26 Μαρτίου 2009

οκτώ προτάσεις για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Αιγαίου

Λίγο πριν την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Ζορπίδης, ανοίγει ξανά το ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Αιγαίου. Σε εκδήλωση που έγινε στη συμπρωτεύουσα για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της πόλης, ο κ. Ζορπίδης κατέθεσε οκτώ προτάσεις που έχει επεξεργαστεί η επιστημονική ομάδα του Επιμελητηρίου.

Θυμίζουμε ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο, με πρωτοβουλία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου, είχε πραγματοποιηθεί σύσκεψη στη Θεσσαλονίκη, στην οποία συμμετείχαν τα Επιμελητήρια Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου, Λασιθίου, Δωδεκανήσου, Κυκλάδων, Σάμου, Χίου και Λέσβου, το ΕΒΕΘ, το ΒΕΘ, το Οικονομικό Επιμελητήριο, ο νομάρχης Θεσσαλονίκης, πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητήριων, καθώς και φορείς των Μεταφορών και του Τουρισμού. Τότε είχε διαμορφωθεί ένα κοινό πλαίσιο όλων των Επιμελητηρίων για το ζήτημα αυτό, το οποίο είχε υιοθετηθεί και από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων.

Τι ζητούν
Συνοπτικά οι θέσεις που εκφράζει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης για το ζήτημα είναι:
- Να δρομολογηθούν αξιόπλοα, σύγχρονα, γρήγορα και ασφαλή πλοία, που θα ακολουθούν συγκεκριμένες και τις δυνατόν συντομότερες και γι’ αυτό το λόγο επιχορηγούμενες διαδρομές.
- Στους διαγωνισμούς να υπάρχει όρος ότι η ηλικία των πλοίων θα είναι έως 10 έτη και ότι θα εκτελούν τα δρομολόγια σε συγκεκριμένους χρόνους. Στις υφιστάμενες προκηρύξεις δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη.
- Ο υπολογισμός της επιδότησης να γίνεται με την αρχή του μεταφορικού ισοδύναμου. Μελέτες εκτιμούν ότι με την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου οι τιμές θα πέσουν στο 1/10. Η διαφορά θα καλύπτεται από το κράτος.
- Στη σύναψη συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας να έχουν προτεραιότητα τοπικές ναυτιλιακές εταιρείες, στις οποίες μετέχουν φορείς του Δημοσίου, όπως δήμοι και επιμελητήρια.
- Να δοθεί προτεραιότητα στη σύναψη συμβάσεων μακράς διάρκειας, δηλαδή 12 ετών, για να έχει συμφέρον ο κάθε επιχειρηματίας να δραστηριοποιηθεί στις γραμμές γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος.
- Οι γραμμές αυτές θα προκηρύσσονται μετά την υποχρεωτική σύμφωνη γνώμη ενός οργάνου κοινωνικού ελέγχου ναυτιλιακής πολιτικής, στο οποίο θα μετέχουν: από ένας εκπρόσωπος κάθε νησιωτικού δήμου - νομαρχίας και των ΟΤΑ - νομαρχιών ηπειρωτικών λιμένων, από ένας εκπρόσωπος των αντίστοιχων τοπικών επιμελητηρίων, ένας εκπρόσωπος των ναυτιλιακών εταιρειών και ο πρόεδρος της Ελληνικής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής. Η ίδια επιτροπή θα κρίνει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, θα προχωρεί σε συστάσεις και θα υποδεικνύει νέες γραμμές.
- Να αξιοποιηθούν υπέρ της χρηματοδότησης των γραμμών γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος οι κρατήσεις υπέρ τρίτων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας υπολογίζει τα ποσό σε 175 εκατ. ευρώ.
- Να εκπονηθεί ποιοτική μελέτη για τη διαμόρφωση ενός «επιχειρησιακού σχεδίου» και τη διατύπωση πρότασης για την πληρέστερη και πυκνότερη σύνδεση της βόρειας Ελλάδας με τη νησιωτική χώρα, σε συνδυασμό με την ορθολογική διαχείριση των κονδυλίων.

Εκμετάλλευση ευρωπαϊκών πολιτικών
Κατά την άποψη του κ. Ζορπίδη, η χώρα μας έχει ένα μεγάλο εργαλείο στα χέρια της για να λύσει το πρόβλημα και αυτό είναι η πολιτική εδαφικής συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πολιτική αυτή αναγνωρίζει την ανάγκη οι διάφορες περιοχές της Ένωσης να επικοινωνούν, να συνδέονται μεταξύ τους. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο κ Ζορπίδης εντάσσει και το διάλογο που ανοίγει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Η Επιτροπή είναι έτοιμη να συζητήσει την ελληνική ιδιαιτερότητα των δεκάδων νησιών. Στην Ελλάδα του 2009 δεν είναι δυνατόν η χώρα να είναι χωρισμένη στα δύο. Δε θα σταματήσουμε ούτε στιγμή να θέτουμε το ζήτημα. Είναι ώρα επιτέλους ο καθένας να αναλάβει τις ευθύνες του», πρόσθεσε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.