Στη διάψευση των όσων υποστήριξε ο μεταβατικός υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης μιλώντας στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, προχώρησαν πρώην και νυν εργαζόμενοι στον ΟΣΕ.
Στη διάψευση των όσων υποστήριξε ο μεταβατικός υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης μιλώντας στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ισχυριζόμενος ότι τη νύχτα που συνέβη η τραγωδία στα Τέμπη λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα και πώς ο σταθμάρχης μπορούσε να κάνει την αυτόματη χάραξη δρομολογίου, προχώρησαν πρώην και νυν εργαζόμενοι στον ΟΣΕ.
Μιλώντας στο MEGA ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, υποστήριξε πως δεν μπορούσε να γίνει αυτόματη χάραξη πορείας καθώς το σύστημα δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί λόγω βραχυκυκλώματος.
«Το σύστημα αυτοματοποιημένης χάραξης πορείας, νομίζω δεν το χρησιμοποιούσαν στη γραμμή ανόδου γιατί ήταν βραχυκυκλωμένο για πάρα πολύ καιρό. Δε γινόταν συντήρηση των φωτοσημάτων στη γραμμή ανόδου. Ήταν δύο κόκκινα φώτα στα οποία δεν είχε εντοπιστεί η κακοτεχνία», είπε αρχικά.
«Κανείς δε θα μπορούσε να χαράξει αυτόματη πορεία στη Λάρισα»
Επίσης ο κ. Αποστολέρης εμφανίστηκε κατηγορηματικός για το αν θα μπορούσε να κάνει κάποιος αυτόματη χάραξη στον σταθμό Λάρισας. «Δεν θα μπορούσε κάνεις να το βάλει, μόνο χειροκίνητα να γυρίσει τα κλειδιά για να φύγει από τη γραμμή ανόδου και να φτάσει στους Νέους Πόρους», είπε αρχικά.
«Δεν μπορώ να πω ψέματά, αυτό που μπορώ να πω είναι σίγουρο ότι η χάραξη στη γραμμή ανόδου είχε προβλήματα πάρα πολύ καιρό, ήταν βραχυκυκλωμένο μήνες το σύστημα. Πολύ πιο πριν από τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο», συμπλήρωσε.
Όπως εξήγησε ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, επειδή τα φωτοσήματα ήταν μόνιμα κόκκινα δεν θα μπορούσε να υπάρξει αυτόματη χάραξη δρομολογίου.
«Δεν λειτουργούσε αυτό το πράγμα, η έξοδος στην άνοδο δεν λειτουργούσε. Υπήρχαν δύο κόκκινα φώτα, τα οποία δεν έγιναν ποτέ πράσινα γιατί ήταν βραχυκυκλωμένο. Σαφέστατα για να περάσει το σύστημα θα πρέπει να λειτουργούν τα φώτα. Από τη στιγμή που θα πατήσεις το κουμπί σου δίνει τη δυνατότητα να χαράξεις αυτόματα προς τη γραμμή ανόδου, από τη στιγμή που στη γραμμή ανόδου τα φωτοσήματα παραμένουν κόκκινα δεν μπορούσε να γίνει πράσινο λόγω βραχυκυκλώματος», υπογράμμισε.
«Τα προβλήματα παραμένουν μέχρι και σήμερα, και είναι προϊόν έρευνας δικαστικής που θα βρεθεί και θα δείτε ότι είναι αδύνατο να χαραχτεί αυτόματη πορεία επί της γραμμής ανόδου», είπε ακόμα.
«Η άποψή μου, οι πληροφορίες μου και η γνώμη μου δεν βαρύνει παρά μόνο συμβουλευτικά. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι θα μπορούσε άνετα να χαράξει. Είναι πολύ άσχημο το γεγονός ότι υπήρχαν δύο σειρές από φώτα στη γραμμή καθόδου, όπου έβλεπε το τρένο, άρα δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για το ότι έφυγε το τρένο από τη γραμμή καθόδου για 3-4 χιλιόμετρα ενώ είχε πάρει για αγγελία στη γραμμή καθόδου», κατέληξε ο κ. Αποστολέρης.
Πρόεδρος εργαζομένων ΟΣΕ: «Η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα δεν λειτουργούσε»
Ξεκάθαρος πως η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα δεν λειτουργούσε, εμφανίστηκε και ο πρόεδρος εργαζομένων του ΟΣΕ, Νίκος Τσικαλάκης μιλώντας στο Action24. «Επειδή είναι καινούργιος στο υπουργείο, ίσως δεν του έχει διευκρινιστεί σωστά από τους κυρίους που τον ενημερώνουν για την κατάσταση. Η τηλεδιοίκηση, αν λειτουργούσε, θα ήταν από το Παλαιοφάρσαλο έως το Πλατύ», είπε αρχικά.
«Αυτό σημαίνει ότι θα είχαν και εικόνα του συμβάντος, πριν συμβεί, θα έβλεπαν ότι το τρένο είναι στην άλλη γραμμή… τέτοια τεχνολογία δεν υπάρχει. Υπήρχε, αλλά καταστράφηκε», συμπλήρωσε.
Ακόμα σημείωσε πως ίσως ο υπουργός δεν είχε ενημερωθεί σωστά καθώς στη Λάρισα λειτουργεί ο τοπικός χειρισμός του σταθμού που σημαίνει όμως χάραξη δρομολογίου για λίγα χιλιόμετρα.
«Αυτό που λειτουργεί στη Λάρισα είναι ο τοπικός χειρισμός του σταθμού. Έχει εικόνα 7-10 χλμ. του σταθμού του, 1-2 χλμ. πριν τον σταθμό και 1-2 χλμ. μετά. Το επίμαχο κλειδί ήταν εντός των ορίων του τοπικού χειρισμού. Έχει εικόνα για την επίμαχη αλλαγή από την κονσόλα που έχει στον σταθμό του. Αυτό δεν είναι τηλεδιοίκηση, είναι ο τοπικός πίνακας χειρισμού», είπε χαρακτηριστικά.
Σε ερώτηση των δημοσιογράφων αν κ. Γεραπετρίτης ως νέος υπουργός μετά από τη συγκεκριμένη τραγωδία δεν ενημερώθηκε σωστά ή «παίζει με τις λέξεις για να μεταθέσει την ευθύνη στον ανθρώπινο παράγοντα», ο κ. Τσιλακάκης σχολίασε πως «μπορεί κάποιος να είπε στον κ. Γερπετρίτη κάποιες λεπτομέρειες και επειδή δεν είναι σιδηροδρομικός να μην συνειδητοποίησε ακριβώς ποια είναι η έννοια της τηλεδιοίκησης και του τοπικού χειρισμού. Είναι τεχνικές λεπτομέρειες που τις ξέρουμε εμείς», είπε χαρακτηριστικά.
Πάντως όπως είπε στις συναντήσεις που είχαν με τον αρμόδιο υπουργό τον «κατέπληξε ότι ήξερε λεπτομέρειες που πολλές φορές δεν ξέρουν ακόμη και διευθύνοντες σύμβουλοι που έχουν 1 ή 2 χρόνια στον Οργανισμό».
«Σε μικρό χρονικό διάστημα έχει εντοπίσει και έχει εστιάσει στο θέμα», κατέληξε.
Τι δήλωσε ο Γιώργος Γεραπετρίτης
Υπενθυμίζεται ότι ο Γιώργος Γεραπετρίτης είχε δηλώσει στη Βουλή πως «την κρίσιμη νύχτα που συνέβη αυτό, πέρα από το γεγονός ότι είχαν προβλεφθεί οι δύο σταθμάρχες που, δυστυχώς, δεν βρίσκονταν στη θέση τους την κρίσιμη ώρα, εκείνο το οποίο συνέβη είναι ότι, το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας, λειτουργούσε απολύτως».
Σύμφωνα με τον υπουργό, το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε κανονικά, κάτι που όπως είπε αποδεικνύεται από το γεγονός, ότι όλη εκείνη την ημέρα, όλες οι δρομολογήσεις αμαξοστοιχιών, έγιναν με αυτόματη χάραξη, μέσω του κέντρου τηλεδιοίκησης. «Όλες οι δρομολογήσεις. Λειτουργούσε στο ακέραιο», υπογράμμισε ο υπουργός.
«Θα είχε προλάβει το κακό»
Στη συνέχεια ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στους λανθασμένους χειρισμούς του προφυλακισμένου σταθμάρχη, επαναλαμβάνοντας ότι ο ανθρώπινος παράγοντας οφείλεται για το χαμό των 57 ανθρώπων.
«Αυτό το οποίο, δυστυχώς, συνέβη, ήταν ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης επέλεξε, αντί να κάνει την αυτόματη χάραξη που, προφανώς, θα είχε προλάβει το κακό, να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση. Και εκεί συνέβησαν μία σειρά, μια αλληλουχία από τραγικά γεγονότα, τα οποία σωρευτικά οδήγησαν στο να έχουμε το δυστύχημα. Δεν έγινε η αυτόματη χάραξη, μολονότι λειτουργούσε πλήρως ο πίνακας, θεώρησε, κατά πάσα βεβαιότητα, ο σταθμάρχης, ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου, ενώ ήταν στην κάθοδο και τελικώς, έκανε διαγώνια κίνηση και βρέθηκε στην αντίθετη τροχιά και επιπλέον, δεν βρέθηκε ο σταθμάρχης μπροστά στον πίνακα ελέγχου», συμπλήρωσε.
Για την εικόνα στον πύργο ελέγχου του σταθμού της Λάρισας
Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης μίλησε για την εικόνα που συνάντησε στον πύργο ελέγχου του σταθμού της Λάρισας, τον οποίο επισκέφθηκε μετά το τραγικό δυστύχημα.
«Εγώ το επισκέφθηκα και έχω μια προσωπική εικόνα. Είναι ένας πύργος ελέγχου, ο οποίος έχει 8,5 χιλιόμετρα διαδρομή. Είναι 5,5 χιλιόμετρα Λάρισα και βόρεια και 3 χιλιόμετρα, περίπου, Λάρισα και νότια. Όταν βρέθηκε, λοιπόν, στη Λάρισα και έδωσε την χάραξη της πορείας χειροκίνητα, στη συνέχεια, για 5,5 χιλιόμετρα, αφαιρουμένου του μικρού διαστήματος που έπεσε σε διαγώνιο, είχε τη δυνατότητα, μπροστά στον πίνακα, να δει την κίνηση της αμαξοστοιχίας» είπε.
«Άρα και δεν έγινε αυτόματη χάραξη και θεωρήθηκε εσφαλμένα ότι τα κλειδιά ήταν στην άνοδο, ενώ ήταν στην κάθοδο και δεν υπήρξε επιβεβαίωση για το σε ποια γραμμή βρισκόταν μέσα από τον πίνακα της τηλεδιοίκησης που ήταν εκεί και λειτουργούσε. Όλα αυτά συνέβησαν σωρευτικά. Επιπλέον, βεβαίως, δεν υπήρξε και μία αντίδραση όταν, εν τέλει, η αμαξοστοιχία βρέθηκε στο ανάποδο διάζωμα» συμπλήρωσε, υπογραμμίζοντας ότι η αυτόματη χάραξη του δρομολογίου είναι κάτι που έχει επιβάλλει ο ίδιος ο ΟΣΕ, με ειδική εγκύκλιό του και αναφορά στον κανονισμό.
Δικλείδες ασφαλείας υπήρχαν
«Άρα, όταν αναφερόμαστε ότι δεν υπήρχαν δικλείδες, εκεί θα ήθελα να είμαστε λίγο πιο προσεκτικοί. Δικλείδες υπήρχαν. Δεν ήταν σε ένα τυφλό σημείο. Δεν ήταν τυφλό το σημείο. Προσέξτε! Εν προκειμένω, οι ασφαλιστικές δικλείδες του συστήματος για το ανθρώπινο λάθος – πέρα από το γεγονός ότι είχαν τοποθετηθεί οι δύο σταθμάρχες, που δεν ξέρω πώς βρέθηκε να μην υπάρχουν, εν τέλει – ήταν η υποχρέωση αυτόματης χάραξης, που θα είχε προλάβει το κακό, ήταν η χειροκίνητη τοποθέτηση των κλειδιών, που κι εκεί εσφαλμένως δεν έγινε έλεγχος επιτόπιος όταν πέρασε η αμαξοστοιχία, όπως θα έπρεπε να γίνει, για να διαπιστωθεί ότι είναι στην κάθοδο και όχι στην άνοδο και η υποχρέωση που υπήρχε για να βρίσκεσαι στον πίνακα τηλεδιοίκησης και να δεις ότι το τρένο πηγαίνει στην ανάποδη κατεύθυνση για 10 λεπτά. Δέκα λεπτά μετά την αποχώρηση από τη Λάρισα, ο πίνακας έδειχνε κίνηση στην αντίθετη τροχιά. Όλα αυτά είναι σοβαρές δικλείδες ασφαλείας. Μην το υποτιμάτε. Δεν είναι ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση» πρόσθεσε ο κ. Γεραπετρίτης.
ΠΗΓΗ ΤΑ ΝΕΑ