22 Φεβρουαρίου 2010

Ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία υδατοδρομίων

ΔPOMOΛOΓEITAI η λειτουργία υδατοδρομίων, η δημιουργία των οποίων θα χρηματοδοτηθεί και από το ΕΣΠΑ. Ειδικότερα, όπως αναφέρουν πληροφορίες, σύντομα ολοκληρώνεται Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος βάσει του οποίου θα ανοίξει ο δρόμος για την ίδρυση υδατοδρομίων, δίνοντας την ίδια ώρα τη δυνατότητα ανάπτυξης του δικτύου υδροπλάνων. Το Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί τις προσεχείς ημέρες προς δημόσια διαβούλευση, έρχεται να «διορθώσει» όλες εκείνες τις ρυθμίσεις των δύο υπάρχοντων νόμων και της σχετικής ΚΥΑ, που εμπόδιζαν τις επιχειρήσεις υδροπλάνων να δραστηριοποιηθούν στη χώρα μας. Αξίζει να τονισθεί ότι πολλές εταιρίες είχαν προσπαθήσει επανειλημμένα στο παρελθόν να ξεκινήσουν δρομολόγια, κυρίως στα νησιά του Ιονίου, ωστόσο δεν κατάφεραν να επιβιώσουν εξαιτίας της καθυστέρησης εφαρμογής ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου.

Στο πλαίσιο αυτό το Yπουργείο Υποδομών φαίνεται ότι προωθεί την άμεση λειτουργία 3 πιλοτικών υδατοδρομίων σε Iο, Οθωνούς και Αϊ-Στράτη, ενώ όπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στο υπουργείο, έχουν κατατεθεί αιτήσεις για την ίδρυση υδατοδρομίων και σε Σαμοθράκη, Θάσο, Πάρο, Λίμνη Ιωαννίνων, Σποράδες και Πάτμο. Την ίδια στιγμή, ενδέχεται στο νέο θεσμικό πλαίσιο να ενταχθούν με προσωρινές άδειες υδατοδρόμια σε Παξούς, Βόλο και Κέρκυρα.

Ιδιαίτερα θετικό για τη γρηγορότερη ανάπτυξη ενός τέτοιου δικτύου είναι το χαμηλό κόστος δημιουργίας των μικρών υδατοδρομίων, που εκτιμάται στα 60.000-80.000 ευρώ, καθώς και τη χρηματοδότηση μέρους της δημιουργίας τους από το ΕΣΠΑ. Δικαιούχοι ίδρυσης, λειτουργίας και διαχείρισης υδατοδρομίων θα μπορούν να είναι δημόσιοι φορείς όπως Λιμενικά Ταμεία, Οργανισμοί Λιμένων και Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επίσης υδατοδρόμια μπορούν να κατασκευάζονται και από ιδιώτες οι οποίοι μπορούν να έχουν χρήση αιγιαλού για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (π.χ. Grand Resort Lagonisi, μαρίνες κ.λπ.).

Με βάση τα προβλεπόμενα για τα μικρά νησιά, τα οποία θα υιοθετούν μικρότερες κατασκευές θα επιτρέπεται η πραγματοποίηση μόνο 3 πτήσεων ημερησίως, ενώ για τα μεγάλα υδατοδρόμια π.χ. σε λιμένες θα δίδεται η δυνατότητα για απεριόριστες πτήσεις με το φως της ημέρας VFR (πτήσεις εξ όξεως).

Επίσης σε κάθε υδατοδρόμιο θα απαιτείται υποχρεωτικά η λειτουργία πλωτήρα, χώρου αναμονής επιβατών και ειδικό σύστημα πυρασφάλειας με την ύπαρξη φουσκωτού άνω των 7,5 μέτρων που θα υποδέχεται το υδροπλάνο.

Επίσης το υδροπλάνο δεν θα προσεγγίζει τον πλωτήρα αν πνέουν άνεμοι πάνω από 5 Mποφόρ, ενώ αν υπάρχει κυματισμός έως 6 Mποφόρ το φουσκωτό υποδέχεται τον επιβάτη του αεροσκάφους εν πλώ και τον αποβιβάζει στον πλωτήρα. Με το εν λόγω νομοθέτημα θα δίδεται η δυνατότητα για περισσότερες από 3 πτήσεις ημερησίως με το φως της ημέρας σε κάθε υδατοδρόμιο που θα διαθέτει σύστημα WGS (World Geodetic System - 1984). Για τα μικρού μεγέθους αεροδρόμια επιτρέπονται 3 πτήσεις μόνο και μικρότερου μεγέθους πλωτήρες, ενώ για τα μεγάλα, που θα αιτούνται πτήσεις VFR, θα γίνονται απεριόριστα δρομολόγια αλλά οι βασικές κατασκευές (πλωτήρες, χώρος υποδοχής) θα είναι μεγαλύτερες.

Σημειώνεται ότι εποπτεύουσα αρχή δεν θα είναι η Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας (πρώην ΥΕΝ) αλλά το Yπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Φορείς της αγοράς επισημαίνουν ότι η δημιουργία ενός κατάλληλου θεσμικού πλαισίου αναμένεται να προσελκύσει πολλά νησιά αλλά και μαρίνες της χώρας προς την κατάθεση αίτησης για τη λειτουργία υδατοδρομίου. Μάλιστα, τονίζουν ότι υπάρχει ήδη έντονο ενδιαφέρον επενδυτών από την Ιταλία, τη Σλοβενία, την Κροατία και την Τουρκία για την ανάπτυξη δικτύων υδροπλάνων στην Ελλάδα