10 Μαρτίου 2009

Συνέντευξη του Π. Καμμένου στο Portnet.gr Εθνική πολιτική η πολιτική μας για τα νησιά














Ο υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, που έχει μάλιστα την αρμοδιότητα της νησιωτικής πολιτικής, Πάνος Καμμένος, υπογραμμίζει στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στον διευθυντή του Portnet.gr, Νότη Ανανιάδη, πως θεωρεί την πολιτική για τα νησιά «εθνική υπόθεση». Αποκαλύπτει, για πρώτη φορά σε συνέντευξή του, την ιδιαίτερη σχέση, «σχέση ζωής» που έχει από παιδί, και λόγω καταγωγής, ιδίως με μικρά νησιά του Αιγαίου. Εμφανίζεται υπερήφανος που διατηρεί φιλίες χρόνων με κατοίκους των νησιών, ανεξαρτήτων πολιτικής καταγωγής και τονίζει πως έχει μια πολύ καλή συνεργασία με βουλευτές, νομάρχες, δημάρχους και κοινοτάρχες απ’ όλα τα νησιά, επίσης ανεξαρτήτως της πολιτικής τους τοποθέτησης.

Ο Π. Καμμένος εμφανίζεται αισιόδοξος ότι οι πολιτικές που έχουν σχεδιαστεί και εξαγγέλλονται, θα αρχίσουν σύντομα να υλοποιούνται, με έμφαση την βελτίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, ήδη απ’ τους επόμενους μήνες. Υποστηρίζει ότι με συγκεκριμένες πολιτικές θα ανέβει το επίπεδο ζωής στην νησιωτική Ελλάδα, ενώ δεν διστάζει να απαντήσει σε κεντρικές πολιτικές ερωτήσεις, εκτιμώντας πως δεν θα έχουμε εθνικές εκλογές και ότι στις ευρωεκλογές του Ιουνίου θα είναι μπροστά απ’ το ΠΑΣΟΚ.


Ελληνικό Νησιωτικό Παρατηρητήριο, Μονάδες αφαλάτωσης, ο Άτλας του Αιγαίου, πολλά ακούμε αυτόν τον καιρό…

- Απ’ την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε το έργο αυτό, ήταν προτεραιότητα μας να αλλάξει μορφή το Αιγαίο, να αλλάξει εικόνα. Να μην χάσει μεν εκείνα τα στοιχεία που το κάνουν την βιτρίνα της Ελλάδος. Να μην αλλοιωθούν τα χαρακτηριστικά εκείνα τα οποία προσελκύουν τον τουρισμό, τον εγχώριο, αλλά και τον ξένο τουρίστα, αλλά να βελτιωθούν οι συνθήκες ζωής των κατοίκων να μπορέσουμε να καταφέρουμε εκείνο τον στόχο που απ’ την πρώτη στιγμή βάλαμε, να γίνονται στα νησιά μας και ιδιαίτερα στα μικρά νησιά περισσότεροι γάμοι και βαφτίσια, παρά κηδείες.
Αυτό σημαίνει να δώσουμε την δυνατότητα στους νέους ανθρώπους να παραμείνουν στα νησιά, να δημιουργήσουν εκεί τις οικογένειές τους, να επιστρέψουν εκείνοι που έχουνε φύγει και παράλληλα να μπορούν να έχουν τα ίδια δικαιώματα, και τις ίδιες, αν θέλετε ευκολίες, που έχει ο ευρωπαίος κάτοικος της χερσαίας Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό βέβαια είναι ένας μακροπρόθεσμος στόχος, διότι η ιδιαιτερότητα της νησιωτικότητας μόλις αναγνωρίστηκε πριν από λίγο καιρό απ’ το ελληνικό Σύνταγμα.
Και τώρα δίνεται η μεγάλη μάχη της αναγνωρίσεως της ιδιαιτερότητας της νησιωτικότητας πλέον στις δομές της Ευρωπαϊκής Ενώσεως. Στα πλαίσια αυτά γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια, στα πλαίσια της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να γίνει απόλυτα κατανοητό η διαφορετικότητα της νησιωτικότητας, που έχει να κάνει, πρώτα απ’ όλα με τις μεταφορές και αναφέρομαι στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, αν σκεφτεί κανείς ότι αυτήν την στιγμή ο ευρωπαίος κάτοικος της χερσαίας Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιδοτείται κατά 90% για τις συγκοινωνίες του, ενώ ο νησιώτης ευρωπαίος επιδοτείται κατά 10%.

Με προλάβατε για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, αλλά ας τα πάρουμε ένα – ένα. Και πρώτα πως όλα αυτά θα φύγουν απ’ το επίπεδο των σχεδιασμών και των εξαγγελιών. Πότε θα μπουν σε εφαρμογή; Υπάρχουν χρονοδιαγράμματα;

- Κατ’ αρχήν να πούμε αυτά που γίνανε. Ο ελληνικός λαός έχει κουραστεί πλέον να ακούει πολιτικούς να τάζουν, συνήθως φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Να πούμε λοιπόν τι έχει γίνει, ήδη στον ενάμιση χρόνο που έχω αναλάβει την πολιτική ευθύνη απ’ το 2007, μπορώ να σας πω ότι είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος όσο αφορά τις ενδονησιωτικές συγκοινωνίες. Θα σας θυμίσω ότι στις Κυκλάδες μέχρι και πριν από λίγα χρόνια, είχαμε πλοία του τύπου Παναγία Τήνου, πλοία 30 και 40 ετών. Τα πλοία αυτά συνέδεαν ενδονησιωτικά τα νησιά απ’ την Ανάφη μέχρι και την Άνδρο. Φέτος, το καλοκαίρι, θα το δουν οι περισσότεροι επισκέπτες των νησιών των Κυκλάδων, έχουμε δύο υπερσύγχρονα πλοία, όπως το Αίολος Κεντέρης Ι και ΙΙ, και μία τρίτη γραμμή, που σύντομα και μέχρι το Πάσχα θα ενεργοποιηθεί. Ταχύπλοα πλοία, που έχουν ανεβάσει κατά πολύ την ποιότητα των ενδονησιωτικών επικοινωνιών στις Κυκλάδες. Το ίδιο έχει γίνει στα Δωδεκάνησα (με εξαίρεση την Κάσο και την Κάρπαθο, λόγω της ιδιαιτερότητας του Καρπαθίου πελάγους), με τα πλοία της Δωδεκάνησος Εξπρές. Εκεί δηλαδή που είχαμε τους Λειψούς και την Τήλο, νησιά που δεν ψηφίσαν στις τελευταίες εκλογές, γιατί πράγματι τεράστιες οι δυσκολίες που αντιμετώπιζαν, με μία ή δύο προσεγγίσεις πλοίων στα νησιά, ιδίως τον χειμώνα, έχουμε τέσσερις προσεγγίσεις κάθε εβδομάδα τώρα ενδονησιωτικά, με καταμαράν, πολύ γρήγορα, τα οποία συνδέουν απ’ το Αγαθονήσι μέχρι και το Καστελόριζο τα νησιά της Δωδεκανήσου.

Αν δεν κάνω λάθος έχετε επιλέξει να εμπλέξετε πιο ενεργά στον όλο σχεδιασμό και τον δήμαρχο της Τήλου

- Θα σας πω, και θέλω να το πω δημόσια πλέον πια μετά από ενάμιση χρόνο. Έχω μια άριστη σχέση και ευχαριστώ ιδιαίτερα γι’ αυτό, όλους τους φορείς των νησιών. Αρχίζοντας απ’ τους κοινοτάρχες, τους δημάρχους ανεξαρτήτως πολιτικής καταγωγής. Ένας από αυτούς είναι ο δήμαρχος της Τήλου ή ο πρόεδρος του Αι Στράτη, που έχουμε μια άριστη συνεργασία. Συνεργαζόμαστε τους νομάρχες και ιδιαίτερα τον νομάρχη της Δωδεκανήσου, τον νομάρχη των Κυκλάδων, της Σάμου, της Χίου, της Μυτιλήνης, και έχουμε καταφέρει να έχουμε μια άριστη συνεργασία και με τους βουλευτές όλων των κομμάτων με τους οποίους χαράσσουμε από κοινού μια πολιτική. Και αυτό γιατί δεν μπορεί με κανέναν τρόπο να χαράσσουμε μια νησιωτική πολιτική, μια εθνική πολιτική με μικροκομματικά κριτήρια. Η πολιτική για τα νησιά μας είναι εθνική πολιτική. Και αυτή η πολιτική δεν θα πρέπει να αλλάζει ανάλογα με την αλλαγή των υπουργών ή την αλλαγή των κυβερνήσεων. Προσπαθώ να χτίσω την πολιτική αυτή που σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και τους πολίτες θα μπορέσουμε να την συνεχίσουμε και αύριο.
Σας είπα δυο παραδείγματα για τις ενδονησιωτικές επικοινωνίες, θα σας πω και ένα παράδειγμα που αφορά το βόρειο Αιγαίο. Έχουμε αυτήν την στιγμή, στην Ικαρία, ένα νησί το οποίο ταλαιπωρήθηκε αρκετά τα προηγούμενα χρόνια, το πιο σύγχρονο πλοίο που κυκλοφορεί στο Αιγαίο. Αναφέρομαι στο Νήσος Μύκονος, το πιο γρήγορο πλοίο που συνδέει τον Εύδηλο, τους Φούρνους, το Καρλόβασι. Στο βόρειο Αιγαίο αντιμετωπίστηκαν αρκετά μεγάλα προβλήματα, ιδιαίτερα με την σύνδεση της Σάμου, της Χίου και της Μυτιλήνης.
Πλέον με τους διαγωνισμούς που βγήκαν και θα αρχίσουν να εκτελούνται τα δρομολόγια το καλοκαίρι, έχουμε πέντε προσεγγίσεις με το βόρειο Αιγαίο και παράλληλα ενεργοποίηση στα πλαίσια την εκμετάλλευσης των ταχυπλόων, δύο ταχύπλοα στον διαγωνισμό της 11ης Μαρτίου, που όπως ξέρετε θα ενώσουν το Λαύριο με τα Ψαρά, τον Αι Στράτη, την Λήμνο και εν συνεχεία με το βόρειο Αιγαίο. Προσεγγίσεις σε λιμάνια που δεν είχαν δρομολόγια, όπως το Σίγρι, ή από τα Ψαρά προς τα Μεστά, δρομολόγια που δεν υφίστανται. Από το Αγαθονήσι προς την Σάμο, δρομολόγια τα οποία εξυπηρετούν τις ανάγκες λόγω της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας της περιοχής.
Αυτά όσον αφορά την Ακτοπλοΐα. Δεν είμαι ικανοποιημένος. Παρότι αυξάνονται κατά πολύ τα μισθώματα. Περιμένω μεγάλες εταιρείες, όπως η Blue Star, η Hellenic Seaways, με νέα πλοία να μπούνε στους διαγωνισμούς. Το ευχάριστο είναι ότι στον πρώτο διαγωνισμό της 26ης Ιανουαρίου συμμετείχαν, και πήραν πολλές απ’ τις άγονες γραμμές που δεν προτιμούνταν στο παρελθόν, γιατί τα μισθώματα ήταν πολύ μικρά. Αλλά και απ’ τις παλιότερες εταιρείες, που έχουν παλιά πλοία, περιμένω να προχωρήσουν στην αντικατάσταση των πλοίων. Να σας πω ότι στην περίπτωση των Κυθήρων και των Αντικυθήρων, όπου είχαν ένα παλιό πλοίο, το οποίο εξυπηρετούσε πολλά χρόνια τον τοπικό πληθυσμό, αυτήν την στιγμή έχουμε ένα νέο πλοίο το οποίο πήρε οκταετή σύμβαση και συνδέει τον Πειραιά με τα Κύθηρα, τα Αντικύθηρα, το Ρέθυμνο και το Καστέλι. Αυτά όσον αφορά το θέμα της ακτοπλοΐας. Το δεύτερο θέμα, είναι το θέμα του επιπέδου ζωής των νησιωτών σε σχέση με την παιδεία.

Τον χειμώνα στο Αιγαίο…

Όχι μόνο με την παιδεία, αλλά και την υγεία και τόσα άλλα θέματα. Ας δούμε αυτό το κεφάλαιο γιατί, ξέρετε, ωραίο είναι να το επισκεπτόμαστε το καλοκαίρι, αλλά μένουν και τον χειμώνα άνθρωποι εκεί.

- Η ζωή μου όλη είναι τα νησιά. Θα σας πω κάτι το οποίο δεν το έχω πει μέχρι τώρα σε συνέντευξη. Μεγάλωσα στις Κυκλάδες, διότι εκεί, και ο παππούς μου και η γιαγιά μου ήταν δάσκαλοι στην Κύθνο και στην Σέριφο. Έζησα τα παιδικά μου χρόνια στην Νίσυρο, στο νησί της μητέρας μου. Γνώρισα τα περισσότερα νησιά όταν ήμουν παιδί και αργότερα στην εφηβεία. Και έχω φίλους προσωπικούς, σε πολλά νησιά, που τους αγαπώ και με αγαπούν, ανεξαρτήτως πολιτικής. Το δώρο που μου έκανε ο πρωθυπουργός να μπορέσει να με αφήσει να υπηρετήσω το Αιγαίο, θεωρώ ότι πρέπει να το εκμεταλλευτώ προκειμένου γι’ αυτά που θέλαν τόσα χρόνια οι νησιώτες, να μπορέσω και εγώ να βάλω ένα λιθαράκι και να γίνουν πραγματικότητα.

Με ποια συγκεκριμένα μέτρα θα ανέβει λοιπόν το επίπεδο ζωής στα νησιά;

- Πάμε λοιπόν στο τι κάναμε κατ’ αρχήν και μετά στο τι θα κάνουμε. Αυτή την στιγμή το 97% των νησιών, στην διάρκεια αυτού του ενάμιση χρόνου, όπως το υποσχέθηκα όταν ανέλαβα το 2007 λόγω της ευρυζωνικότητας, έχουνε συνδέσεις στο διαδίκτυο με πολύ υψηλές ταχύτητες. Internet έχουν όλα τα σχολεία. Και εκεί που δεν έχουν, σε κάποια πολύ μικρά νησιά, είναι γύρω στα οκτώ, μπαίνουν τώρα απ’ το ΥΕΝΑΝΠ δορυφορικές συνδέσεις σε συνεργασία με την HELLAS SAT.
Τι σημαίνει όμως το διαδίκτυο για το σχολείο της Δονούσας; Σημαίνει ότι τα 20 – 30 παιδιά του γυμνασίου έχουν την δυνατότητα πρόσβασης στην βιβλιοθήκη, που για ένα παιδί της Αθήνας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης είναι κάτι το αυτονόητο. Δεν είναι όμως το ίδιο για το παιδί που σπουδάζει στην Χάλκη και θέλει να δώσει εξετάσεις και να μπει στο Πανεπιστήμιο και δεν έχει άλλη βιβλιογραφία, εκτός αυτής που του δίνεται απ’ το διαδίκτυο. Σημαίνει διασύνδεση και συμμετοχή σε αυτά που γίνονται στις μεγαλουπόλεις. Σημαίνει ότι μπορούμε να προχωρήσουμε γρήγορα σε εξελιγμένες τεχνολογίες που θα βοηθήσουν το επίπεδο ζωής, π.χ. στον τομέα της υγείας. Πολλές φορές, εμείς που ζούμε στις μεγάλες πόλεις, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πόσο δύσκολο είναι για μια γυναίκα 40 χρονών που μένει στον Αι Στράτη να κάνει ΠΑΠ τεστ, κάτι το οποίο θεωρείται αναφαίρετο δικαίωμα της οποιαδήποτε γυναίκας που βρίσκεται σε μια μεγάλη πόλη στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε αυτήν την ηλικία. Εδώ λοιπόν αυτό δεν μπορεί να γίνει με το διαδίκτυο. Μπορεί να γίνει όμως μια διάγνωση. Μπορεί να γίνει μια εξέταση καρδιολογική, μπορεί να γίνει μια ανάλυση αίματος. Δύο λοιπόν οι πολιτικές : η μία χρήση των νέων τεχνολογιών και παράλληλα ειδικές πολιτικές για να δώσουμε τα δικαιώματα σε αυτούς τους πολίτες να μπορούν να έχουν την ίδια αντιμετώπιση. Και θέλω να ευχαριστήσω σε αυτό το σημείο τις μη κυβερνητικές οργανώσεις, όπως η Ομάδα του Αιγαίου, οι Νέοι Γιατροί, το Αρχιπέλαγος, περιβαλλοντική οργάνωση, για τις δράσεις που από κοινού κάνουν με την πολιτεία, τους πολίτες για να μπορέσουμε να δώσουμε τέτοιες λύσεις σε αυτά τα νησιά.

Θα ξεδιψάσουν τα νησιά;

Πρόσφατα ανακοινώθηκε από τον υπουργό κ. Παπαληγούρα και από εσάς, ένα σχέδιο για κατασκευή Μονάδων Αφαλάτωσης. Θα ξεδιψάσει και πότε το Αιγαίο;

- Κατ’ αρχήν να πούμε ότι δυστυχώς και εκεί που υπάρχει νερό δεν έχουν γίνει σωστές προετοιμασίες και οι σωστές εγκαταστάσεις, ώστε να εκμεταλλευτούνε και τα νερά τα οποία υπάρχουν σε ορισμένα νησιά. Ένα παράδειγμα είναι η Σέριφος. Είχε η Σέριφος φράγμα. Και το νερό αυτό αποθηκεύεται στο φράγμα και στην συνέχεια το χύνανε. Διότι δεν είχε μονάδα επεξεργασίας αυτού του νερού. Εκμετάλλευση λοιπόν καταρχήν των φυσικών πόρων των νησιών και των δυνατοτήτων τους. Δημιουργία μονάδων περισυλλογής βρόχινου νερού και προσπάθεια εκμετάλλευσης αυτών των ομβρίων υδάτων. Το δεύτερο, αφαλατώσεις. Όταν παραλάβαμε το υπουργείο, δεν σας κρύβω, μαζί με τον Γιώργο τον Βουλγαράκη στην αρχή, είδα ότι το κόστος μεταφοράς του νερού στα νησιά του Αιγαίου ήταν σε αυτήν την εκπληκτική τιμή των 8 ευρώ το κυβικό. 8 ευρώ το κυβικό σημαίνει, ότι το νερό θα μπορούσε να μεταφέρεται με VIP πτήση με Λίαρ τζετ απ’ την Γαλλία και ποιότητας πολύ καλύτερης από αυτήν που απαιτούν τα στάνταρ της εποχής μας. Υπέγραψα όπως ξέρετε μια αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, για να δω αν υπάρχουν ενδιαφερόμενες εταιρείες, να επενδύσουν εκείνες σε αφαλατώσεις στα νησιά με την υποχρέωση του κράτους να αγοράζει το νερό αυτό με τιμή, το ¼ της τιμής με την οποία σήμερα διατίθεται. Δηλαδή, αντί για 8 ευρώ, το νερό να αγοράζεται στο νησί μέχρι 2 ευρώ, με την υποχρέωση των εταιρειών να κάνουν εκείνες τις αφαλατώσεις. Εμφανίστηκαν 15 εταιρείες. Και τις επόμενες μέρες προχωράμε στον διαγωνισμό, αφού απάντησαν στην αίτηση ενδιαφέροντος 15 εταιρείες και έχουν τις προδιαγραφές που ζητάμε…

Και να πούμε ότι μέχρι τώρα ήταν μία εταιρεία που μετέφερε το νερό στα νησιά….

- Ήταν μία εταιρεία, υπήρχε κονσόρτσιουμ δύο εταιρειών που ενώθηκαν σε μία, αλλά το πρόβλημα ήταν ότι δυστυχώς πολλές φορές πιέζαν τους νησιώτες ως μονοπώλιο, πράγμα το οποίο ήταν απαράδεκτο για την ελληνική πολιτεία. Ο διαγωνισμός λοιπόν προχωράει. Σε δύο μήνες θα έχει τελειώσει ο διαγωνισμός και πιστεύω ότι απ’ τις αρχές του 2010 θα έχουμε πλέον αφαλατώσεις οι οποίες θα δίνουν νερό στα νησιά, στον τόπο κατανάλωσής του. Πράγμα που σημαίνει καθαρό νερό, με προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας του νερού. Με κόστος για το δημόσιο το ¼ από αυτό που σήμερα πληρώνουμε και με ένα συμβόλαιο για δέκα χρόνια.
Αυτό είναι μια πολιτική στα πλαίσια της αυτονομίας του κάθε νησιού. Διότι, τέτοιες πολιτικές κάνουν δυνατές τέτοιες ενέργειες. Ήδη στην Ικαρία εγκαινίασαν, μαζί με την ΔΕΗ το πρώτο υβριδικό εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Αξίας 28 εκατ. ευρώ. Εκμεταλλεύεται τα νερά του νησιού απ’ το φράγμα, τα οποία κατά την διάρκεια της ημέρας κατεβαίνουν προς το γιαλό και το βράδυ με παραγωγή ρεύματος από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, από ανεμογεννήτριες, το νερό αυτό ξανανεβαίνει πάνω στο φράγμα. Αυτό θα εξασφαλίσει εντός των επομένων δύο – τριών ετών - εγκαινιάστηκε ήδη η αρχή του έργου, μπήκαν οι εργολάβοι, ξεκινήσανε - την αυτονομία του νησιού στο 95%. Προχωράμε στην εκμετάλλευση σε συνεργασία με τις τοπικές αυτοδιοικήσεις, της γεωθερμίας. Γίνεται μια προσπάθεια μεγάλη αυτήν την στιγμή στην Νίσυρο. Προκειμένου να γίνουν μονάδες γεωθερμίας, πολύ ήπιας μορφής στο πρότυπο της Χαβάης, δηλαδή, υπόγειες μονάδες, που δεν αλλοιώνουν το περιβάλλον και πάνω από τέσσερα – πέντε νησιά του Αιγαίου μπορούν να χρησιμοποιήσουν την γεωθερμία.
Κάνουμε μια πολιτική ανάδειξης της ιδιαιτερότητας του κάθε νησιού. Με πολιτιστικά δρώμενα, γιατί το κάθε νησί του Αιγαίου, ακόμη και κάθε βραχονησίδα θα μπορούσα να σας πω, έχει την δική της ιδιαιτερότητα, την δική της ιστορία, τον δικό της μύθο.

Καταδυτικός τουρισμός και υδροπλάνα

Πρόσφατα αναφερθήκατε σε καταδυτικά πάρκα και υποβρύχιο τουρισμό. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό για κάθε νησί;

- Ήδη έχουμε στα χέρια μας εξασφαλίσει υποβρύχιες λήψεις από κάθε νησί. Θα γίνει μια παρουσίαση απ’ το Μάιο και μετά, σε κάθε νησί της υποβρύχιας εικόνας, που οι περισσότεροι απ’ τους νησιώτες οι οποίοι ζουν στο νησί αυτό δεν τις έχουν δει ποτέ. Καταγράψαμε λοιπόν για κάθε νησί τον υποβρύχιό του κόσμο. Το 70% δηλαδή του νησιού τους, το οποίο βρίσκεται κάτω απ’ την επιφάνεια της θάλασσας. Έχοντας σαν όπλο το νομοσχέδιο του 2005, που είχα την τιμή να είμαι εισηγητής και ψηφίστηκε επί Μανώλη Κεφαλογιάννη και με την στήριξη βουλευτών όλων των κομμάτων, όπως του κ. Παπουτσή, πρώην υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας και με βελτιώσεις των νόμων που θα φέρουμε σύντομα στο Κοινοβούλιο, προχωράμε στην δημιουργία υποβρυχίων πάρκων. Θα εξασφαλίζουν την ασφαλή κατάδυση και παράλληλα την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Τα Δωδεκάνησα, οι Κυκλάδες και το βόρειο Αιγαίο, είναι επισκέψιμα για τον καταδυτικό τουρισμό εννέα μήνες τον χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να επεκτείνουμε την τουριστική περίοδο των 2 – 3 μηνών που είναι το καλοκαίρι, σε πέντε ή έξι μήνες. Είναι πάνω από 450.000 οι αυτοδύτες στην Ελλάδα και 3 εκατ. τουρίστες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό σημαίνει ότι αυτός ο κόσμος που κάνει μόνο καταδυτικό τουρισμό, που υπολογίζει πολύ την κατάδυση στις τουριστικές του διακοπές και ο οποίος έχει δυσκολίες να πάει πλέον στην Αίγυπτο, λόγω ασφάλειας, ή στην Ερυθρά Θάλασσα, δεν επιλέγει την Ιορδανία, και την Τουρκία, γι’ αυτόν τον κόσμο η Ελλάδα θα είναι πλέον ένας προορισμός εξαιρετικός.
Παράλληλα πρέπει να εκμεταλλευτούμε - και τώρα το κάνουμε αυτό σε συνεργασία με τον υπουργό Πολιτισμού – το άνοιγμα των υποβρυχίων αρχαιολογικών μας χώρων, με την προστασία της εφορίας αρχαιολογικών χώρων για την δημιουργία υποβρυχίων πάρκων. Θα σας πω μόνο ότι στο Σίγρι το απολιθωμένο δάσος, που βλέπει κανείς και αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο, ανήκει στα γεωπάρκα του κόσμου, στον βυθό είναι το δεκαπλάσιο. Και μη επισκέψιμο μέχρι σήμερα.


Πρόσφατα στην «Ερώτηση του Portnet.gr» που έχουμε καθιερώσει κάθε εβδομάδα και καταγράφει γενικές τάσεις γύρω από κάποιο θέμα, το 78% δηλώνει ότι θα χρησιμοποιούσαν ευχαρίστως υδροπλάνα για τις μετακινήσεις τους. Και μόνο το 10% φαίνεται να είναι «ρομαντικά κολλημένο» στα πλοία. Πέρα απ’ την διαπίστωση αυτή, το ερώτημα για το αν και πότε τα υδροπλάνα μπορούν να δώσουν μια λύση για την νησιωτική Ελλάδα, έρχεται και επανέρχεται και στην πράξη παραμένει πάντως αναπάντητο.

- Να πω καταρχήν ότι είναι διαφορετική η χρήση του υδροπλάνου με του πλοίου, ιδίως του συμβατικού. Ίσως μοιάζει με το ταχύπλοο. Εμείς έχουμε συναντηθεί πάνω από πέντε φορές με όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες, και τις ενδιαφερόμενες εταιρείες που έχουν τα υδροπλάνα, προκειμένου να βελτιώσουμε το νομοθετικό πλαίσιο. Η αλήθεια είναι ότι η αρχική νομοθεσία έγινε κατόπιν εισηγήσεων υπηρεσιακών παραγόντων περίπου όπως ακούσαμε να αναλύουνε το τελευταίο γεγονός με τα ελικόπτερα και τις φυλακές Κορυδαλλού. Έγιναν όλοι αεροπόροι ξαφνικά. Όπου αποφασίσανε στην αρχή, ότι για να προσθαλασσωθεί ένα υδροπλάνο θα χρειαζόταν για την Ελλάδα 800 μέτρα, ενώ στην πραγματικότήτα χρειάζεται 80 μέτρα διάδρομο στην θάλασσα. Φανταστήκανε, ακόμη, ότι θα μπορούσε να τοποθετηθεί ένας ειδικός αερολιμενικός σε κάθε νησί του Αιγαίου. Στην Ανάφη δεν τον φαντάζομαι ποτέ τον αερολιμενικό ή στην Σύκινο να παραμένει τον χειμώνα. Φανταστήκανε ότι θα πρέπει να μπουν medal detector portals οι οποίες θα κάνουν τον έλεγχο των επιβατών κατά την είσοδό τους στο υδροπλάνο στα μικρονήσια του Αιγαίου. Αυτά δεν εφαρμόζονται ποτέ όπως αντιλαμβάνεστε. Αλλάξαμε λοιπόν νομοθεσία. Και καθίσαμε μαζί και χτίσαμε τις δυνατότητες της χρήσης των υδροπλάνων, όπως χρησιμοποιούνται στα μεγαλύτερα νησιωτικά συμπλέγματα. Οι Μαλβίδες και η Καραϊβική, στηρίζονται στην διακίνηση με υδροπλάνα. Είμαστε στην φάση αυτή την στιγμή να πιστοποιήσουμε πλωτές εξέδρες οι οποίες θα μπορούν να μπαίνουν σε ειδική λιμενική ζώνη, αλλά δεν θα απαιτείται καμία άλλη άδεια, πλέον αυτής της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής και αναφέρομαι στην Αρχαιολογία, υπουργείο Περιβάλλοντος, ΥΠΕΧΩΔΕ. Συνήθως τα χαρτιά απαιτούνται περίπου 15 έγγραφα. Τώρα λοιπόν θα έχουμε μόνο αυτήν την άδεια. Θα είναι πιστοποιημένη η εξέδρα, θα γίνεται ο έλεγχος των επιβατών από πιστοποιημένο πρόσωπο που είναι στο υδροπλάνο μέσα, δηλαδή, αεροσυνοδό ο οποίος θα βγαίνει έξω να ελέγχει, κατόπιν αδείας όπως είπα, με μια «ρακέτα» τον εισερχόμενο. Θα εξετάσουμε την δυνατότητα, τον χειμώνα κυρίως, επιδοτούμενης σύνδεσης μεταξύ του διοικητικού κέντρου και των μικρών νησιών και παράλληλα συνδέσεις νησιών που δεν έχουν αεροδρόμια, με μεγαλύτερα νησιά τα οποία θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη του τουρισμού και της διακίνησης.

Θα επιμείνω σε κάτι. Ξέρετε είστε πέντε χρόνια κυβέρνηση, εσείς είστε ενάμιση χρόνο στο υπουργείο. Επιμένω πάντα στις ερωτήσεις μου σε σχέση με τον χρόνο. Υπάρχουν δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα;


- Κοιτάξτε, με την νομοθεσία που υπήρχε και με την νοοτροπία που υπήρχε, δεν θα γινόταν ποτέ τίποτε.

Ωραία, πείτε μου από τώρα, που έχουμε νέα νομοθεσία.

- Υπεσχέθη η εταιρεία που κινείται στο Ιόνιο πέρσι τον Οκτώβριο ότι εντός δύο μηνών θα έχουμε νέα υδροπλάνα στο Αιγαίο. Πράγμα που δεν έγινε ποτέ. Βέβαια δεν φταίνε μόνο εκείνοι. Φταίει και η γραφειοκρατία που δημιουργούσε προβλήματα. Μπορώ να σας πω ότι αν προχωρήσουμε στις ενέργειες που έχουμε συμφωνήσει με τους υπηρεσιακούς παράγοντες, πιστεύω, ότι τον Οκτώβριο του 2009 θα έχουμε τα αεροσκάφη, τα υδροπλάνα τα οποία αυτήν την στιγμή άνετα κινούνται στην περιοχή του Ιονίου και στο Αιγαίο.

Μέσα στο 2009;

- Μέσα στο 2009, αρκεί αυτή η εταιρεία να φέρει υδροπλάνα.

Εκτός από αυτήν την εταιρεία, υπάρχουν άλλες εταιρείες;

- Υπάρχει άλλη μια εταιρεία που δεν ξέρω, μάλλον δραστηριοποιείται απ’ τον Βόλο. Όποια εταιρεία δραστηριοποιείται, έχει την στήριξη του υπουργείου, θεωρούμε ζωτικής σημασίας την παρουσία των υδροπλάνων.


«Όχι εθνικές εκλογές, πρώτη η ΝΔ στις ευρωεκλογές»

Για να κάνουμε και μια – δυο κεντρικού πολιτικού ενδιαφέροντος ερωτήσεις, βλέπετε εθνικές εκλογές πριν ή μαζί με τις ευρωεκλογές;

- Δεν βλέπω εθνικές εκλογές ούτε με αφορμή την ψηφοφορία για εκλογή Πρόεδρου της Δημοκρατίας. Από ότι φαίνεται η ΝΔ θα προτείνει το Κάρολο Παπούλια για ανανέωση της θητείας του. Εάν ο κ. Παπανδρέου επιλέξει να μην ψηφίσει τον Πρόεδρο για την ανανέωση της θητείας του για μια δεύτερη φορά, τότε θα προχωρήσει η χώρα σε εκλογές.

Όπως έκανε ο Μητσοτάκης το ’90 ας πούμε, ο οποίος είπε «ναι» για τον Καραμανλή, αλλά μετά τις εθνικές εκλογές. Υπάρχει ιστορικό προηγούμενο.

- Δεν κέρδισε. Και αυτό νομίζω ότι θα το πάρει μάθημα ο κ. Παπανδρέου.

Εάν η ΝΔ είναι πίσω απ’ το ΠΑΣΟΚ στην επίσημη εκλογική διαδικασία των ευρωεκλογών που θα έχουμε ούτως ή άλλως τον Ιούνιο. Τι θα σημαίνει αυτό πολιτικά;

- Επιδίωξη της κυβέρνησης είναι να είναι μπροστά απ’ το ΠΑΣΟΚ. Από εκεί και πέρα στις δημοκρατίες, ο λαός μέσω των εκλογικών διαδικασιών και όχι μέσω των δημοσκοπήσεων, τις οποίες εγώ σφόδρα αμφισβητώ πάντα, ανεξαρτήτως αποτελέσματος ευνοϊκού ή δυσμενούς για εμένα ή για το κόμμα μου, θα στείλει πολιτικά μηνύματα. Τα πολιτικά μηνύματα θα τα δεχτούμε. Πιστεύω ότι στις ευρωεκλογές θα ψηφίσει ευρωπαϊκά ο ελληνικός λαός. Είμαι περήφανος διότι, η παράταξη στην οποία ανήκω είναι η παράταξη η οποία είχε την ευρωπαϊκή πολιτική για την συμμετοχή της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρώτη και έχοντας απέναντί της τα σημερινά κόμματα που ασπάστηκαν την Ευρώπη των λαών, όπως το ΠΑΣΟΚ, που μιλούσε για τα διευθυντήρια των Βρυξελλών.