19 Φεβρουαρίου 2009

Συνεργείο για κατεδάφιση αυθαιρέτων

:

ΤΗΝ συνδρομή των Δήμων της Ρόδου και άλλων νησιών της Δωδεκανήσου, όπως και συναρμοδίων υπηρεσιών, για την πάταξη του φαινομένου των αυθαιρέτων, ζητούν με έγγραφό τους ο αρμόδιος επίκουρος νομάρχη Γιάννης Χριστοφάκης και ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος Γιώργος Χατζάκης.

Συγκεκριμένα, ζητείται η διάθεση μέσων με σκοπό την στήριξη του έργου του συνεργείου κατεδάφισης αυθαιρέτων, «ενός κοινωνικού φαινόμενου που τείνει καθημερινά να πάρει τεράστιες διαστάσεις», όπως υπογραμμίζεται εμφατικά στο έγγραφο.

Αποδέκτες είναι όλοι οι Δήμοι της Ρόδου (πλην Ροδίων), οι Δήμοι Σύμης, Καστελορίζου, Χάλκης και Τήλου, οι Αρχαιολογικές Υπηρεσίες, η Διεύθυνση Δασών, η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, η Διεύθυνση Ελέγχων Συντήρησης Έργων και οι Τεχνικές Υπηρεσίες της Νομαρχίας.

Στο έγγραφο υπογραμμίζεται «η ανάγκη καθιέρωσης και λήψης μέτρων, κανόνων και αποφάσεων με νόμιμες διαδικασίες που κατοχυρώνουν και θωρακίζουν τα δικαιώματα των πολιτών για ισονομία, αντικειμενικότητα και διαφάνεια κατ’ εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας και την επιβολή κυρώσεων ούτως ώστε να διασφαλίζεται η αξιοπιστία και το κύρος της Δημόσιας Διοίκησης, με την επιβολή των κανόνων δικαίου και ευταξίας».

Αναλυτικά, αναφέρονται τα εξής:

Σύμφωνα με τις παραπάνω σχετικές διατάξεις και ειδικότερα το άρθρο 6 παραγρ. 2 του Π.Δ. 267/98 (ΦΕΚ 195 Α΄/21-8-98) «Διαδικασία χαρακτηρισμού και κατεδάφιση των αυθαίρετων κατασκευών, τρόπος εκτίμησης του ύψους των προστίμων αυτών», τα αυθαίρετα που υπάγονται στις περιπτώσεις της παραγ. 2 του άρθρου 15 του Ν. 1337/1983 μπορεί για την κατεδάφιση τους να διατεθούν μέσα από οποιονδήποτε τρίτο.

Στις περιπτώσεις αυτές κατεδαφίζονται τα κτίσματα που βρίσκονται:

α) Σε «κοινόχρηστους χώρους» των πόλεων και των οικισμών (οδούς, πλατείες, πεζοδρόμια, άλση κ.λ.π.).

β) Μέσα σε «ζώνη ασφαλείας» των διεθνών , εθνικών , επαρχιακών και δημοτικών ή κοινοτικών οδών κατά το από 23-10-1959 Διάταγμα «περί μέτρων τινών δια την ασφάλεια της υπεραστικής συγκοινωνίας», όπως αυτό ισχύει σήμερα.

γ) Μέσα στο «αιγιαλό και τη ζώνη παραλίας» κατά το Ν. Διάταγμα 393/1974 «περί συμπληρώσεων των διατάξεων του Α.Ν. 2344/1940 «περί αιγιαλού και παραλίας» όπως τροποποιήθηκε – συμπληρώθηκε με το Ν. 2971/01 και ισχύει με μεταγενέστερες διατάξεις.

δ) Σε Δημόσια Κτήματα

ε) Σε Δάση , Δασικές ή Αναδασωτέες εκτάσεις.

στ) Σε Αρχαιολογικούς χώρους.

ζ) Σε ρέματα.

η)Σε ζώνες απολύτου προστασίας, προστατευόμενες περιοχές.

Η Δ/νση μας επί σειρά ετών γίνεται αποδέκτης πλείστων καθημερινών καταγγελιών από νομοταγείς πολίτες και μας διαβιβάζονται πλήθος εγγράφων και σημάτων από Δημόσιες Υπηρεσίες και δη από Αστυνομικά Τμήματα και Σταθμούς του Νομού για πολεοδομικές παραβάσεις και ανεγέρσεις αυθαιρέτων κατασκευών τόσο σε ιδιόκτητα οικόπεδα και γήπεδα εντός και εκτός σχεδίου περιοχές όσο και στις προαναφερόμενες απαγορευμένες περιοχές – ζώνες, που παραμένουν ανεκτέλεστες ως προς την κατεδάφιση τους αφού επιβληθεί το πρόστιμο ανέγερσης και διατήρησης.

Με βάση τα στοιχεία αυτά και με πρωτοβουλία της Προϊσταμένης Πολιτικής Αρχής της Νομαρχίας Δωδεκανήσου και της Δ/νσης μας, ως υπεύθυνης και αρμόδιας επί του θέματος, αναλαμβάνεται η διαδικασία συγκρότησης Συνεργείου και της διάθεσης μέσων για την κατεδάφιση των αυθαίρετων κατασκευών, αφού κριθούν με οριστικές αποφάσεις, από την Επιτροπή Κρίσης των Αυθαιρέτων, ως κατεδαφιστέες .

Επειδή λοιπόν εκ του Νόμου, οι εν λόγω «χώροι και ζώνες» κρίνονται ως υψηλού δείκτη προστασίας , τους οποίους διαχειριζόμαστε ως καθ’ ύλην αρμόδιοι, θεωρώ ότι είναι επιτακτική ανάγκη, να προβούμε από κοινού στην ολοκλήρωση της διαδικασίας συγκρότησης Συνεργείου του Νομού και την διάθεση μέσων από τρίτους, με την ενεργό συμμετοχή όλων των βαθμίδων Αυτ/σης , με δικαίωμα παρέμβασης στα διοικητικά και γεωγραφικά όρια των Δήμων καθώς και των συναρμοδίων εμπλεκομένων Φορέων και Υπηρεσιών που ασκούν αρμοδιότητες και καθήκοντα, στους χώρους ευθύνης και προστασίας.

Αυτή η προσπάθεια αποτελεί το σημαντικότερο κεφάλαιο και είναι το αποτελεσματικότερο μέσο διαχείρισης για την πάταξη και αποτροπή στο μέλλον ενός κοινωνικού φαινόμενου που τείνει καθημερινά να πάρει τεράστιες διαστάσεις, με ότι αυτό συνεπάγεται σε θέματα προστασίας και ανάδειξης του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος , της αισθητικής των χώρων, της ασφάλειας και ποιότητας ζωής των πολιτών και εν γένει της αποφυγής πλήρους απαξίωσης των θεσμών και οργάνων της Πολιτείας.

Προκύπτει η ανάγκη καθιέρωσης και λήψης μέτρων, κανόνων και αποφάσεων με νόμιμες διαδικασίες που κατοχυρώνουν και θωρακίζουν τα δικαιώματα των πολιτών για ισονομία, αντικειμενικότητα και διαφάνεια κατ’ εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας και την επιβολή κυρώσεων ούτως ώστε να διασφαλίζεται η αξιοπιστία και το κύρος της Δημόσιας Διοίκησης, με την επιβολή των κανόνων δικαίου και ευταξίας.

Αυτή η συγκροτημένη προσπάθεια, που οφείλει να καταβάλει το σύνολο του «ελεγκτικού μηχανισμού» της Διοίκησης σε τοπικό επίπεδο, αποτελεί την αδιαμφισβήτητη και καθοριστική απάντηση για την αντιμετώπιση και εξάλειψη του προβλήματος των αυθαίρετων κατασκευών .

Θεωρούμε λοιπόν επιβεβλημένη την λήψη απόφασης, δεδομένου ότι η διαχείριση της προστασίας περιβάλλοντος είναι σε οριακά επίπεδα και απαιτεί δυναμικές θεσμικές παρεμβάσεις και δράσεις από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και Υπηρεσίες που έχουν ταχθεί εκ του Νόμου να υπερασπίζονται την νομιμότητα όχι μόνο σε θεωρητικό αλλά σε επίπεδο πρακτικής εφαρμογής, σε διαφορετική δε περίπτωση δικαίως θα θεωρηθούμε υπόλογοι και συνυπεύθυνοι αυτής της υποβαθμισμένης κατάστασης που διαιωνίζεται αν όχι μόνο με την σιωπή αλλά και την ανοχή μας.

Οι αποδέκτες του εγγράφου παρακαλούνται όπως, το συντομότερο δυνατόν απαντήσουν επί του θέματος, να ορίσουν και διαθέσουν μέσα : αναγκαίο εξοπλισμό (εργαλεία – σκαπτικά – μηχανήματα – φορτηγά κ.λ.π.) κατάλληλο προσωπικό (χειριστές, οδηγοί, εξειδικευμένο και εργατικό δυναμικό) με τον υπεύθυνο τους, καθώς και όλα τα στοιχεία των μέσων κατεδάφισης που διατίθενται, ικανά να ανταποκρίνονται με επάρκεια στην κατεδάφιση των αυθαίρετων κτισμάτων και εγκαταστάσεων καθώς και στην απομάκρυνση των υλικών κατεδάφισης.

Επικεφαλής Συνεργείου θα ορίζεται και θα παρίσταται μηχανικός της Δ/νσης μας για την σύνταξη σχετικού πρακτικού που θα αναφέρονται και οι διαστάσεις του κτίσματος που κατεδαφίστηκε καθώς και επιβλέπων μηχανικός του επισπεύδοντος για την ευθύνη των εκτελούμενων εργασιών κατεδάφισης.

Στη συνέχεια θα εκδοθεί σχετική απόφαση μας για την διάθεση μέσων και την κατεδάφιση των αυθαιρέτων που υπάγονται στις περιπτώσεις της παρ. 2 του άρθρου 15 του Ν. 1337/83».