11 Σεπτεμβρίου 2024

Άρθρο του Υποστράτηγου ε.α Δημήτρη Ηλιάδη



 Παρακολουθώ τα τελευταία χρόνια όλα όσα συμβαίνουν στις Ένοπλες Δυνάμεις και μου προκαλεί μεγάλη λύπη, αποστροφή και απογοήτευση ο τρόπος που το συντεταγμένο κράτος αντιμετωπίζει τον μόνο εναπομείναντα αυτάρκη και αποτελεσματικό οργανισμό. 

Διαχρονικά από το 1974, η «νομεκλατούρα» του πολυτεχνείου είχε βάλει σαν απώτερο στόχο την ταπείνωση και τον εξευτελισμό του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων. 


Ακόμη ηχούν στα αυτιά μου τα λόγια του τότε υφυπουργού Άμυνας, Αντώνη Δροσογιάννη, όταν απευθυνόμενος στο σύνολο του προσωπικού της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων (ΣΣΕ), το 1982, μας αποκαλούσε «τσογλανάκια» και «σταγονίδια της χούντας». 


Τότε ήμουν ένα παιδί 19 χρονών προερχόμενος από ένα χωριό της Βορείου Ελλάδος, το οποίο γύρισε την πλάτη στο ΑΕΙ που είχε εισαχθεί και εγκατέλειψε την οικονομικά ωφέλιμη καριέρα σαν επαγγελματίας ποδοσφαιριστής. Τυχαία βρήκα τότε συμμαθητές μου , αλλά και μεγαλύτερους από εμένα συναδέλφους που είχαν πράξει ανάλογα. Απλά η καρδιά και η ψυχή μου,  με οδήγησαν στην απόφαση να ακολουθήσω την στρατιωτική καριέρα γεμάτος όνειρα, φιλοδοξίες (‘όχι μισαλλοδοξίες) , πίστη στα ιδεώδη της φυλής μας (στο μόνο που θα συμφωνήσω με τον τέως ΠΔ κύριο Σαρτζετάκη ένα έθνος ανάδελφο) και φυσικά όρεξη για δουλειά, αλλά και περίσσιο φιλότιμο, όπως το σύνολο των στελεχών των ΕΔ. 

Από τότε πέρασαν πολλά χρόνια. Η σύνθεση των ΕΔ και ειδικότερα του Στρατού Ξηράς (ΣΞ) έγινε πολυσυλλεκτική , προκειμένου να εξυπηρετηθούν μικροκομματικά οφέλη , αλλά και να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ανεργίας στη χώρα. Εντάχθηκαν στο σύστημα πρόσωπα τα οποία ούτε την κουλτούρα, ούτε τη δυνατότητα είχαν να αποτελέσουν μέλη της στρατιωτικής οικογένειας. Απλά εντάχθηκαν για να βιοποριστούν. Δεν τους κατηγορώ , απλά κατηγορώ το σύστημα που δεν φρόντισε αυτά τα πρόσωπα να αποκτήσουν τουλάχιστον μια υποτυπώδη στρατιωτική αγωγή. 

Ερχόμαστε στο σήμερα και τι βλέπουμε? 

Βλέπουμε ότι οι κενές θέσεις των στρατιωτικών σχολών (ΑΣΕΙ) ξεπερνούν τις 450. Τι σημαίνει αυτό? Υποστελέχωση του συνόλου των Μονάδων των ΕΔ. Θα έχουμε αεροπλάνα, φρεγάτες και οπλικά συστήματα , αλλά θα λείπουν οι υπηρέτες και οι ηγέτες που θα εμπνεύσουν. 

Βλέπουμε παχύσαρκο προσωπικό με εμφανή σημάδια κατάθλιψης και εξαθλίωσης. 

Βλέπουμε διαρκώς αυξανόμενα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, πολλά από αυτά σχετίζονται με την κατάθλιψη του προσωπικού και την μη ύπαρξη προοπτικής.  

Βλέπουμε διαρκώς αυξανόμενο αριθμό  παραιτήσεων. 

Βλέπουμε παντελή έλλειψη οράματος και ονείρων από τους αποφοίτους των ΑΣΕΙ, αυτούς που θα εμπνεύσουν είτε τους κληρωτούς οπλίτες , είτε τους Επαγγελματίες Οπλίτες. 


Βλέπουμε κληρωτούς οπλίτες που εκπληρώνουν τη στρατιωτική τους θητεία (τη συνταγματική τους υποχρέωση), με παντελή έλλειψη ενδιαφέροντος και χωρίς κανένα κίνητρο να δώσουν ότι καλύτερο μπορούν από τις καθ’ ομολογία μεγάλες δυνατότητές τους. Ποιος φταίει, φυσικά η «νομεκλατούρα». Θυμάμαι τους νεαρούς τότε κληρωτούς οπλίτες με ειδικότητες  «μάγειρα» , «χειριστές χωματουργικών μηχανημάτων» , «οδηγούς βαρέων οχημάτων» και πολλές άλλες ειδικότητες να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό γιατί με την απόλυσή τους εξασφάλιζαν ένα χαρτί το οποίο θα τους επέτρεπε να βιοποριστούν. 

Φτάνουμε στη μάστιγα που λέγεται ΑΣΕΙ. Για ποιο λόγο ονομάστηκαν ΑΣΕΙ? Φυσικά για να εξυπηρετηθούν κάποιοι από τους διδάσκοντες καθηγητές προκειμένου να αποκτήσουν τους τίτλους που θα τους εξασφάλιζαν προνόμια και μισθούς. 

Ποιος ο τίτλος σπουδών που ακολουθεί ένα απόφοιτο της ΣΣΕ (ΑΣΕΙ)? Του γιδοβοσκού? Πού μπορεί αυτός ο άνθρωπος να απορροφηθεί στην αγορά εργασίας όταν ολοκληρωθεί η στρατιωτική του καριέρα? 

Οι περισσότεροι απόφοιτοι της ΣΣΕ αφιέρωσαν ψυχή και σώμα στα καθήκοντα που είχαν, υπηρετώντας μακριά από αστικά κέντρα  και ασκώντας καθήκοντα με υψηλό επίπεδο ευθύνης, με αποτέλεσμα να μην έχουν τη διάθεση ή το χρόνο για άλλες σπουδές ή μεταπτυχιακούς τίτλους. Κάποιοι, λίγοι,  λειτούργησαν αντίθετα και αυτή τη στιγμή διαπρέπουν σε ότι κάνουν. 

Τελευταία άφησα την οικονομική διάσταση του θέματος. Αφορμή μου έδωσαν 2 πράγματα που είναι σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή. 

Προκειμένου να καλυφθεί το κενό των 450  θέσεων στα ΑΣΕΙ η κυβέρνηση σκέφτεται να δώσει ως κίνητρο την αύξηση του μισθού του σπουδαστή από 150 στα 650 ευρώ. Πάλι κοροϊδία τη στιγμή που οι αντίστοιχοι σπουδαστές των Αστυνομικών Ακαδημιών πλέον των 20 χρόνων λαμβάνουν 650 ευρώ. Σε τόσο χαμηλού IQ άτομα απευθύνεστε για να καλύψετε τα κενά. Αν ναι τα αποτελέσματα αυτής της ενδεχόμενης απόφασης θα τα δείτε σύντομα. Οι νέοι που έχουν όνειρα, όραμα, αίσθημα αγάπης και ευθύνης για την Πατρίδα θα σας γυρίσουν την πλάτη γιατί δεν ανέχονται την κοροϊδία. 

Στη συνέχεια αυτού, ας δεχτούμε ότι αυτή η κίνηση αποτελεί ένα κίνητρο, είναι δυνατόν ο απόφοιτος του ΑΣΕΙ να έχει εισαγωγικό μισθό 890 ευρώ , όταν ο ανειδίκευτος εργάτης (ΕΠΟΠ), που εντάσσεται στις τάξεις των ΕΔ να έχει 800 ευρώ? Αυτά συν έβαιναν στις χώρες του Ανατολικού Μπλόκ, αλλά και στην Ελλάδα που ακόμη διοικείται από τη «νομεκλατούρα» του Πολυτεχνείου. 

Το δεύτερο γεγονός που μου έδωσε το έναυσμα να γράψω το παρόν είναι η κατάσταση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ). Βλέπουμε οι νέοι γιατροί να γυρνούν την πλάτη στη Δημόσια Υγεία και να στρέφονται είτε στην ιδιωτική είτε στο εξωτερικό. Οι «σοφοί» που έχουν τα ηνία της διακυβέρνησης της χώρας αποφάσισαν να δώσουν κίνητρα. Ποια είναι αυτά? Παροχή επιδομάτων για την κάλυψη των κενών θέσεων στην επαρχία. 

Αυτό από μόνο του είναι άδικο τόσο για τους γιατρούς και τους νοσηλευτές, όσο και για χιλιάδες άλλους που υπηρετούν , ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΘΕΛΗΣΗ ΤΟΥΣ , στην επαρχία. Δώσατε ανάλογα κίνητρα στο σύνολο των ένστολων (στρατιωτικούς, αστυνομικούς, λιμενικούς, πυροσβέστες), εκπαιδευτικών ,που για υπηρεσιακές ανάγκες, μεταθέσατε στις ποιο απομακρυσμένες περιοχές της ελληνικής επικράτειας? 

Γιατί αυτός ο κοινωνικός διαχωρισμός - αυτοματισμός?  

Έχετε τη δυνατότητα να τοποθετήσετε ΛΟΓΩ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ υγειονομικούς σε οποιαδήποτε γωνιά της Ελλάδας για να καλύψετε τις ανάγκες? Αν όχι, είστε ανίκανοι! 

Θα μπορούσα να γράφω σελίδες, αλλά επειδή δεν θέλω να σας κουράσω θα ήθελα να κλείσω με κάποιες προτάσεις, γιατί είμαι της αρχής ότι δεν αρκεί να εντοπίζεις και να περιγράφεις ένα πρόβλημα, αλλά και να προτείνεις. 

Προτείνονται τα παρακάτω:

Άμεση διακοπή κάθε επιδοματικής πολιτικής σε «μακροχρόνια άνεργους» , οι οποίοι αποδεδειγμένα ασκούν «μαύρη εργασία». 


Άμεση διακοπή κάθε επιδοματικής πολιτικής σε «οικονομικά αδύναμους» , οι οποίοι και «μαύρο χρήμα» κερδίζουν και εξάγουν τα χρήματά τους σε τρίτες γειτονικές χώρες.



Από την εξοικονόμηση των χρημάτων να τα αποδώσετε σε αυτούς που το αξίζουν , ιατρούς νοσηλευτές, ένστολους, ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ότι όλοι θα μετακινούνται παντού λόγω υπηρεσιακών αναγκών! 

Άμεση τροποποίηση των κανονισμών που διέπουν τα ΑΣΕΙ με την απονομή τίτλων που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μετά την αποφοίτησή τους. Επιτέλους δημιουργείστε το Στρατιωτικό Πανεπιστήμιο όπως υπάρχει σε προηγμένες χώρες!

Εμφανή οικονομική διαφορά μεταξύ του προσωπικού των ΕΔ ανάλογα με την προέλευση και τα καθήκοντα.Επαναφορά – καθιέρωση κινήτρων για τους κληρωτούς, προκειμένου να αποδίδουν το μεγαλύτερο μέρος των αναμφισβήτητων δυνατοτήτων τους κατά τη διάρκεια της θητείας τους. 

Ουσιαστική μέριμνα για το σύνολο του στρατιωτικού προσωπικού, προκειμένου να αυξηθεί και η απόδοσή τους αλλά και να μειωθούν τα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας. 



ΥΓ1. Διαχρονικά οι κυβερνήσεις είναι οι ηθικοί αυτουργοί για τα όσα συμβαίνουν στους πλέον ευαίσθητους τομείς, ΥΓΕΙΑ , ΠΑΙΔΕΙΑΣ και ΑΜΥΝΑΣ.

ΥΓ2. Δεν υπήρξα πολιτικός ούτε έχω τέτοια φιλοδοξία, αλλά ξεχείλισε η αγανάκτηση. 

Με εκτίμηση 

Υποστράτηγος ε.α. Δημήτριος Ηλιάδης (ΣΣΕ 1984)