Κατατέθηκε χθες στη Βουλή το νομοσχέδιο "Αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού - Πρόγραμμα "Ήλιος" - Προώθηση της ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές (Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/28/ΕΚ) - Κριτήρια αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών (Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/30/ΕΚ)" από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την προώθηση δύο μεγάλων επενδυτικών προγραμμάτων, τα οποία στοχεύουν στην τόνωση της ανάπτυξης, στην ανάκτηση της χαμένης ανταγωνιστικότητας, στην αύξηση των θέσεων εργασίας, στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Ελλάδας.
Σε ανακοίνωσή του το ΥΠΕΚΑ δήλωσε: «Το Πρόγραμμα «Ήλιος» στοχεύει στην δημιουργία μεγάλων υποδομών παραγωγής και εξαγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την Ελλάδα προς άλλες, κυρίως βόρειες, Ευρωπαϊκές χώρες. Το πρόγραμμα αυτό έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει νέες επενδύσεις και κεφάλαια, να ενισχύσει την εγχώρια βιομηχανία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και παραγωγής, κατασκευής, εγκατάστασης και λειτουργίας φωτοβολταϊκών, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, να ενισχύσει την γεωστρατηγική θέση της χώρας μας αξιοποιώντας έναν ανεξάντλητο φυσικό πόρο, την Ελληνική ηλιοφάνειας.»
Το Πρόγραμμα «Ήλιος» έχει ως βάση δύο ισχυρά ευρωπαϊκά νομοθετικά εργαλεία, την Οδηγία για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την Οδηγία για την προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η οποία ενσωματώνεται στο ελληνικό δίκαιο με αυτό το νομοσχέδιο. Για την πλήρη υλοποίηση του προγραμμάτος, προϋποθέσεις είναι η επέκταση των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας – σήμερα η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα εξαγωγής ηλεκτρικής ενέργειας έως 3 GW, ενώ το «Ήλιος» προβλέπει τη δημιουργία υποδομών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο έως 10 GW – η διαμόρφωση ενός πλαισίου διμερών ή ενιαίων τιμών για την εξαγώμενη ενέργεια και η ύπαρξη φυσικού χώρου και θεσμικού πλαισίου στην Ελλάδα για τη δημιουργία των επενδύσεων αυτών.
Για τις δύο πρώτες προϋποθέσεις η Ελληνική Κυβέρνηση βρίσκεται σε συνεχή επαφή και συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και άλλες χώρες μέλη της ΕΕ. Ενώ το σχέδιο νόμου επιχειρεί να καλύψει ένα μέρος από την τρίτη προϋπόθεση που είναι η διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου που καθιστά εφικτή την υλοποίηση επενδύσεων και λειτουργία μεγάλων υποδομών φωτοβολταϊκών, μέσα από απλοποιημένες και στοχευμένες διαδικασίες αδειοδότησης. Παράλληλα, σημειώνεται ότι το ΥΠΕΚΑ μέσω του ΟΚΧΕ έχει ξεκινήσει την αποτύπωση σε Γεωγραφικό Πληροφοριακό Σύστημα των εκτάσεων που είναι διαθέσιμες από πλευράς δημοσίου για την χωροθέτηση μεγάλων φωτοβολταϊκών πάρκων.
Σχετικά με την αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού, το νομοσχέδιο αξιοποιεί το ακίνητο καθώς για πρώτη φορά αποκτά ενιαία και συνολική πολεοδομική και αναπτυξιακή ταυτότητα, συμβατή με τον αναπτυξιακό του προορισμό και τη μακρο-χωροταξική του ένταξη, ενώ θέτει αναγκαίους περιορισμούς, ώστε να εξασφαλιστεί ότι η επένδυση πέρα από την οικονομική και αναπτυξιακή της διάσταση, θα αποδώσει στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής χώρους αναψυχής και κοινωνικών εξυπηρετήσεων.
Το μοντέλο ανάπτυξης της Ελληνικό ΑΕ για τον χώρο του πρώην Αεροδρομίου και της παράκτιας ζώνης του Αγ. Κοσμά υποστηρίζεται από το σχέδιο νόμου. Με βάση αυτό το μοντέλο ανάπτυξης προκύπτουν τα εξής μεγέθη κατανομής του χώρου:
δημόσιοι ανοιχτοί πράσινοι χώροι 40% της συνολικής έκτασης
Σε ανακοίνωσή του το ΥΠΕΚΑ δήλωσε: «Το Πρόγραμμα «Ήλιος» στοχεύει στην δημιουργία μεγάλων υποδομών παραγωγής και εξαγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την Ελλάδα προς άλλες, κυρίως βόρειες, Ευρωπαϊκές χώρες. Το πρόγραμμα αυτό έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει νέες επενδύσεις και κεφάλαια, να ενισχύσει την εγχώρια βιομηχανία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και παραγωγής, κατασκευής, εγκατάστασης και λειτουργίας φωτοβολταϊκών, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, να ενισχύσει την γεωστρατηγική θέση της χώρας μας αξιοποιώντας έναν ανεξάντλητο φυσικό πόρο, την Ελληνική ηλιοφάνειας.»
Το Πρόγραμμα «Ήλιος» έχει ως βάση δύο ισχυρά ευρωπαϊκά νομοθετικά εργαλεία, την Οδηγία για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την Οδηγία για την προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η οποία ενσωματώνεται στο ελληνικό δίκαιο με αυτό το νομοσχέδιο. Για την πλήρη υλοποίηση του προγραμμάτος, προϋποθέσεις είναι η επέκταση των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας – σήμερα η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα εξαγωγής ηλεκτρικής ενέργειας έως 3 GW, ενώ το «Ήλιος» προβλέπει τη δημιουργία υποδομών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο έως 10 GW – η διαμόρφωση ενός πλαισίου διμερών ή ενιαίων τιμών για την εξαγώμενη ενέργεια και η ύπαρξη φυσικού χώρου και θεσμικού πλαισίου στην Ελλάδα για τη δημιουργία των επενδύσεων αυτών.
Για τις δύο πρώτες προϋποθέσεις η Ελληνική Κυβέρνηση βρίσκεται σε συνεχή επαφή και συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και άλλες χώρες μέλη της ΕΕ. Ενώ το σχέδιο νόμου επιχειρεί να καλύψει ένα μέρος από την τρίτη προϋπόθεση που είναι η διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου που καθιστά εφικτή την υλοποίηση επενδύσεων και λειτουργία μεγάλων υποδομών φωτοβολταϊκών, μέσα από απλοποιημένες και στοχευμένες διαδικασίες αδειοδότησης. Παράλληλα, σημειώνεται ότι το ΥΠΕΚΑ μέσω του ΟΚΧΕ έχει ξεκινήσει την αποτύπωση σε Γεωγραφικό Πληροφοριακό Σύστημα των εκτάσεων που είναι διαθέσιμες από πλευράς δημοσίου για την χωροθέτηση μεγάλων φωτοβολταϊκών πάρκων.
Σχετικά με την αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού, το νομοσχέδιο αξιοποιεί το ακίνητο καθώς για πρώτη φορά αποκτά ενιαία και συνολική πολεοδομική και αναπτυξιακή ταυτότητα, συμβατή με τον αναπτυξιακό του προορισμό και τη μακρο-χωροταξική του ένταξη, ενώ θέτει αναγκαίους περιορισμούς, ώστε να εξασφαλιστεί ότι η επένδυση πέρα από την οικονομική και αναπτυξιακή της διάσταση, θα αποδώσει στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής χώρους αναψυχής και κοινωνικών εξυπηρετήσεων.
Το μοντέλο ανάπτυξης της Ελληνικό ΑΕ για τον χώρο του πρώην Αεροδρομίου και της παράκτιας ζώνης του Αγ. Κοσμά υποστηρίζεται από το σχέδιο νόμου. Με βάση αυτό το μοντέλο ανάπτυξης προκύπτουν τα εξής μεγέθη κατανομής του χώρου:
δημόσιοι ανοιχτοί πράσινοι χώροι 40% της συνολικής έκτασης
ιδιωτικοί ανοικτοί πράσινοι χώροι 20% της συνολικής έκτασης
κάλυψη (αποτύπωμα κτιρίων) της τάξης του 20% της συνολικής έκτασης
δρόμοι και χώροι κυκλοφορίας 20% της συνολικής έκτασης
Το Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής που θα δημιουργηθεί στο τμήμα του Πρώην Αεροδρομίου του Μητροπολιτικού Πόλου, θα έχει επιφάνεια έκτασης τουλάχιστον 2.000 στρεμμάτων, και θα περιλαμβάνει χρήσεις πρασίνου, ελεύθερων χώρων, αναψυχής, αθλητισμού, πολιτισμού, κοινωφελών λειτουργιών και πρότυπων αστικών υποδομών.
Επιπλέον, προβλέπεται ειδική διαχείριση του παράκτιου μετώπου ορίζοντας μέγιστο συντελεστή κάλυψης 15% στο σύνολο της έκτασης και μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κτιρίων τους δύο ορόφους και τα 10μ. Υπάρχει, τέλος, ειδική πρόβλεψη για την προστασία των κατοίκων στα σύνορα με τους όμορους Δήμους καθώς δεν επιτρέπεται η κατασκευή υψηλών κτιρίων εντός ζώνης 100 μέτρων από τα όρια του ακινήτου με εξαίρεση των τμημάτων επί της Λ. Βουλιαγμένης και της Λ. Ποσειδώνος. Οι όροι αυτοί οδηγούν σε μία ήπια ανάπτυξη, ακόμα και με τον προσαυξημένο συντελεστή, και παράλληλα δίνουν τη δυνατότητα να ωφεληθεί το Πράσινο Ταμείο.
Το σχέδιο νόμου, μέσω της αξιοποίησης του ακινήτου, προωθεί αναπτυξιακούς, οικονομικούς και κοινωνικούς στόχους, όπως την προσέλκυση επενδύσεων, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, την ανάδειξη της Αθήνας σε πόλο διεθνούς ακτινοβολίας.
Η νέα ενεργειακή ανάπτυξη και αξιοποίηση μπορεί να επαναπροσδιορίσει την Αθήνα ως τουριστικό προορισμό για όλο το χρόνο. Η ανάπτυξη του τουρισμού που προβλέπεται να προκύψει συνεπάγεται αύξηση των θέσεων εργασίας και κύκλου εργασιών σε πολλούς κλάδους υπηρεσιών σε πολλές περιοχές της Αθήνας.
Με το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου η Ελλάδα κάνει ένα ακόμη σημαντικό βήμα για την προώθηση της παραγωγής και χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, με τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τα βιοκαύσιμα. Με το σχέδιο νόμου ολοκληρώνεται η ενσωμάτωση των Οδηγιών της ΕΕ 2009/28/ΕΚ σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και 2009/30/ΕΚ σχετικά με την καθιέρωση μηχανισμού για την παρακολούθηση και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.