Με αντίπαλο το... χρονόμετρο θα πρέπει να τρέξει ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, προκειμένου να προλάβει τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας προτού κλείσουν εξ ολοκλήρου τα πλάνα τους για το 2013.
Μπορεί οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια μέσα στο 2011 να έχουν αυξηθεί, ωστόσο ο νόμος για την άρση του καμποτάζ για κρουαζιερόπλοια με μη κοινοτικές σημαίες δεν έχει αποδώσει μέχρι σήμερα, αφού οι εταιρείες δεν τον θεωρούν φιλικό απέναντι στη κρουαζιέρα.
Με τον τρόπο αυτό αδυνατίζει η θέση της χώρα μας στον τομέα του home port, η χρήση των ελληνικών λιμανιών, και ειδικά αυτό του Πειραιά για κυκλικά ταξίδια. Η διαφορά αυτή φαίνεται στα έσοδα που έχει η κάθε χώρα από τη βιομηχανία κρουαζιέρας.
Στην Ευρώπη
Το καλύτερο παράδειγμα είναι η έκθεση του European Cruise Council για το 2010. Η Ελλάδα και η Ισπανία είχαν περίπου τον ίδιο αριθμό επιβατών. Ειδικότερα η Ισπανία που μας προσπέρασε σε σχέση με το 2009 είχε 4.911.000 και μερίδιο αγοράς 19,5% και η Ελλάδα 4.473.000 και μερίδιο 17,8%. Ομως η διαφορά στα έσοδα ήταν τεράστια. Η Ισπανία βρίσκεται τέταρτη στη σειρά με έσοδα 1,28 δισ. δολάρια με αύξηση 6% και η Ελλάδα πολύ χαμηλότερα με έσοδα 580 εκατ. δολάρια μειωμένα κατά 3%.
Η Ισπανία, αντίθετα από την Ελλάδα, αποτελεί βάση για τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο, και τα πλοία από εκεί ξεκινούν και τελειώνουν τις κρουαζιέρες, με αποτέλεσμα να επωφελούνται και όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών προς τη ναυτιλία.
Οπως επισημαίνει και ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Γράτσος, σύμφωνα με τις αναλογιστικές μελέτες για την προσφορά της κρουαζιέρας κάθε ένα ευρώ που επενδύεται στη βιομηχανία κρουαζιέρας αποφέρει 2,7 ευρώ στις τοπικές οικονομίες, ενώ δημιουργεί περίπου 80% περισσότερες θέσεις εργασίας από ό,τι γίνεται αντίστοιχα με τις επενδύσεις στην ξηρά.
Εκτός όμως από τις αδυναμίες που παρουσιάζει ο νόμος για την άρση του καμποτάζ, φαίνεται ότι ορισμένες εταιρείες δεν τις συμφέρει να κάνουν κρουαζιέρες από το λιμάνι του Πειραιά. Για παράδειγμα η Costa που τα πλοία της έχουν ιταλική σημαία (κοινοτική), οπότε δεν χρειάζεται να υπογράψει σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο όπως προβλέπει ο νόμος, το 2012 θα κάνει κρουαζιέρες με κρουαζιερόπλοιό της από το λιμάνι της Ρόδου, αποφεύγοντας το λιμάνι του Πειραιά.
Επιστολή του ΣΕΕΝ
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας σε επιστολή του προς τον κ. Χρυσοχοΐδη αναφέρει ότι αναμένει τις εξελίξεις για τις ενδεχόμενες αλλαγές ώστε να ενημερωθούν οι εταιρείες και να την έχουν υπόψη εν όψει της κατάρτισης των δρομολογίων για το 2013.
Αναφορικά με την κατάργηση του cabotage για τα κρουαζιερόπλοια που δεν φέρουν κοινοτική σημαία, ο ΣΕΕΝ επισημαίνει: «Οι προϋποθέσεις που τίθενται είναι περιττές, ασυνήθιστες με πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες, κατάσταση που δεν ευνοεί το κλίμα και δεν προκαλεί το ενδιαφέρον εκ μέρους των διαχειριστριών εταιρειών κρουαζιέρας».
Ταυτόχρονα ο ΣΕΕΝ θέτει θέμα αναπτυξιακού νόμου αφού θεωρεί ότι μπορούν να συμπεριληφθούν οι δαπάνες ανακαίνισης του ξενοδοχειακού τομέα των πλοίων, όπως γίνεται με τις τουριστικές μονάδες στη στεριά (ξενοδοχεία).
Η εκτέλεση των αναγκαίων έργων υποδομής στους λιμένες που προσεγγίζουν τα πλοία, είναι αναγκαία σύμφωνα με το Σύνδεσμο, ώστε να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες που έχουν σχέση με την ασφαλή είσοδο και παραμονή των πλοίων, καθώς και την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών.
Για την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών των ναυτικών στο ΝΑΤ ο ΣΕΕΝ τονίζει: «Επί του θέματος αυτού, επισημαίνεται ότι η διοίκηση επιχείρησε προ έξι περίπου ετών να καλύψει τις ασφαλιστικές εισφορές των κρουαζιερόπλοιων διεθνών πλόων, προκειμένου να προσεγγίσει στην ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια, με σκοπό την απορρόφηση ανέργων ναυτικών, εξαιτίας παύσης λειτουργίας δύο μεγάλων παραδοσιακών ελληνικών εταιρειών.
Δυστυχώς, η ρύθμιση αυτή δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα, παρά τα επανειλημμένα διαβήματα της ενδιαφερόμενης διαχειρίστριας εταιρείας προς το ΝΑΤ, το Δ.Σ. του οποίου δεν συμφώνησε με τη ρύθμιση όπως είχε γίνει τότε από το ΥΕΝ Σε τελευταία τροπολογία υπήρξαν μεν σχετικές ρυθμίσεις, όχι όμως στο πνεύμα του αρχικού νόμου του 2005, που ήταν και το ζητούμενο».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ
Ναυτεμπορική