποποιήσεις του νόμου 2932, ο οποίος νόμος ενσωμάτωνε στην ελληνική νομοθεσία τον κανονισμό 3572, τον οποίο συμφώνησε στο Συμβούλιο Υπουργών ο κ. Παυλίδης επί Κυβερνήσεως της Νέας Δημοκρατίας. Αυτή είναι η αλήθεια.
Επιπλέον -το επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά σ’ αυτήν την Αίθουσα, για να είμαστε και δίκαιοι μεταξύ μας- αυτός ο κανονισμός είναι ένας εκ των τριών ελαχίστων κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος επιτρέπει ελαστική εφαρμογή, ενώ όλοι οι κανονισμοί έχουν ανελαστική εφαρμογή κατά την ενσωμάτωση τους στο εθνικό δίκαιο, ακριβώς για το λόγο της εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος.
Και είμαι απόλυτα βέβαιος ότι ο κ. Παυλίδης δεν θα συναινούσε, αν δεν υπήρχε αυτή η πρόβλεψη να υπάρχει η δυνατότητα στις κυβερνήσεις, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, να επεμβαίνουν στη διαμόρφωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Αυτόν, όμως, το νόμο εσείς τον τροποποιήσατε σε όλα τα επίπεδα. Καταργήσατε τη Ρυθμιστική Αρχή, με αποτέλεσμα σήμερα να μην είναι σε θέση ο Υπουργός να γνωρίζει –και δεν θέλω να τον εκθέσω, δεν θέλω να θέσω το ερώτημα σήμερα, αλλά είμαι απόλυτα βέβαιος ότι κανείς δεν γνωρίζει, ούτε και εμείς γνωρίζουμε- ποια είναι ακριβώς η εταιρική σύνθεση των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις ακτοπλοϊκές γραμμές σήμερα.
Αλλάζουν κάθε εβδομάδα. Διαβάζουμε στις εφημερίδες ανακοινώσεις που μπορεί να είναι χρηματιστηριακά παιχνίδια, αλλά μπορεί να είναι και αλήθεια. Αλλά αν είναι αλήθεια, έχουμε καταντήσει, οι γραμμές οι οποίες προκηρύχτηκαν στον ελεύθερο ανταγωνισμό σήμερα να αξιοποιούνται από μια εταιρεία ή από δύο εταιρείες, που είναι όμως των ιδίων ιδιοκτητών. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Έχουμε πλήρη εναρμόνιση των πρακτικών και αυτό έχει αποτέλεσμα τις αυξημένες τιμές.
Γι’ αυτό οι τιμές είναι στα ύψη! Γι’ αυτό έχουμε φθάσει στο 90% και στο 100% από πέρυσι, ενώ η αύξηση του πετρελαίου δεν ήταν 90% και 100% τα τρία χρόνια, αλλά ήταν 70% τα τρία τελευταία χρόνια.
Αυτή είναι η αλήθεια! Κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας; Η αλήθεια είναι ότι πραγματοποιήσατε μία μεγάλη ανατροπή με όλες τις τροποποιήσεις του 2932 που κάνατε σε τέσσερις διαφορετικούς νόμους. Κάνατε μία μεγάλη ανατροπή εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος, εις βάρος των νησιωτών, εις βάρος της παράκτιας Ελλάδας. Νομιμοποιήσατε τη «νεοδημοκρατική» εκδοχή του ανταγωνισμού, του ανταγωνισμού δηλαδή «αλά καρτ», του ανταγωνισμού υπέρ των υμετέρων πλοιοκτητών.
Και επιμένω, κύριε Πρόεδρε. Η εφαρμογή στην πράξη –γιατί αυτό κάνει η Νέα Δημοκρατία, αυτή είναι η πολιτική της Νέας Δημοκρατίας- του δόγματος «ο νόμος είναι το συμφέρον των πλοιοκτητών» αποτελεί κατάντια για τη σύγχρονη Ελλάδα και όνειδος για τη σημερινή διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.