Την απουσία ρυθμίσεων για τα νησιά στον Αναπτυξιακό Νόμο επικρίνει ο βουλευτής Χίου τής Ν.Δ., Κωστής Μουσουρούλης. Θεωρεί πως ο νόμος δε συμβάλλει στην περιφερειακή ανάπτυξη, μια και δεν αντιμετωπίζει τη διαμορφωθείσα, λόγω της ύφεσης, κατάσταση ανά κλάδο και περιοχή και δε λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των περιφερειών.
Επιπλέον, κατά την άποψη του βουλευτή, ο νόμος:
- Δεν προβλέπει ποσόστωση των κονδυλίων που θα διατεθούν μεταξύ κέντρου και περιφέρειας, δεν καθορίζει τα κίνητρα (άμεση ενίσχυση ή φορολογικές απαλλαγές) ανά περιοχή και ανάλογα με την ανεργία ή τη θέση της, αλλά μόνο με βάση το ΑΕΠ.
- Δε λαμβάνει υπόψη ότι οι φοροαπαλλαγές δεν μπορούν να αξιοποιηθούν από τις μικρές επιχειρήσεις, που βρίσκονται, κυρίως, στην περιφέρεια.
- Δε συνδέει τα κίνητρα με το μέγεθος των επιχειρήσεων (επιχορήγηση στις μικρές και φοροαπαλλαγή στις μεγάλες), αλλά με την κατηγορία της επένδυσης, ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιχείρησης.
- Δεν ενισχύει τα πάγια στοιχεία ανάλογα με τη φύση της επένδυσης ή την περιοχή στην οποία υλοποιείται, αλλά θέτει ενιαία οροφή 40% για όλη τη χώρα (π.χ. τα κτηριακά ενός ξενοδοχείου σαφώς υπερβαίνουν το 40%, ενώ, επιπλέον, στην περιφέρεια, το κόστος είναι ακόμη μεγαλύτερο).
Ο κ. Μουσουρούλης υπογραμμίζει ακολούθως: «Δυστυχώς για τη χώρα, με το νόμο αυτό, καμμία νέα επένδυση δεν πρόκειται να ενισχυθεί μέσα στο 2011, τα δε κίνητρα χαμηλότοκου δανεισμού μέσω του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανταγωνιστικότητας (ΕΤΕΑΝ) είναι άγνωστο πότε θα λειτουργήσουν. Ταυτόχρονα, οι καθυστερήσεις ελέγχων και εκταμιεύσεων των ήδη εγκεκριμένων επενδύσεων, όχι μόνο εξανεμίζουν την ιδία συμμετοχή του επενδυτή και μειώνουν, μεσοσταθμικά, την ονομαστική αξία της επιχορήγησης (σε ποσοστό έως και 30%), αλλά στερούν από την οικονομία και τις τελευταίες σταγόνες ρευστότητας που έχει ανάγκη. Συνεπώς, η “αύξηση της περιφερειακής συνοχής” που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση, στερείται νοήματος.»
Επιπλέον, κατά την άποψη του βουλευτή, ο νόμος:
- Δεν προβλέπει ποσόστωση των κονδυλίων που θα διατεθούν μεταξύ κέντρου και περιφέρειας, δεν καθορίζει τα κίνητρα (άμεση ενίσχυση ή φορολογικές απαλλαγές) ανά περιοχή και ανάλογα με την ανεργία ή τη θέση της, αλλά μόνο με βάση το ΑΕΠ.
- Δε λαμβάνει υπόψη ότι οι φοροαπαλλαγές δεν μπορούν να αξιοποιηθούν από τις μικρές επιχειρήσεις, που βρίσκονται, κυρίως, στην περιφέρεια.
- Δε συνδέει τα κίνητρα με το μέγεθος των επιχειρήσεων (επιχορήγηση στις μικρές και φοροαπαλλαγή στις μεγάλες), αλλά με την κατηγορία της επένδυσης, ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιχείρησης.
- Δεν ενισχύει τα πάγια στοιχεία ανάλογα με τη φύση της επένδυσης ή την περιοχή στην οποία υλοποιείται, αλλά θέτει ενιαία οροφή 40% για όλη τη χώρα (π.χ. τα κτηριακά ενός ξενοδοχείου σαφώς υπερβαίνουν το 40%, ενώ, επιπλέον, στην περιφέρεια, το κόστος είναι ακόμη μεγαλύτερο).
Ο κ. Μουσουρούλης υπογραμμίζει ακολούθως: «Δυστυχώς για τη χώρα, με το νόμο αυτό, καμμία νέα επένδυση δεν πρόκειται να ενισχυθεί μέσα στο 2011, τα δε κίνητρα χαμηλότοκου δανεισμού μέσω του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανταγωνιστικότητας (ΕΤΕΑΝ) είναι άγνωστο πότε θα λειτουργήσουν. Ταυτόχρονα, οι καθυστερήσεις ελέγχων και εκταμιεύσεων των ήδη εγκεκριμένων επενδύσεων, όχι μόνο εξανεμίζουν την ιδία συμμετοχή του επενδυτή και μειώνουν, μεσοσταθμικά, την ονομαστική αξία της επιχορήγησης (σε ποσοστό έως και 30%), αλλά στερούν από την οικονομία και τις τελευταίες σταγόνες ρευστότητας που έχει ανάγκη. Συνεπώς, η “αύξηση της περιφερειακής συνοχής” που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση, στερείται νοήματος.»