«Στα ύψη οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στο Βόρειο Αιγαίο»
Παρέμβαση προς τους αρμόδιους Υπουργούς Ναυτιλίας – Νησιωτικής Πολιτικής και Ανάπτυξης άσκησε με ΕΡΩΤΗΣΗ του στη Βουλή ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Παναγιώτης Παρασκευαΐδης με θέμα τα ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια προς τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, που πλήττουν τον εσωτερικό τουρισμό προς αυτά.
Επεσήμανε το γεγονός ότι ο κλάδος της ακτοπλοΐας λειτουργεί ανεξέλεγκτα, αφού ο τελευταίος έλεγχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού έγινε το 2010, παρά την ολιγοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς, που ουσιαστικά ελέγχεται από δύο μόνο εταιρείες.
Ζήτησε:
Την επέκταση της επιδότησης μέχρι την Καβάλα για την ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα και επιστροφή.
Τις εκθέσεις των πρόσφατων ελέγχων των Λιμενικών Αρχών και τις βεβαιωθείσες παραβάσεις στις ελεγχθείσες ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς και τις εκθέσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού, μετά την επιστολή του κ. Υπουργού προς την τελευταία για τον έλεγχο της ακτοπλοϊκής αγοράς.
Τη σύσταση και λειτουργία του Παρατηρητηρίου Τιμών στις ακτοπλοϊκές γραμμές.
Την προστασία των επιβατών από καταχρηστικές πρακτικές προτεραιότητας διάθεσης των ακριβότερων κατά πολύ σε σχέση με τα αντίστοιχα της οικονομικής θέσης εισιτηρίων, πρακτική που πλήττει τους οικονομικά αδύναμους πολίτες που συνήθως ταξιδεύουν στην Γ΄ θέση.
Προσδιορισμό Συντελεστών Κόστους των ακτοπλοϊκών μεταφορών, επιπέδου συνδεσιμότητας και ανεκτού ναύλου στα νησιά.
Η ερώτηση
«Στα ύψη οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στο Βόρειο Αιγαίο, Κυβέρνηση παρατηρητής αφαίμαξης των ακριτικών νοικοκυριών»
Κύριοι Υπουργοί,
Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επί των ημερών διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, έχουν εκτοξευτεί, όπως έχει συμβεί σε όλο το φάσμα των παραγόμενων αγαθών και υπηρεσιών επί την ημερών σας.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που έκανε η ομάδα της online πλατφόρμας κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ferryroute.com με την οποία σύγκρινε την εξέλιξη των τιμών από το 2019 ως το 2023, οι τιμές των ναύλων τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί για το Βόρειο Αιγαίο, μεταξύ άλλων, ως εξής:
Μυτιλήνη: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου από Πειραιά (Οικονομική Θέση – Deck) αυξήθηκε από 38,50€ το 2019 σε 53,50€ το 2024 (με την Blue Star Ferries), σημειώνοντας αύξηση 39%. Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου από Καβάλα (Οικονομική Θέση - Deck) διαμορφώνεται στα 28 ευρώ.
Λήμνος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου οικονομικής θέσης από Λαύριο προς Άγιο Ευστράτιο – Λήμνο για το 2024 διαμορφώνεται στα 28,70 ευρώ, της Β΄ θέσης στα 47 ευρώ και της Α΄ θέσης στα 57 ευρώ με την ακτοπλοϊκή εταιρεία Sea Jets και το πλοίο Aqua Blue.
Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου οικονομικής θέσης από Καβάλα για Λήμνο με την ακτοπλοϊκή εταιρεία Sea Jets και το ίδιο πλοίο είναι στα 29,70 ευρώ το 2024 από 19 ευρώ το 2023, δηλαδή αυξημένη κατά 51% σε ένα έτος!!!
Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου στην ίδια γραμμή Καβάλα – Λήμνος με την ακτοπλοϊκή εταιρεία Blue Star το 2024 είναι στα 16,70 ευρώ, καθότι είναι επιδοτούμενη ολόκληρη η γραμμή Καβάλα – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάμος και επιστροφή.
Αντιθέτως η ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα είναι επιδοτούμενη μόνο μέχρι τη Λήμνο (!!!), γεγονός ακατανόητο για τους μόνιμους κατοίκους της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου, οι οποίοι και διαμαρτύρονται δικαίως γι’ αυτό.
Δηλαδή το τμήμα Λήμνος – Καβάλα που εξυπηρετείται από τις παραπάνω δύο εταιρείες επιδοτείται μόνο για τη μία εταιρεία (!!!) και όσοι ταξιδεύουν με την άλλη πληρώνουν επιπλέον ποσό ύψους 78% !!!
Άγιος Ευστράτιος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου οικονομικής θέσης από και προς την Καβάλα με την εταιρεία Sea Jets και το πλοίο Aqua Blue διαμορφώνεται στα 39 ευρώ για το 2024, επειδή ακριβώς η ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα είναι επιδοτούμενη μόνο μέχρι τη Λήμνο (!!!), γεγονός που προκαλεί τα δικαιολογημένα παράπονα των κστοίκων.
Η τιμή του εισιτηρίου οικονομικής θέσης για το 2024 στο τμήμα της ακτοπλοϊκής γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος είναι στα 13 ευρώ και της Β΄ θέσης ( αριθμημένες με καθίσματα αεροπορικού τύπου ) στα 25 ευρώ, δηλαδή 98% ακριβότερα!!!
Οι ακρίτες κάτοικοι της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου διαμαρτύρονται κατά των ακτοπλοϊκών εταιρειών για αθέμιτη και αδικαιολόγητη πρακτική, προτεραιότητας διάθεσης των εισιτηρίων Β΄ θέσης, που είναι ακριβότερα τουλάχιστον κατά 50% και πολύ περισσότερο για τα εισιτήρια Α’ θέσης, εξασφαλίζοντας πρώτα πληρότητα αυτών και εν συνεχεία της οικονομικής θέσης, αναγκάζοντας έτσι τους απροστάτευτους επιβάτες να πληρώνουν 50% και πλέον, αφού αδυνατούν να γνωρίζουν και να ελέγξουν τυχόν πληρότητα της οικονομικής θέσης σύμφωνα με τα πρωτόκολλα των πλοίων.
Πέραν της παραπάνω οικονομικής εκμετάλλευσης που υφίστανται οι κάτοικοι του Αγίου Ευστρατίου, την περίοδο τουριστικής αιχμής αρκετές φορές αδυνατούν και να ταξιδέψουν, διότι δεν υπάρχει δέσμευση ενός ελάχιστου αριθμού θέσεων αποκλειστικής διάθεσης για τους μόνιμους κατοίκους, στο πλοίο Aqua Blue της Sea Jets που εξυπηρετεί τον Άγιο Ευστράτιο, με την επιδοτούμενη ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα και επιστροφή.
Σάμος: Ένα απλό εισιτήριο από Πειραιά (Οικονομική Θέση – Deck) κόστιζε 41€ το 2019 και πλέον κοστίζει 74€ (με την Blue Star Ferries), σημειώνοντας αύξηση 80%.
Ικαρία: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου από Πειραιά (Οικονομική Θέση – Deck) αυξήθηκε από 31,50€ το 2019 σε 58,50€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση 85%.
Χίος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου από Πειραιά (Οικονομική Θέση – Deck) αυξήθηκε από 45,5 ευρώ το 2019, σε 48 ευρώ το 2024, σημειώνοντας αύξηση 5%.
Αξίζει να επισημάνουμε μάλιστα ότι ακόμη και με μια πρόχειρη έρευνα οι τιμές αυτές είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη.
Για παράδειγμα στην διαδρομή Όσλο - Κοπεγχάγη που είναι οριακά μεγαλύτερη από την διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος και συγκεκριμένα 316 ναυτικά μίλια, έναντι 296 στην διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος, μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο ταξιδεύει με 696 όταν στην Ελλάδα για την αντίστοιχη διαδρομή το κόστος ανέρχεται σε 1105,50 ευρώ. Με άλλα λόγια στην Ελλάδα πληρώνουμε 58,8% ακριβότερα από ότι οι Βορειοευρωπαίοι για μια διαδρομή μάλιστα οριακά έστω μικρότερη!
Απέναντι σε αυτήν την πραγματικότητα η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής απαντούν με “nonpaper” στο οποίο υιοθετούν την γραμμή των ακτοπλόων περί ελάχιστων αυξήσεων και ψελλίζουν μια ελάχιστη κριτική για τις ενδονησιωτικές συνδέσεις και τις συνδέσεις με ταχύπλοα σκάφη στα οποία παραδέχονται διψήφιες αυξήσεις όπως για παράδειγμα 11,76% στη Μύκονο και 32,8% στην γραμμή Πάρος-Νάξος με ταχύπλοο.
Κατά την Κυβέρνηση δηλαδή οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά κατά κανόνα δεν υφίστανται παρά μόνο ανάμεσα στα μικρά νησιά και σε κάποιες περιπτώσεις στα ταχύπλοα. Παράλληλες πραγματικότητες, καθώς άλλα ζει ο καταναλωτής, ειδικώς τους θερινούς μήνες, και άλλα βλέπει η Κυβέρνηση.
Ταυτοχρόνως η Κυβέρνηση δεν λέει τίποτα για το γεγονός που ανέδειξε ο τομέας Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ με πρόσφατη ανακοίνωση του για τις τιμές στις ακτοπλοϊκές γραμμές που αυξάνονται τις μέρες που υπάρχει μόνο μια εταιρία και μειώνονται τις μέρες που εισέρχεται και δεύτερη εταιρεία στην ίδια γραμμή.
Η πρακτική αυτή των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι ενδεικτική μιας ακτοπλοϊκής αγοράς που λειτουργεί ασύδοτα με την Κυβέρνηση απλό παρατηρητή και ανίκανη να προστατεύσει τους πολίτες – επιβάτες από τις ακριβές χρεώσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Τα παρακάτω παραδείγματα είναι ενδεικτικά της ανεξέλεγκτης λειτουργίας των ακτοπλοϊκών εταιρειών:
Στη γραμμή Πειραιάς – Σαντορίνη η μέρα ξεκινάει με εισιτήριο 89.70 ευρώ και σταδιακά καθώς και άλλα πλοία άλλων εταιρειών μπαίνουν στη γραμμή, μειώνεται μέχρι τα 58 ευρώ τις απογευματινές ώρες, δηλαδή μεταβολή μέχρι 35%!!!
Στη γραμμή Πειραιάς – Ίος τη μία ημέρα μπορείς να ταξιδεύεις στην τιμή των 84 ευρώ ενώ την επόμενη μέρα ταξιδεύεις με 59 ή 67 ευρώ γιατί μπαίνουν στη γραμμή και άλλα πλοία, δηλαδή μεταβολή από 20 έως 30%!!!
Στη γραμμή Ηράκλειο – Μύκονος, την ημέρα που υπάρχει ένα μόνο πλοίο στη γραμμή, η τιμή του εισιτηρίου είναι 105,70 ευρώ, την επόμενη μέρα που υπάρχει και δεύτερο ανταγωνιστικό πλοίο με τιμή εισιτηρίου τα 79 και η άλλη εταιρεία ρίχνει την τιμή του εισιτηρίου από τα 105.7 στα 83 ευρώ!!!
Στη γραμμή Ηράκλειο – Σαντορίνη τις ημέρες που μόνο ένα ή δύο πλοία της ίδιας εταιρείας η τιμή είναι 92.70 ευρώ και μειώνεται στα 59 ευρώ τις ημέρες που υπάρχει και πλοίο άλλης εταιρείας στη γραμμή, δηλαδή μεταβολή 36%!!!
Προφανώς οι διεθνείς τιμές των καυσίμων τις μέρες που υπάρχουν δύο εταιρείες στο ίδιο δρομολόγιο μειώνονται και την άλλη μέρα που υπάρχει μια εταιρία, οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται...
Επειδή αυτές οι αθέμιτες πρακτικές προκαλούν την Κοινωνία, είμαι υποχρεωμένος να αναφέρω ότι οι τιμές του Μπρεντ ήταν στα 80 δολάρια το βαρέλι τις πρώτες μέρες του Ιουλίου του 2024, δηλαδή κοντά 30% χαμηλότερα από το 2022, όπου η τιμή του είχε φτάσει τα 112 δολάρια το βαρέλι και επίσης 30% χαμηλότερα από ότι ήταν την περίοδο 2012-2014, δηλαδή μια δεκαετία και πλέον νωρίτερα.
Ενώ οι διεθνείς τιμές των καυσίμων μειώνονται, στην Ελλάδα οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αυξάνονται, αποτέλεσμα της ολιγοπωλιακής διάρθρωσης της ακτοπλοϊκής αγοράς που ουσιαστικά ελέγχεται από δύο μόλις εταιρείες με εναρμονισμένες πρακτικές και τιμολογιακές πολιτικές.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, πριν λίγες μέρες ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής έστειλε επιστολή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και την καλεί να ερευνήσει τον κλάδο της ακτοπλοΐας, χωρίς ωστόσο να δοθεί στη δημοσιότητα το περιεχόμενο αυτής της επιστολής σχετικά με την κατεύθυνση των ελέγχων, όσων αφορά τη δημιουργία ολιγοπωλιακών καταστάσεων στον χώρο, την άσκηση εναρμονισμένων και αθέμιτων πρακτικών ή τη δημιουργία καρτέλ.
Η τελευταία φορά που η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ερευνήσει τον συγκεκριμένο κλάδο ήταν τον Νοέμβριο του 2010 (Απόφαση 507/2010)!!!
Αλήθεια ποιος κυβερνά αυτόν τον τόπο; Η εκλεγμένη Κυβέρνηση του λαού ή μια «μαριονέτα» των μεγάλων συμφερόντων σε βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων πολιτών;
Όπως μας ενημερώνει το Υπουργείο Ναυτιλίας: «Από 07/06/2024 έως και 16/06/2024 οι κατά τόπους Λιμενικές Αρχές πραγματοποίησαν 377 ελέγχους σε επιβατηγά και επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν επτά (7) παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων (άρθρο 44 πργ. 13 του ν.4948/2022)» . Ωστόσο για τις παραπάνω παραβάσεις η Κυβέρνηση επέλεξε να μην ενημερώσει τους πολίτες σχετικά με τις δικές της ενέργειες επί των βεβαιωθέντων παραβάσεων.
Την ίδια ώρα το πολυδιαφημισμένο Παρατηρητήριο τιμών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες αναμένεται εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο, ενώ η Κυβέρνηση, παρά την πίεση του ΠΑΣΟΚ, αρνείται να εξετάσει μια σειρά από μέτρα, όπως η μείωση του ΦΠΑ, παρατηρητήριο στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, κρατική επιδότηση και επιδότηση στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που κατοικούν στα νησιά μας, έως ότου επανέλθουν οι τιμές στα επίπεδα του 2020.
Επειδή οι τιμές των καυσίμων πέφτουν διεθνώς, σε αντίθεση με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που αυξάνονται συνεχώς.
Επειδή ο πολίτης ξοδεύει έναν μισθό μόνο για εισιτήρια προκειμένου να πάει με την οικογένεια του στα νησιά του ανατολικού Αιγαίο.
Επειδή το πολύ υψηλό κόστος μετακίνησης δημιουργεί ζητήματα οικονομικής επιβίωσης ειδικά των ακριτικών περιοχών, καθιστά τα νησιά του Ανατολικού αιγαίου μη ελκυστικό τουριστικό προορισμό αλλά και δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού με τα γειτονικά τουρκικά παράλια.
Επειδή ο πολίτης στην Ελλάδα αν και διαθέτει τη μισή αγοραστική δύναμη σε σύγκριση με τον Βορειοευρωπαίο, πληρώνει πολύ πιο ακριβά εισιτήρια από ότι στις ακτοπλοϊκές γραμμές της Βόρειας Ευρώπης.
Επειδή η Ελληνική αγορά ελέγχεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από μόλις 2 εταιρίες, οι οποίες εφαρμόζουν εναρμονισμένες πρακτικές και τιμολογιακές πολιτικές, καθιστώντας ανύπαρκτο τον υγιή ανταγωνισμό.
Επειδή δεν υπήρξε καμία δημοσιότητα για τους ελέγχους που διενεργήθηκαν, τα πορίσματα αυτών αλλά και τις ποινές που τυχόν επεβλήθησαν στις βεβαιωθείσες παραβάσεις κατά τους πρόσφατους ελέγχους των Λιμενικών Αρχών.
Επειδή το Παρατηρητήριο τιμών ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι ακόμη και σήμερα ζητούμενο, παρά την πίεση του ΠΑΣΟΚ εδώ και χρόνια να λειτουργήσει άμεσα.
Οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί
Ερωτώνται:
Πότε θα λειτουργήσει το Παρατηρητήριο τιμών στις ακτοπλοϊκές γραμμές και γιατί δεν έχει λειτουργήσει μέχρι σήμερα;
Γιατί δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα των πρόσφατων ελέγχων και των 7 παραβάσεων που εντόπισε το Υπουργείο;
Γιατί δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα η επιστολή του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού;
Ποιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής και του Υπουργείου Ανάπτυξης για να καταπολεμήσουν φαινόμενα αισχροκέρδειας στον κλάδο;
Προτίθεστε να επεκτείνετε την επιδότηση της ακτοπλοϊκής γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα μέχρι την Καβάλα;
Προτίθεστε να αναλάβετε πρωτοβουλία και να θεσπίσετε μέτρα και κανόνες που θα προστατεύσουν τους επιβάτες από την καταχρηστική πρακτική διάθεσης κατά προτεραιότητα των ακριβότερων κατά πολύ εισιτηρίων Β’ και Α’ θέσης, εξαναγκάζοντας, εμμέσως πλην σαφώς, τους οικονομικά αδύναμους να πληρώνουν περισσότερα ελλείψει εισιτηρίων οικονομικής θέσης;
Πόσο έχουν αυξηθεί οι τιμές των εισιτηρίων τα τελευταία 5 χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας; Παρακαλούμε όπως μας δώσετε αναλυτικά στοιχεία ανά δρομολόγιο και τιμές τα τελευταία 5 χρόνια.
Σκοπεύει η Κυβέρνηση όπως προχωρήσει στον προσδιορισμό συντελεστών των στοιχείων του κόστους των μεταφορών καθώς και τα επίπεδα συνδεσιμότητας και ανεκτού ναύλου για τα νησιά;
Παρακαλώ προς ενημέρωσή μου καθώς και της Εθνικής Αντιπροσωπείας όπως κατατεθούν τα αποτελέσματα των πρόσφατων ελέγχων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και η σχετική επιστολή του Υπουργού Ναυτιλίας προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού.