24 Σεπτεμβρίου 2024

Πρωτοφανείς συμπτύξεις, περικοπές και καταργήσεις τμημάτων στα σχολεία

 


ΕΡΩΤΗΣΗ

- προς τον υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού


Πρωτοφανές είναι το κύμα συμπτύξεων, περικοπών και καταργήσεων τμημάτων στα

σχολεία, στο όνομα του «εξορθολογισμού» που πραγματοποιεί το υπουργείο Παιδείας και

η κυβέρνηση για το νέο σχολικό έτος. Πρόκειται για μία ακόμη πράξη συρρίκνωσης της

δημόσιας εκπαίδευσης, που αυξάνει την αναστάτωση και την ανησυχία μαθητών, γονιών

και εκπαιδευτικών σε πανελλαδικό επίπεδο. Πιο συγκεκριμένα, οι συγχωνεύσεις τμημάτων

και η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα σε 27-28, δημιουργούν σημαντικά

προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία και την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας.


Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς φορείς, οι συγχωνεύσεις εξαφάνισαν περίπου 1.600 σχολικά

τμήματα από τον εκπαιδευτικό χάρτη της χώρας.

Επιπλέον, η απόφαση του υπουργείου Παιδείας έχει ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση

εκπαιδευτικού προσωπικού σε βάρος των μαθητών, με πολλούς εκπαιδευτικούς να

μετατρέπονται σε λειτουργικά υπεράριθμους και να αναγκάζονται να μετακινούνται σε

περισσότερα από ένα σχολεία για να συμπληρώσουν το ωράριό τους. Ενδεικτικό είναι το

πρόσφατο έγγραφο της Περιφερειακής Διεύθυνσης Αττικής, με το οποίο ζητήθηκε από

τους Διευθυντές Εκπαίδευσης να αναφέρουν πόσο προσωπικό εξοικονομήθηκε σε αριθμό

ατόμων και ωρών διδασκαλίας από τις συγχωνεύσεις τμημάτων, αποδεικνύοντας ότι αυτές

πραγματοποιήθηκαν με κύριο σκοπό την εξοικονόμηση πόρων και όχι για παιδαγωγικούς

λόγους, όπως έχει επανειλημμένως υποστηρίξει το υπουργείο.

Ταυτόχρονα, μαθητές των Γενικών Λυκείων, των ΕΠΑΛ, αλλά και των Σχολείων Ειδικής

Αγωγής πρέπει να εγκαταλείψουν το σχολείο της γειτονιάς τους ή να αλλάξουν κατεύθυνση

σπουδών, λόγων της κατάργησης των ολιγομελών τμημάτων. Οι μαθητές αναγκάζονται

να μετακινηθούν σε σχολεία άλλων περιοχών, με το υπουργείο Παιδείας να αδιαφορεί για

τα έξοδα μετακίνησης και τις ψυχοκοινωνικές / παιδαγωγικές επιπτώσεις από την αλλαγή

σχολικού περιβάλλοντος.

Οι συνέπειες των συγκεκριμένων αποφάσεων έχουν ιδιαίτερα αρνητικό παιδαγωγικό και

ψυχοκοινωνικό αποτύπωμα. Το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση αμφισβητούν

έμπρακτα το δικαίωμα στην ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση, ακόμα και στην

2

περίπτωση των τμημάτων ένταξης ή της παράλληλης στήριξης - όπου η μείωση του

αριθμού των μαθητών είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη και νομοθετικά επιβεβλημένη.

Παράλληλα, οι περικοπές οδηγούν σε υποβάθμιση των συνθηκών μάθησης και ενισχύουν

τις εκπαιδευτικές ανισότητες, ειδικά σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και απομακρυσμένες

περιοχές.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

1. Ποια είναι η πραγματική αιτιολόγηση για τις μαζικές συγχωνεύσεις σχολικών

τμημάτων και πώς αυτές εξυπηρετούν τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας;

2. Πόσο προσωπικό (σε αριθμό ατόμων και ώρες διδασκαλίας) εξοικονομήθηκε από

τις συγχωνεύσεις τμημάτων ανά Περιφέρεια Εκπαίδευσης;

3. Ποια μέτρα προτίθεστε να λάβετε για να διασφαλίσετε ότι οι μαθητές, ιδιαίτερα όσοι

έχουν ειδικές μαθησιακές ανάγκες, δεν θα υποστούν τις αρνητικές συνέπειες των

αυξημένων μαθητών ανά τμήμα;

4. Ποια είναι η πολιτική του υπουργείου για την κάλυψη των αναγκών σε εκπαιδευτικό

προσωπικό, δεδομένου ότι οι συγχωνεύσεις τμημάτων συνδέονται άμεσα με την

υποστελέχωση και την εξοικονόμηση πόρων;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Τζούφη Μερόπη

Χαρίτσης Αλέξης

Αναγνωστοπούλου Σία

Ζεϊμπέκ Χουσεϊν

Ηλιόπουλος Νάσος

Πέρκα Πέτη

Τζανακόπουλος Δημήτρης

Φερχάτ Οζγκιούρ

Φωτίου Θεανώ