11 Οκτωβρίου 2024

Διαδρομές αδιαφάνειας από τα ΚΤΕΛ



 Ποιοι θυμούνται ή γνωρίζουν τι σημαίνουν τα αρχικά ΚΤΕΛ; Σας το θυμίζουμε: Κοινό Ταμείο Εισπράξεως Λεωφορείων. Μ' αυτές τις κοινοπραξίες ιδιοκτητών λεωφορείων διακινούνται εκατομμύρια κάτοικοι αυτής της χώρας εδώ και πολλές δεκαετίες.

Οι σταθμοί των ΚΤΕΛ είναι τοπόσημα κάθε επαρχιακής πόλης σε όλη τη χώρα, οι σταθμοί τους είναι σημεία αναφοράς ακόμη και στα νησιά, τουλάχιστον τα μεγαλύτερα από αυτά. Ακόμη και στην Αθήνα των 4 εκατομμυρίων κατοίκων ένα σημαντικό μέρος τους διακινείται με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ.

Τα ΚΤΕΛ παρέχουν μεταφορικό έργο με την εγγύηση του Δημοσίου και έπειτα από την άδειά του. Επομένως, αν και τα λεωφορεία, οι ιδιοκτήτες τους, οι οδηγοί και λοιποί υπάλληλοί τους λειτουργούν στο πλαίσιο μιας ιδιωτικής και τελικά κερδοσκοπικής δραστηριότητας, παρέχουν μια δημόσια υπηρεσία. Πρέπει να κάνουν συγκεκριμένα δρομολόγια, να εξυπηρετούν στοιχειωδώς έστω και απομακρυσμένα ολιγάριθμα χωριά, να είναι συνεπή στους χρόνους αναχώρησης και άφιξης, να παρέχουν ασφάλεια στους επιβάτες.

Επομένως, ο τρόπος που διαχειρίζονται τις εισπράξεις από τους επιβάτες αλλά και τις ενισχύσεις από το κράτος δεν είναι μόνο θέμα των μετόχων των ΚΤΕΛ, δηλαδή των ιδιοκτητών λεωφορείων που παίρνουν το μέρισμα που τους αναλογεί από το «Κοινό Ταμείο». Είναι θέμα και του Δημοσίου, που οφείλει να ελέγχει πώς κατανέμεται το ιδιωτικό κέρδος μιας δημόσιας υπηρεσίας.

Δυστυχώς, η κοινή αίσθηση, αλλά και τα ευρήματα των σπάνιων και τυχαίων ελέγχων αποκαλύπτουν ότι στα ΚΤΕΛ της χώρας ενδημούν η κακοδιαχείριση, η προβληματική διαχείριση των κρατικών ενισχύσεων που εισπράττουν οι διοικήσεις τους, η γκρίζα διανομή των εσόδων στους δικαιούχους, η κακή εξυπηρέτηση των επιβατών.

Το πρόβλημα είναι ότι αυτά αποκαλύπτονται μόνο όταν αποφασισμένος «μέτοχος» σπάσει την «ομερτά» και καταγγείλει τη ρεμούλα. Οπως έγινε με το ΚΤΕΛ Πέλλας, όπου η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, όσες επιφυλάξεις κι αν έχει κανείς για την «ανεξαρτησία» της από το «γαλάζιο» επιτελικό κράτος, αποκάλυψε «παπάδες». Οπως μπορεί να γίνει και με τα ΚΤΕΛ πολλών περιοχών της χώρας.

Αυτό έχει και την ευρύτερη πολιτική σημασία του καθώς, όπως γνωρίζουμε κι έχει επανειλημμένα αποκαλύψει η «Εφ.Συν.», η κυβέρνηση Μητσοτάκη από τις δύσκολες εποχές της πανδημίας ψάχνει ευκαιρίες να αναθέσει στο «καρτέλ των ΚΤΕΛ» συγκοινωνιακό έργο ακόμη και στην Αθήνα.

ΠΗΓΗ https://www.efsyn.gr/