"Κυρία Υπουργέ,
Με την παρούσα επιστολή επανερχόμαστε στο πολυσυζητημένο θέμα των κρατήσεων υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν τα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, γιατί πιστεύουμε ότι στην παρούσα οικονομική συγκυρία η επανεξέταση και η κατάργηση πολλών από αυτές αποτελεί την καλύτερη υπηρεσία που μπορεί να προσφέρει η Κυβέρνηση στους νησιώτες
Είναι γνωστό ότι οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επιβαρύνονται με μια σειρά από φόρους και τέλη υπέρ τρίτων, που σύμφωνα με υπολογισμούς η συνολική επιβάρυνση φθάνει στο 30-35% περίπου της ονομαστικής τιμής του εισιτηρίου.
Ειδικότερα η καθαρή αξία ναύλου κάθε εισιτηρίου επιβαρύνεται με: α) εισφορά υπέρ ΚΑΕΟ 6,5%, β) λιμενικά τέλη 5%, γ) επίναυλο 3%, δ) λεμβουχικά-αχθοφορικά 50-60 λεπτά ανά επιβάτη και ε) ΦΠΑ 11% για τον επιβάτη και 23% για τα τροχοφόρα.
Φυσικά οι παραπάνω χρεώσεις αυξάνουν υπέρμετρα την τελική τιμή του εισιτηρίου, επιβαρύνουν με αδικαιολόγητα έξοδα τους νησιώτες και τους επιβάτες της ακτοπλοϊας, αυξάνουν το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων και δεν βοηθούν την τουριστική και γενικότερα την οικονομική ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών της χώρας μας.
Επιπρόσθετα, αρκετές από τις παραπάνω επιβαρύνσεις είναι αναχρονιστικές και μη ανταποδοτικές, αφού εισπράττονται για υπηρεσίες που δεν παρέχονται.
Πράγματι, σαν νησιώτες, αδυνατούμε να δικαιολογήσουμε:
α) τη χρέωση για λεμβουχικά - αχθοφορικά, αφού ούτε λεμβούχοι ούτε αχθοφόροι υπάρχουν στα λιμάνια μας, για την εξυπηρέτηση των επιβατών. Υπήρχαν κάποτε το 19ο και τον 20ο αιώνα, όταν το επέβαλαν οι συνθήκες που επικρατούσαν στην ακτοπλοϊα και τις λιμενικές υποδομές.
β) την εισφορά υπέρ ΚΑΕΟ 6,5% (Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών & Οχημάτων), από την οποία χρηματοδοτούνται τα ελλείμματα του ΝΑΤ και του ΤΠΑΕΝ, τη στιγμή μάλιστα που τα πλοία και οι επιβάτες καλύπτονται ασφαλιστικά από ιδιωτικές εταιρείες. Οι νησιώτες και γενικότερα οι επιβάτες των πλοίων δεν χρωστάνε τίποτε στα ασφαλιστικά ταμεία.
γ) τον επίναυλο 3%, που θεσπίστηκε με το ν. 2932/2001, για την επιδότηση των άγονων γραμμών. Κατά τη γνώμη μας το Κράτος έχει τη στρατηγική υποχρέωση να επιδοτεί τις άγονες γραμμές, προκειμένου να διασφαλιστεί η κοινωνικοοικονομική συνοχή στις νησιωτικές περιοχές. Όμως, η επιδότηση αυτή πρέπει να προέρχεται απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό και όχι από τους ίδιους τους νησιώτες και τους επιβάτες της ακτοπλοϊας. Για τη δημιουργία έργων υποδομής σε δίκτυα μεταφορών στην ηπειρωτική χώρα συμβάλλουν όλοι οι Έλληνες φορολογούμενοι, συμπεριλαμβανομένων και των νησιωτών, γιατί να μην συμβαίνει το ίδιο και στα θαλάσσια δίκτυα?
Όλες οι παραπάνω υπέρ τρίτων κρατήσεις επιβάλλεται να καταργηθούν, ως αδικαιολόγητες και μη ανταποδοτικές, ώστε τα εισιτήρια των πλοίων να γίνουν πιο φθηνά και ανταγωνιστικά.
Τέλος, όσον αφορά το ΦΠΑ (11% ή 23%), που είναι και η μεγαλύτερη επιβάρυνση, προτείνουμε να εφαρμοστεί ο μεσαίος συντελεστής 11% και στα εισιτήρια των επιβατών και των τροχοφόρων. Η όποια, μικρή κατά τη γνώμη μας, απώλεια στα έσοδα του Κράτους από το ΦΠΑ, θα αντισταθμιστεί και ίσως υπερκαλυφθεί από τη βέβαιη αύξηση της μεταφορικής κίνησης, αλλά και από την τόνωση της τουριστικής και της γενικότερης οικονομικής δραστηριότητας στα νησιά.
Με τη βεβαιότητα ότι, στο πλαίσιο των προσπαθειών που καταβάλλετε για τον εκσυγχρονισμό των δομών του Κράτους, θα ανταποκριθείτε θετικά στο σοβαρό ζήτημα που θίγουμε, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος"