«Τα "Ξενία" που έχω χτίσει έχουν γίνει αγνώριστα, τα έχουν αλλάξει. Στα χρώματα, στα έπιπλα, σε όλα. Κι εγώ αρχίζω να λέω τότε προς τι;» έλεγε με πίκρα σε συνέντευξή του, το 1991, ο Αρης Κωνσταντινίδης. Εκείνη τη χρονιά, το ξενοδοχείο «Τρίτων» της Ανδρου του 1958, ένα από τα «Ξενία» του μεγάλου Ελληνα αρχιτέκτονα, ήταν ένα «υποψήφιο» ερείπιο. Τα αρχικά χρώματά του είχαν πλέον ξεθωριάσει: ματαίως το μάτι αναζητούσε τα τριανταφυλλί ροζ, τα παλ κίτρινα και τα ανοιχτά γαλάζια. Η αρμύρα και οι ισχυροί βοριάδες στην περιοχή Πλακούρα της Χώρας της Ανδρου, όπου δεσπόζει η Αγία Θαλασσινή -σ' αυτή έχει φωτογραφηθεί ο Οδυσσέας Ελύτης, φορώντας μπλε ναυτικό καπέλο-, είχαν «φάει» απ' έξω και από μέσα το αρχιτεκτόνημα. Φέτος που βρεθήκαμε στο κυκλαδίτικο νησί, με αφορμή την έκθεση Τσόκλη στο Ιδρυμα Κυδωνιέως, διαπιστώσαμε ότι από αυτό το κομψοτέχνημα της νεοελληνικής μοντερνιστικής αρχιτεκτονικής -έχει πάψει να λειτουργεί από το 1999- έχει απομείνει μόνον ο σκελετός του. Τέτοιο μήνα, πριν από δύο χρόνια, ο τότε αρμόδιος υπουργός Αρης Σπηλιωτόπουλος είχε ανακοινώσει ότι θα προκηρύξει διαγωνισμό για να αξιοποιηθεί το παλαιό οίκημα σ' ένα σύγχρονο boutique ξενοδοχείο. Μόνο σε boutique δεν μεταμορφώθηκε. Η φωτογραφία της Μαρίας Στέφωση είναι αδιάψευστος μάρτυς. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος θα συνεκτιμήσει ότι το έργο του Αρη Κωνσταντινίδη δεν βρίσκεται μακριά από το Αρχαιολογικό Μουσείο Ανδρου και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή. Είναι κρίμα να χαθεί ο τρίτος πόλος έλξης, που είναι το «Ξενία». Γιατί είναι σαν να ξεγράφουμε μια από τις καλύτερες σελίδες της ιστορίας της μοντέρνας νεοελληνικής αρχιτεκτονικής, που είχε αποσπάσει τα ενθουσιώδη σχόλια και του Λε Κορμπιζιέ. ΒΑΣΙΛΗΣ Κ. ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ http://www.kykladesnews.gr/islands/greece-islands-andros/71-newscategory/57119--lr-.html
|