Αποκαλυπτική η ομιλία του υπουργού Ναυτιλίας στο 15ο Συνέδριο του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών.
Το σχέδιο ενεργητικής νησιωτικής πολιτικής, όπως την ονομάζει η κυβέρνηση παρουσίασε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στην Μήλο, κατά την διάρκεια της ομιλίας του στο 15ο Συνέδριο του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών.
Ο κ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε στους πέντε άξονες της πολιτικής του Υπουργείου που είναι:
1ον Η χάραξη του Master Plan για το Αιγαίο με σκοπό την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας.
2ον Η δημιουργία χρονοθυρίδων (slots) για την ενίσχυση της ασφάλειας (safety) στα λιμάνια.
3ον Οι ολιστικές αφαλατώσεις για την επίλυση του κρίσιμου φαινομένου της λειψυδρίας στα νησιά, με διατιθέμενους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ και την DG Regio.
4ον To pilot project των 80 εκατομμυρίων που αφορά στις άγονες γραμμές και έχει ήδη δρομολογηθεί με τη λογική της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), προς διασφάλιση της πράσινης μετάβασης της ακτοπλοΐας.
5ον Η δημιουργία ενός «maritime cluster» για τη ναυτιλία και τη ναυσιπλοΐα, το οποίο θα είναι διασυνδεδεμένο με όλα τα νησιά, προς ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, του εξοπλισμού και της πράσινης μετάβασης.
Τρελό χρήμα στα ταμεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών
Από τους πέντε πιο πάνω άξονες δύο είναι που έχουν ουσιαστικό περιεχόμενο. Η χρηματοδότηση με 80 εκατ. ευρώ των ακτοπλοϊκών εταιρειών μέσω ΣΔΙΤ για την κατασκευή νέων πλοίων ή την εφαρμογή νέων τεχνολογιών ώστε να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων των πλοίων. Στην ουσία το κράτος αναλαμβάνει να καλύψει το κόστος των επενδύσεων που απαιτείται να γίνουν για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Στο παραπάνω ποσό πρέπει να προστεθούν τα 150 εκατ. ευρώ που δίνονται ετησίως για τις άγονες γραμμές. Με τα έσοδα αυτά και την πρόσθετη χρηματοδότηση οι ακτοπλοϊκές θα αποκτήσουν την δυνατότητα να απευθυνθούν σε ναυπηγεία και τράπεζες για να χτίσουν νέα πλοία.
Η κρατική χρηματοδότηση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες δεν σταματάει στα 80 εκατ. ευρώ, σε επόμενη φάση θα δοθούν πρόσθετοι πόροι ή κρατικές εγγυήσεις σε δάνεια των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Επιπλέον ορισμένες ακτοπλοϊκές φαίνεται πως ήδη έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης (βλέπε Attica Group) που οδηγεί σε μείωση του κόστους δανεισμού τους. Επιπρόσθετα μόλις στο τέλος του Σεπτεμβρίου στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών συμφωνήθηκε να αναζητηθεί τρόπος για να αποφύγουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες την πληρωμή ρήτρας καυσίμου για τα πλοία των άγονων γραμμών.
Αφαλατώσεις παντού
Ο δεύτερος σημαντικός άξονας της πολιτικής του υπουργείου Ναυτιλίας είναι η προώθηση των αφαλατώσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος έλλειψης νερού στα νησιά. Πρόκειται για μια δοκιμασμένη μέθοδο εδώ και πολλές δεκαετίες που έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα κοστοβόρα. Κι επιπρόσθετα δεν δίνει τα καλύτερα αποτελέσματα όσο αφορά την ποιότητα του νερού που παράγεται. Η αφαλάτωση θα έπρεπε να είναι το τελευταίο καταφύγιο για την κυβέρνηση για τις περιπτώσεις που αποδεδειγμένα δεν μπορεί το νερό της βροχής και τα υπόγεια ύδατα να καλύψουν τις ανάγκες.
Λιμενικά έργα
Οι υποσχέσεις για την αναβάθμιση των λιμανιών δεν είναι τίποτα περισσότερο από τις συνήθεις υποσχέσεις που δίνονται στους νησιώτες από κάθε κυβέρνηση. Μόνο που η υλοποίηση τους απαιτεί πολύ μεγάλα κονδύλια και γι' αυτό δεν υλοποιούνται ποτέ.
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΠΗΓΗ https://www.stonisi.gr/