20 Φεβρουαρίου 2022

Μη ανταγωνιστικό το τουριστικό προϊόν του βορείου Αιγαίου

 Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ 




 Αργεί η ανάκαμψη του τζίρου των καταλυμάτων στα νησιά του βορείου Αιγαίου

Καταστροφική από κάθε άποψη ήταν η διετία του διετία του 2020 -2021 για τις τουριστικές επιχειρήσεις  που προσφέρουν καταλύματα  στο βόρειο Αιγαίο. Με ομοειδή τρόπο εξελίχθηκαν τα πράγματα και σε πανελλαδικό επίπεδο κατά την πτώση του τζίρου. Ωστόσο όταν ήρθε η ανάκαμψη, το καλοκαίρι του 2021, δεν συνέβη το ίδιο και στο βόρειο Αιγαίου. Ή για να είμαστε ακριβείς η ανάκαμψη ήρθε και στα νησιά του βορείου Αιγαίου ωστόσο ήταν κατώτερη αυτής που καταγράφηκε στο σύνολο της χώρας.  Τα στοιχεία για την εξέλιξη του τζίρου των επιχειρήσεων που προσφέρουν καταλύματα την τριετία 2019 – 2021 αποτυπώνουν με πολύ χαρακτηριστικό τρόπο αυτή την πραγματικότητα.


Το 2019 μια σχετικά καλή χρονιά για τις ξενοδοχειακού χαρακτήρα επιχειρήσεις του βορείου Αιγαίου ο τζίρος τους ανήλθε στα 84,266 εκατ. ευρώ . Το 2020 τον πρώτο χρόνο της πανδημίας ο τζίρος έκανε μια τεράστια βουτιά και έπεσε στα 31,726 εκατ. ευρώ. Το 2021 ο τζίρος τους ανέκαμψε και έφθασε στα 55,228 εκατ. ευρώ. Ωστόσο η ανάκαμψη του 2021 έφερε το τζίρο στο 65,55% του τζίρου του 2019. Αυτό σημαίνει πως σε πολλές περιπτώσεις οι επιχειρήσεις καταλυμάτων και το 2021 έγραψαν ζημιές που προστέθηκαν στις ζημιές του 2020.

Σε πανελλαδικό επίπεδο το 2019 ο τζίρος του κλάδου των καταλυμάτων ήταν 7,136 δις ευρώ, το 2020 έκανε μια τεράστια βουτιά και έπεσε στα 2,371 δις ευρώ, το 2021 αυξήθηκε στα 5,176 δις ευρώ. Ο τζίρος του 2021 αντιστοιχεί στο 72,53%. Δηλαδή και σε πανελλαδικό επίπεδο αργεί η πλήρης ανάκαμψη του κλάδου. Ωστόσο ο πανελλαδικός ρυθμός ανάκαμψης είναι πολύ υψηλότερος από αυτόν που κατέγραψαν οι επιχειρήσεις του κλάδου το 2021 στο βόρειο Αιγαίο.


Το 2022 είναι μια κρίσιμη χρονιά, για τον κλάδο των καταλυμάτων. Αναμένεται μεγάλη αύξηση στο τζίρο τους, που ίσως να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε πανελλαδικό επίπεδο. Ωστόσο οι μέχρι τώρα πληροφορίες δείχνουν πως η βελτίωση του τζίρου για της επιχειρήσεις του βορείου Αιγαίου δεν θα ακολουθήσει τον ίδιο ρυθμό.

Κοντολογίς , τα παραπάνω στοιχεία, που δημοσίευσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, δείχνουν πως το τουριστικό προϊόν που προσφέρουν τα νησιά του βορείου Αιγαίου υστερεί σε ανταγωνιστικότητα. Τα καταλύματα (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, κατοικίες που προσφέρονται με βραχυχρόνια μίσθωση, κάμπινγκ), είναι η καρδιά του τουριστικού προϊόντος κάθε περιοχής. Γι’ αυτό και όταν αυτές οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα ανταγωνιστικότητας σημαίνει πως το συνολικό τουριστικό προϊόν μιας περιοχής είναι μη ανταγωνιστικό. Αυτό συμβαίνει στην περίπτωση του βορείου Αιγαίου. 


https://www.stonisi.gr/