ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΥΡΙΖΑ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΧΙΟΥ
Γόνιμες για το καρτέλ των ακτοπλόων οι «άγονες» γραμμές;
Ερώτηση Θ.Δρίτσα προς τον Υπουργό ΕΝΑΝΠ
Ερώτηση Θ.Δρίτσα προς τον Υπουργό ΕΝΑΝΠ
Το Υπουργείο Ε.Ν.Α.Ν.Π. προκήρυξε το Σεπτέμβριο και Νοέμβριο του 2008 επαναληπτικούς διαγωνισμούς για την κάλυψη των «άγονων» ακτοπλοϊκών γραμμών για το 2009 με μισθώματα ανά δρομολόγιο αυξημένα κατά 15-40% έναντι εκείνων των αρχικών διαγωνισμών του Απριλίου 2008, τα οποία με τη σειρά τους ήταν ήδη αυξημένα κατά 30-40% αυτών που ίσχυσαν τη διετία 2007-2008. Να σημειωθεί ότι η παραπάνω σύγκριση γίνεται για τα παλαιά πλοία της «κατηγορίας 5», δηλαδή για πλοία ηλικίας συνήθως μεγαλύτερης των 30 ετών που λειτουργούν σήμερα μόνο χάρη στην Υπουργική Απόφαση του πρώην Υπουργού κ. Κεφαλογιάννη το καλοκαίρι του 2006 που κατήργησε το όριο ηλικίας των 30 ετών.
Κατά το Υπουργείο, ο λόγος για τις σωρευτικές αυτές αυξήσεις της τάξης του 50% έως και 100% (!!) ήταν οι υπέρογκες αυξήσεις των τιμών των καυσίμων εντός του 2008 λόγω της αναρρίχησης της τιμής του πετρελαίου έως και 140 δολάρια το βαρέλι το περασμένο καλοκαίρι.
Παραδόξως όμως και στους νέους επαναληπτικούς διαγωνισμούς που προκηρύχθηκαν και είτε διεξήχθησαν στις 26/1/2009 (γραμμές πρώην Υπουργείου Ε.Ν.), είτε θα διεξαχθούν στις 11/3/2009 («άγονες» γραμμές πρώην Υπουργείου Αιγαίου) παραμένουν τα ίδια αυξημένα μισθώματα ανά δρομολόγιο, παρότι οι τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει σήμερα στο ένα τρίτο, δηλαδή γύρω στα 40 δολάρια το βαρέλι. Κατά συνέπεια το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει επιδοτήσεις ανά δρομολόγιο για το 2009 αυξημένες κατά 50-100% εκείνων που πλήρωσε για τις ίδιες γραμμές το 2007 και για τα ίδια παλαιά πλοία, ενώ οι τιμές του πετρελαίου είναι χαμηλότερες κατά 30-40% αυτών που ίσχυαν τότε (60-70 δολάρια το βαρέλι).
Η παραπάνω υπερτιμολόγηση των μισθωμάτων είναι ακόμα περισσότερο επαχθής για το Ελληνικό Δημόσιο δεδομένου ότι σε περίπτωση αύξησης της τιμής του πετρελαίου σε επόμενα έτη, τα μισθώματα θα αναπροσαρμοσθούν ανάλογα βάσει της ρήτρας καυσίμου που προβλέπεται στην προκήρυξη για τις πολυετείς συμβάσεις.
Δεδομένου ότι οι δαπάνες των επιδοτήσεων για τις «άγονες» γραμμές το 2009, σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση του κ. Υπουργού, θα φθάσουν τα 100 εκατ. Ευρώ διπλασιαζόμενες σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, η εν λόγω υπερτιμολόγηση των μισθωμάτων θα βλάψει το Ελληνικό Δημόσιο προσπορίζοντας όφελος δεκάδων εκατομμυρίων Ευρώ στο γνωστό καρτέλ των εφοπλιστών που καρπούνται τις επιδοτήσεις των «άγονων» γραμμών.
Με βάση τα παραπάνω,
ερωτάται ο κ. Υπουργός,
Θα προχωρήσει σε κατακύρωση των διαγωνισμών ή/και θα προβεί σε απευθείας αναθέσεις για την κάλυψη των «άγονων» γραμμών με τα εν λόγω μισθώματα ή θα τα αναπροσαρμόσει για να αντανακλούν τις σημαντικά χαμηλότερες τιμές καυσίμων που επικρατούν σήμερα προασπίζοντας κατ? αυτόν τον τρόπο το δημόσιο συμφέρον;
Κατά το Υπουργείο, ο λόγος για τις σωρευτικές αυτές αυξήσεις της τάξης του 50% έως και 100% (!!) ήταν οι υπέρογκες αυξήσεις των τιμών των καυσίμων εντός του 2008 λόγω της αναρρίχησης της τιμής του πετρελαίου έως και 140 δολάρια το βαρέλι το περασμένο καλοκαίρι.
Παραδόξως όμως και στους νέους επαναληπτικούς διαγωνισμούς που προκηρύχθηκαν και είτε διεξήχθησαν στις 26/1/2009 (γραμμές πρώην Υπουργείου Ε.Ν.), είτε θα διεξαχθούν στις 11/3/2009 («άγονες» γραμμές πρώην Υπουργείου Αιγαίου) παραμένουν τα ίδια αυξημένα μισθώματα ανά δρομολόγιο, παρότι οι τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει σήμερα στο ένα τρίτο, δηλαδή γύρω στα 40 δολάρια το βαρέλι. Κατά συνέπεια το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει επιδοτήσεις ανά δρομολόγιο για το 2009 αυξημένες κατά 50-100% εκείνων που πλήρωσε για τις ίδιες γραμμές το 2007 και για τα ίδια παλαιά πλοία, ενώ οι τιμές του πετρελαίου είναι χαμηλότερες κατά 30-40% αυτών που ίσχυαν τότε (60-70 δολάρια το βαρέλι).
Η παραπάνω υπερτιμολόγηση των μισθωμάτων είναι ακόμα περισσότερο επαχθής για το Ελληνικό Δημόσιο δεδομένου ότι σε περίπτωση αύξησης της τιμής του πετρελαίου σε επόμενα έτη, τα μισθώματα θα αναπροσαρμοσθούν ανάλογα βάσει της ρήτρας καυσίμου που προβλέπεται στην προκήρυξη για τις πολυετείς συμβάσεις.
Δεδομένου ότι οι δαπάνες των επιδοτήσεων για τις «άγονες» γραμμές το 2009, σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση του κ. Υπουργού, θα φθάσουν τα 100 εκατ. Ευρώ διπλασιαζόμενες σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, η εν λόγω υπερτιμολόγηση των μισθωμάτων θα βλάψει το Ελληνικό Δημόσιο προσπορίζοντας όφελος δεκάδων εκατομμυρίων Ευρώ στο γνωστό καρτέλ των εφοπλιστών που καρπούνται τις επιδοτήσεις των «άγονων» γραμμών.
Με βάση τα παραπάνω,
ερωτάται ο κ. Υπουργός,
Θα προχωρήσει σε κατακύρωση των διαγωνισμών ή/και θα προβεί σε απευθείας αναθέσεις για την κάλυψη των «άγονων» γραμμών με τα εν λόγω μισθώματα ή θα τα αναπροσαρμόσει για να αντανακλούν τις σημαντικά χαμηλότερες τιμές καυσίμων που επικρατούν σήμερα προασπίζοντας κατ? αυτόν τον τρόπο το δημόσιο συμφέρον;
Ο ερωτών Βουλευτής
Θοδωρής Δρίτσας