23 Ιουνίου 2011

Προβληματισμός του κλάδου λόγω των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων Η Ελλάδα έχασε τη μάχη της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας

H χώρα μας υποχώρησε το 2010 σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, τόσο σε ό,τι αφορά τους επισκέπτες, όσο και τα έσοδα που έχει από την κρουαζιέρα κατά 3%, ενώ αντίθετα στο σύνολο των άμεσων εσόδων στις ευρωπαϊκές χώρες αυξήθηκε κατά 3%.
Οι πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα σε σχέση με την κρουαζιέρα απασχόλησαν σε ξεχωριστό θέμα τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας, που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες.
Στο δ.σ., που εξέτασε και τα στοιχεία της ετήσιας μελέτης συμβολής της βιομηχανίας στην ευρωπαϊκή οικονομία, εκφράστηκε η ανησυχία του κλάδου για όσα συμβαίνουν στη χώρα μας, με το σκεπτικό ότι η Ελλάδα είναι ένας από τους κορυφαίους ευρωπαϊκούς προορισμούς κρουαζιέρας, κυρίως τράνσιτ επισκεπτών.
Παρ' όλα αυτά, η χώρα μας υποχώρησε το 2010 σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, τόσο σε ό,τι αφορά τους επισκέπτες, όσο και τα έσοδα που έχει από την κρουαζιέρα κατά 3%, ενώ αντίθετα στο σύνολο των άμεσων εσόδων στις ευρωπαϊκές χώρες αυξήθηκε κατά 3%. Ειδικότερα η Ελλάδα έπεσε στην τρίτη θέση σαν προορισμός κρουαζιέρας πίσω από την Ιταλία και την Ισπανία, ενώ το 2009 μοιραζόταν την πρώτη θέση μαζί με την Ιταλία.
Η μεγάλη πτώση οφείλεται στη μείωση κατά 10% των επιβατών τράνσιτ στη χώρα σε σχέση με το 2009, ενώ την κατάσταση συγκράτησε η άνοδος του τομέα των επισκευών στη χώρα μας, από κρουαζιερόπλοια που κάνουν home port.
Σημειώνεται ότι η συνολική συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ευρωπαϊκή οικονομία έφτασε το 2010 τα 35,16 δισ. δολάρια, ενώ η άμεση συνεισφορά της τα 14,47 δισ. δολάρια.
Στην πρώτη θέση βρέθηκε σταθερά η Ιταλία με 4,53 δισ. δολάρια αυξημένα κατά 4,8% σε σχέση με το 2009, το Ηνωμένο Βασίλειο δεύτερο με 2,56 δισ. δολάρια αυξημένα κατά 6,7% σε σχέση με πέρσι, τρίτη η Γερμανία με 2,3 δισ. δολάρια έσοδα, αυξημένα κατά 20,2% σε σχέση με το 2009, τέταρτη η Ισπανία με 1,28 δισ. δολάρια με αύξηση 6%, πέμπτη η Γαλλία με 972 εκατ. ευρώ και πτώση κατά 16,1% και έκτη η Ελλάδα με 580 εκατ. ευρώ έσοδα και πτώση κατά 3%.
Η Ελλάδα
Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, τρεις ήταν οι θεματικοί τομείς που εξέτασε το διοικητικό συμβούλιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας. Το πρώτο αφορά τις εξελίξεις σε πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο στη χώρα, σε σχέση με την ασφάλεια των επιβατών και των πλοίων.
Τελικά αποφασίστηκε μεν ότι δεν συντρέχει λόγος για λήψη μέτρων, αλλά θα παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στη χώρα μας.
Ακόμα ένα μεγάλο θέμα που έπεσε στο τραπέζι ήταν τα λιμάνια τόσο σε ό,τι αφορά το υψηλό κόστος, όπως επεσήμαναν όσο και στην έλλειψη συστήματος κράτησης θέσεων ελλιμενισμού.
Οπως επισημάνθηκε, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα το να μη γνωρίζει ένα πλοίο την ακριβή ώρα και τον τόπο ελλιμενισμού του σε έναν προορισμό. Τέτοιου είδους θέματα παρατηρούνται σε νησιά με πολύ μεγάλη προσέλευση κρουαζιερόπλοιων όπως είναι η Μύκονος και η Ρόδος, ενώ και ο Πειραιάς που έχει τις υποδομές θεωρείται αυτή τη στιγμή κορεσμένος, σε επίπεδο χωρητικότητας και εξυπηρέτησης επιβατών.
Το τρίτο θέμα που απασχόλησε το δ.σ. είναι η υπογραφή συμβάσεων με το ελληνικό Δημόσιο για τη χρησιμοποίηση των ελληνικών λιμανιών σαν βάση κρουαζιέρας. Η σύμβαση αφορά τα κρουαζιερόπλοια με σημαίες εκτός Ευρωπαϊκής Κοινότητας, και ισχύει μετά την ψήφιση του νόμου για την άρση του καμποτάζ.
Οι εκπρόσωποι όλων των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας δεν έδειξαν ότι είναι έτοιμοι να υπογράψουν συμβάσεις με το ελληνικό Δημόσιο αφού η Ελλάδα δεν πληροί σύμφωνα με αυτούς μια σειρά προϋποθέσεων.
Ειδικότερα για τη χρήση ενός λιμανιού για home port συνυπολογίζονται το ενδιαφέρον των επιβατών να επισκεφτούν τη χώρα, πράγμα που με την Ελλάδα συμβαίνει. Επίσης είναι επιθυμητό να υπάρχει τοπική αγορά που στην Ελλάδα δεν υπάρχει, η ύπαρξη καλών υποδομών που επίσης είναι προβληματική στη χώρα μας.
Για τις πολιτικές ενίσχυσης του κλάδου, επισημάνθηκε ότι το χρονοδιάγραμμα της αύξησης των τιμολογίων στον Πειραιά δεν έδωσε περιθώρια αντίδρασης στις εταιρείες που αναγκάστηκαν να απορροφήσουν το κόστος. Τέλος τους απασχολεί έντονα το θέμα της ασφάλειας στη χώρα μας τόσο σε επίπεδο ναυσιπλοΐας όσο και σε επίπεδο ασφάλειας επιβατών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ
ναυτεμπορική