Είναι γεγονός. Το Εθνικής σημασίας λιμάνι, το λιμάνι Βαθέος Σάμου είναι εκτός ακτοπλοϊκής ρότας. Σήμερα, η σύνδεση και επικοινωνία της Σάμου με την ξηρά γίνεται ουσιαστικά από το τοπικής σημασίας λιμάνι Καρλοβασίου και μόνο.
Μόνο, διότι τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από και προς το λιμάνι Καρλοβασίου είναι καθημερινά.
Μόνο, διότι τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από και προς το λιμάνι Καρλοβασίου είναι σύντομα, εντός 8 ωρών maximum έχεις φτάσει στον Πειραιά και τούμπλαλιν.
Μόνο, διότι το δρομολόγιο Πειραιάς –Βαθύ-Πειραιάς έως αυτή τη στιγμή γίνεται δύο φορές την εβδομάδα, ενώ κάθε φορά «κοστίζει» 14 ώρες από τη ζωή μας, σα να γύρισε ο χρόνος πίσω στη δεκαετία του 1980.
Μόνο, διότι το Εθνικής σημασίας Λιμάνι Βαθέος μετονομάστηκε, ουσιαστικά, σε λιμάνι Μαλαγαρίου.
Μόνο, διότι ο Δήμος Σάμου σε επίσημα έγγραφα και ανακοινώσεις του μετονόμασε την αμνημονεύτων ετών προβλήτα του Λιμένα Βαθέος Σάμου σε Τουριστικό λιμένα.
Κάπως έτσι, σήμερα, διαπιστώνουμε ότι ο Λιμένας Βαθέος Σάμου έχασε τα ίχνη του, εξαφανίστηκε από τις θαλάσσιες αρτηρίες και μεθοδικά απαξιώθηκε. Τα πλοία, μας ξέχασαν δεν έρχονται πια, έστω για να τους κουνήσουμε το μαντήλι!
Είναι απόλυτα εμφανής, καθημερινά, η πλήρης ερημοποίηση ενός μεγάλου θαλάσσιου κόλπου, ενός λιμένα που η ιστορία του χάραξε τη δική της ρότα και συνέβαλε σημαντικά στην οικονομία και στην ανάπτυξη του τόπου μας.
Σύμφωνα με την Εθνική Στρατηγική Λιμένων 2013-2018 που εκπόνησε το Υπουργείο Ναυτιλίας & Αιγαίου το Δεκέμβριο του 2012 στα Κεφάλαια 1.2.1.1. Κατηγορίες και Χρήσεις Λιμένων και 1.2.1.1.1. Κατηγορίες Λιμένων για την κατάταξη των θαλασσίων λιμένων όπως δημοσιεύθηκε με Κοινή Υπουργική Απόφαση, (ΦΕΚ Β 202/16-2-2007), ελήφθησαν υπόψη:
(α) οι ιδιομορφίες του ελληνικού γεωγραφικού χώρου (κατάτμηση σε πολυάριθμα νησιά, ύπαρξη πορθμειακών ενδονησιωτικών και διαπεριφερειακών συνδέσεων)
(β) τα στατιστικά στοιχεία του συνολικού ετήσιου όγκου διακίνησης εμπορευμάτων (σε τόνους) και επιβατών των λιμένων που πληρούν τα χαρακτηριστικά Α και Β της υπ’ αριθμ. 1346/2001/22.5.2001 ΕΚ απόφασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΔΜ), σε συνδυασμό με τα κριτήρια των εγγενών γεωγραφικών τους πλεονεκτημάτων και της επίδρασης τους στο δίκτυο των διεθνών και εθνικών μεταφορών της Χώρας, καθώς και των διαφαινομένων προοπτικών ανάπτυξης που παρουσιάζουν.
Η ΚΥΑ κατατάσσει το Λιμένα Βαθέως Σάμου στους Λιμένες Εθνικής Σημασίας (Κατηγορία Κ2).
Αξίζει να σημειωθεί ότι, στην Εθνική Στρατηγική Λιμένων 2013-2018 καθίσταται σαφές πως η ακτοπλοΐα αποτελεί εξαιρετικά κρίσιμο παράγοντα για την εθνική και κοινωνική συνοχή. Επιπλέον αναφέρεται ότι στην Ελλάδα τα λιμάνια και οι θαλάσσιες μεταφορές, (ιδιαίτερα οι εσωτερικές), αποτελούν θεμελιακή προϋπόθεση για την διατήρηση της εδαφικής ακεραιότητας και εσωτερικής συνοχής της χώρας μεταφέροντας επιβάτες και αγαθά σε όλα τα κατοικημένα νησιά της επικράτειας.
Σύμφωνα με τα Προσαρτήματα της Εθνικής Στρατηγικής Λιμένων 2013-2018 για τη Βελτίωση υποδομών στους λιμένες, η οποία προέκυψε με βάση τα στοιχεία που παρασχέθηκαν από τους φορείς διαχείρισης των λιμένων και η οποία κινείται σε δύο άξονες:
Α. Επικαιροποίηση ανάλυσης και κοστολόγηση αναγκών και
Β. Κατάταξη λιμένων στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής, το Λιμάνι Βαθέος Σάμου εμπίπτει στην Κατηγορία Κ2 ως λιμάνι Εθνικής σημασίας, με αποτέλεσμα να ενταχθεί σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα Λιμενικών έργων. Ο προϋπολογισμός του συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος για την αναβάθμιση του λιμανιού μας, άγγιξε τα 11.117.453 εκατομμύρια ευρώ.
Τα συγχρηματοδοτούμενα έργα που αφορούν στο λιμάνι μας καταγράφονται στον ακόλουθο πίνακα.
Παράλληλα στην Εθνική Στρατηγική Λιμένων για τη Βελτίωση υποδομών στους λιμένες, σύμφωνα με τις ανάγκες και τα αιτήματα για έργα λιμένων μη ενταγμένων ήδη για χρηματοδότηση, για το λιμάνι Βαθέος Σάμου προκύπτουν επιπλέον έργα, ως εξής:
Παρατηρούμε ότι, στον πίνακα δεν αναγράφεται ο προϋπολογισμός. Επιπλέον παρατηρούμε ότι, στον πίνακα κάποιες μελέτες έχουν ολοκληρωθεί ενώ άλλες βρίσκονται στο στάδιο εκπόνησης. Όμως πως έγινε η αποπληρωμή των ολοκληρωμένων μελετών; Μήπως με τον κλασικά, ανάποδο τρόπο του Δήμου μας; Δηλαδή ενώ έχουν πληρωθεί, τι ακριβώς ζητούμε; Εκτός κι εάν, (μας επιτρέπετε να υποθέσουμε), μας τις έκαναν δώρο; Τελικώς, ή είμαστε πολύ Large ή είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι θα «χρηματοδοτηθούμε», όπως διασαφηνίζεται στα ψιλά γράμματα του προσαρτήματος:
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ 1. Τα προτεινόμενα έργα στους ως άνω Πίνακες Π2, και οι αντίστοιχοι προϋπολογισμοί τους, είναι ενδεικτικά των αναγκών των Λιμένων, όπως αυτές καταγράφονται από τους Φορείς Διαχείρισης τους, και δεν δεσμεύουν το Υ.Ν.Α., στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής Λιμένων.
2. Πιθανές Πηγές Χρηματοδότησης των Έργων:
a. ΕΣΠΑ 2007-2013
b. Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014-2020
c. Πρόγραμμα JESSICA
d. Πρόγραμμα CEF
e. Ιδιωτικές Επενδύσεις
f. Ίδιοι Πόροι
g. Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
h. ΣΔΙΤ
Σύμφωνα με την πολυκριτηριακή Ανάλυση των Λιμένων Κατηγοριών Κ1, Κ2,Κ3 το Λιμάνι Βαθέος Σάμου συμπληρώνει τα 5 από τα 8 απαραίτητα κριτήρια για την κατηγοριοποίησή του, όπως:
Τι κι αν λίαν προσφάτως, ο Δημήτρης Σεβαστάκης απεύθυνε επιστολή στον Κουρουμπλή και στο Σαντορινιό με θέμα «Επείγοντα ζητήματα ακτοπλοΐας για το νομό Σάμου», όταν σε αυτή την επιστολή ανέδειξε, χαρακτηριστικά και μοναδικά, την αναδιάρθρωση των δρομολογίων της Hellenic Sea ways για τους προορισμούς Ικαρία και Φούρνους επισημαίνοντας μάλιστα, ότι: μεταξύ των λιμανιών Ευδήλου Ικαρίας και Άγιου Κήρυκου η απόσταση είναι μεγάλη και το κόμιστρο μετάβασης από το ένα λιμάνι στο άλλο με ταξί είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Προφανώς, ξέχασε; να αναφέρει ότι το ίδιο φαινόμενο παρουσιάζεται και στη διαδρομή Καρλόβασι – Βαθύ -Καρλόβασι με περίπου €45 ανά διαδρομή, ενώ επίσης ξέχασε να αναφέρει ότι από την πόλη της Σάμου, την πρωτεύουσα του νησιού, η μετάβαση στο αεροδρόμιο Πυθαγορείου είναι η κοντινότερη και η πιο ευέλικτη, ένεκα και των ΚΤΕΛ που ξεκινούν από την πόλη μας προς πάσα κατεύθυνση του νησιού. Εκτός κι εάν δημιουργηθεί νέα επιχείρηση ΚΤΕΛ και στο Καρλόβασι; Ομοίως ξέχασε; να αναφέρει την Εθνική σημασία του Λιμένα Βαθέος Σάμου. Εκτός κι εάν το λιμάνι μας δεν έχει πλέον καμία σημασία, ενώ απέκτησε σημασία του Καρλοβασίου για «περιέργους» λόγους. Τα ίδια περίπου βήματα ακολούθησε προς το Υπουργείο και ο Μιχάλης Αγγελόπουλος, ο Δήμαρχος «μας;».
Όμως:
Κατά πόσο αυτή η πραγματικότητα της μη σύνδεσής της με την ξηρά, την ενδοχώρα, υποβαθμίζει την πόλη μας, την πρωτεύουσα του νησιού μας;
Κατά πόσο επηρεάζει τη ζωή μας;
Κατά πόσο με αυτές τις ενέργειες, μειώθηκαν οι πόροι του Λιμένα Βαθέος και γιατί;
Που αποσκοπεί η αλλοίωση στα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά του Λιμένος Βαθέος;
Γιατί ακυρώθηκε η θαλάσσια αρτηρία λιμένας Βαθέος - ενδοχώρα και μετατράπηκε σε λιμένα Μαλαγαρίου- ενδοχώρα;
Με ποιον τρόπο θα δημιουργηθούν για το λιμάνι μας νέες δυνατότητες και ευκαιρίες ανάδειξης και ανάπτυξης στο πλαίσιο της εθνικής λιμενικής πολιτικής;
Η καθημερινή σύνδεσή μας με την ξηρά μόνο από το λιμάνι Καρλοβάσου γίνεται λόγω επιτακτικής ανάγκης ή είναι «φθηνή;» δικαιολογία;
Σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα κάποιοι μας απάντησαν απλά ότι, το ταξίδι για το λιμάνι Βαθέος Σάμου είναι μακρύ, ενώ για το Καρλόβασι είναι πιο κοντινό, παραπέμποντας, ίσως αφελώς αν όχι αληθώς, στην υπ’ αριθμ. 1346/2001/22.5.2001 ΕΚ απόφασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΔΜ), κατά την οποία η κατάταξη των λιμένων γίνεται, μεταξύ των άλλων, και σε συνδυασμό με τα κριτήρια των εγγενών γεωγραφικών τους πλεονεκτημάτων.
Όμως, το ταξίδι για το λιμάνι Βαθέος είναι μακρύ ακριβώς όπως η αξία του, όπως η ιστορική σημασία του, όπως η ΕΘΝΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ!
Παρηγοριά μας το ηλιοβασίλεμα. Κοιτώντας το θα λέμε στη νέα γενιά, στα παιδιά μας για το λιμάνι μας, το Λιμάνι Βαθέος Σάμου… «Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαίς».
Γιατί το πλοίο έχει ήδη σαλπάρει για λιμάνια ξένα, όπως ακριβώς αφήσαμε να συμβεί.