29 Φεβρουαρίου 2012

Διαχρονική η υπεξαίρεση του σπατόσημου από τα Δωδ/σα



ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΔΙΑΓΟΡΑΣΔικαιολογημένη αν και ετεροχρονισμένη είναι η αντίδραση των τοπικών φορέων και κυρίως των αιρετών στη νέα προκλητική ενέργεια της κυβέρνησης, αυτή τη φορά δια της υπογραφής του Υπουργού Μεταφορών κ. Μ. Βορίδη να μεταφέρει ποσό 16,2 εκατομμυρίων ευρώ, από τα αποθεματικά του λογαριασμού «Τέλους Εκσυγχρονισμού Αεροδρομίων» της Ρόδου και Κω, σε λογαριασμό του αερολιμένα Χίου, προκειμένου να προχωρήσουν τα προγραμματισμένα έργα επέκτασης στο νησί.
Σύμφωνα με έγγραφο που χαρακτηρίζεται ως εξαιρετικά επείγον με ημερομηνία 15 Φεβρουαρίου 2012 ζητείται η μεταφορά πίστωσης από λογαριασμό του αεροδρομίου Ρόδου ύψους 11.300.000 ευρώ, από λογαριασμό του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης ύψους 10.065.000 ευρώ και από λογαριασμό του αεροδρομίου Κω ύψους 5.900.000 ευρώ. Συνολικά το ποσό δηλαδή των 27.265.000 ευρώ.
Τον Σεπτέμβριο του 2004 μετά από άκρως αποκαλυπτικά δημοσιεύματα, που απασχόλησαν και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ρόδου παρήγγειλε προκαταρκτική έρευνα σχετικά με τη σκανδαλώδη υπόθεση διασπάθισης και υπεξαίρεσης εσόδων από το «σπατόσημο», που όφειλαν να διατεθούν ανταποδοτικά για την ανάπτυξη του αεροδρομίου της Ρόδου και των όμορων με αυτό δήμων αλλά και τον ρόλο που έπαιξε στην όλη υπόθεση η Γερμανική εταιρεία Hochtief A.G., που ανέλαβε την εποπτεία του έργου κατασκευής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Και δεν ήταν η πρώτη. Το 2002 είχε προηγηθεί κι άλλη έρευνα για το θέμα της κατανομής του σπατοσήμου σε δικαιούχους μετά από σχετικές αναφορές του τότε βουλευτή Δωδεκανήσου της Ν.Δ. κ. Τ. Καραμάριου.
Η έρευνα αυτή όμως δεν φέρεται να είχε καταλήξει σε σαφείς αποχρώσες ενδείξεις για την τέλεση άδικων πράξεων με αποτέλεσμα να μην κινηθεί η διαδικασία των ποινικών διώξεων σε βάρος των υπευθύνων.
Είχαν ακολουθήσει καταγγελίες του πρώην Βουλευτή της ΝΔ κ. Αθ. Χειμάρα, και του βουλευτή κ. Στ. Μάνου.
Ο κ. Χειμάρας, τον Ιούλιο του 2002 με συνέντευξή του στην εφημερίδα «Χώρα» αποκάλυψε ότι "εξαφανίστηκαν 138,7 δισεκατομμύρια δραχμές από τις εισπράξεις, ποσό το οποίο προοριζόταν για τα περιφερειακά αεροδρόμια και δόθηκε παράνομα, για επιχορήγηση της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, την περίοδο 1996-97» ενώ είχε τονίσει ότι «η προοπτική ήταν να επιστραφούν σε αντίστοιχους λογαριασμούς πράγμα που δεν έγινε" γεγονός που είχε προκαλέσει προκαταρκτική εξέταση της Εισαγγελίας Αθηνών.
Επιπλέον, όπως είχε τονίσει τότε, «ενώ τα χρήματα αυτά έπρεπε να τοκίζονται από την Τράπεζα (από 1/1/1994) δεν τοκίσθηκαν, με αποτέλεσμα την απώλεια τεράστιων ποσών από τα περιφερειακά αεροδρόμια. Από κάποιο διάστημα και μετά τοκίζονταν μόνον όσα εισπράττονταν για λογαριασμό του Αεροδρομίου των Σπάτων και οι τόκοι αναλαμβάνοντο παράνομα από τον προϋπολογισμό της ΥΠΑ».
Ο κ. Στ. Μάνος κατήγγειλε με τη σειρά του ότι έσοδα από το σπατόσημο των περιφερειακών αεροδρομίων είχαν δεσμευτεί από την Κυβέρνηση για να εξοφληθούν τα χρέη της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Η αναφορά αυτή αποτέλεσε αντικείμενο προκαταρκτικής εξέτασης, και ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου διαβίβασε στη Βουλή τη δικογραφία για να αναζητηθεί ενδεχόμενη ποινική ευθύνη των πρώην υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Χριστοδουλάκη και Επικοινωνιών και Μεταφορών Χρίστου Βερελή, καθώς και του πρώην υφυπουργού Οικονομικών Νικόλαου Φαρμάκη.
Η Ολυμπιακή λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε δεν κατέβαλλε το σπατόσημο στον κεντρικό λογαριασμό με αποτέλεσμα η ΔΑΑ που είχε συνάψει δάνειο με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ περίπου για την κατασκευή του αεροδρομίου να «εκβιάσει» την ελληνική κυβέρνηση ότι αν δεν της αποδοθούν τα έσοδα από το σπατόσημο που εισέπραξε η Ολυμπιακή δεν θα προχωρήσει σε αποπληρωμή του δανείου.
Ο πρώην υπουργός Μεταφορών κ. Βερελής ύστερα απ' αυτό διέθεσε παράνομα στη ΔΑΑ μέρος από το σπατόσημο που προοριζόταν για τα υπόλοιπα αεροδρόμια για να ρυθμίσει τα χρέη της ΟΑ (35 εκατ. ευρώ) ενώ παλαιότερα έσοδα από το σπατόσημο πάλι παράνομα διατέθηκαν για να κλείσουν «τρύπες» του προϋπολογισμού της χώρας.
Εξονυχιστική έρευνα για το πρωτοφανές και κολοσσιαίων διαστάσεων σκάνδαλο της κατασκευής του αεροδρομίου των Σπάτων και της διασπάθισης κονδυλίων του «σπατόσημου» που προορίζονταν μεταξύ άλλων και για τα αεροδρόμια της Δωδεκανήσου, είχε διενεργήσει και ο OLAF, η αρμόδια δηλαδή εισαγγελική αρχή για θέματα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που εδρεύει στις Βρυξέλλες.
Αφορμή για την έρευνα αυτή έδωσαν τα αποκαλυπτικά ρεπορτάζ σχετικά με τη χρηματοδότηση του έργου του αεροδρομίου των Σπάτων του εκδότη της εφημερίδας των Βρυξελλών New Europe κ. Β. Κορονάκη.
Στις 15 Μαρτίου 1996, η ελληνική κυβέρνηση (υπό τον πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη) πρωτοκόλλησε την τελική αίτηση για βοήθεια του Ταμείου Συνοχής βάσει του κανονιστικού συμβουλίου (ΕΚ) αριθ. 1164/94, ζητώντας 250.000.000 ευρώ για το έργο του νέου αεροδρομίου της Αθήνας στα Σπάτα. Στις 23 Μαΐου 1996, το Συμβούλιο ενέκρινε την χορήγηση 250 εκατομμυρίων ευρώ με απόφαση της Επιτροπής 1996/1356.
Η απόφαση υπογράφτηκε εκ μέρους και για λογαριασμό της Επιτροπής από την τότε επίτροπο περιφερειακής πολιτικής κυρία Monika WULFMATHIES (γερμανίδα, διορισμένη από το σοσιαλιστικό κόμμα SPD).
Η Επιτροπή, όπως είχε καταγγελθεί, παραβιάζοντας τον κοινοτικό νόμο, εμπιστεύθηκε σε ιδιωτική κερδοσκοπική εταιρεία που δεν εξυπηρετεί δημόσιο συμφέρον να ενεργεί ως εργοδότης, ανάδοχος και αρχή εφαρμογής σε ένα από τα μεγαλύτερα χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ ευρωπαϊκά έργα, φορώντας έτσι τουλάχιστον τρία «καπέλα».
Απάντηση Βορίδη
σε δημοσιεύματα
για το "Σπατόσημο"
Απάντηση στα δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων πήρε από το «Σπατόσημο» των αεροδρομίων Ρόδου και Κω 17.200.000 ευρώ για να χρηματοδοτηθεί το έργο επέκτασης και ανάπλασης του αεροδρομίου της Χίου, δίνει ο Μάκης Βορίδης.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε νωρίς το βράδυ το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, διευκρινίζεται ότι τα έσοδα του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), που κατατίθενται στους λογαριασμούς οι οποίοι τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος ανά αεροδρόμιο, διατίθενται για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του αερολιμένα στον οποίο αφορούν ή και κάθε άλλο υφιστάμενο αερολιμένα, ή και για μελέτη, κατασκευή, ανάπτυξη και λειτουργία κάθε νέου αερολιμένα, εφόσον αυτός υπόκειται στη διαχείριση του ίδιου φορέα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2963/01.
Σε ό,τι αφορά τον Κρατικό Αερολιμένα Κω «Ιπποκράτης», εντός του Μαρτίου δημοπρατείται το έργο της επέκτασής του, προϋπολογισμού 3.000.000 ευρώ, ενώ εντός του Απριλίου αναμένεται να δημοπρατηθεί το έργο κατασκευής νέου αεροσταθμού, προϋπολογισμού 30.000.000 ευρώ.
Παράλληλα και για τον Κρατικό Αερολιμένα Ρόδου «Διαγόρας» συνεχίζεται το έργο αναβάθμισης του Πυροσβεστικού Σταθμού, προϋπολογισμού 1.400.000 ευρώ, ενώ η εγκατάσταση των δύο ανελκυστήρων και της ηλεκτρικής κλίμακας, προϋπολογισμού 200.000 ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον Απρίλιο. Στον ίδιο αερολιμένα πραγματοποιούνται έργα βελτίωσης του παλαιού αεροσταθμού μαζί με έργα στεγανοποίησης, τα οποία ολοκληρώνονται μέσα στον Μάρτιο. Τέλος, το έργο της αναβάθμισης του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, προϋπολογισμού 10.000.000 ευρώ, υπολογίζεται να δημοπρατηθεί τον Ιούλιο 2012.
Όπως προκύπτει από τα παραπάνω, σημειώνεται στην ανακοίνωση, για τα αεροδρόμια Ρόδου και Κω βρίσκονται σε εξέλιξη έργα συνολικού προϋπολογισμού 44.600.000 ευρώ.
Καθίσταται, λοιπόν, σαφές, σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, ότι η χρηματοδότηση της απαλλοτρίωσης για την επέκταση του διαδρόμου του Κρατικού Αερολιμένα Χίου, ουδόλως στερεί από οποιονδήποτε άλλο Αερολιμένα τη δυνατότητα χρηματοδότησης εκτέλεσης έργων σε αυτόν, τα οποία χρηματοδοτούνται από τα έσοδα του λογαριασμού ΤΕΑΑ άλλων αεροδρομίων.

δημοκρατική