Σε θυελλώδη ναυμαχία εξελίχθηκε η χθεσινή συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που πραγματοποιείτο στον Πειραιά. Η συνεδρίαση ξεκίνησε λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι και έως τις τέσσερις το απόγευμα βρισκόταν σε εξέλιξη. Εκείνη την ώρα, η εκτίμηση που υπήρχε ήταν ότι η συνεδρίαση θα συνεχιζόταν μέχρι το βράδυ, αφού έως εκείνη την ώρα δεν είχε ληφθεί καμία απόφαση ούτε καν για το πρώτο ζήτημα της ημερήσιας διάταξης.
Η διαμάχη μεταξύ των κυβερνητικών παραγόντων και των ακτοπλοϊκών εταιρειών για τις άγονες γραμμές εξελίσσεται σε γόρδιο δεσμό, που είναι άγνωστο πώς θα λυθεί. Η κυβέρνηση πιέζει τις εταιρείες να δεχθούν μείωση στις τιμές των μισθωμάτων υπό το βάρος των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, δεσμεύσεις που κάνουν τα στελέχη της κυβερνητικής πλευράς να είναι αμετακίνητα στις θέσεις που έχουν εκφράσει εδώ και δύο μήνες τουλάχιστον.
Στην αντίπερα όχθη, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι σε εξαιρετικά δυσμενή θέση, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν. Ο συνολικός τζίρος του κλάδου παρουσιάζει κάθετη πτώση. Το πρώτο εξάμηνο του χρόνου η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 15%, τον Ιούλιο η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 6,5%. Όσο για τον Αύγουστο, όσο καλά και να πάνε τα πράγματα, είναι αδύνατον να βελτιωθεί η κατάσταση.
Για παράδειγμα, οριακή αύξηση του κύκλου εργασιών αλλά και διεύρυνση ζημιών κατέγραψε ο όμιλος ΑΝΕΚ την περίοδο 1/1/2010 - 30/6/2010. Τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας του ομίλου για το πρώτο εξάμηνο του 2010 διαμορφώθηκαν σε ζημίες 28,5 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 16 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2009. Αντίστοιχα, σε επίπεδο εταιρείας τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε ζημίες 28,9 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 16,4 εκατομμυρίων. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 111,8 εκατ. ευρώ, έναντι 111,2 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2009. Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών της μητρικής κατέγραψε αύξηση κατά ένα εκατομμύριο ευρώ και ανήλθε σε 102,5 εκατομμύρια έναντι 101,5 εκατομμυρίων την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα που παρουσιάζουν τα οικονομικά αποτελέσματα και του ομίλου Attica. Συγκεκριμένα, τα ενοποιημένα αποτελέσματα της Attica Group παρουσιάζουν ζημίες μετά από φόρους 31,99 εκατ. ευρώ, οι οποίες περιλαμβάνουν έκτακτη εισφορά φόρου 2,8 εκατομμυρίων. Τα έσοδα του ομίλου προήλθαν κατά 60% από τις γραμμές της ακτοπλοΐας και κατά 40% από τις γραμμές Ελλάδος - Ιταλίας, όπου το α΄ εξάμηνο του 2010 ο στόλος των πλοίων μας εκτέλεσε 20% λιγότερα δρομολόγια λόγω της πώλησης του πλοίου «Superfast V» το Φεβρουάριο 2010.
Ακόμη πιο δυσμενή αναμένεται να είναι τα στοιχεία μικρότερων ακτοπλοϊκών εταιρειών. Όλος ο κλάδος αντιμετωπίζει τις άγονες γραμμές ως ήρεμο απάνεμο λιμάνι, καθώς δίνουν διασφαλισμένα έσοδα. Γι’ αυτό και η προσπάθεια μείωσης των μισθωμάτων αντιμετωπίζεται από τις εταιρείες ως αιτία πολέμου.
Η διαμάχη μεταξύ των κυβερνητικών παραγόντων και των ακτοπλοϊκών εταιρειών για τις άγονες γραμμές εξελίσσεται σε γόρδιο δεσμό, που είναι άγνωστο πώς θα λυθεί. Η κυβέρνηση πιέζει τις εταιρείες να δεχθούν μείωση στις τιμές των μισθωμάτων υπό το βάρος των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, δεσμεύσεις που κάνουν τα στελέχη της κυβερνητικής πλευράς να είναι αμετακίνητα στις θέσεις που έχουν εκφράσει εδώ και δύο μήνες τουλάχιστον.
Στην αντίπερα όχθη, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι σε εξαιρετικά δυσμενή θέση, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν. Ο συνολικός τζίρος του κλάδου παρουσιάζει κάθετη πτώση. Το πρώτο εξάμηνο του χρόνου η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 15%, τον Ιούλιο η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 6,5%. Όσο για τον Αύγουστο, όσο καλά και να πάνε τα πράγματα, είναι αδύνατον να βελτιωθεί η κατάσταση.
Για παράδειγμα, οριακή αύξηση του κύκλου εργασιών αλλά και διεύρυνση ζημιών κατέγραψε ο όμιλος ΑΝΕΚ την περίοδο 1/1/2010 - 30/6/2010. Τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας του ομίλου για το πρώτο εξάμηνο του 2010 διαμορφώθηκαν σε ζημίες 28,5 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 16 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2009. Αντίστοιχα, σε επίπεδο εταιρείας τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε ζημίες 28,9 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 16,4 εκατομμυρίων. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 111,8 εκατ. ευρώ, έναντι 111,2 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2009. Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών της μητρικής κατέγραψε αύξηση κατά ένα εκατομμύριο ευρώ και ανήλθε σε 102,5 εκατομμύρια έναντι 101,5 εκατομμυρίων την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα που παρουσιάζουν τα οικονομικά αποτελέσματα και του ομίλου Attica. Συγκεκριμένα, τα ενοποιημένα αποτελέσματα της Attica Group παρουσιάζουν ζημίες μετά από φόρους 31,99 εκατ. ευρώ, οι οποίες περιλαμβάνουν έκτακτη εισφορά φόρου 2,8 εκατομμυρίων. Τα έσοδα του ομίλου προήλθαν κατά 60% από τις γραμμές της ακτοπλοΐας και κατά 40% από τις γραμμές Ελλάδος - Ιταλίας, όπου το α΄ εξάμηνο του 2010 ο στόλος των πλοίων μας εκτέλεσε 20% λιγότερα δρομολόγια λόγω της πώλησης του πλοίου «Superfast V» το Φεβρουάριο 2010.
Ακόμη πιο δυσμενή αναμένεται να είναι τα στοιχεία μικρότερων ακτοπλοϊκών εταιρειών. Όλος ο κλάδος αντιμετωπίζει τις άγονες γραμμές ως ήρεμο απάνεμο λιμάνι, καθώς δίνουν διασφαλισμένα έσοδα. Γι’ αυτό και η προσπάθεια μείωσης των μισθωμάτων αντιμετωπίζεται από τις εταιρείες ως αιτία πολέμου.