13 Νοεμβρίου 2010

Μια άλλη νομική άποψη για την κατανομή των εδρών

ΙΓΑΚΗΣσχυρή είναι πλέον μεταξύ των δικηγόρων που έχουν εξειδίκευση σε θέματα εκλογικής νομοθεσίας αλλά και στον «Καλλικράτη» η άποψη ότι ο συνδυασμός "Ροδοκόκκινο" με επικεφαλής τον κ Δημήτρη Γάκη δεν θα εξασφαλίσει έδρα στο νέο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ρόδου μετά την κατανομή που θα γίνει από το Πρωτοδικείο Ρόδου.
Όπως όλα δείχνουν η αδυναμία του συνδυασμού να ανακηρύξει υποψήφιους στην εκλογική περιφέρεια του Δήμου Ροδίων είναι η αιτία για να "χάσει" τη δυνατότητα εκπροσώπησης του στο νέο δημοτικό συμβούλιο του ενιαίου Δήμου της Ρόδου.
Προς τούτο υπήρξε ήδη προφορική διαβεβαίωση του δικηγόρου κ. Δημήτρη Σαλαμαστράκη από το Υπουργείο Εσωτερικών ενώ αναμένεται και σχετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου της ΚΕΔΚΕ.
Υπέρ της ίδιας άποψης γνωμοδότησε εξάλλου χθες ο δικηγόρος Παρ' Αρείω Πάγω, γνωστός για την εμπειρία του σε θέματα που αφορούν τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και την εκλογική νομοθεσία και από τη μακρά θητεία του ως νομικού συμβούλου της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου, κ. Νικόλαος Πέρος.
Στη γνωμοδότηση του κ. Πέρου που τιτλοφορείται «Συμβολή στην ερμηνεία του άρθρου 34 ν. 3852/2010 σχετικά με την έδρα του συνδυασμού ΡΟΔΟ ΚΟΚΚΙΝΟ» αναφέρονται συγκεκριμένα τα εξής, άκρως κατατοπιστικά:
"Η κατανομή των εδρών του δημοτικού συμβουλίου γίνεται κυρίως με βάση τις ρυθμίσεις των άρθρων 32 και 34 ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης- Πρόγραμμα Καλλικράτης».-
Σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 32 του παραπάνω νόμου έδρα λαμβάνει και ο συνδυασμός εκείνος που δεν έχει λάβει αριθμό ψήφων ίσο με το εκλογικό μέτρο και κατά το στάδιο κατανομής των εδρών παρουσιάζει τα μεγαλύτερα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα ψήφων.
Αυτό αποτελεί καινοτομία του νέου εκλογικού συστήματος αφού αντίστοιχη διάταξη δεν υπήρχε σε κανένα μέχρι σήμερα εκλογικό νόμο.
Με τη διάταξη αυτή δίνεται η δυνατότητα να εκπροσωπούνται στο δημοτικό συμβούλιο και οι συνδυασμοί εκείνοι που έλαβαν σημαντικό αριθμό ψήφων σε εκλογικές περιφέρειες πλην όμως δεν μπόρεσαν να λάβουν το εκλογικό μέτρο στο σύνολο του δήμου.
Η παραπάνω ρύθμιση συστοιχίζεται με τη ρύθμιση της παρ. 2 του άρθρου 19 του ίδιου νόμου όπου παρέχεται η δυνατότητα κατάρτισης συνδυασμού με ελλιπή σύνθεση αφού η δήλωση συνδυασμού είναι νόμιμη ακόμα και αν περιλαμβάνονται σ' αυτήν «....υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι για το ½ του συνόλου των εκλογικών περιφερειών και ο αριθμός των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας....».
Οι διατάξεις του άρθρου 34 ρυθμίζουν κατά τρόπο αποκλειστικό την κατανομή των εδρών του δημοτικού συμβουλίου σε κάθε εκλογική περιφέρεια του νέου δήμου.
Συγκεκριμένα οι διατάξεις αυτές ορίζουν τον τρόπο κατανομής των εδρών σε κάθε εκλογική περιφέρεια κατά τον ακόλουθο τρόπο:
Κατά πρώτο λόγο ο επιτυχών συνδυασμός λαμβάνει μία έδρα σε κάθε εκλογική περιφέρεια εφόσον έχουν ανακηρυχθεί υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοί του στην οικεία εκλογική περιφέρεια. Ο εκλογικός νόμος εξαρτά δηλαδή την κατανομή των εδρών και την προσκύρωσή τους υπέρ ενός συνδυασμού μόνο στην περίπτωση που ο συνδυασμός αυτός έχει δηλώσει υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους του και έχουν αυτοί ανακηρυχθεί ως υποψήφιοι στην οικεία εκλογική περιφέρεια.
Αυτό σημαίνει ότι ο συνδυασμός αυτός δεν καταλαμβάνει έδρα σε εκλογική περιφέρεια όπου δεν έχουν ανακηρυχθεί υποψήφιοί του δημοτικοί σύμβουλοι.
Στη συνέχεια η κατανομή των εδρών γίνεται αρχίζοντας από τον μικρότερο σε εκλογική δύναμη συνδυασμό, ο οποίος εξασφάλισε έδρα στο δημοτικό συμβούλιο με βάση τα μεγαλύτερα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα, ο οποίος καταλαμβάνει την έδρα εκείνης της εκλογικής περιφέρειας όπου παρουσιάζει τα μεγαλύτερα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα ψήφων.
Κατά την πρόβλεψη όμως του τελευταίου εδαφίου της παρ. 2 του παραπάνω άρθρου στην περίπτωση κατά την οποία δεν έχουν ανακηρυχθεί υποψήφιοί του σε μία εκλογική περιφέρεια οι έδρες αυτές παραμένουν κενές και δεν προσκυρώνονται ούτε στον επιτυχόντα συνδυασμό, και μειώνεται ανάλογα ο αριθμός των μελών του δημοτικού συμβουλίου.
Το γράμμα και η τελολογία των διατάξεων αυτών δεν επιτρέπουν άλλου είδους ερμηνεία ως προς το ζήτημα αυτό, ούτε φυσικά μπορεί να υποστηριχθεί σοβαρά ότι η «χαμένη» έδρα θα δοθεί στον επιλαχόντα αυτό συνδυασμό σ' εκείνη την εκλογική περιφέρεια όπου ο συνδυασμός αυτός διατηρεί το μεγαλύτερο κατά φθίνουσα σειρά αδιάθετο υπόλοιπο ψήφων.
Εξάλλου στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να ισχύει ταυτόχρονα η ρύθμιση του άρθρου 38 παρ. 1 όπου προβλέπεται ότι οι υποψήφιοι δήμαρχοι των επιλαχόντων συνδυασμών λαμβάνουν την έδρα της εκλογικής περιφέρειας όπου ο συνδυασμός αυτός έλαβε τις περισσότερες ψήφους, αφού η διάταξη αυτή προϋποθέτει κατ' ανάγκη αφενός μεν την ύπαρξη εδρών σε περισσότερες της μιας εκλογικές περιφέρειες και αφετέρου την ανακήρυξη υποψηφίων συμβούλων του συνδυασμού στις οικείες εκλογικές περιφέρειες.
Συγκεκριμένα ο συνδυασμός «Ρόδο Κόκκινο» του κ. Δημήτρη Γάκη επειδή δεν είχε υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους στην εκλογική περιφέρεια Ρόδου, όπου και έλαβε το μεγαλύτερο αριθμό ψήφων, δεν λαμβάνει καμία έδρα στην εν λόγω εκλογική περιφέρεια.
Συνεπώς η έδρα αυτή παραμένει κενή και δεν προσκυρώνεται ούτε στον επιτυχόντα συνδυασμό «Αλλάζουμε τη Ρόδο» του κ. Στάθη Κουσουρνά.
Στην προκειμένη λοιπόν περίπτωση μειώνεται κατά ένα μέλος ο αριθμός των μελών του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου, το οποίο θα αποτελείται από σαράντα οκτώ (48) αντί σαράντα εννέα (49) μέλη.

Ρόδος, 11 Νοεμβρίου 2010
Με τιμή
ΝΙΚΟΛΑΟΣ Μ. ΠΕΡΟΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ»

πηγή Δημοκρατική Ρόδου