Στο εδώλιο του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, με την κατηγορία της μη εφαρμογής της κοινοτικής οδηγίας 2000/59/ΕΚ περί της δημιουργίας Σταθμών Υποδοχής Κατάλοιπων Πλοίων σε όλα τα μεγάλα λιμάνια, θα ξανακαθίσει η χώρα, αφού μέχρι και σήμερα 20 λιμάνια της δεν έχουν δημιουργήσει τις κατάλληλες υποδομές για την παραλαβή υγρών και στερεών καταλοίπων, με αποτέλεσμα τα καταπλέοντα πλοία να «αδειάζουν» στις ελληνικές θάλασσες.
Μεταξύ αυτών είναι και το λιμάνι της Χίου, αν και σύμφωνα με τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες και έχει υποβληθεί ο φάκελος της σχετικής μελέτης στο (πρώην) υπουργείο Ναυτιλίας.
Δεν θα είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα θα βρεθεί κατηγορούμενη για τη μη εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας, η οποία σημειωτέον έχει ενσωματωθεί με κοινή υπουργική απόφαση το 2002 στην εθνική μας νομοθεσία και ως εκ τούτου θα έπρεπε όλα μας τα λιμάνια να διαθέτουν σταθμούς παραλαβής καταλοίπων, ώστε να μην υπάρχει ούτε καν η ευρωπαϊκή υποψία ότι πραγματοποιείται απόρριψη καταλοίπων στη θάλασσα.
Η τελευταία καταδίκη της χώρας ήταν τον Μάρτιο του 2008 λόγω μη καταρτίσεως εφαρμογής και εγκρίσεως των προγραμμάτων παραλαβής καταλοίπων των εμπορικών πλοίων.
Και ενώ είμαστε ένα βήμα πριν από τη νέα δίκη, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, που διαπιστώνει το αλαλούμ που έχουν δημιουργήσει δεκάδες λιμενικά ταμεία, επιβάλλει σε 4 από τα 20 λιμάνια -Νάξος, Πάρος, Ηράκλειο, Λήμνος- πρόστιμα, ενώ έχει δώσει εντολή να κληθούν σε απολογία τα υπόλοιπα.
Παράλληλα όμως εκκρεμούν και οι εξηγήσεις που θα πρέπει να δώσει η χώρα στην Κομισιόν, γιατί ακόμα δεν έχει εφαρμόσει την οικολογική Οδηγία η οποία είχε καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής το 2004, ενώ το επιτελείο της αρμόδιας υπουργού, που φοβάται τυχόν επιβολή καθημερινών προστίμων μετά τον Μάρτιο του 2010, εξετάζει ακόμη και τη συγχώνευση κάποιων λιμενικών ταμείων, ώστε η εγκατάσταση σταθμών υποδοχής να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Τα 20 λιμάνια είναι τα εξής: Μυτιλήνη, Θήρα, Πάρος, Πρέβεζα, Αγ. Κήρυκος, Βαθύ Σάμου, Χαλκίδα, Χίος, Σητεία, Αγ. Νικόλαος, Αίγινα, Θάσος, Ιτέα, Κύμη, Μεσολογίου, Μύρινα, Ναύπλιο, Σπέτσες και Υδρα.
ΠΗΓΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
ΣΕ ΡΑΣΤΕΡ
«Καθαρή» η Χίος
Μπορεί ο φάκελος της υπουργού Λ. Κατσέλη να περιλαμβάνει και τη Χίο, όμως φαίνεται ότι το Λιμενικό Ταμείο Χίου έχει πειστικές εξηγήσεις.
«Έχουμε ολοκληρώσει τη μελέτη και ο σχετικός φάκελος βρίσκεται στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, για έγκριση», μας δήλωσε ο Πρόεδρος του λιμενικού Ταμείου Σταμάτης Κάρμαντζης.
Η μελέτη που συντάχθηκε από εξειδικευμένη στο θέμα εταιρεία και κόστισε περίπου 20.000 ΕΥΡΩ, δίνοντας οριστική λύση στο θέμα που αφορά τη λήψη στερεών και υγρών αποβλήτων που καταπλέουν στο λιμάνι μας.
Όμως τον τελευταίο 1,5 χρόνο, ακριβώς γιατί υπήρχε το θέμα των προστίμων από το 2004, το Λ.Τ. έχει υπογράψει σύμβαση με εταιρεία που με δικό της ειδικό βυτιοφόρο θα παίρνει τα απόβλητα από τα πλοία. Αρκεί βέβαια να έχει ειδοποιήσει εγκαίρως και το πλοίο ώστε να μπορεί να έρχεται το συγκεκριμένο βυτίο. Για το σκοπό αυτό το Λ.Τ. καταβάλει ποσό της τάξης των 3.500 ΕΥΡΩ ετησίως για να είναι σε ισχύ η σύμβαση. Το ποσό αυτό αποσβένεται εφόσον υπάρξει πλοίο που θα ζητήσει αυτή την υπηρεσία από το Λ.Τ., κάτι πάντως που το διάστημα αυτό δεν έχει γίνει.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ, 25/1/2010