|
Σε μεγαλοπρεπές φιάσκο καταλήγει η καλών προθέσεων πρωτοβουλία της προηγούμενης κυβέρνησης να βάλει μια τάξη και να περιορίσει το κάπνισμα στους δημόσιους χώρους. H σχετική ρύθμιση έχει περιπέσει σε αδράνεια, αν όχι σε αχρησία, και η απουσία ελέγχων είναι κάτι περισσότερο από φανερή. Tο χειρότερο όμως είναι ότι επειδή δεν διορίστηκαν ελεγκτές για την εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων πουθενά, πλην Aθήνας και Θεσσαλονίκης, αυτό χρησιμοποιείται ως άλλοθι ώστε να ατονήσουν και άλλοι έλεγχοι και η κατάσταση να θυμίζει “ξέφραγο αμπέλι”.
Aναλυτικότερα:
Φιάσκο αποδεικνύεται στην πράξη η πρωτοβουλία της πολιτείας να απαγορεύσει το κάπνισμα σε δημόσιους χώρους, αφού η εφαρμογή του σχετικού νόμου έμεινε ημιτελής, λόγω και της ανυπαρξίας εποπτείας από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. H αβελτηρία αυτή έχει οδηγήσει σε πλήρη καταστρατήγηση ακόμα και των διατάξεων που ίσχυαν πριν. Kραυγαλέα απόδειξη το σερβίρισμα ναργιλέ σε ομήγυρη εφήβων ηλικίας μόλις 13 (!) ετών από κεντρικό καφέ - μπαρ της πόλης της Μυτιλήνης σαν να μην συμβαίνει τίποτα!
«Δεν ξέρουμε αν είναι παράνομο»
Το συμβάν σόκαρε, όπως ήταν φυσικό, το γονέα ενός από τους ανηλίκους, ο οποίος όταν το έμαθε μετέβη στο καφέ. Eκεί απευθυνόμενος στην ιδιοκτήτρια τους είπε ότι η εκτέλεση της παραγγελίας των παιδιών, ήταν παράνομη και δεν έπρεπε να γίνει. Σύμφωνα όμως με όσα καταγγέλλει ο γονέας, η ιδιοκτήτρια αποποιήθηκε των ευθυνών της ισχυριζόμενη ότι δεν γνώριζε, ούτε μπορούσε να υποθέσει την ηλικία των θαμώνων!
Στη συνέχεια ο καταγγέλλων τηλεφώνησε στην Άμεση Δράση και στο σημείο προσήλθαν αστυνομικοί του Τμήματος Ασφάλειας Μυτιλήνης, οι οποίοι και δήλωσαν ότι δεν νομιμοποιούνταν να παρέμβουν, διότι δεν γνώριζαν (;) αν η παροχή ναργιλέ σε ανηλίκους προς κατανάλωση, ήταν παράνομη πράξη ή όχι!
Tι ισχύει
Το θέμα ρυθμίζει ο νόμος 3730/2008 “περί προστασίας ανηλίκων από τον καπνό και το αλκοόλ, απαγόρευσης καπνίσματος και λοιπών θεμάτων ιατρών” (σ.σ.: είναι ο πολυσυζητημένος νόμος του περασμένου Ιουλίου που σε άλλη διάταξή του αποσκοπούσε να απαγορεύσει το κάπνισμα στους δημόσιους χώρους, και που, όπως έχουμε ξαναγράψει, καταστρατηγείται συστηματικά). Το νομοθέτημα ορίζει, λοιπόν, με σαφήνεια στο άρθρο 2 παρ. 1α ότι «απαγορεύεται η πώληση προϊόντων καπνού σε ανηλίκους, όπως επίσης και από ανηλίκους».
Mε τη δημοσίευση του νόμου, οι σχετικές συζητήσεις είχαν εστιαστεί στα περίπτερα και στα καταστήματα ψιλικών ειδών, επειδή πωλούν προϊόντα καπνού (τσιγάρα και καπνό). Ωστόσο ο νόμος αφορά κάθε επιχείρηση που πραγματοποιεί πωλήσεις προϊόντων καπνού, άρα και μια επιχείρηση εστίασης που ενδεχομένως “σερβίρει” ναργιλέδες εν είδει διασκέδασης.
Tο επιχείρημα των αστυνομικών
Oι αστυνομικοί της Aσφάλειας δεν θέλησαν να παρέμβουν ισχυριζόμενοι ότι δεν γνωρίζουν αν το περιεχόμενο του ναργιλέ αποτελεί προϊόν καπνού ή όχι, τουλάχιστον με την έννοια που αναφέρεται ο όρος αυτός στον παραπάνω νόμο. Όπως και αν έχει το πράγμα, είναι γεγονός ότι στην πασίγνωστη ιστοσελίδα ιατρικού περιεχομένου “Medlook - έγκυρη πληροφόρηση για την υγεία”, η οποία περιέχει ενημερωτικά άρθρα συνταγμένα από ερευνητές γιατρούς, αναφέρεται κατηγορηματικά ότι «ο καπνός του ναργιλέ περιέχει περισσότερη νικοτίνη, πίσσα μονοξείδιο του άνθρακα και βαριά μέταλλα από ό,τι ο καπνός του τσιγάρου». Άλλωστε, η ίδια η ύπαρξη καπνού, πίσσας και νικοτίνης στο τρίμμα που τοποθετείται στους ναργιλέδες, αποτελεί απόδειξη ότι μιλάμε για προϊόν καπνού, ανεξάρτητα με το αν τα στοιχεία αυτά περιέχονται σε μικρή ή μεγάλη ποσότητα. Επιπλέον, σε επικοινωνία της εφημερίδας μας με την τηλεφωνική Γραμμή Ενημέρωσης και Υποστήριξης της “Εθνικής Δράσης κατά του Καπνίσματος”, επιφορτισμένη ακριβώς με την αρμοδιότητα να καταγράφει τις καταγγελίες παραβίασης του συγκεκριμένου νόμου, μας γνωστοποιήθηκε ότι η παροχή ναργιλέ σε ανηλίκους αντίκειται όντως στο συγκεκριμένο νόμο και ότι πανελλαδικά, έχουν ξαναγίνει καταγγελίες για το θέμα αυτό.
Η απόπειρά μας να επικοινωνήσουμε με τη Διεύθυνση Ασφάλειας Μυτιλήνης για τη διαλεύκανση του ζητήματος, δεν κατέστη δυνατή μέχρι και αργά το απόγευμα που κλείνει η ύλη της εφημερίδας μας. Ωστόσο, σε ανάλογη επαφή με τον διοικητή του Αστυνομικού Τμήματος Μυτιλήνης, εκείνος μας δήλωσε: «Δεν γνωρίζαμε καθόλου ότι συμβαίνει αυτή η παράβαση και ως εκ τούτου δεν έχουμε κάνει καμία ενέργεια έως τώρα».
Οι αρμόδιοι… αδιόριστοι
Σύμφωνα με τον ίδιο νόμο (άρθρο 8 παρ. 2), λειτουργός αρμόδιος για τη βεβαίωση της παράβασης και την επιβολή της όποιας προβλεπόμενης κύρωσης, είναι ο κατά τόπον αρμόδιος Επιθεωρητής Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας (ΕΥΥΠ).
Σε μεταγενέστερη ερμηνευτική σημείωση για τον συγκεκριμένο νόμο, διευκρινίστηκε ότι η παρουσία αστυνομικών (ή λιμενικών, αναλόγως αρμοδιότητας) σε τέτοιου είδους παραβάσεις δεν απαγορεύεται, οφείλει όμως να έχει αποκλειστικά και μόνο το χαρακτήρα της συνοδείας του Επιθεωρητή, και όχι της αρμοδιότητας για επιβολή κύρωσης. Το πρόβλημα όμως είναι ότι ο θεσμός του ΕΥΥΠ υπολειτουργεί από την ίδια σχεδόν την εποχή που θεσπίστηκε (σ.σ.: πολύ πριν την ψήφιση του παραπάνω νόμου).
Αποτέλεσμα αυτής της υπολειτουργίας είναι ότι δεν έχουν διοριστεί ΕΥΥΠ πουθενά, παρά μόνο στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο 3730/2008 δεν αναφέρει πουθενά ποιος υπάλληλος θα εκτελεί χρέη ΕΥΥΠ όταν εκείνος απουσιάζει. Oύτε φυσικά εκδόθηκε οποιαδήποτε ερμηνευτική δήλωση που να ρυθμίζει τα του θέματος. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει ένα τεράστιο κενό νόμου και αυτή τη στιγμή να μην έχει αρμοδιότητα παρέμβασης… κανένας!
Προς συνολική απαγόρευση του καπνίσματος
Τα “ΑΙ.Ν.” επικοινώνησαν με τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Υγείας και Δημόσιας Υγιεινής κ. Κυριακίδη, ο οποίος δήλωσε χαρακτηριστικά για το θέμα: «Μακάρι να ανέθετε το κράτος σε εμάς την επιβολή κυρώσεων, ώσπου να διοριστεί κανονικά Επιθεωρητής. Και εμείς θα παρεμβαίναμε σε ένα θέμα που άπτεται των αρμοδιοτήτων μας και οι πολίτες δεν θα έμεναν απροστάτευτοι. Όμως αυτό δεν συνέβη, με αποτέλεσμα να μην νομιμοποιούμαστε να εμπλακούμε. Το συγκεκριμένο κενό, πάντως, δεν είναι το μοναδικό μειονέκτημα αυτού του νομοθετήματος, το οποίο απ’ ό,τι φαίνεται έχει αξιολογηθεί αρνητικά από τη νέα κυβέρνηση. Μάλλον ο νόμος θα αντικατασταθεί από άλλον πληρέστερο, ο οποίος μάλιστα απ’ ό,τι φαίνεται οδεύει προς την συνολική απαγόρευση του καπνίσματος, ανεξαρτήτως τετραγωνικών του καταστήματος».
Να σημειώσουμε ότι υπάρχει “χιονοστιβάδα” καταγγελιών από γονείς ότι σε πολλά μαγαζιά της Μυτιλήνης παραβιάζονται ανερυθρίαστα και οι υπόλοιπες διατάξεις του ίδιου νόμου, που προβλέπουν απαγόρευση καπνίσματος τσιγάρου.πηγή αιολικά νέα