Ναι, να νοικιάσουμε νέο σπίτι, εφόσον δεν διοριστήκαμε στον τόπο κατοικίας μας. Αλλά πού θα το βρούμε; Και πώς θα βγούν τα έξοδα με δύο σπίτια και τα ενοίκια στα ύψη; Τα έξοδα του παιδιού; Οι μετακινήσεις για να βρισκόμαστε ως οικογένεια;
Ερωτήματα νεοδιόριστων εκπαιδευτικών που δεν είναι πρωτόφαντα, επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο τέτοιες ημέρες, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Και επαναλαμβάνονται, διότι δεν έχουν δοθεί λύσεις. Σε μία προσπάθεια να αντιμετωπισθεί, τουλάχιστον, το πρόβλημα στέγασης των νέων εκπαιδευτικών, μέλη των διοικητικών συμβουλίων της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) και της ΟΛΜΕ ταξιδεύουν τούτες τις ημέρες σε τουριστικά νησιά για να έχουν επαφές με τις δημοτικές αρχές τους. Την ίδια στιγμή, στην ετήσια αντιπαράθεση εκπαιδευτικών ομοσπονδιών – υπουργείου Παιδείας κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς για τις ελλείψεις εκπαιδευτικών, προστέθηκε φέτος το ζήτημα των συγχωνεύσεων τμημάτων, στις οποίες προχώρησε το υπουργείο.
Ειδικότερα, χθες ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θεόδωρος Τσούχλος βρέθηκε στην Σαντορίνη, όπου συναντήθηκε με τη δημοτική αρχή. «Ζητήσαμε να δοθεί συγκεκριμένο ποσό για το ενοίκιο στους νεοδιόριστους και τους αναπληρωτές, καθώς και να ληφθεί μέριμνα για τη δωρεάν σίτισή τους», ανέφερε στην «Κ» ο κ. Τσούχλος. Ελαβε τη δέσμευση ότι θα υπάρξει σύντομα απάντηση, αλλά το θέμα υπάρχει σε όλα τα τουριστικά νησιά, γι’ αυτό και οι δήμαρχοι ζητούν να συζητηθεί στην Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ). Πάντως, πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι στη Σαντορίνη προκρίνεται η ενοικίαση ξενοδοχείου για την στέγαση των εκπαιδευτικών του νησιού.
Σχολικά κυλικεία: Οι έλεγχοι αλλάζουν το μενού
Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικινής χθες βρέθηκε στη Σύρο για το ίδιο θέμα. Η ΔΟΕ περιγράφει την κατάσταση: «Εκπαιδευτικοί κοιμούνται σε αυτοκίνητα και σκηνές σε διάφορες περιοχές της χώρας εν έτει 2024, καθώς δεν γίνεται να ξοδεύουν υπέρογκα ποσά (μέχρι και 100 ευρώ τη μέρα) σε ξενοδοχεία και σπίτια βραχυχρόνιας μίσθωσης και ο μισθός τους να μπαίνει στην καλύτερη περίπτωση μετά από 40 μέρες (αναπληρωτές). Την στιγμή που τα απλά μαθηματικά βγάζουν “τη λυπητερή”… και λένε ότι τουλάχιστον τα 2/3 (ίσως και παραπάνω…) του πενιχρού μισθού των εκπαιδευτικών είναι για να μπορούν να έχουν ένα σπίτι να μείνουν και να υπάρχει ρεύμα και νερό μέσα σε αυτό».
Την ίδια στιγμή, συνεχίζεται η αντιπαράθεση των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών με το υπουργείο για τις συγχωνεύσεις των τμημάτων και στις δύο βαθμίδες. «Τα πάνω από 1.600 κομμένα τμήματα μέσα στο καλοκαίρι από τα νηπιαγωγεία έως τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) με μία ήπια αναγωγή ισοδυναμούν με το κλείσιμο περίπου 150 σχολείων. Καταργούνται τμήματα ακόμα και κατευθύνσεων στα Γενικά Λύκεια και ολόκληρων τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, παρότι ήδη συμπληρώνουν διψήφιο αριθμό μαθητών και αναμένονται και οι εγγραφές των μετεξεταστέων και ταυτόχρονα δίνονται προφορικές οδηγίες για αντιπαιδαγωγικές μετακινήσεις μαθητών σε άλλα σχολεία» ανέφεραν οι συνδικαλιστές. «Με αυθαίρετες οδηγίες η παραπλανητική εγκύκλιος του Γενικού Γραμματέα Γιάννη Κατσαρού στοχεύει στην εξοικονόμηση προσωπικού παραβιάζοντας ακόμα και την υπάρχουσα νομοθεσία σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών. Ετσι προωθείται, με βαθιά αντιπαιδαγωγικό και καθαρά λογιστικό τρόπο, η μείωση των τμημάτων, η βίαιη δημιουργία τμημάτων 25 μαθητών και οι περικοπές εκπαιδευτικού προσωπικού», προσθέτουν.
Οδηγοί σχολικών λεωφορείων χωρίς δίπλωμα
Από την πλευρά τους στελέχη του υπουργείου Παιδείας τόνισαν στην «Κ» ότι οι συγχωνεύσεις τμημάτων είναι περίπου 950 και ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα καθώς ο ανώτερος αριθμός των μαθητών σε κάθε τμήμα δεν ξεπερνά τους 28. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί θεωρούν τον αριθμό μεγάλο. «Δημιουργούν υπερτμήματα με 25, 26, 27 μαθητές με αρκετές δυσκολίες και διαγνώσεις μαθητών που χρήζουν ειδικής στήριξης μέσα σε αυτά» υποστηρίζουν. Ο στόχος του υπουργείου είναι η εξοικονόμηση προσωπικού, όπως προκύπτει και από έγγραφο που έφτασε στα σχολεία την ημέρα του αγιασμού. «Παρακαλούμε να μας γνωρίσετε (μέσα στην ημέρα) εγγράφως πόσο προσωπικό εξοικονομήθηκε (άτομα και ώρες) από την συγχώνευση των τμημάτων» έλεγε. Το έγγραφο εστάλη, όπως ανέφερε στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου, ώστε να γίνει καλύτερη διαχείριση του προσωπικού. Αυτό πάντως υποδηλώνει το θολό τοπίο που υπάρχει λίγες ημέρες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, για τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς και στις δύο βαθμίδες.
Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο, τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας και της ΟΛΜΕ, δεν ήταν σε θέση χθες να αναφέρουν με σχετική ακρίβεια τις ελλείψεις. Σύμφωνα με μία εκτίμηση, με βάση τα έως χθες διαθέσιμα στοιχεία, τα κενά για όλες τις θέσεις εκπαιδευτικών, θα κινηθούν μεταξύ 25.000 με 30.000. Οι ομοσπονδίες θα παρουσιάσουν τα σχετικά στοιχεία στην αρχή της επόμενης εβδομάδας, ενώ το υπουργείο Παιδείας δηλώνει ότι τα κενά θα καλυφθούν με προσλήψεις.
«Θέλουμε να μείνετε στη Γαύδο»
Με τους δύο μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου, τη μητέρα τους και μία από τους εκπαιδευτικούς της αυτόνομης τάξης του γυμνασίου της Γαύδου, το οποίο ξανάρχισε φέτος τη λειτουργία του μετά πολλά χρόνια, συνομίλησε χθες το πρωί, μέσω τηλεδιάσκεψης, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. «Αυτό που θέλουμε είναι να μείνετε στο νησί και τα παιδιά να μπορούν να τελειώσουν το σχολείο στο νησί, και γι’ αυτό και καταλήξαμε σε αυτό το υβριδικό σχήμα. Το σημαντικό είναι ότι αυτό είναι ένα μοντέλο πια το οποίο μπορούμε να υιοθετήσουμε και αλλού. Στους Αρκιούς του χρόνου θα εφαρμόσουμε το ίδιο μοντέλο. Και φυσικά, αν προκύπτει ανάγκη, θα το δοκιμάσουμε και αλλού», ανέφερε ο πρωθυπουργός. Οι «αυτόνομες τάξεις» αποτελούν υβριδικό μοντέλο εκπαίδευσης για μαθητές που κατοικούν σε ιδιαίτερα απομακρυσμένες περιοχές, όπου δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις ίδρυσης γυμνασίου. Πλέον στις περιοχές αυτές θα διδάσκουν με φυσική παρουσία τρεις εκπαιδευτικοί βασικών ειδικοτήτων, ενώ τα υπόλοιπα μαθήματα θα διδάσκονται μέσω σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, από καθηγητές του πλησιέστερου γυμνασίου. Για τους μαθητές της Γαύδου είναι το Γυμνάσιο Χώρας Σφακίων.
Πηγή: kathimerini.gr