30 Μαρτίου 2023

900.000 για την τουριστική προβολή της Χίου ...γράφει ο Γιάννης Σιδεράτος

 

500 χιλιάδες φέτος, 400χιλ. πέρυσι  για την τουριστική προβολή της Χίου! Στο τέλος θα μείνει κάτι ; Η ανάγκη δημιουργίας επίσημης ιστοσελίδας & το παράδειγμα της Μάλτας.

900.000 ευρώ μέσα σε δύο χρόνια! Το ποσό σαφώς και είναι μεγάλο. Αυτό που αναρωτιούνται όλοι είναι αν θα πιάσουν τα χρήματα τόπο ή θα χαθούν σε άλλη μια μαύρη τρύπα ; Ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης ανέφερε ότι η προγραμματική σύμβαση μεταξύ του ΕΟΤ και του Δήμου Χίου έχει διάρκεια 12 μηνών και 3 στάδια υλοποίησης, ότι στη διαφημιστική καμπάνια το κύριο βάρος θα δοθεί στο διαδίκτυο και ότι τα αποτελέσματα θα φανούν σε δύο περίπου χρόνια. 

Αυτό που δεν αναφέρθηκε είναι αναλυτικά τα στάδια υλοποίησης τι θα περιλαμβάνουν,  όπως και για τα 400 χιλ. € που δαπανήθηκαν πέρυσι σε ποιους τομείς κατευθύνθηκαν.  Στην παρέμβαση του Γιώργου Περρή, εκ μέρους του Επιμελητηρίου, ότι η Χίος και γενικότερα το Βόρειο Αιγαίο δεν μπορεί να ανταγωνιστεί επί ίσους όρους την απόκτηση χρηματοδότησης για την δημιουργία ή τον εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών μονάδων , με Περιφέρειες όπως την Κρήτη,  εξαιτίας των παράλογων απαιτήσεων (μπαίνει οριζόντια η απαίτηση για τη δημιουργία 3 ετήσιων μονάδων εργασίας), ούτε εκεί δόθηκε πειστική απάντηση. Μάλλον δημιουργήθηκε έκπληξη που τέθηκε τέτοιο θέμα και φάνηκε άγνοια τόσο από τον Υπουργό, όσο και από τον Γεν. Γραμματέα!  

Ένα εμφανές σημείο αδυναμίας για την προβολή της Χίου είναι η έλλειψη ενός σύγχρονου site που θα εμπεριέχει όλες εκείνες τις πληροφορίες για κάποιον που θέλει να την επισκεφτεί.  Το site φυσικά θα περιλαμβάνει τις Οινούσσες και τα Ψαρά. Το να γίνει κάτι τέτοιο δεν είναι κάτι απλό αφού χρειάζεται πλήθος στοιχείων, πληροφοριών, φωτογραφιών και παράλληλα πρέπει να είναι εύκολο και προσιτό στην λειτουργία του. Το κυριότερο; Χρειάζεται συνεχή ενημέρωση, συνεργασία με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε ο επισκέπτης να αντιλαμβάνεται άμεσα για τα δρώμενα στο νησί και να προετοιμάσει το ταξίδι του. Επίσης είναι ένας εύκολος τρόπος για το κάθε κατάλυμα, μπαρ, εστιατόριο κλπ  να οδηγεί τον ενδιαφερόμενο σε έναν αξιόπιστο σύνδεσμο για ασφαλείς και ενημερωμένες υπηρεσίες, από το να αναλώνεται άσκοπα ανάμεσα σε διάφορα προσπέκτους και ανενεργά λινκ . 

Ψάχνοντας στο διαδίκτυο (αναζητώντας πιθανές διακοπές) , "έπεσα" πάνω στο  www.visitmalta.com
  Με σλόγκαν "Enjoy 3,000 hours of sunshine per year!" είναι εμφανές σε ποιο ταξιδιωτικό κοινό απευθύνεται. 

 Αναμφίβολα ένα εντυπωσιακό site, μοντέρνο, λειτουργικό με πλήθος ωραίων φωτογραφιών και με διακριτή εμφάνιση των κατηγοριών ώστε να μην χάνεται κάποιος στην πλοήγηση. 

Θα αναρωτηθεί κάποιος εύλογα, τί σχέση μπορεί να έχει η Μάλτα των 2,5 εκατ.  επισκεπτών με τη Χίο; Ποιος όμως γνωρίζει ότι η Μάλτα είναι σύμπλεγμα 7 νησιών εκ των οποίων μόνο τα τρία κατοικούνται , η έκταση τους είναι σχεδόν το 1/3 της Χίου αλλά ο πληθυσμός τους είναι δεκαπλάσιος ; Η Μάλτα κατοικείται εδώ και 7.000 έτη , έχει πλήθος μνημείων και είναι ένας εξαιρετικός προορισμός διακοπών για κάθε λάτρη της ιστορίας που θέλει παράλληλα να συνδυάσει αξιοθέατα και παραλίες! Είναι λοιπόν ένα μικρό νησί με μεγάλη ιστορία και πολλή ομορφιά, όπως η Χίος. 

Σημειώνω ότι η αναφορά γίνεται για την απουσία ιστοσελίδας και όχι για το μοντέλο του τουρισμού που ο κάθε τόπος επιλέγει (μαζικός, "βιώσιμος" κλπ).   Άρα το να δούμε πως αξιοποίησαν την τουριστική τους προβολή μέσα από ένα επίσημο site εντάσσοντας εκτός των άλλων δραστηριοτήτων (γαστρονομία, σπορ, οικογενειακές διακοπές, γάμος, φιλμ, κλπ),τη φύση, τα μουσεία, τα έθιμα και την πολιτιστική τους κληρονομιά, μόνο όφελος θα προκύψει. Η ερώτηση για το πόσο θα μπορούσε να κοστίσει το στήσιμο ενός αντίστοιχου site για τη Χίο, η απάντηση είναι 30χιλ-40χιλ € και φυσικά θα πρέπει να προβλεφτεί χρηματικό ποσό για την διαρκή ενημέρωσή της ιστοσελίδας. 

Το ποσό δεν είναι απαγορευτικό αν σκεφτεί κάποιος το τι δαπανάται κάθε χρόνο, αλλά προκύπτουν αμφιλεγόμενα αποτελέσματα. Ένα μικρό μόνο μέρος των χρημάτων της φετινής προβολής, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ώστε να μπουν οι βάσεις σε κάτι μόνιμο που θα ωφελήσει όλη τη Χίο (ιδιαίτερα τα χωριά της) , τις Οινούσες και τα Ψαρά. 

Η Μάλτα αξίζει να σημειωθεί ότι έχει λιγότερη εξάρτηση από τον τουρισμό σε σχέση με την Ελλάδα (16% συμβολή στο ΑΕΠ, έναντι 20% της Ελλάδας, στοιχεία 2019). Η Χίος θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει και τον τουρισμό ως πυλώνα ανάπτυξης, παράλληλα με την ναυτιλία και το μαστίχι. 
Γ.Σ.