Οι αυξήσεις αφορούν σε όλα τα πλοία, κρουαζιέρα - ακτοπλοΐα, αλλά και το εμπορικό λιμάνι. |
Την αντίδραση των χρηστών του λιμανιού του Πειραιά προκάλεσε η πρόθεση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά Α.Ε. να αυξήσει τα λιμενικά τέλη σε όλα τα πλοία.
Ο ΟΛΠ [OLPr.AT] , όπως επισημαίνουν οι φορείς, κάλεσε εσπευσμένα τις τελευταίες ημέρες τις Ενώσεις για διαβούλευση επάνω στο θέμα και αναμένεται να λάβει τις τελικές του αποφάσεις σήμερα πριν το θέμα τεθεί στο διοικητικό συμβούλιο. Οι αυξήσεις σύμφωνα με τα όσα συζητήθηκαν αφορούν σε όλα τα πλοία, κρουαζιέρα - ακτοπλοΐα, αλλά και το εμπορικό λιμάνι.
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας σε κατεπείγουσα χθεσινή επιστολή του προς τον ΟΛΠ ζητεί να ληφθούν υπόψη της διοίκησης τα στοιχεία που παρουσίασε ο ΣΕΕΝ κατά τη διάρκεια των συζητήσεων τις τελευταίες δύο ημέρες.
Ειδικότερα, τονίζει ο Σύνδεσμος: «Θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη η γενικότερη κατάσταση που επικρατεί σήμερα από πολλούς δυσμενείς παράγοντες, όσον αφορά στη λειτουργία και εκμετάλλευση πλοίων, ώστε να μην επιτρέπεται η παραμικρή αύξηση στα λιμενικά τέλη».
Στην ακτοπλοΐα
Για την ακτοπλοΐα, ο ΣΕΕΝ επισημαίνει τα πολλά και χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ο οποίος βρίσκεται σε μία κατάσταση «που δεν επιδέχεται οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση στη λειτουργία και εκμετάλλευση των πλοίων».
Η κρουαζιέρα
Αναφορικά με την κρουαζιέρα τονίζει ότι «δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός των πολύ καλύτερων όρων που προσφέρονται σήμερα από ανταγωνίστριες χώρες, όπως για παράδειγμα στην Τουρκία, για τις παρεχόμενες υπηρεσίες και άλλου είδους διευκολύνσεις, παράλληλα με τα πολύ χαμηλά λιμενικά τέλη» και προσθέτει: «Ολα μαζί τα παραπάνω παρουσιάζουν μια εικόνα σαφώς πιο ελκυστική έναντι αυτής του λιμένα Πειραιά, αλλά και των άλλων λιμένων, κυρίως της νησιωτικής Ελλάδας, που λαμβάνεται οπωσδήποτε υπόψη από τις διαχειρίστριες εταιρείες στις προτιμήσεις λιμένων προσεγγίσεων πλοίων».
Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα που φέρνει μιλώντας στη «Ν» ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Λάμπρος, ο οποίος τόνισε ότι οι αυξήσεις που τους ανακοίνωσε ο ΟΛΠ «είναι πράγματι κεραυνός εν αιθρία, διότι η πολιτική του ΟΛΠ σε αυτό τον τομέα, τουλάχιστον τα δύο τελευταία χρόνια, ήταν μια πολιτική που συνάδει με την οικονομική δυσπραγία των παραπάνω κατηγοριών πλοίων που είναι αποδεδειγμένη και επηρεάζει αρνητικά τα οικονομικά αποτελέσματα αυξάνοντας τις ήδη υπάρχουσες υπερβολικές ζημίες» και συνεχίζει:
«Αντιλαμβανόμεθα την επιθυμία του ΟΛΠ να αυξήσει τα έσοδά του, αλλά δεν είναι δυνατόν στη δύσκολη περίοδο που περνά ο κλάδος της κρουαζιέρας να επιβάλλονται επιπρόσθετα τέλη στα ήδη ισχύοντα και να υποχρεώνουν τις εταιρείες σε αθέμιτο ανταγωνισμό και σε επιβαρύνσεις στα ήδη αυξημένα εισιτήρια τη στιγμή κατά την οποία και η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί, αλλά και οι ναύλοι έχουν συρρικνωθεί σε πολύ χαμηλά επίπεδα που μας θυμίζουν τη δεκαετία του 1960».
Οι επιβαρύνσεις
Οπως επισημαίνει ο κ. Λάμπρος, ήδη υφίσταται μια επιβάρυνση για κάθε επιβιβαζόμενο/αποβιβαζόμενο επιβάτη της τάξης των 4,75 ευρώ για αχθοφορικά δικαιώματα. Επίσης, για κάθε επιβάτη συμπεριλαμβανομένων και των transit επιβατών υπάρχει ένας φόρος 0,40 ευρώ περίπου ανά επιβάτη.
Επίσης, με την άρση του cabotage τα κρουαζιερόπλοια με τρίτες εκτός Ε.Ε. σημαίες που θα επιλέγουν τον Πειραιά ως βάση, εκτός από τις προηγούμενες επιβαρύνσεις, «θα υποχρεώνονται να καταβάλουν έναν ειδικό φόρο που θα καθορίζεται από απόφαση του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων και ο οποίος θα κυμαίνεται περίπου μεταξύ 5-7 ευρώ ανά επιβάτη».
«Παράλληλα, όπως όλοι γνωρίζουμε, όλα τα υπό ξένη σημαία κρουαζιερόπλοια υποχρεούνται στη χρήση πλοηγού και ρυμουλκών άσχετα αν δεν τα χρειάζονται. Πολύ φοβάμαι ότι αν εφαρμοσθούν οι νέες εξαγγελίες αυξήσεων του ΟΛΠ, τότε ο Πειραιάς θα γίνει ένα ακριβό λιμάνι και οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων που ελπίζουμε να κάνουν χρήση της άρσης του cabotage θα σκεφθούν πάρα πολύ σοβαρά να έρθουν στην Ελλάδα», αναφέρει ο κ. Λάμπρος.
Τι θα ισχύσει
Σύμφωνα με τα στοιχεία που καταθέτει ο κ. Λάμπρος το αποτέλεσμα των αυξήσεων που συζητήθηκαν με τον ΟΛΠ συνοψίζεται στα ακόλουθα:
- Από 01/10/2010 αυξήσεις στα τέλη προσόρμισης και πλεύρισης της τάξης του 4%.
- Από 01/04/2011 νέα αύξηση η οποία συνολικά φθάνει για τις δύο παραπάνω κατηγορίες περίπου στο 80%.
- Συγχρόνως από την ίδια ημερομηνία αυξάνονται τα τέλη χρήσης λιμένος σε 0,60 ευρώ ανά αποβιβαζόμενο/επιβιβαζόμενο επιβάτη, καθώς επίσης και για τους transit επιβάτες.
- Εκείνο όμως το οποίο είναι πέρα πάσης λογικής είναι η επιβολή από 01/04/2011 ενός νέου τέλους για την ασφάλεια των επιβατών και θα καθορισθεί στο ποσό του 1,80 ευρώ ανά αποβιβαζόμενο/επιβιβαζόμενο επιβάτη, καθώς επίσης και για τους transit επιβάτες.
- Τέλος, θα αυξηθεί η επιβάρυνση για τα αχθοφορικά δικαιώματα από 4,75 ευρώ σε 6 ευρώ ανά επιβάτη.
«Εάν συνυπολογισθούν όλες οι ανωτέρω επιβαρύνσεις επιβατών, τότε θα φθάσουμε αισίως σε συνολικό ποσό 16 ευρώ ανά αποβιβαζόμενο/επιβιβαζόμενο επιβάτη, χωρίς να υπολογίσουμε το ειδικό τέλος που θα επιβληθεί στα υπό ξένες σημαίες κρουαζιερόπλοια λόγω της άρσης του cabotage».
Οι ανταγωνιστές
Στον αντίποδα, στην Ιταλία τα τέλη επιβίβασης/αποβίβασης επιβατών είναι περίπου 5 ευρώ ανά επιβάτη. Στην Τουρκία 8 δολάρια ΗΠΑ, ενώ για τους transit ισχύει το τέλος των 2 δολαρίων ΗΠΑ ανά επιβάτη. Στην Ισπανία ισχύει τέλος επιβίβασης/αποβίβασης περίπου 5 ευρώ ανά επιβάτη.
«Η δικαιολογία που έχει προβληθεί από τον ΟΛΠ είναι ότι χρειάζεται έσοδα για να πραγματοποιήσει τα μελλοντικά έργα που έχουν εξαγγελθεί, δηλαδή η ταλαίπωρη κρουαζιέρα θα επωμισθεί για άλλη μια φορά ένα τεράστιο κόστος για μελλοντικά έργα που πιθανόν και να μην πραγματοποιηθούν», επισημαίνει ο κ. Λάμπρος και καταλήγει:
«Ζητούμε την κατανόηση της διοίκησης του ΟΛΠ και παρακαλούμε να αναθεωρηθούν οι πιθανολογούμενες αποφάσεις του Δ.Σ. σε λογικά πλαίσια».
«Αιφνιδιασμός»
Ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ενωσης, Νίκος Αρβανίτης, έκανε λόγο για «αιφνιδιασμό», αφού ειδοποιήθηκαν την προηγούμενη Παρασκευή για τη διαβούλευση που ξεκίνησε τη Δευτέρα. Τόνισε ότι δεν είχαν τον απαραίτητο χρόνο να μελετήσουν τις εισηγήσεις και όταν ζήτησαν παράταση αυτή δεν τους δόθηκε.
Επισήμανε ότι στο Car Terminal και το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων οι διαφοροποιήσεις δεν είναι σημαντικές. Σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα, το επιχείρημα του ΟΛΠ, επισημαίνει ο κ. Αρβανίτης, είναι ότι ο ΟΛΠ κάνει νέες επενδύσεις. Οπως σημείωσε: «Πρώτα φτιάχνεις το λιμάνι και αναβαθμίζεις τις υπηρεσίες και μετά προχωράς σε αυξήσεις τιμολογίων εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο».
* «Αν εφαρμοσθούν οι νέες εξαγγελίες αυξήσεων του ΟΛΠ, τότε ο Πειραιάς θα γίνει ένα ακριβό λιμάνι και οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων που ελπίζουμε να κάνουν χρήση της άρσης του cabotage θα σκεφθούν πάρα πολύ σοβαρά να έρθουν στην Ελλάδα».
Μιχάλης Λάμπρος, πρόεδρος ΣΕΕΝ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ
ΠΗΓΗ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ