5 Μαρτίου 2024

Υπόθεση διαρροής προσωπικών δεδομένων από το υπ. Εσωτερικών και την ευρωβουλευτή της ΝΔ Ασημακοπούλου: Όταν η επιστολική ψήφος και η ΕΕ αποκαλύπτονται

 

Πλήθος καταγγελιών έχουν έρθει στη δημοσιότητα για την απαράδεκτη ενέργεια αποστολής ηλεκτρονικού μηνύματος πολιτικής επικοινωνίας από την ευρωβουλευτή της ΝΔ και μέλος της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, Άννα - Μισέλ Ασημακοπούλου, χωρίς όσοι έλαβαν τα σχετικά μηνύματα να έχουν με οποιονδήποτε τρόπο δώσει στην ίδια ή σε συνεργάτες της τα στοιχεία επικοινωνίας τους ή τη συγκατάθεσή τους για να λαμβάνουν μηνύματα. 


Μάλιστα, πολλοί είναι αυτοί που καταγγέλλουν ότι η μόνη περίπτωση που χρησιμοποίησαν τη συγκεκριμένη ηλεκτρονική διεύθυνση ήταν είτε για να εγγραφούν στους καταλόγους εκλογέων εξωτερικού προκειμένου να ψηφίσουν με επιστολική ψήφο στις επικείμενες ευρωεκλογές είτε για να εγγραφούν στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού για τις εθνικές εκλογές του 2023. Εύλογα λοιπόν τίθενται ερωτήματα για το πώς στοιχεία των εκλογέων του εξωτερικού διατέθηκαν στην εν λόγω ευρωβουλευτή όταν υποτίθεται ότι αυτά είναι αποκλειστικά στη διάθεση του υπουργείου Εσωτερικών.

Όπως τόνισε το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή αυτή η διαρροή των διευθύνσεων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, επιβεβαιώνονται οι προειδοποιήσεις του για τη διαβλητότητα της εκλογικής διαδικασίας. Το διάτρητο πλαίσιο της επιστολικής ψήφου εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους τόσο για τη νόθευση όσο και τη χειραγώγηση της λαϊκής ψήφου. Η κυβέρνηση, ειδικότερα το υπουργείο Εσωτερικών, όπως και η ευρωβουλευτής της ΝΔ Ασημακοπούλου είναι υπόλογοι.

Παράλληλα, βέβαια, η σοβαρή αυτή εξέλιξη εκθέτει και όσους «διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους» και διαφημίζουν ως «ασπίδα προστασίας» τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων της ΕΕ, γνωστό ως GDPR.

Ραχοκοκαλιά του Κανονισμού αποτελεί η αντιμετώπιση των προσωπικών δεδομένων ως εμπορεύσιμο προϊόν που δίνεται βορά στους επιχειρηματικούς ομίλους. Είναι άλλωστε γνωστό ότι ηλεκτρονικές διευθύνσεις επικοινωνίας πωλούνται στο διαδίκτυο με το ...κιλό.

Όπως επισήμανε η εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στη συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο για την «Ευρωπαϊκή στρατηγική δεδομένων στα δύο χρόνια από την εφαρμογή του GDPR»:

«... η κατάργηση των φραγμών είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης... Είναι καιρός να εφαρμόσουμε αυτή την ιδέα στον ψηφιακό χώρο. Αυτός ακριβώς είναι ο στόχος της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τα δεδομένα … Τα δεδομένα θα πρέπει να μπορούν να κυκλοφορούν με ασφάλεια και ευκολία εντός της Ευρώπης. … (να) αξιοποιήσουμε τα δεδομένα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τα οποία σήμερα συχνά εξακολουθούν να μαζεύουν σκόνη αχρησιμοποίητα σε δημόσια ιδρύματα ή στους σκληρούς δίσκους... Μια τέτοια ευρωπαϊκή ενιαία αγορά δεδομένων θα πρέπει … να επιστρέψει τον έλεγχο των δεδομένων στους πολίτες και τις εταιρείες» (Angelica Niebler, Ολομέλεια Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, 25 Μαρτίου 2021). Οι υπογραμμίσεις είναι δικές μας.

Ο GDPR λοιπόν όχι μόνο δεν φτιάχτηκε για να προστατεύει τους εργαζόμενους από το γενικευμένο και κάθε λογής φακέλωμα, αλλά άνοιξε στην πραγματικότητα τον δρόμο για τη δημιουργία κερδοφόρας αγοράς δεδομένων στην ΕΕ, για τη νομιμοποίηση της μαζικής συλλογής, επεξεργασίας και διαβίβασης προσωπικών δεδομένων, καθιερώνοντας μια σειρά από «νόμιμες» βάσεις επεξεργασίας και εισάγοντας γενικευμένες εξαιρέσεις που καθιστούν δυνατή την επεξεργασία ακόμη και ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων από αστικές κυβερνήσεις, υπηρεσίες και μηχανισμούς, οικονομικούς ομίλους (π.χ. δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που αποκαλύπτουν τη φυλετική ή εθνοτική καταγωγή, τα πολιτικά φρονήματα, τις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις ή τη συμμετοχή σε συνδικαλιστική οργάνωση, καθώς και γενετικών και βιομετρικών δεδομένων).

Ανάλογης κατεύθυνσης με τον GDPR είναι και ο «Κανονισμός για την πολιτική διαφήμιση» που θα έχει άμεση ισχύ στα κράτη-μέλη και εγκρίθηκε στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου μόλις την περασμένη βδομάδα. Στηρίζεται στη λεγόμενη δέουσα επιμέλεια εκ μέρους των αναδόχων και των παρόχων, δηλαδή οι όμιλοι τηλεπικοινωνιών και οι διαφημιστικές εταιρείες να …αυτοελέγχονται, ενώ οι ίδιοι θα μπορούν να συλλέγουν, επεξεργάζονται και να διακινούν προσωπικά δεδομένα για να κερδοφορούν, για να χειραγωγούν μαζικά τον λαό οι πελάτες τους, τα αστικά κόμματα και οι υποψήφιοί τους.

Στις ευρωεκλογές στις 9 Ιούνη δίνουμε απάντηση! Δυναμώνουμε με την ψήφο μας το ΚΚΕ, το μόνο κόμμα που αποκαλύπτει με συνέπεια την αντεργατική - αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ, που ξεσκεπάζει την πραγματική αποστολή της, όπως και των αστικών κυβερνήσεων που δεν είναι άλλη από τη στήριξη των συμφερόντων των μονοπωλίων σε βάρος των αναγκών, των δικαιωμάτων των εργαζομένων.