"Θα ξεκινήσουμε με την υπ’ αριθμόν 71/7/16-11-2009 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Παναγιώτη Καμμένου προς τον Πρωθυπουργό, σχετικά με την κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κλπ. Θα απαντήσει η Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Η επίκαιρη ερώτηση έχει ως εξής: «Η κατάργηση του ΥΕΝΑΝΠ και του διαμελισμού των αρμοδιοτήτων του από την Κυβέρνηση υπονομεύει τη ναυαρχίδα της ελληνικής οικονομίας, την εμπορική ναυτιλία και δημιουργεί αδυναμία χάραξης ενιαίας νησιωτικής πολιτικής, αβεβαιότητα και σύγχυση στον τομέα της ακτοπλοΐας και της υδροδότησης των άνυδρων νησιών του Αιγαίου. Από την 1η Νοεμβρίου δεν υπάρχουν νόμιμα εγκεκριμένα δρομολόγια, αφού δεν έχει συνέλθει Σ.Α.Σ., με αποτέλεσμα την πλήρη απομόνωση των νησιών, αφού από το Προεδρικό Διάταγμα η ακτοπλοΐα δεν έχει περιέλθει σε κανένα Υπουργείο.
Όλες οι διαδικασίες για την υδροδότηση των νησιών έχουν παγώσει και τα άνυδρα νησιά συντηρούνται από την 11η Νοεμβρίου με τα αποθέματά τους.
Οι χειριστές λιμενικοί και οι πολιτικοί υπάλληλοι έχουν προϊσταμένους πέντε Υπουργούς, έξι Υφυπουργούς, εννιά Γενικούς Γραμματείς και όλους δε χωρίς αρμοδιότητες.
Ακόμα, δεν έχει γίνει παράδοση, παραλαβή στη Μυτιλήνη, αφού κανείς Υπουργός δεν παραλαμβάνει.
Ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος παραιτήθηκε, τα σωματεία του Λιμενικού αντιδρούν έντονα.
Ερωτάται ο κύριος Πρωθυπουργός τα εξής:
1.Γιατί σαράντα μέρες μετά τις εκλογές δεν έχει καθοριστεί πού θα υπαχθεί ή αν θα καταργηθεί η Γενική Γραμματεία Αιγαίου, Νησιωτικής Πολιτικής (ΓΓΑΙΝΠ); Θα μείνει ενιαίο το Λιμενικό Σώμα και το προσωπικό του -πώς είναι δυνατόν αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος να ανήκει σε άλλο Υπουργείο, ο Αρχηγός του και η στρατιωτική ηγεσία σε δεύτερο και οι εσωτερικές υποθέσεις που το ελέγχουν σε τρίτο;- ή θα αποδυναμωθεί με τον κατακερματισμό του στελεχιακού δυναμικού σε διαφορετικά Υπουργεία, με αποτέλεσμα να δυναμιτίζεται και ο συντονισμός της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των νησιών;
2. Πώς θα διασφαλίσετε τη συνέχεια της υδροδότησης των άνυδρων νησιών, αφού έχουν παγώσει οι σχετικοί διαγωνισμοί μεταφοράς νερού και αφαλατώσεων; Σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος, ποιος έχει το συντονισμό για την προστασία της ζωής στη θάλασσα και την αντιμετώπιση της ρύπανσης, αφού η Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (ΔΑΝ), ο Θάλαμος, η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος ανήκουν σε διαφορετικά Υπουργεία;
Η κυρία Υπουργός έχει το λόγο για τρία λεπτά.
ΛΟΥΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ (Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας): Κύριε συνάδελφε, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, δεν υπάρχει θέμα κατάργησης του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Το Υπουργείο εντάχθηκε στο νέο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Η ένταξη αυτή αποτελεί μία αναπτυξιακή επιλογή. Είναι καιρός τα θέματα της ναυτιλίας να τα βλέπουμε από μία αναπτυξιακή σκοπιά και να χρησιμοποιήσουμε και σ’ αυτόν τον κλάδο όλα τα αναπτυξιακά εργαλεία που διαθέτει η χώρα μας, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, τους κοινοτικούς μας πόρους, τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, τις κρατικές προμήθειες για το καλό της ναυτιλίας μας, για το καλό του θαλάσσιου τουρισμού μας, για το καλό της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, για το καλό των υποδομών μας, για το καλό της οικονομίας μας.
Επομένως, η επιλογή της Κυβέρνησης πάνω απ’ όλα ήταν μια αναπτυξιακή πολιτική και μέχρι τώρα, παρά τις όποιες δυσκολίες –γιατί κάθε τέτοιο εγχείρημα έχει και δυσκολίες- δεν υπήρξε, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, καμία καθυστέρηση και κανένα πρόβλημα ούτε στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια ούτε στην παροχή υπηρεσιών.
Πιο συγκεκριμένα, το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος που απασχολείται σε υπηρεσίες με αρμοδιότητες επί θεμάτων εμπορικής ναυτιλίας εξακολουθεί να υπηρετεί στις θέσεις που κατείχε μέχρι σήμερα και συνεργάζεται όπου χρειάζεται με προσωπικό του Υπουργείου, πολιτικό προσωπικό, για την αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών.
Το προσωπικό των λιμενικών αρχών και οι ναυτιλιακοί ακόλουθοι εξακολουθούν να εκτελούν τα διοικητικά τους καθήκοντα προς όφελος της ελληνικής ναυτιλίας και των Ελλήνων ναυτικών και είναι δέσμευση και της Κυβέρνησης και εμού προσωπικά να μη διαταραχθούν οι υπηρεσίες που προσφέρονται για το καλό της ναυτιλίας και σιγά-σιγά, σταδιακά, να γίνουν όποιες τροποποιήσεις.
Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής δεν διασπάται, αλλά εντάσσεται, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, ενιαία στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για τον καλύτερο συντονισμό και λειτουργία της νησιωτικής πολιτικής. Είναι, επιτέλους, καιρός το θέμα των ακτοπλοϊκών μεταφορών να κοιταχθεί αναπτυξιακά. Ήδη ανακοινώσαμε την ένταξη του μεταφορικού ισοδύναμου, δηλαδή τη μείωση, μέσω επενδύσεων, του κόστους μεταφοράς στο αναπτυξιακό πρόγραμμα της χώρας.
Όσον αφορά στο διαγωνισμό για την προμήθεια, μεταφορά και παράδοση πόσιμου νερού στις δεξαμενές των Ο.Τ.Α. των άνυδρων νησιών, παρά το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών που έγινε την 1η Σεπτεμβρίου του 2009, δεν υπεγράφη από την προηγούμενη ηγεσία του πρώην Υπουργείου η απόφαση για την έγκριση ή μη της κατακύρωσης του διαγωνισμού. Για το λόγο αυτό, για να μην υπάρξουν προβλήματα και για την ομαλή υδροδότηση των άνυδρων νησιών, παρατάθηκαν μέχρι 30 Νοεμβρίου 2009 όλες οι σχετικές συμβάσεις υδροδότησης. Επομένως, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα ούτε και σε αυτόν τον τομέα.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Λεβέντης): Ευχαριστούμε την κυρία Υπουργό.
Το λόγο τώρα έχει ο ερωτών Βουλευτής κύριος Καμμένος για τρία λεπτά.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κατ’ αρχήν, λυπούμαι ιδιαιτέρως που ο κύριος Πρωθυπουργός επί δύο συνεχείς εβδομάδες αρνείται να έρθει να απαντήσει στη Βουλή των Ελλήνων για το θέμα της κατάργησης του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής απαντώντας σε άλλες ερωτήσεις.
Είναι αλήθεια ότι υπάρχει τρομερός προβληματισμός για το εγχείρημα αυτό, ένα εγχείρημα το οποίο ήταν αντίθετο από τις εξαγγελίες του ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Η κυρία Τσουρή, υπεύθυνη για τον τομέα της ναυτιλίας, μια εβδομάδα πριν από τις εκλογές σε συνέντευξή της στη ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ έλεγε: «Διαβεβαιώνουμε τους ανθρώπους της ναυτιλίας ότι δεν θα διασπασθεί το Υπουργείο. Διαβεβαιώνουμε τους νησιώτες.» Το ίδιο διαβεβαίωνε και ο επικεφαλής του τομέα της νησιωτικής πολιτικής.
Είναι αλήθεια ότι το προεδρικό διάταγμα το οποίο είδε το φως της δημοσιότητας δεν πρόκειται να εφαρμοστεί και δηλώνω κατηγορηματικά στη Βουλή ότι αυτό το διάταγμα θα υποχρεωθεί η Κυβέρνηση να το πάρει πίσω, θα υποχρεωθεί να το τροποποιήσει.
Παραιτήθηκε ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος, γιατί αρνείται τη διάλυση του Λιμενικού Σώματος. Οι δυο υπαρχηγοί αρνούνται να αναλάβουν την αρχηγία και γι’ αυτό δεν γίνεται ΚΥ.Σ.Ε.Α.. Οι υποναύαρχοι μέχρι και το βαθμό των αρχιπλοιάρχων δεν το κάνουν. Δεν αναλαμβάνουν την ηγεσία του Λιμενικού. Θα υποχρεωθείτε να το αλλάξετε. Πρέπει να το παραδεχθείτε αμέσως ότι αυτό το προεδρικό διάταγμα δεν μπορεί να λειτουργήσει.
Κυρία Κατσέλη, δεν αμφιβάλλω καθόλου για τις δικές σας προθέσεις. Πράγματι, μέσα σε λίγες μέρες, χωρίς αρμοδιότητες, έχετε προσπαθήσει να κάνετε αρκετά πράγματα. Όμως, εσείς ως Υπουργός Οικονομίας που δεν έχετε την ευθύνη του Λιμενικού Σώματος δεν μπορείτε να διατάξετε αξιωματικό του Λιμενικού που έχετε στις διευθύνσεις σας. Οι λιμενικοί και ιδίως οι αξιωματικοί και οι υπαξιωματικοί αναφέρονται στο Στρατιωτικό Κώδικα, αναφέρονται στη φυσική τους ηγεσία. Η φυσική τους ηγεσία ανήκει σε άλλο Υπουργείο. Αν κάποιος προβεί σε κάποιο σφάλμα στις δικές σας διευθύνσεις δεν μπορείτε να το ελέγξετε, γιατί η ηγεσία του βρίσκεται σε άλλο Υπουργείο και η Εσωτερικών Υποθέσεων σε τρίτο Υπουργείο.
Ήδη έχουν δημιουργηθεί προβλήματα. Έχουμε Έλληνες ναυτικούς οι οποίοι κρατούνται στα χέρια πειρατών. Ποτέ δεν έγινε αυτό τα τελευταία δύο χρόνια που είχα εγώ την ευθύνη. Στο κέντρο επιχειρήσεων δίναμε τις εντολές. Δεν λέω ότι εσείς δεν κάνατε σωστά τη δουλειά σας, απλώς δεν υπάρχει κανείς που να μπορεί να διατάξει και να είναι παρών στο κέντρο επιχειρήσεων, στο θάλαμο επιχειρήσεων για την εντολή να χρησιμοποιηθεί στρατιωτική δύναμη για την αποτροπή πειρατείας. Το ίδιο –ο μη γένοιτο- θα γίνει και σε περίπτωση θαλασσίου ατυχήματος όσον αφορά την ακτοπλοΐα.
Σε σχέση με τα υπόλοιπα που αναφέρουμε θα σας πω το εξής απλό παράδειγμα: Η επιδοτούμενη γραμμή Άγιος Κήρυκος-Φούρνοι-Καρλόβασι-Βαθύ είναι γραμμή η οποία ανήκει στο Υπουργείο Υποδομών, στον κύριο Σηφουνάκη, στην πρώην Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Εάν το «Νήσος Μύκονος» στην προσέγγισή του στο λιμάνι των Φούρνων χτυπήσει τον καταπέλτη, αυτό που γινόταν πριν ήταν να ειδοποιηθεί από το θάλαμο επιχειρήσεων ο λιμενικός που είναι επιθεωρητής εκεί και ανήκει στην επιθεώρηση πλοίων και να δώσει απόπλου του πλοίου. Τώρα θα πρέπει ο κύριος Σηφουνάκης να ειδοποιήσει το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη όπου ο κύριος Χρυσοχοϊδης θα δώσει εντολή στον αρχηγό να επιτρέψει στο θάλαμο να ειδοποιηθεί ο νηογνώμονας. Το δικό σας Υπουργείο μέσω της Επιθεωρήσεως πρέπει να στείλει από τον ελληνικό νηογνώμονα ή το νηογνώμονα του πλοίου κλιμάκιο στους Φούρνους να επιθεωρήσουν μετά από τρεις μέρες το πλοίο, να δώσουν εν συνεχεία κοινή υπουργική απόφαση στο Υπουργείο Υποδομών, στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και στο δικό σας Υπουργείο και με κοινή υπουργική απόφαση να πάρει απόπλου το πλοίο. Το αποτέλεσμα είναι ότι θα έχουν μείνει «καραβοφάναρο» οι κάτοικοι των Φούρνων. Σας το λέω αυτό με όλη την καλή πρόθεση.
Οι νησιωτικές πολιτικές θέλουν το δικό τους Υπουργό. Το Υπουργείο Ναυτιλίας το ίδρυσε ο Ανδρέας Παπανδρέου το 1985 και το καταργεί ο Γιώργος Παπανδρέου το 2009. Είναι νωρίς ακόμα και μπορείτε να πάρετε πίσω αυτή την απόφαση. Φοβάμαι πολύ ότι παρά τις καλές προθέσεις θα έχουμε δράματα στο Αιγαίο, ότι θα έχουμε δράματα στη μεγάλη των Ελλήνων ναυτιλία. Ήδη κατεβάζουν τη σημαία τους από την Αδριατική καράβια της ακτοπλοΐας μας, καράβια της μεγάλης των Ελλήνων ναυτιλίας.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Λεβέντης): Ολοκληρώστε, κύριε συνάδελφε.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Όταν κατέβει η ελληνική σημαία από τα πλοία θα είναι πολύ αργά και για τη μεγάλη των Ελλήνων ναυτιλία αλλά και για την ακτοπλοΐα.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Λεβέντης): Ευχαριστούμε τον κύριο Καμμένο.
Η κυρία Υπουργός έχει το λόγο για να δευτερολογήσει για τρία λεπτά.
ΛΟΥΚΙΑ – ΤΑΡΣΙΤΣΑ ΚΑΤΣΕΛΗ (Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας): Κύριε συνάδελφε, φοβάμαι ότι κινδυνολογείτε. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι έχουμε πρωτοφανή αύξηση των πλοίων με ελληνική σημαία από το Σεπτέμβριο και μετά. Γνωρίζετε επίσης πολύ καλά ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα ούτε όσον αφορά στο συντονισμό, ούτε όσον αφορά στην παροχή υπηρεσιών σε κανένα από τα θέματα στα οποία αναφερθήκατε. Υπάρχει πολύ στενή συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και με τον αρμόδιο Υπουργό κύριο Χρυσοχοϊδη. Οι υπηρεσίες έχουν συντονιστεί και -κάτι το οποίο ίσως δεν γινόταν στην προηγούμενη κυβέρνηση- είμαστε σε συνεχή επαφή ώστε να μην υπάρξουν δυσλειτουργίες.
Είναι καιρός να αντιληφθούμε ότι όταν γίνονται τομές, οι τομές αυτές πρέπει να στηρίζονται ακόμα και αν ξεβολεύονται κάποιοι και αρκετοί ξεβολεύτηκαν απ’ αυτή την αλλαγή. Είναι καιρός να δούμε πώς μπορούν τα πράγματα να λειτουργήσουν καλύτερα, αλλά είναι παράδοξο υπηρεσίες οι οποίες ουσιαστικά χρειάζονται πολιτικές διαδικασίες να γίνονται από ένστολους οι οποίοι αυτή τη στιγμή έχουν άλλο ρόλο και άλλη λειτουργία. Αυτό είναι ένα εγχείρημα το οποίο βεβαίως έχει στην αρχή δυσκολίες, αλλά με στενή συνεργασία, με ανοιχτό διάλογο και με δουλειά απ’ όλους θα είναι ένα εγχείρημα το οποίο θα αποβεί προς όφελος και των νησιών μας και των υπηρεσιών και βεβαίως του εφοπλισμού.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Λεβέντης): Ευχαριστούμε πολύ, κυρία Υπουργέ, και για την ακρίβεια στο χρόνο.
Θα συζητηθεί η με αριθμό 103/17-11-2009 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κυρίου Θεόδωρου Δρίτσα προς την Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας σχετικά με τη σύμβαση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.) με την εταιρεία Cosco κ.λπ..
Η επίκαιρη ερώτηση του κυρίου συναδέλφου έχει ως εξής:
«Η ηγεσία του σημερινού κυβερνητικού κόμματος κατήγγελλε από τη θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης την εκποίηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά και χαρακτήριζε ως αποικιοκρατική τη σχετική σύμβαση με την Cosco.
Τώρα, η ηγεσία του ΠΑ.ΣΟ.Κ., ως Κυβέρνηση, αποδέχεται την εφαρμογή της Σύμβασης με την Cosco και προωθεί ένα αόριστο διάλογο, χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα, αλλά ούτε καν την οριοθέτηση των ζητημάτων εκείνων της Σύμβασης που επιδιώκεται οπωσδήποτε η αλλαγή τους.
Επειδή ένας τέτοιος διάλογος μόνο ως αποπροσανατολιστικός ελιγμός και στάχτη στα μάτια της κοινής γνώμης μπορεί να χαρακτηριστεί,
Ερωτάται η κυρία Υπουργός:
1. Συνεχίζει η Κυβέρνηση να θεωρεί ως αποικιοκρατική τη Σύμβαση ΟΛΠ – Cosco; Κι αν ναι, πώς είναι δυνατόν μία αποικιοκρατική Σύμβαση να μπορεί, με τη συναίνεση μάλιστα και της Cosco, να τροποποιηθεί ώστε να υπηρετήσει το δημόσιο συμφέρον;
2. Θεωρεί η Κυβέρνηση ότι υπάρχουν σημεία της Σύμβασης ΟΛΠ – Cosco και του αντίστοιχου νόμου, με τον οποίο κυρώθηκε αυτή η Σύμβαση, που αποτελούν «κόκκινη γραμμή», ώστε, χωρίς την αλλαγή τους, η Σύμβαση να μην μπορεί να γίνει αποδεκτή; Αν ναι, ποια, συγκεκριμένα, είναι αυτά τα σημεία;»
Η κυρία Υπουργός έχει το λόγο για τρία λεπτά.
ΛΟΥΚΑ – ΤΑΡΣΙΤΣΑ ΚΑΤΣΕΛΗ (Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριοι συνάδελφοι, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, γιατί είχαμε τη συζήτηση εδώ στη Βουλή, η θέση της Κυβέρνησης ήταν και παραμένει η ίδια. Υπήρχαν πολλά ζητήματα μέσα στη Σύμβαση, στα οποία δεν συμφωνούσαμε. Κι αν το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ήταν τότε κυβέρνηση, δεν θα είχε γίνει έτσι η Σύμβαση.
Για εμάς, για το ΠΑ.ΣΟ.Κ., τα λιμάνια της χώρας πρέπει να βρίσκονται κάτω από δημόσιο έλεγχο κυρίως για να παρέχουν υπηρεσίες προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος. Και αυτή είναι η θέση στο πρόγραμμα του ΠΑ.ΣΟ.Κ..
Η Σύμβαση αυτή προχώρησε από την προηγούμενη κυβέρνηση και κυρώθηκε από τη Βουλή. Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα καθεστώς μιας ιδιωτικής εταιρείας -και μάλιστα μιας κινεζικής εταιρείας- μέσα στο λιμάνι. Κι έχουμε μία Σύμβαση κυρωμένη με νόμο, μία διεθνή Σύμβαση.
Μπροστά σε αυτή την πραγματική κατάσταση, η θέση μας ως Αντιπολίτευση -θέση που εκφράστηκε από όλους τους εισηγητές του Κόμματός μας από τη θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης τότε- ήταν η ακόλουθη: Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. θα εξαντλήσει –το ΠΑ.ΣΟ.Κ. τότε, ως κυβέρνηση σήμερα- όλες τις νόμιμες διαδικασίες που προβλέπονται από τους όρους της Σύμβασης, το ισχύον θεσμικό και νομικό πλαίσιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Δίκαιο, για να εξασφαλιστούν οι καλύτεροι όροι και οι διασφαλίσεις που θα μπορούσαν να προκύψουν για την ΟΛΠ, για τους μετόχους της, αλλά και εν γένει για την οικονομία και τα εθνικά συμφέροντα της χώρας.
Αυτή ήταν η θέση τότε. Αυτή ήταν η δέσμευσή μας. Αυτό κάναμε από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε την Κυβέρνηση.
Την πρώτη εβδομάδα συμφωνήσαμε –συμφωνία η οποία ήταν μεταξύ εμού τότε, γιατί δεν υπήρχε ακόμα ο Διευθύνων Σύμβουλος στην ΟΛΠ Α.Ε. και της ΣΕΠ Α.Ε., η θυγατρική της Cosco- να ανοίξει αμέσως ένας διάλογος για όλα τα ζητήματα της Σύμβασης παραχώρησης, ζητήματα που άπτονται και του Ευρωπαϊκού Δικαίου, όπως πολύ καλά γνωρίζετε.
Αυτός ο διάλογος ξεκίνησε αμέσως μεταξύ ΟΛΠ, καθώς ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος ανέλαβε αμέσως πρωτοβουλίες. Μάλιστα, είχαμε ήδη θετικά αποτελέσματα. Συμφωνήθηκε να μπει εκπρόσωπος της ΟΛΠ Α.Ε. στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΣΕΠ. Συμφωνήθηκε όλοι οι εργαζόμενοι να είναι Έλληνες πολίτες. Και συνεχίζεται ο διάλογος για μια σειρά από ζητήματα που άπτονται του φορολογικού καθεστώτος -για το οποίο, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, έχει εγείρει ερωτήματα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή- του ρυθμιστικού πλαισίου, αλλά και όλων των άλλων ζητημάτων συνεργασίας.
Η παρουσία της Cosco στην Ελλάδα είναι στρατηγικής σημασίας για τη χώρα. Έχει πολύ μεγάλη σημασία να υπάρχει στενή συνεργασία μεταξύ της Ελλάδας και της Κίνας, μία αναδυόμενη οικονομία η οποία θα παίξει –και παίζει ήδη- έναν πολύ ουσιαστικό ρόλο στην Ευρώπη, στην παγκόσμια οικονομία. Θέλουμε τη συνεργασία, αλλά με όρους και προϋποθέσεις, που πραγματικά θα εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον.
Αυτός είναι ο στόχος. Αυτός είναι, αν θέλετε, ο πρωταρχικός στόχος του διαλόγου που γίνεται αυτή τη στιγμή και να είστε βέβαιος ότι το δημόσιο συμφέρον θα εξασφαλιστεί.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Λεβέντης): Ευχαριστούμε πολύ, κύριε Υπουργέ.
Το λόγο έχει ο ερωτών Βουλευτής κ. Δρίτσας για τρία λεπτά.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Σας ευχαριστώ, κυρία Υπουργέ, για τις απαντήσεις που μου δώσατε, παρά το γεγονός ότι είναι απλώς ένα περίγραμμα ακόμα, εκτός από δύο νέες επιμέρους πληροφορίες που είχατε την καλοσύνη να μας ανακοινώσετε και οι οποίες δεν καλύπτουν προφανώς τα αιτήματα και των εργαζομένων και της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και του δικού σας κόμματος όταν ήταν στην Αντιπολίτευση και όχι απλώς έλεγε ότι είναι αποικιοκρατική η σύμβαση, αλλά έλεγε ότι είναι μία σύμβαση που δεν μπορεί να ενταχθεί στα καλώς εννοούμενα στρατηγικά οικονομικά συμφέροντα της χώρας.
Υπό αυτή την άποψη, σαράντα μέρες μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑ.ΣΟ.Κ., πιστεύω ότι είναι πλέον ώριμη η συγκυρία, ώστε να ανακοινώσετε ποια είναι ακριβώς αυτά τα σημεία τα οποία η Κυβέρνηση θεωρεί ότι πρέπει να ανατραπούν για να μην είναι η σύμβαση αποικιοκρατική. Αυτό είναι εντελώς αναγκαίο, γιατί δεν είναι αίτημα της Αντιπολίτευσης της τότε ή της τωρινής, αλλά είναι αίτημα ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας. Έχουμε μία στρατηγική συμφωνία σαράντα δύο ετών, μισού αιώνα περίπου, στο πιο νευραλγικό πυλώνα των θαλασσίων μεταφορών της χώρας. Απ’ αυτήν την άποψη, δεν μπορούν αυτά τα ερωτήματα να παραμένουν αναπάντητα.
Δεν θέλετε να μπείτε στο δικό μας αίτημα της διεκδίκησης της ακύρωσης της σύμβασης, παρά το γεγονός ότι έχετε νόμιμους λόγους για να το διεκδικήσετε και να το κάνετε ως μία ευνομούμενη πολιτεία, διότι αυτός ο διαγωνισμός –το ήξερε και από τότε το ΠΑ.ΣΟ.Κ.- δεν ήταν νόμιμος. Ήταν ένας διαγωνισμός με πάρα πολλές μαύρες τρύπες. Μία απ’ αυτές ήταν ότι παραβιάστηκε κατάφωρα ο ν. 3310/2005, ο οποίος ρητά προβλέπει για όποιον συμμετέχει σ' αυτό το διαγωνισμό, έχει ονομαστικές μετοχές κατατεθειμένες.
Απ’ αυτό η COSCO ξέφυγε και έγινε δεκτό από το ελληνικό κράτος και από τον ΟΛΠ με μόνο μία ένορκη κατάθεση ενός Έλληνα εκπροσώπου της, ενώ στο μετοχικό κεφάλαιο της COSCO συμμετέχει εταιρεία του Χονγκ-Κονγκ διαχείρισης μετοχών. Ποιοι είναι οι μέτοχοι της COSCO εν πάση περιπτώσει; Δεν πρέπει το ελληνικό δημόσιο, η ελληνική πολιτεία, οι παραγωγικές δυνάμεις της χώρας να ξέρουν με ποιους έχουν να κάνουν σε ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα;
Στο διαγωνισμό συμμετείχε η Hatchison, κινέζικων συμφερόντων με θυγατρική άλλης εταιρείας που συνδέεται με την COSCO. Παράνομο και αυτό. Δεν θέλετε να προχωρήσετε στην αξιοποίηση τέτοιων και πολλών άλλων δεδομένων για τη βάσιμη διεκδίκηση ακύρωσης της σύμβασης για γενικότερους λόγους.
Εν πάση περιπτώσει, με τη διάρκεια των σαράντα δύο ετών συμφωνείτε; Είναι δυνατόν μισό αιώνα δέσμευση του ελληνικού κράτους, της ελληνικής οικονομίας, αποικιοκρατικού τύπου;
Με τη λιμενική ζώνη που ελέγχεται πλήρως και αποξενώνεται το ελληνικό κράτος απ’ αυτή, θα συμφωνήσετε; Με την απαγόρευση της δυνατότητας του ΟΛΠ να δημιουργήσει σε μήκος χρόνου, μισού αιώνα, άλλο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, συμφωνείτε; Με το προνόμιο ρύθμισης της προτεραιότητας εξυπηρέτησης των εισερχομένων πλοίων στη ζώνη του ΣΕΜΠΟ, θα συμφωνήσετε; Με την ανάληψη προστασίας, ακόμα και της εθνικής ασφάλειας και της δημόσιας τάξης, όπως προβλέπει το καταστατικό της ΣΕΠ, θα συμφωνήσετε; Αυτά είναι πολύ σοβαρά ζητήματα, που χρειάζονται σαφείς απαντήσεις, κυρία Υπουργέ, όχι για εμάς.
Υπάρχουν και πολλά άλλα εκτός σύμβασης, όπως ο ν. 3755/2009, τα άρθρα 2 και 3. Επιτέλους και γι’ αυτά χρειάζονται σαφείς απαντήσεις για τις φορολογικές ελαφρύνσεις, για τα πρόσθετα προνόμια που δόθηκαν στην COSCO. Τελικά, τι διαπραγματεύεστε; Ακριβώς αυτό είναι το ζητούμενο, γιατί εμείς γνωρίζουμε ότι όντως άρχισε η διαπραγμάτευση, αλλά μέχρι στιγμής αφορά μόνο τα εργασιακά.
Αυτό αποδεικνύει και το πόσο αβάσιμη ήταν η δικαστική απόφαση που απαγόρευσε την απεργία, με το επιχείρημα ότι δεν είναι εργατικά θέματα…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Λεβέντης): Ολοκληρώνετε, κύριε Δρίτσα.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: …ενώ ήδη άρχισε η διαπραγμάτευση για εργατικά αιτήματα.
Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Εν πάση περιπτώσει, στα εργατικά διαπραγματεύεστε για τους όρους εργασίας συνολικά ή μόνο για τους παλαιούς εργαζόμενους; Θα εγκαταστήσει η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά αποικιοκρατικές εργατικές συνθήκες ή, εν πάση περιπτώσει, απλώς και μόνο θα δοθούν κάποιες ρυθμίσεις για τους παλαιούς εργαζομένους;
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Δεν έχω άλλο χρόνο. Τα θέματα είναι πάρα πολλά και το ζήτημα δεν μπορεί να μείνει εκτός του δημόσιου διαλόγου.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Λεβέντης): Ευχαριστούμε τον κ. Δρίτσα.
Το λόγο έχει η Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Κατσέλη για τρία λεπτά, προκειμένου να δευτερολογήσει.
ΛΟΥΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ (Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας): Κύριε συνάδελφε, όπως καλά γνωρίζετε, αυτήν τη στιγμή υπάρχουν δύο παράλληλες διαπραγματεύσεις. Η μία έχει να κάνει μεταξύ του Ο.Λ.Π. και των εργαζομένων και η άλλη έχει να κάνει μεταξύ Ο.Λ.Π. και Σ.Ε.Π. και τα θέματα δεν είναι κοινά, ο διάλογος δεν είναι κοινός.
Τα δικαιώματα των εργαζομένων είναι διασφαλισμένα, διότι οι εργαζόμενοι ήταν και παραμένουν εργαζόμενοι της Ο.Λ.Π. Α.Ε. Επομένως, τα δικαιώματά τους καθορίζονται με βάση την εργασιακή τους σχέση και τη σύμβασή τους με την Ο.Λ.Π. Α.Ε.
Δεύτερον, όσον αφορά τη διαπραγμάτευση μεταξύ Ο.Λ.Π. και Σ.Ε.Π., θα ήθελα να πω ότι αυτός ο διάλογος για όλα τα ουσιαστικά ζητήματα της Σύμβασης ξεκίνησε ήδη. Όπως γνωρίζετε, πρέπει να απαντήσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ζητήσαμε παράταση λίγων εβδομάδων, για να απαντήσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα ζητήματα που άπτονται του φορολογικού καθεστώτος. Και αυτά, βεβαίως, μόλις δοθεί η απάντηση, θα είναι αντικείμενο δημοσίου διαλόγου. Να είστε βέβαιος ότι τα συμφέροντα της ελληνικής οικονομίας και του ελληνικού δημοσίου θα εξασφαλιστούν πλήρως όσον αφορά το φορολογικό.
Το τρίτο ζήτημα, που είναι και το πρωταρχικό, το βασικό ζήτημα, αγαπητέ συνάδελφε, έχει να κάνει με το αναπτυξιακό μέλλον του Ο.Λ.Π., των λιμανιών μας. Αυτήν τη στιγμή πρωταρχικός στόχος για όλους πρέπει να είναι η ανάπτυξη του Ο.Λ.Π., η ανταγωνιστικότητα των λιμανιών μας. Και ο Πειραιάς και τα άλλα μας λιμάνια χάνουν ανταγωνιστικότητα συνεχώς. Είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Όλο και περισσότερες δουλειές αυτήν την στιγμή, ανεξαρτήτως της Cosco, μεταφέρονται εκτός Ελλάδος.
Αυτή η Κυβέρνηση έχει βάλει ένα στόχο: Να αυξήσει την προστιθέμενη αξία στη χώρα μας, να αυξήσει την ανταγωνιστικότητά της, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας εντός της ελληνικής Επικράτειας. Και αυτός -να είστε σίγουρος- ότι είναι ο πρωταρχικός στόχος του Υπουργείου μας.
Αυτό πρέπει να γίνει συντεταγμένα. Πρέπει να καθορίσουμε, βεβαίως, τα θέματα ανταγωνισμού με τον ιδιώτη-πάροχο, που είναι η Cosco αυτήν τη στιγμή στο λιμάνι, αλλά πάνω από όλα να διασφαλίσουμε ότι οι εργαζόμενοι και οι επόμενες γενιές των εργαζομένων θα έχουν δουλειά στα λιμάνια της χώρας μας, ότι θα έχουν ποιοτικές δουλειές και θα γίνουν επενδύσεις. Αυτήν τη στιγμή πρωταρχικό μέλημα του διευθύνοντος συμβούλου του Ο.Λ.Π. είναι ακριβώς το να φτιάξει, σε συνεργασία με το Υπουργείο, ένα επιχειρησιακό πρόγραμμα, που θα έρθει στη Βουλή, για την αναβάθμιση του Πειραιά, όλης της Ζώνης, και να στηριχθεί αυτή η αναπτυξιακή πρόταση και από το Ε.Σ.Π.Α. και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Αυτό θα δώσει ζωή και προοπτική στο λιμάνι, αυτό θα δώσει δουλειές στην επόμενη γενιά.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Λεβέντης): Ευχαριστούμε την κυρία Υπουργό.