7 Δεκεμβρίου 2020

Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΜΟΥ ΩΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ ΣΤΟΝ ΣΕΙΣΜΟ ΣΤΗ ΛΕΣΒΟ (12.6.2017) ΚΑΙ Ο ΠΡΟΣΦΑΤΟΣ ΣΕΙΣΜΟΣ ΣΕ ΣΑΜΟ-ΙΚΑΡΙΑ-ΧΙΟ

 

Ένα πολύ κατατοπιστικό άρθρο από τον Βασίλη Τεντόμα πρώην συντονιστή των ενεργειών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του σεισμού της 12/6/2017 στη Λέσβο, γνώστη του αντικειμένου, ο οποίος δούλεψε επί 2 χρόνια αμισθί, προσφέροντας τις υπηρεσίες του, την τεχνογνωσία του και με τις ενέργειές του  συνέτεινε ώστε να παρθούν ευνοϊκότερες αποφάσεις για τους σεισμοπαθείς. Ο Βασίλης Τεντόμας καταθέτει την εμπειρία του και δίνει όλες τις πληροφορίες  για να μπορέσουν οι σεισμοπαθείς να αντιμετωπίσουν γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα τα προβλήματα που έχουν μπροστά τους:

 

Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΜΟΥ ΩΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ ΣΤΟΝ ΣΕΙΣΜΟ ΣΤΗ ΛΕΣΒΟ (12.6.2017)   ΚΑΙ Ο ΠΡΟΣΦΑΤΟΣ ΣΕΙΣΜΟΣ ΣΕ ΣΑΜΟ-ΙΚΑΡΙΑ-ΧΙΟ

Ο πρόσφατος σεισμός σε Σάμο – Ικαρία – Χίο μου έφερε στο νου αυτά που έζησαν στη Λέσβο οι σεισμοπαθείς του 2017 από τότε μέχρι σήμερα. Θεώρησα υποχρέωσή μου να μεταφέρω την δική μου εμπειρία από την ανελλιπή και για δύο χρόνια (μέχρι 7.6.2019 που παραιτήθηκα) ανάμειξή μου σαν άμισθος συντονιστής  των ενεργειών για αποκατάσταση των ζημιών.

Βέβαια το 2017 στη Λέσβο διαφέρει από το 2020 στα τρία νησιά.

Τότε είχαμε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, τώρα έχουμε κυβέρνηση της ΝΔ.
Το 2017 δεν είχαμε το πρόβλημα της πανδημίας που έχουμε σήμερα με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει σε σχέση με τις κυβερνητικές προτεραιότητες
Η ΔΑΕΦΚ με ένα συγκεκριμένο αριθμό μηχανικών (25 με 30) το 2017 είχε στις ανειλημμένες ήδη προ του σεισμού στη Λέσβο υποχρεώσεις της, που βασικά αφορούσαν τον σεισμό σε Κεφαλονιά-Ζάκυνθο τον Ιανουάριο του 2014, ενώ τώρα έχουν Κεφαλονιά – Ζάκυνθο, Λέσβο, σεισμό στη Κω,  πλημμύρες στη Μάνδρα, φωτιά στο Μάτι, σεισμό και πλημμύρες στη Κρήτη, τον «Ιανό» στη Κεντρική Ελλάδα και άλλες μικρότερες φυσικές καταστροφές.
Το 2017 στη Λέσβο είχαμε ένα ενιαίο δήμο, η Σάμος έχει τώρα δύο, με ό,τι αυτό σημαίνει ως προς τον συντονισμό της αυτοδιοίκησης στη διαχείριση του προβλήματος.
Τέλος, ο σεισμός στη Λέσβο προκάλεσε βασικά ζημιές σε κατοικίες και σε λίγες επιχειρήσεις με λιγότερες ζημιές σε ναούς, με ελάχιστες ζημιές σε υποδομές  (δίκτυα – δρόμους κλπ) και σε δημόσια κτίρια (πλην σχολικών κτιρίων) και είχε συγκεκριμένο χώρο που έγινε το 80% των ζημιών, τον οικισμό της Βρίσας, ενώ στη Σάμο, εξ όσων γνωρίζω, οι ζημιές είναι διάσπαρτες και αφορούν, εκτός των κατοικιών, σε πολλές επιχειρήσεις και σε σημαντικό βαθμό σε δημόσια κτίρια – σχολεία  και υποδομές.
Η ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Το σύνολο σχεδόν των συνεπειών του σεισμού το διεκπεραιώνει η ΔΑΕΦΚ (ιδιωτικά και δημόσια κτίρια πλην σχολείων). Τον έλεγχο των σχολείων τον κάνει η ΚΤΥΠ ΑΕ (Κτιριακές Υποδομές – πρώην ΟΣΚ)

Η ΔΑΕΦΚ μετά τον ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΟ έλεγχο, που εκ των πραγμάτων είναι πρόχειρος και έχει σαν αποκλειστικό σκοπό τον εντοπισμό των κτηρίων που δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν έως ότου να επισκευαστούν (ή να κατεδαφιστούν) προχωράει στον ΕΠΑΝΕΛΕΓΧΟ,  που διαχωρίζει τα κτήρια σε ΚΟΚΚΙΝΑ (τα προς κατεδάφιση), σε ΚΙΤΡΙΝΑ (που απαγορεύεται η χρήση τους μέχρι να επισκευαστούν) και σε ΠΡΑΣΙΝΑ (που είτε δεν έχουν πάθει καμία ζημιά από τον σεισμό είτε, αν έχουν πάθει, δεν είναι επικίνδυνες είτε αν επισκευαστούν είτε όχι).

Ακολουθεί η έκδοση της 1ης ΚΥΑ με την οποία οριοθετείται η πληγείσα περιοχή – δηλ. όλη η Σάμος, όλη η Ικαρία και όλη η Χίος- και καθορίζεται το ύψος των αποζημιώσεων για επισκευές – ανακατασκευές και κατεδαφίσεις δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων, ναών κλπ. (Στη Λέσβο για τις κατεδαφίσεις εκδόθηκε ξεχωριστή Απόφαση του Σπίρτζη, 4 μήνες μετά τον σεισμό. Ο λόγος ήταν ότι μέχρι τότε, δηλ. και στον σεισμό σε Κεφαλονιά-Ζάκυνθο οι κατεδαφίσεις γινόντουσαν με εργολαβία του δήμου με ό,τι σημαίνει αυτό σε καθυστερήσεις, σε προβλήματα συνεννόησης  εργολάβου – ιδιοκτητών κλπ, ενώ στη Λέσβο επιδιώξαμε και με την παραπάνω Απόφαση Σπίρτζη δόθηκε σε κάθε ιδιοκτήτη επιδότηση για να το κατεδαφίσει μόνος του το ΚΟΚΚΙΝΟ κτίσμα του και ο δήμος ενισχύθηκε οικονομικά από το Υπ. Υποδομών για να δώσει σε εργολάβο να μαζέψει τα υλικά κατεδάφισης και να τα μεταφέρει μέχρι το χώρο ανακύκλωσης, πληρώνοντας και τα έξοδα ανακύκλωσης στην εταιρία που την ενεργεί. Δεν μπορώ να ξέρω αν και τώρα θα ακολουθηθεί παρόμοια.

Με την 2η ΚΥΑ  (στη Λέσβο δημοσιεύθηκε 2 μήνες μετά τον σεισμό) καθορίζονται αναλυτικά οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και οι προθεσμίες υποβολής των δικαιολογητικών για τη χορήγηση της Στεγαστικής Συνδρομής (Σ.Σ.) για ανακατασκευές και επισκευές.

Με 3η ΚΥΑ (στη Λέσβο δημοσιεύθηκε 2,5 μήνες μετά τον σεισμό) καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις καθώς και το ύψος της επιδότησης ενοικίου /  φιλοξενίας για τη στέγαση των πληγέντων.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ – ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΕΝΟΙΚΙΟΥ κλπ

Γενικές παρατηρήσεις:

Κάθε απόφαση της ΔΑΕΦΚ που απευθύνεται στους ιδιοκτήτες αποστέλλεται με συστημένη επιστολή και υπάρχει δυνατότητα υποβολής ένστασης εντός 3 μηνών από την παραλαβή της. (Σε πρώτη φάση μπορεί να υπάρξει πρόβλημα με τα ονόματα των πραγματικών ιδιοκτητών, γιατί οι πληροφορίες που λαμβάνουν οι μηχανικοί που κάνουν την αυτοψία μπορεί να μην είναι ακριβείς, στη περίπτωση που λείπει ο ιδιοκτήτης και τη σχετική πληροφορία δίνουν οι περίοικοι.)
Η αμοιβή των ιδιωτών μηχανικών για την επίβλεψη της κατεδάφισης και για τις μελέτες και επιβλέψεις επισκευών και ανακατασκευών βαρύνει τον ιδιοκτήτη και δεν επιδοτείται.
Τα χρήματα μπαίνουν στους λογαριασμούς των πληγέντων για οποιοδήποτε λόγο (κατεδάφιση – ανέγερση – επισκευή – επιδότηση ενοικίου) μέσω της Οικονομικής Υπηρεσίας του Υπ. Υποδομών που είναι ανεξάρτητη από την ΔΑΕΦΚ σε διάστημα 2-3 μηνών από την έκδοση της σχετικής απόφασης της ΔΑΕΦΚ.
Σημειώνεται ‘ότι τα παραπάνω χρήματα είναι ΑΚΑΤΑΣΧΕΤΑ από Δ.Ο.Υ. ή από τις τράπεζες. (Οι τελευταίες συνήθως κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν αλλά είναι υποχρεωμένες να συμμορφωθούν.)
ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΕΙΣ(*)
Για κάθε κτήριο που στον ΕΠΑΝΕΛΕΓΧΟ χαρακτηρίστηκε ΚΟΚΚΙΝΟ εκδίδεται από την ΔΑΕΦΚ Πρωτοκόλλο Αυτοψίας Επικίνδυνα Ετοιμόρροπου Κτίσματος (Π.Α.Ε.Ε.Κ.) το οποίο αποστέλλεται από την ΔΑΕΦΚ α) στο ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ (Σάμος, Χίος) , β) Στην Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων του Υπ. Πολιτισμού (Μυτιλήνη) και γ) στο ΣΧΟΠ της Γ.Γ. Νησιωτικής Πολιτικής (Μυτιλήνη) προκειμένου να εγκρίνουν τη κατεδάφιση. Αν την εγκρίνουν ο ιδιοκτήτης έχει προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη νόμιμη παραλαβή του Π.Α.Ε.Ε.Κ. για την υποβολή αίτησης στη Δ.Α.Ε.Φ.Κ. για τη χορήγηση επιδότησης κατεδάφισης.

Ακολούθως η ΔΑΕΦΚ εκδίδει την απόφαση για την Α΄δόση κατεδάφισης (το 50%) και όταν τα χρήματα μπουν στον λογαριασμό του δικαιούχου υπάρχει μια προθεσμία 30 ημερών για να ολοκληρώσει την κατεδάφιση και να υποβάλλει στη ΔΑΕΦΚ τη δεύτερη αίτηση για την πληρωμή του υπόλοιπου 50%. 

Για την χορήγηση της 2ης δόσης απαιτείται να έχει καθαρίσει το οικόπεδο από μπάζα που διαπιστώνεται είτε με αυτοψία δύο μηχανικών της ΔΑΕΦΚ είτε με βεβαίωση μηχανικού της τεχνικής υπηρεσίας  του οικείου δήμου.

Η επιδότηση κατεδάφισης στη Λέσβο ήταν 10€/μ3 όγκου κτιρίου. Δηλ. αν έχουμε μία κάτοψη «κόκκινου»  κτιρίου 100 μ2 και μέσο ύψος κτιρίου 6,5 μ, τότε η επιδότηση κατεδάφισης είναι: 100Χ6,5Χ10=6.500 €

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΟΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΣΤΗΡΕΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΧΑΝΕΤΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ.

Υπάρχουν όμως και οι περιπτώσεις που:

α) Το ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ δεν εγκρίνει την κατεδάφιση, οπότε το στέλνει για κήρυξη σαν διατηρητέου στο ΣΧΟΠ της Γ.Γ. Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο όμως – ευτυχώς- κατά πάγια τακτική του εγκρίνει τη κατεδάφιση.

β) Η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων του Υπ. Πολιτισμού δεν εγκρίνει την κατεδάφιση, οπότε το στέλνει για τελική απόφαση στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (Αθήνα). Αν αυτό εγκρίνει τη κατεδάφιση καλώς, αν δεν την εγκρίνει τότε ο ιδιοκτήτης μπαίνει σε μια μεγάλη ταλαιπωρία που σημαίνει καθυστερήσεις, αυξημένη δαπάνη για αμοιβή μηχανικών, αυξημένη δαπάνη επισκευαστικών εργασιών, που με κανένα τρόπο δεν καλύπτονται από τα χρήματα που θα δώσει το κράτος.

(*)Εφόσον ακολουθηθεί και τώρα η διαδικασία που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στη Λέσβο.

ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ
Οι άδειες για τις επισκευές χορηγούνται από την ΔΑΕΦΚ. Απαιτείται έγκριση από α) Το ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ (Σάμος, Χίος) και β) Την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων του Υπ. Πολιτισμού (Μυτιλήνη).

Η Στεγαστική Συνδρομή (Σ.Σ.) καθορίζεται με βάση τον προϋπολογισμό των εργασιών, βάσει ειδικού τιμολογίου και μετά από αυτοψία και έγκριση του πίνακα εργασιών από τον μηχανικό της ΔΑΕΦΚ που θα χρεωθεί τον φάκελο.

Στεγαστική Συνδρομή επισκευής δικαιούνται και όσα χαρακτηρίστηκαν «ΠΡΑΣΙΝΑ» που όμως στον Επανέλεγχο αναφέρεται ότι έχουν πάθει ζημιά από το σεισμό, έστω και αν αυτές οι ζημιές δεν έκαναν το κτήριο ακατάλληλο για χρήση.

Είναι πολύ πιθανό η ΔΑΕΦΚ να μην έκανε έλεγχο σε όλα κτίρια που έπαθαν ζημιές από τον σεισμό, γιατί προφανώς δεν τους υποδείχτηκαν. Στη περίπτωση αυτή οι ιδιοκτήτες τους μπορούν εντός μιας προθεσμίας (θα αναφέρεται στη 1η ΚΥΑ και συνήθως είναι 6 μηνών από την έκδοσή της) να υποβάλλουν στην ΔΑΕΦΚ αίτηση αυτοψίας οπότε ανάλογα με τον χαρακτηρισμό των βλαβών θα υπάρχουν και τα αντίστοιχα δικαιώματα Στεγαστικής Συνδρομής.

Η Δωρεάν Κρατική Αρωγή (Δ.Κ.Α.) ανέρχεται στο 80% της εγκεκριμένης Σ.Σ. και χορηγείται σε τρεις δόσεις:  50% με την έγκριση της άδειας επισκευής, 30% στο ενδιάμεσο των εργασιών και το υπόλοιπο 20% μετά την αποπεράτωση. Το υπόλοιπο 20% είναι Άτοκο Δάνειο από τράπεζα με την εγγύηση του Δημοσίου. Όμως οι τράπεζες, από όσο ξέρω όχι μόνο από τη περίπτωση της Λέσβου αλλά και σε προηγούμενες φυσικές καταστροφές, ΔΕΝ χορηγούν αυτά τα άτοκα δάνεια. (Ιδιωτικά μαγαζάκια είναι, κάνουν ό,τι θέλουν…)

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ, ΜΕ ΠΟΙΝΗ ΑΠΩΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ, ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΈΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΚΑΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΙΣΚΕΥΗΣ ΠΡΙΝ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΥΤΟΨΙΑ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΤΗΣ ΔΑΕΦΚ.

ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ «ΚΟΚΚΙΝΩΝ» ΚΤΗΡΙΩΝ
Οι άδειες ανακατασκευών εκδίδονται από τις Πολεοδομίες.

Η Στεγαστική Συνδρομή (Σ.Σ.) ανακατασκευής καθορίζεται από την 1η ΚΥΑ. Στη Λέσβο ήταν 1100€/μ2 κτηρίου στους μη παραδοσιακούς οικισμούς και 1200€/μ2 κτηρίου στους παραδοσιακούς οικισμούς. Δυστυχώς στην 1η ΚΥΑ για τον πρόσφατο σεισμό (εκδόθηκε την 1.12.2020) η Σ.Σ. είναι 1000/μ2.

Για την λήψη του συνόλου της δικαιούμενης Δ.Κ.Α. απαραίτητη προϋπόθεση είναι το νέο κτήριο να έχει εμβαδόν κατ΄ελάχιστον ίσον με το 75% του εμβαδού του «κόκκινου». Αν είναι μικρότερο του 75% γίνεται αναλογική μείωση της Δ.Κ.Α.

Η Δωρεάν Κρατική Αρωγή (Δ.Κ.Α.) ανέρχεται στο 80% της εγκριμένης Σ.Σ. και χορηγείται σε τρεις  δόσεις: 50% – 30% – 20% (η 1η με την έγκριση της άδειας οικοδομής, ή 2η στο ενδιάμεσο των εργασιών και η 3η μετά την αποπεράτωση). Το υπόλοιπο 20% είναι Άτοκο Δάνειο από τράπεζα με την εγγύηση του Δημοσίου, όπου και εδώ ισχύουν τα περί άρνησης από πλευράς τραπεζών.

Αντί της ανακατασκευής του «κόκκινου» κτηρίου ο ιδιοκτήτης μπορεί να ανεγείρει το κτίσμα σε άλλο δικό του οικόπεδο ή να αγοράσει έτοιμο εντός της ίδιας Δημοτικής Ενότητας.

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΣΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΑΛΛΟΥ ΚΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥ «ΚΟΚΚΙΝΟΥ» Η Σ.Σ. ΠΟΥ ΘΑ ΕΓΚΡΙΘΕΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ ΤΗΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΑΞΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΑΓΟΡΑΣ. ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΟΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΣΥΝΗΘΩΣ ΕΙΝΑΙ ΧΑΜΗΛΕΣ, Η Σ.Σ. ΣΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΣΥΝΗΘΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΤΗΣ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ.

ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΕΝΟΙΚΙΟΥ – ΣΥΓΚΑΤΟΙΚΗΣΗΣ
Την επιδότηση ενοικίου/συγκατοίκησης δικαιούνται οι οικογένειες, των οποίων η πληγείσα κατοικία αποτελούσε τη μόνιμη και κύρια κατοικία τους και οι οποίες θα ενοικιάσουν ή θα φιλοξενηθούν, για την προσωρινή διαμονή τους, σε κατοικία εντός της Περιφερειακής Ενότητας που βρίσκεται το πληγέν κτίσμα, εφόσον δεν διαθέτουν κενή ή δευτερεύουσα κατοικία σε απόσταση μικρότερη των 50 χιλιομέτρων από τη σεισμόπληκτη κατοικία τους, που να καλύπτει τις στεγαστικές τους ανάγκες.

Η επιδότηση ενοικίου/συγκατοίκησης, που θα χορηγείται στους δικαιούχους, ορίστηκε στον σεισμό της Λέσβου στο ποσό των € 300 το μήνα για μεμονωμένα άτομα, € 350 το μήνα για οικογένειες μέχρι και τριών (3) ατόμων, € 400 για οικογένειες τεσσάρων (4) ατόμων και € 500 για οικογένειες περισσοτέρων ατόμων. Χορηγείται ανά 3μηνο και ξεκινάει από την ημέρα του σεισμού, αφαιρουμένων των ημερών που ο ιδιοκτήτης φιλοξενήθηκε σε ξενοδοχείο με έξοδα του δήμου.

Επισημαίνεται ότι η επιδότηση ενοικίου, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που αναγράφεται στην Απόδειξη Υποβολής Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας ή στις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών (σε περίπτωση που διαμένουν προσωρινά σε ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενα δωμάτια) που προσκομίζουν οι ενδιαφερόμενοι στην αρμόδια υπηρεσία.

Η επιδότηση για μεν τους ιδιοκτήτες, που διέμεναν στις κατοικίες που υπέστησαν βλάβες, χορηγείται μέχρι την επισκευή ή ανακατασκευή της κατοικίας τους και με ανώτατο χρονικό διάστημα δύο (2) χρόνια, για δε τους ενοικιαστές των κατοικιών που υπέστησαν βλάβες, για έξι (6) μήνες. (Στη Λέσβο έχουν δοθεί ήδη δύο παρατάσεις του ενός (1) έτους.)

 

ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΩΝ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ
Για κάθε πληγείσα οικογένεια με μόνιμη κατοικία σε «κόκκινο» ή «κίτρινο» σπίτι στη Λέσβο δόθηκε από το υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης ένα επίδομα 586 ευρώ με διαδικασίες ελέγχου των αιτήσεων από τον δήμο Λέσβου.
Ορίστηκαν επιτροπές του δήμου που έλεγξαν τις ζημιές στις οικοσκευές μόνιμων κατοίκων και δόθηκαν μέσω του δήμου Λέσβου αποζημιώσεις ανάλογα με την έκταση των ζημιών.
Ως προς τις αποζημιώσεις των εξοπλισμών των επιχειρήσεων , όπου υπεύθυνη για τη συλλογή αιτήσεων και δικαιολογητικών είναι η Περιφέρεια και χρηματοδότης το Υπ. Ανάπτυξης, μέχρι τώρα δεν δόθηκε τίποτα στους επιχειρηματίες της Λέσβου. (Στη Κεφαλονιά, που είχε μεγάλες ζημιές σε ξενοδοχεία ακολουθήθηκε η διαδικασία μέσω ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΟ «ΜΕΤΡΟ ΕΠΙΛΕΞΙΜΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΝΟΜΟΥ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ» του ΕΘΝΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ‐ ΤΕΠΙΧ
ΤΕΠΙΧ ‐ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗ ‐ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ. Δεν ξέρω όμως τι αποτελέσματα υπήρξαν εκεί.)

 

Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για δύο χρόνια για τα κτίσματα, μετά του αναλογούντος σε αυτά οικοπέδου, τα οποία έχουν αποδεδειγμένα υποστεί ζημιές από τον σεισμό (δηλ. ακόμη και σε «πράσινα» που στον Επανέλεγχο της ΔΑΕΦΚ αναφέρονται ζημιές από τον σεισμό).
 

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΑΕΦΚ

Γνώρισα και έζησα τα παιδιά της ΔΑΕΦΚ (μηχανικούς και διοικητικούς) δύο γεμάτα χρόνια. Μέχρι σήμερα, όποτε τα σκέφτομαι συγκινούμαι. Πρόκειται για άτομα με τεράστια ευαισθησία και ενσυναίσθηση προς τα θύματα των φυσικών καταστροφών. Δεν γνωρίζουν ωράρια, αφήνουν οικογένειες πίσω και τρέχουν σε όλη την Ελλάδα, όπου συμβαίνουν φυσικές καταστροφές. Είναι υποστηρικτικοί προς τους σεισμοπαθείς και συνεργάσιμοι με τους ιδιώτες μηχανικούς. Αρκεί από την άλλη πλευρά να υπάρχει η ίδια κατανόηση και διάθεση συνεννόησης.

Στη διεύθυνση www.yas.gr μπορεί να δει κανείς τη δραστηριότητα της ΔΑΕΦΚ. Επάνω αριστερά στην Αρχική Σελίδα (Κεντρικό Μενού -> Αποφάσεις) υπάρχουν όλες οι αποφάσεις, τα ΦΕΚ και τα έντυπα για κάθε φυσική καταστροφή.

 ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΔΙΩΞΟΥΝ ΟΙ ΣΕΙΣΜΟΠΑΘΕΙΣ

Να δημιουργηθεί στη Σάμο γραφείο της ΔΑΕΦΚ, με παραχώρηση χώρου από αυτοδιοίκηση Α΄ ή Β΄ βαθμού ώστε να υπάρχει καθημερινή επαφή και ενημέρωση ιδιωτών μηχανικών και σεισμοπαθών. Επίσης να μπορούν οι συναλλασσόμενοι να υποβάλλουν εκεί τις αιτήσεις τους και όχι με συστημένη επιστολή στα κεντρικά της ΔΑΕΦΚ.
Να οριστεί συντονιστής με έδρα το νησί ή συντονιστικό όργανο επαφής και πίεσης προς τις συναρμόδιες κρατικές υπηρεσίες. Μη ξεχνάτε ότι σε λίγες εβδομάδες ο σεισμός της Σάμου θα έχει ξεχαστεί από το αθηνοκεντρικό κράτος.
Να πιεστεί η Υπηρεσία Δόμησης (Πολεοδομία) να διεκπεραιώνει κατά προτεραιότητα τα θέματα των σεισμοπαθών.
Να επιδιωχθεί μέσω ερωτήματος της Πολεοδομίας προς την Περιφερειακή Υπηρεσία Χωροταξίας Περιβάλλοντος (Μυτιλήνη) ώστε να θεωρούνται εξομοιωμένοι οι κηρυγμένοι ιστορικοί τόποι (όπως είναι το Πάνω Βαθύ) με τους παραδοσιακούς οικισμούς. Με αυτόν το τρόπο θα ισχύει και για τους ιστορικούς τόπους η κατά παρέκκλιση του ισχύοντος συντελεστή δόμησης ανακατασκευή των «κόκκινων».
Να επισημανθεί η Αρμοδιότητα και η ευθύνη της Περιφέρειας για την εξασφάλιση αποζημιώσεων για τις ζημιές του εξοπλισμού επιχειρήσεων.
Να επισημανθεί η ευθύνη και η αρμοδιότητα των δήμων για τη χορήγηση των αποζημιώσεων για τις οικοσκευές και το κοινωνικό επίδομα των 586 € ανά οικογένεια μονίμων κατοίκων.
Να ελεγχθεί αν οι ΚΥΑ που θα εκδοθούν αν θα δίνουν οπωσδήποτε όσα έδωσαν στη Λέσβο (που ήταν τα περισσότερα που δόθηκαν ποτέ). Ήδη μια διαφορά προς τα κάτω είναι η μειωμένη σε σχέση με τη Λέσβο Στεγαστική Συνδρομή για τα «κόκκινα».
ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Δεν θα πρέπει να κυριαρχήσει η γκρίνια, η μοιρολατρία και απαισιοδοξία που συνήθως κυριαρχεί μεταξύ των θυμάτων μιας φυσικής καταστροφής. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να υπάρξει αγώνας των σεισμοπαθών για ικανοποιητικού ύψους αποζημιώσεις και συντόμευση των σχετικών διαδικασιών απόδοσής τους.

Εφόσον βγουν σωστές ΚΥΑ και τα χρήματα θα υπάρχουν και θα δοθούν.

Το μόνο πρόβλημα που υπάρχει και μάλλον είναι εξεπέραστο είναι το πρόβλημα της γραφειοκρατίας και των περιορισμένων δυνατοτήτων της ΔΑΕΦΚ και της ΚΤΥΠ ΑΕ, λόγω υποστελέχωσης. Στο θέμα αυτό η ύπαρξη συντονιστή στη Λέσβο είχε θετικά αποτελέσματα.

Επίσης το ντόπιο επιστημονικό δυναμικό (μηχανικοί) θα πρέπει να ανταποκριθεί γρήγορα και αποτελεσματικά στη ξαφνική αύξηση του αντικειμένου δουλειάς του, πάνω σε ένα αντικείμενου εν πολλοίς πρωτόγνωρο και απαιτητικό σε επιστημονικές γνώσεις και εμπειρία. Θα πρέπει να γίνει και στη Σάμο σεμινάριο ενημέρωσης των μηχανικών (ιδιωτών και Πολεοδομιών) από μηχανικό ή κλιμάκιο μηχανικών της ΔΑΕΦΚ, όπως έγινε και στη Λέσβο λίγο μετά τον σεισμό.

Καλή δύναμη και υπομονή, επιμονή και ενεργοποίηση όλων, σεισμοπαθών και τοπικών φορέων.

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Δεν αναφέρθηκα καθόλου στο θέμα της αντιμετώπισης των επιπτώσεων του σεισμού στις υποδομές και στην αναπτυξιακή πορεία των νησιών (κυρίως της Σάμου). Άλλοι είναι πιο σχετικοί από μένα και σε κάθε περίπτωση το αποκλειστικό σχεδόν βάρος πέφτει στην αυτοδιοίκηση Β΄ και Α΄ βαθμού. (Δεν είναι τυχαίο ότι ανάφερα πρώτα την αυτοδιοίκηση Β΄ βαθμού, που μέχρι τώρα φαίνεται να παρακολουθεί σαν θεατής την όλη υπόθεση…)

Βασίλης Τεντόμας (πρώην συντονιστής των ενεργειών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του σεισμού της 12/6/2017 στη Λέσβο).
https://mplokia.gr/