28 Ιουνίου 2010

Μπαίνουν ιδιώτες ελεγκτές σε δήμους, νοσοκομεία και Ταμεία


Ξεκινά ο αυστηρός έλεγχος των δημοσίων δαπανών από ιδιώτες. Σε πρώτη φάση τα στελέχη πέντε εταιρειών θα κάνουν «φύλλο και φτερό» τα οικονομικά στοιχεία όλων των υπουργείων τεσσάρων Ταμείων (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΟΠΑΔ) και τριών νοσοκομείων (Ευαγγελισμός, Γεννηματά και Αττικόν).


Πιάνουν δουλειά ιδιώτες ελεγκτές σε όλους τους φορείς της γενικής κυβέρνησης (νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης) με στόχο να βάλουν τάξη στη χαοτική διαχείριση των οικονομικών τους, η οποία επί χρόνια γεννά τεράστια ελλείμματα. Παράλληλα, ελεγκτές θα τοποθετηθούν και σε κάθε υπουργείο. Αμεσα το υπουργείο Οικονομικών θα υπογράψει συμβάσεις με τους πέντε μεγαλύτερους ελεγκτικούς οίκους γνωστούς και ως «Big Five» προκειμένου να ξεκινήσει η επαναξιολόγηση και ο έλεγχος όλων των δαπανών.

Πρόκειται για τις εταιρείες Grand Thornton, Deloitte & Touche, Ernst and Young, KPMG, Price Waterhouse Coopers, στελέχη των οποίων βρίσκονται ήδη σε συνεργασία με υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Οι τυπικές διαδικασίες και η υπογραφή των συμβάσεων αναμένεται να ολοκληρωθούν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Μάλιστα, όπως μας είπε υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου, «πρέπει να τους στείλουμε για να τους τρίξουν λίγο τα δόντια». Σε πρώτη φάση τα στελέχη των πέντε εταιρειών θα κάνουν «φύλλο και φτερό» τα οικονομικά στοιχεία όλων των υπουργείων τεσσάρων Ταμείων (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΟΠΑΔ) και τριών νοσοκομείων (Ευαγγελισμός, Γεννηματά και Αττικόν). Σε μία δεύτερη φάση θα ασχοληθούν με τους ΟΤΑ, αφού πρώτα ολοκληρωθούν οι αλλαγές που φέρνει ο «Καλλικράτης». Σύμφωνα με πληροφορίες, οι έλεγχοι θα επικεντρωθούν:

Σε τυχόν υποχρεώσεις των Οργανισμών ή δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί από τις διοικήσεις τους και οι οποίες δεν είναι σε γνώση του Γενικού Λογιστηρίου.

Στην καθιέρωση διπλογραφικού συστήματος στα νοσοκομεία.

Στην εγκατάσταση παντού συστήματος παρακολούθησης δαπανών. Αυτό που θα πρέπει να τονιστεί είναι πως αν και σύμφωνα με τη νομοθεσία οι φορείς της γενικής κυβέρνησης πρέπει να ακολουθούν συγκεκριμένους λογιστικούς κανόνες αυτό δε γίνεται στην πράξη. Το ζητούμενο, λοιπόν, είναι η κατάρτιση και η εκτέλεση «πραγματικών προϋπολογισμών» και στη γενική κυβέρνηση. Πιστεύεται ότι οι πέντε μεγάλες λογιστικές και ελεγκτικές εταιρείες θα μπορέσουν να συμβάλλουν αποφασιστικά προς αυτή την κατεύθυνση. Δηλαδή θα προτείνουν τη διαδικασία κατάρτισης προϋπολογισμών, τρόπους και διαδικασίες πιστής εφαρμογής τους, μηχανισμό παρακολούθησης και ελέγχου της πορείας εφαρμογής, αλλά και μέτρα παρέμβασης όπου παρουσιάζονται προβλήματα και παρεκκλίσεις.

Πρόσθετα κονδύλια
Στο οικονομικό επιτελείο ο προβληματισμός είναι έντονος για τη διόγκωση των δαπανών στη γενική κυβέρνηση, καθώς, όπως προκύπτει και από την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού στο πεντάμηνο, είναι βέβαιο ότι το αργότερο εντός του Ιουλίου θα ζητήσουν από το υπουργείο πρόσθετα κονδύλια ασφαλιστικά ταμεία, όπως ο ΟΑΕΕ, αλλά και οι συγκοινωνιακοί φορείς.

Με αυτά τα δεδομένα, στο υπουργείο θεωρούν πως η εξέλιξη των δαπανών «δεν είναι βιώσιμη» και γι΄ αυτό επισπεύδουν την είσοδο των ιδιωτών ελεγκτών ώστε εντός του Σεπτεμβρίου ή το αργότερο τον Οκτώβριο ασφαλιστικά ταμεία , ΟΤΑ και νοσοκομεία να αποστέλλουν στοιχεία σε ταμειακή βάση στο ΓΛΚ, όπως προβλέπεται στο σχέδιο νόμου για τη δημοσιονομική διαχείριση το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή πιθανότατα εντός της εβδομάδας. Άλλωστε, η υποχρέωση γνωστοποίησης «αξιόπιστων» στοιχείων τόσο από τους φορείς της γενικής κυβέρνησης όσο και από το ΓΛΚ σε συνεργασία με «εξωτερικούς εμπειρογνώμονες» έχει αναληφθεί μέσω του Μνημονίου.

Τι πρέπει να γίνει μέχρι το φθινόπωρο
Οι υποχρεώσεις που απορρέουν από το Μνημόνιο για τον έλεγχο των δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης

Το Γενικό Λογιστήριο ξεκινά, τον Ιούνιο, τη δημοσίευση έγκαιρων, μηνιαίων στατιστικών στοιχείων σε ταμειακή βάση για τα έσοδα, τις δαπάνες και τη χρηματοδότηση, και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές (χρέη) για τη «διαθέσιμη γενική κυβέρνηση» και των επιμέρους φορέων της (κράτος, κοινωνική ασφάλιση, νοσοκομεία, οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και νομικά πρόσωπα). Ο νόμος είναι έτοιμος αλλά θεωρείται αδύνατον να εφαρμοστεί πριν από το Σεπτέμβριο.

Η κυβέρνηση θα υιοθετήσει ένα λεπτομερές, δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα σχεδίου δράσης, που θα συμφωνηθεί με τη Eurostat, για τη βελτίωση της συλλογής και επεξεργασίας των δεδομένων της γενικής κυβέρνησης που απαιτούνται βάσει του υφιστάμενου νομικού πλαισίου της Ε.Ε. ειδικότερα με την ενίσχυση των μηχανισμών που διασφαλίζουν την ταχεία και ορθή παροχή των δεδομένων αυτών, τη διασφάλιση της προσωπικής ευθύνης σε περίπτωση εσφαλμένων αναφορών και την αναζήτηση της κατάλληλης επιτόπιας τεχνικής βοήθειας με στόχο ταχεία πρόοδο.

Η κυβέρνηση θα αρχίσει να δημοσιεύει έγκαιρες πληροφορίες σχετικά με την χρηματοοικονομική κατάσταση στις δημόσιες επιχειρήσεις και σε άλλους δημόσιους φορείς που δεν υπάγονται στη γενική κυβέρνηση (συμπεριλαμβανομένων λεπτομερών καταστάσεων αποτελεσμάτων χρήσεων, ισολογισμών και στοιχεία για την απασχόληση και τις μισθολογικές δαπάνες).

Για το σκοπό αυτό, θα δημιουργηθεί ένας τακτικός και έγκαιρος μηχανισμός αναφοράς. Όπως γίνεται αντιληπτό με το ισχύον σύστημα οι αλλαγές αυτές δεν είναι δυνατόν να γίνουν μέσα στο καλοκαίρι και γι΄ αυτό το οικονομικό επιτελείο επιστρατεύει με... συνοπτικές διαδικασίες τους ιδιώτες ελεγκτές.

Τέλος να σημειωθεί πως στο Μνημόνιο γίνεται ρητή αναφορά στην είσοδο ιδιωτών εμπειρογνωμόνων στο Γενικό Λογιστήριο. Σε αυτό υπογραμμίζεται πως «είναι αναγκαία η ενδυνάμωση των θεσμικών μηχανισμών για παροχή αξιόπιστων και εύλογων επίσημων δημοσιονομικών προβλέψεων». «Για το σκοπό αυτό οι επίσημες μακροοικονομικές προβλέψεις (σ.σ. του ΓΛΚ) θα πρέπει να αξιολογούνται από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες», προστίθεται χαρακτηριστικά

πηγή Ημερησία