29 Ιανουαρίου 2010

Ακτοπλοϊκό καρτέλ στις άγονες γραμμές




Για νόθευση των διαγωνισμών για τις άγονες γραμμές με στόχο το «μοίρασμα» της αγοράς κατηγορούνται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η Ενωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας και 14 ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις. Η πρακτική αυτή, πέρα από το γεγονός ότι αποτελεί στρέβλωση του ανταγωνισμού, είχε ως συνέπεια την επιβάρυνση του ελληνικού Δημοσίου με ποσό εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Σημαντική επιβάρυνση για τους καταναλωτές προκύπτει και από την εναρμονισμένη πρακτική τιμών που εφήρμοζαν οι εταιρείες.

Η ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα συνεδριάσει επί της υπόθεσης στις 15 Απριλίου 2010.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού διαπιστώθηκε -και μάλιστα από έγγραφα που εντοπίστηκαν κατά την έρευνα- συντονισμένη υποβολή ή μη δηλώσεων δρομολόγησης και προσφορών σε διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές, για παράδειγμα την περίοδο 2002 - 2008. Με απλά λόγια, όταν προκηρυσσόταν από το πρώην υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές των Κυκλάδων, οι εταιρείες ενημέρωναν η μία στην άλλη εάν θα υποβάλουν προσφορά, καθώς και το ύψος αυτής. Η συμφωνία εκ των προτέρων για τις προσφορές ή ακόμη και για τη μη υποβολή προσφορών ή για την εκ περιτροπής υποβολή τους συνιστά επί της ουσίας νόθευση των διαγωνισμών. Για να αντιληφθεί κανείς τις επιπτώσεις αρκεί να αναφερθεί ότι την περίοδο 2003 - 2008 καταβλήθηκαν από το ελληνικό Δημόσιο για τις άγονες γραμμές 256,2 εκατ. ευρώ.

Η δεύτερη κατηγορία που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλόοι είναι η συντονισμένη προσαρμογή τιμών στο αυξημένο κόστος των καυσίμων κατά την περίοδο 2006 - 2008. Δηλαδή οι εταιρείες συμφωνούσαν ότι σε περίπτωση αύξησης του κόστους καυσίμου, θα αύξαναν όλες κατά το ίδιο ποσοστό τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Δημητρα Mανιφαβα

http://www.kykladesnews.gr/%