4 Φεβρουαρίου 2011

Ερώτηση Μουσουρούλη σχετικά με τη Ναυτική Εκπαίδευση


http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs625.snc3/27541_130319063663809_8982_n.jpg

Ερώτηση (Αρ. πρωτ. 10466/4.2.2011) για το σχεδιασμό της Κυβέρνησης σχετικά με τη Ναυτική Εκπαίδευση, κατέθεσε σήμερα, ο Βουλευτής Ν. Χίου και Υπεύθυνος Τομέα Περιφερειακής Πολιτικής της ΝΔ, Κωστής Μουσουρούλης. Ο Βουλευτής τονίζει την επιτακτική ανάγκη λήψης μέτρων για την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα και επισημαίνει την αντίφαση που υπάρχει μεταξύ των ενεργειών των διαφόρων εμπλεκομένων Υπουργείων και των διακηρύξεων για αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, με τελευταία αυτή του κ. Πρωθυπουργού, ο οποίος, μετά από δεκαπέντε (15) μήνες, αποφάσισε να ασχοληθεί και με τη ναυτιλία.

ΟΝΟΜΑ ΕΠΩΝΥΜΟ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ:ΚΩΣΤΗΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ

ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: ΝΟΜΟΣ ΧΙΟΥ

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς -Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων & Αλιείας

-Υπουργό Παιδείας, δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων

Θέμα: Προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα και δυσλειτουργίες στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.)

Η ναυτική και ναυτιλιακή εκπαίδευση αποτελεί βασικό πυλώνα στήριξης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας και, συνακόλουθα, της εθνικής οικονομίας. Βασική προϋπόθεση για να ενδυναμωθεί στους νέους η σημασία του ναυτικού επαγγέλματος, είναι η διαρκής βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης αυτής. Στόχος που συναρτάται άμεσα, με την καταλληλότητα των υποδομών και της εκπαιδευτικής ύλης, καθώς και με τα ακαδημαϊκά προσόντα των εκπαιδευτών.

Τα αποτελέσματα της 1ης πανελλήνιας έρευνας[1] των παραγόντων που επιδρούν στην προσέλκυση μαθητών στη ναυτική εκπαίδευση που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, δεν είναι ενθαρρυντικά: οι περισσότεροι μαθητές αγνοούν τα βασικά περί της εισαγωγής τους στη ναυτική εκπαίδευση, ενώ ελάχιστα μαθαίνουν από τους συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού για τις προοπτικές μιας σταδιοδρομίας στην Ελληνική εμπορική ναυτιλία. Στα θετικά της έρευνας καταγράφεται η σημασία της ναυτικής εκπαίδευσης για την οικονομία και την απασχόληση, σε σύγκριση με την υπόλοιπη τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα. Η έρευνα αυτή επιβεβαίωσε και επιστημονικά, όσα έχω, κατά καιρούς, επισημάνει με Ερωτήσεις μου, σχετικά με την ενεργοποίηση μηχανισμών προσέλκυσης νέων στο επάγγελμα, τη μείωση του αριθμού των εισακτέων στις σχολές[2] και την ενίσχυσή τους με δυναμικό που να μπορεί να ανταποκρίνεται στις τεχνολογικές εξελίξεις.

Τη μείωση του αριθμού διαθέσιμων αξιωματικών στη χώρα μας καταγράφει και η έρευνα[3] συστημάτων αξιολόγησης της απόδοσης των πληρωμάτων των ναυτιλιακών εταιρειών, που διεξήγαγε εταιρία [4]συμβούλων στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Η έρευνα κατέγραψε επίσης και την εμπιστοσύνη που τρέφουν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες στους Έλληνες αξιωματικούς αλλά και το ότι το επάγγελμα δεν φαίνεται ελκυστικό στις νεότερες γενιές.

Η έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδίου αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης διαφαίνεται στις έως σήμερα απαντήσεις των (συν)αρμόδιων Υπουργείων στον Κοινοβουλευτικό έλεγχο, η δε αδυναμία κατανόησης της σημασίας του ζητήματος δεν επιβεβαιώνεται μόνο από την πρακτική υποχρηματοδότησης των υφιστάμενων σχολών αλλά και από την πρόσληψη[5] για την εκπαίδευση των σπουδαστών «Εργαστηριακών Συνεργατών μειωμένων προσόντων». Στον αντίποδα, ο Πρωθυπουργός, σε σχετικά πρόσφατη συνάντησή[6] του με αντιπροσωπεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, φέρεται να επιθυμεί την πλήρη αναβάθμιση του καθεστώτος της ναυτικής εκπαίδευσης, με την ίδρυση και ιδιωτικών εκπαιδευτικών σχολών, ενώ χαρακτηριστικά ανέφερε ότι “εάν χρειασθεί, θα ιδρυθεί και Ναυτικό Πανεπιστήμιο”.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Με ποιες συγκεκριμένες αποφάσεις τους μπορούν να τεκμηριώσουν ότι πράγματι, αναγνωρίζουν την επιτακτική ανάγκη του κλάδου για ναυτική εκπαίδευση υψηλού επιπέδου;

2. Ποιος είναι ο ακριβής σχεδιασμός και προγραμματισμός του Υπουργείου για την αναβάθμιση των υποδομών και του εκπαιδευτικού προγράμματος των σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, στο επίπεδο που απαιτείται σήμερα;

3. Ποιο είναι το ύψος των χρηματοδοτήσεων προς τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού για την κάλυψη των αναγκών τους κατά το τρέχον εκπαιδευτικό έτος; Έχει επέλθει μείωση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές και αν ναι, σε ποιο ύψος;

4. Ποιος είναι ο ακριβής σχεδιασμός του Υπουργείου, προκειμένου η ναυτική εκπαίδευση να είναι σε θέση να ακολουθήσει πανεπιστημιακά πρότυπα, λαμβάνοντας υπόψη και τις από 14/1/2011 σχετικές αναφορές του Πρωθυπουργού;

5. Σκοπεύει το Υπουργείο να προκηρύξει μόνιμες θέσεις εκπαιδευτών για τα κενά που σήμερα καλύπτονται από ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς; Υπάρχει πρόθεση της Κυβέρνησης να καλύπτει τα κενά αυτά με αξιωματικούς του Λιμενικού Σώματος; Εάν ναι, ποιες είναι οι σχετικές εισηγήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών;

6. Πού οφείλεται η αδυναμία του Υπουργείου να στελεχώσει με εκπαιδευτές το ΚΕΣΕΝ – Μηχανικών και ποια είναι η επίσημη θέση του σχετικά με δημοσιεύματα που αναφέρουν πρόθεση επαναφοράς συνταξιούχων εκπαιδευτικών;

7. Ποιος είναι ο ακριβής σχεδιασμός και προγραμματισμός του Υπουργείου για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα, προκειμένου να καλυφθούν τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες; Θα ενισχύσει το Υπουργείο τον επαγγελματικό προσανατολισμό στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στοχεύοντας σε επαγγέλματα με ζήτηση στην αγορά εργασίας, όπως το ναυτικό, και εάν ναι, με ποιο συγκεκριμένο τρόπο;

Ο Ερωτών Βουλευτής Αθήνα, 4.2.2011

Κωστής Μουσουρούλης

Βουλευτής Νομού Χίου



[1] Συμμετείχαν 7.000 μαθητές της τρίτης Λυκείου (σχεδόν το 10% του μαθητικού πληθυσμού της συγκεκριμένης τάξης), διήρκησε ένα έτος, διεξάχθηκε σε 13 Περιφέρειες της χώρας και παρουσιάσθηκε στο Ίδρυμα Ευγενίδου

[2] Α.Ε.Ν., ΚΕΣΕΝ, Δημόσιες Σχολές Σωστικών Πυροσβεστικών Μέσων (ΔΣΣΠΜ), Δημόσια Σχολή Θαλαμηπόλων

[3] Συμμετείχαν γενικοί διευθυντές, διευθυντές προσωπικού στόλου, διευθυντές ανθρώπινου δυναμικού από 12 ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα στην Ελλάδα, την Κύπρο, τη Δανία και τη Σουηδία. Το δείγμα κάλυψε 39.500 ναυτικούς και 1.320 πλοία.

[4] PricewaterhouseCoopers (PwC).

[5] Πρόσληψη 21.10.2010

[6] 14/1/2011