Σύνταξη: Ανδρονίκη Κουτσαβλή Ι Οπτικοακουστικό Υλικό: Αρετή-Μαρία Κατσαρίδου
ΠΗΓΗ https://www.emprosnet.gr/
Για πρώτη φορά θα γίνει στην Λέσβο η Πανελλήνια Σύνοδος Φορέων Διαχείρισης Αποβλήτων μετά από πρόταση που είχε υποβάλει κατά την 16η Σύνοδο στα Χανιά ο πρόεδρος της ΔΕΔΑΠΑΛ Γιώργος Αλεξίου.
Η 17η σύνοδος θα πραγματοποιηθεί 19-20-21 Ιουνίου 2025, στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης και θα έχει θέμα την διαχείριση απορριμμάτων, το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, ενώ αναμένεται να συγκεντρώσει πλήθος εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης, στελεχών της κυβέρνησης, επιστημόνων και εκπροσώπων εταιρειών που ασχολούνται με το συγκεκριμένο ζήτημα. «Η παρουσία τους αναμένεται να οδηγήσει στην παραγωγή σημαντικών συμπερασμάτων» ανέφερε κατά την διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε ο πρόεδρος της ΔΕΔΑΠΑΛ, Γιώργος Αλεξίου και πρόσθεσε ότι οι εισηγήσεις θα γίνουν από επιστήμονες από την Ελλάδα και την Ευρώπη με μεγάλη γνώση και εμπειρία σε θέματα διαχείρισης απορριμμάτων στην κυκλική οικονομία και στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Κύριο θέμα συζήτησης θα είναι η εφαρμογή του προγράμματος «Περιβάλλον και κλιματική αλλαγή» και αναμένεται να συζητηθούν θέματα που θα αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών.
«Με αφορμή της διεξαγωγής της συνόδου στη Μυτιλήνη θα ήθελα να επισημάνω ότι η ΔΕΔΑΠΑΛ έχει αλλάξει πλέον σελίδα έχει μπει σε μία νέα περίοδο σημαντικούς στόχους και επιτεύγματα» είπε ο κ. Αλεξίου και πρόσθεσε ότι η ΔΕΔΑΠΑΛ ήταν από τους πρώτους ΦΟΣΔΑ στην Ελλάδα που απέκτησε διαχειριστική επάρκεια. «Αυτό σημαίνει ότι το προσωπικό μας επιστήμονες περιβαλλοντολόγοι, μηχανικοί κά μπορούν να κάνουν μελέτες και να επιβλέπουν γενικότερα έργα. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε πλέον να μπούμε και να κάνουμε μελέτες για το ΕΣΠΑ (..) και στη συνέχεια να τα επιβλέψει πλέον η υπηρεσία».
Ακολούθως χαρακτήρισε βασικό βήμα την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, με την αρχή να γίνεται από την προηγούμενη διοίκηση και πρόσθεσε ότι από τις 5 θέσεις έχουν καλυφτεί μέχρι τούδε οι δύο με περιβαλλοντολόγους και αναμένεται η πρόσληψη ενός οικονομολόγου, ενός μηχανολόγου μηχανικού και ενός ηλεκτρολόγου μηχανικού, μέσω ΑΣΕΠ.
Στους στόχους περιλαμβάνεται η ανανέωση οχημάτων και μηχανολογικού εξοπλισμού και η βελτίωση συνθηκών εργασίας επιστημονικού και εργατοτεχνικού προσωπικού.
Σχετικά με τον προγραμματισμό και την υλοποίηση νέων έργων και υποδομών ο κ. Αλεξίου τόνισε ότι έχουν γίνει τα ακόλουθα σημαντικά βήματα :
Υπάρχει ώριμη μελέτη προϋπολογισμού 38 εκατομμύρια ευρώ η οποία προβλέπει την δημιουργία μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων η οποία θα κατασκευαστεί μέσα στα ΧΥΤΑ και από κει και πέρα προβλέπεται να κατασκευαστεί ΚΔΑΥ (Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών) όπου θα γίνεται επεξεργασία ανακυκλώσιμων υλικών και στη συνέχεια θα γίνει κομποστοποίηση για τις οργανικές ουσίες που προέρχονται κυρίως από τα νοικοκυριά.
Η ΔΕΔΑΠΑΛ είναι έτοιμη να εντάξει προς χρηματοδότηση μελέτη κατασκευής μονάδας επεξεργασίας βιοαποβλήτων στην ΟΥΤΖΑ Αλυφαντών. Πρόκειται για μία μελέτη αξίας 2,5 εκ. ευρώ. Η ΔΕΔΑΠΑΛ έχει διεκπεραιώσει όλες τις διαδικασίες, η μελέτη έχει πάρει την έγκριση και αυτή τη στιγμή αναμένεται να ανοίξει το χρηματοδοτικό πακέτο για την ένταξη της μελέτης.
Είναι σε εξέλιξη μετατροπή 5 σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων Λέσβου σε σταθμούς μεταφόρτωσης ανακυκλώσιμων υλικών.
Ολοκληρώνεται το ολιστικό σχέδιο χωριστής διαλογής ανακύκλωσης το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για την ένταξη σε πρόγραμμα για την άντληση των πόρων που προαναφέρθηκαν.
Σε άλλο σημείο τονίστηκε ότι υπάρχει διεκδίκηση πόρων από το πρόγραμμα ΠΕΚΑ με σκοπό την απόκτηση νέου μηχανοκίνητου εξοπλισμού.
Η ΔΕΔΑΠΑΛ πλέον έχει αναλάβει την διαχείριση των απορριμμάτων στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και έχει υπό την σκέπη της 11 Δήμους.
Ακόμη ανακοινώθηκε ότι ξεκινάει η δοκιμαστική λειτουργία της μονάδας επεξεργασίας βιοαποβλήτων στη Λήμνο και στο πλαίσιο αυτό έγινε αναφορά στην ΦΟΣΔΑ Βορείου Αιγαίου ο οποίος αναμένεται να δημιουργηθεί 1η Ιουλίου 2025 μετά την απορρόφηση της αντίστοιχης εταιρείας της Χίου από την ΔΕΔΑΠΑΛ.
Τα προβλήματα
Η ανακύκλωση στην χώρα μας όπως ειπώθηκε δεν βρίσκεται και στα καλύτερα επίπεδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία η ανακύκλωση θα έπρεπε να κυμαίνεται σε ποσοστό 60-80% και η υγειονομική ταφή των απορριμμάτων περί το 20%. Ο κ. Αλεξίου επισήμανε ότι η υγειονομική ταφή δεν περιορίζεται σε αυτά τα ποσοστά. Μάλιστα δεδομένου της καρκινοβασίας που παρατηρείται ως προς την ανακύκλωση αναμένεται να η διαχείριση να φύγει από επίπεδο ΔΗΜΩΝ και να πάει στις ΦΟΣΔΑ . «Θα πρέπει μέχρι το 2030 από το 20% που είμαστε σε ποσοστά ανακύκλωσης να φτάσουμε το 60% (..) Να σας θυμίσω ότι όσο γίνεται υγειονομική ταφή και σε μεγάλο βαθμό υπάρχουν περισσότερες δαπάνες των δήμων αφού για κάθε τόνο απορριμμάτων που θάβεται επιβάλλονται 35 ευρώ».
Η τοποθέτηση μηχανημάτων ανακύκλωσης, που υπάρχουν σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, όπως στην Αθήνα, όπου ο δημότης πληρώνεται με την συμπλήρωση ενός αριθμού ανακυκλώσιμων συσκευών που θα τοποθετήσει στο μηχάνημα, είναι μία πρόταση που, όπως είπε η πολιτικός μηχανικός της ΔΕΔΑΠΑΛ Μερόπη Νικέλλη, εξετάζεται σαν επιλογή είναι μία πρόταση που μπορεί να πέσει το τραπέζι μέσα στις δράσεις που πρέπει να κάνει και ο ΦΟΣΔΑ σε συνεργασία πάντα με τους Δήμους μετόχους της.
«Το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε σαν φορέας είναι -αν εξαιρέσουμε λίγο κάποιες χρηματοδοτήσεις για νέο εξοπλισμό που ήδη έχουμε κάνει ενέργειες- θεωρώ ότι είναι η παιδεία μας. Δεν έχουμε σαν Έλληνες σωστή παιδεία ώστε να μπούμε στη διαλογή των αποβλήτων και των ανακυκλώσιμων υλικών, των πράσινων αποβλήτων αυτών που βγάζουμε από την αυλή μας. Γι’ αυτό πλέον όλες οι χρηματοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μόνο ανακύκλωση. Δεν είναι ένα πρόβλημα τοπικό, είναι πανελλήνιο. Πλέον κινούμαστε σε χρηματοδοτήσεις μόνο για να αυξήσουμε τα ποσοστά ανακύκλωσης» είπε η κα Νικέλλη σε άλλο σημείο.
Τα σκουπίδια ταξιδεύουν
Σε άλλο σημείο ο κ. Αλεξίου είπε ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος εξετάζει το ενδεχόμενο να μην δημιουργηθεί ΚΔΑΥ στην Λήμνο και τα ανακυκλώσιμα υλικά να μεταφέρονται στον σταθμό ΚΔΑΥ που θα δημιουργηθεί στην Μυτιλήνη. «Υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα εκείνο του κόστους μεταφοράς. Εμείς έχουμε επισημάνει στο ΥΠΕΝ, στα στελέχη του και στους αρμόδιους πολιτικούς ότι υπάρχει τεράστιο θέμα με την θαλάσσια μεταφορά και ένα κόστος που θα πρέπει να το πληρώσουν οι κάτοικοι των νησιών. Εκεί υπάρχει ένα ζήτημα. Το Υπουργείο το ψάχνει και ψάχνει να βρει λύσεις για να μπορέσει να αντισταθμίσει αυτό το θέμα. Εμείς επιδιώκουμε να γίνει ΚΔΑΥ στην Λήμνο» είπε καταλήγοντας ο κ. Αλεξίου αφού προηγουμένως είχε επισημάνει ότι η αρχική μελέτη προέβλεπε ΚΔΑΥ στην Λήμνο.
ΠΗΓΗ https://www.emprosnet.gr/