22 Ιανουαρίου 2009

Eρώτηση στη βουλή από τη Βουλευτή Χίου του Πασόκ Ελπίδα Τσουρη για το λαθρεμποριο καυσίμων


ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς

1. Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών

2. Τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου

και Νησιωτικής Πολιτικής

Θέμα: Μέτρα κατά του λαθρεμπορίου ναυτιλιακών καυσίμων

Είναι γνωστό ότι από τις απώλειες εσόδων των 1,5δις€ από το λαθρεμπόριο πριν από την εξομοίωση του φόρου στο ντίζελ και το πετρέλαιο θέρμανσης μόνο τα 350-400εκ€, προέρχονταν από το πετρέλαιο θέρμανσης.

Παρά τις επανειλημμένες εξαγγελίες της κυβέρνησης, από τον περασμένο Ιούλιο, για την επιβολή σκληρών μέτρων αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου στο χώρο των ναυτιλιακών καυσίμων, τα οποία περιελάμβαναν και την υλοποίηση του συστήματος διακίνησης πετρελαίου ναυτιλίας, γνωστό με την κωδική ονομασία «Ποσειδώνας», η κατάσταση, σήμερα, παραμένει, ακόμα, ανεξέλεγκτη.

Πιο συγκεκριμένα, παρατηρείται μια απουσία του Κράτους, όσον αφορά στην αστυνόμευση και στον έλεγχο της διακίνησης καυσίμων ναυτιλίας, χωρίς να γίνονται οι απαιτούμενοι έλεγχοι στους εφοδιασμούς των πλοίων με αφορολόγητα καύσιμα. Το γεγονός αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η κυβέρνηση μάλλον δεν προτίθεται να τιθασεύσει το χώρο αυτό.

Όταν γίνεται εφοδιασμός κάποιου πλοίου με καύσιμα (Τράνζιτο) και, ειδικά, στην ράδα, κανείς δεν γνωρίζει πόση ποσότητα παίρνει, σε ποιες από τις δεξαμενές του τα αποθηκεύει και πόσα καταναλώνει. Είναι δυνατό, δηλαδή, να δηλωθούν εικονικές ποσότητες παραλαβής ή να μην παραληφθεί ολόκληρη η ποσότητα και να ακολουθήσει η παράνομη διοχέτευση του στο εσωτερικό με μεγάλα κέρδη.

Κατά πληροφορίες, το πετρέλαιο ναυτιλίας διοχετεύεται λαθραία στην εσωτερική κατανάλωση και με άλλου είδους πλοία (όχι εφοδιαστικά) τα οποία παίρνουν τα καύσιμα ναυτιλίας από άλλα μεγαλύτερα πλοία, αποθηκεύοντας τα, σε διάφορες δεξαμενές που διαθέτουν, για άλλη χρήση.

Είναι γνωστό ότι ο μεγαλύτερος όγκος καυσίμων ναυτιλίας διακινείται στις θαλάσσιες περιοχές γύρο από το Νομό Αττικής, οι οποίες δεν μπορούν να ελεγχθούν αποτελεσματικά από τα τελωνεία και από το λιμενικό, λόγω της μη ύπαρξης του απαιτούμενου προσωπικού και μέσων.

Επιπρόσθετα, στον εφοδιασμό των πλοίων με αφορολόγητα καύσιμα χρησιμοποιούνται, ύστερα από έγκριση του αρμόδιου τελωνείου, μικρά δεξαμενόπλοια, τα οποία δραστηριοποιούνται και κατά τις νυχτερινές ώρες και ελλιμενίζονται συνήθως σε σημεία που είναι αδύνατη η πρόσβαση από την ξηρά. Με την αιτιολογία ότι εκτελούν πλόες εντός περιοχής λιμένα (θαλάσσια περιοχή που εκτείνεται από το Σούνιο έως την Σαλαμίνα, το Πέραμα και τη ράδα Πειραιά) εμφανίζονται εκπρόσωποι αυτών στο λιμεναρχείο, κάθε 15 ημέρες, για να δηλώσουν κατάπλου και να πάρουν απόπλου. Η ενημέρωση του λιμεναρχείου σχετικά με τη δραστηριότητα τους, επαφίεται εξ ολοκλήρου στα αναγραφόμενα του πλοιάρχου στο ημερολόγιο γέφυρας.

Τέλος, τόσο η λειτουργία Ειδικού Κέντρου Παρακολούθησης&Ελέγχου εφοδιασμού πλοίων-Θαλάμου Επιχειρήσεων στη Γεν. Διεύθυνση Τελωνείων, όσο και η on line διασύνδεση τελωνειακών και λιμενικών αρχών, παραμένουν «σχέδια επί χάρτου».

Βάσει των παραπάνω

Ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί

  1. Έχουν εφοδιαστεί όλα τα πλωτά μεταφορικά μέσα, που επιτρέπεται να μεταφέρουν πετρέλαιο ναυτιλίας και άλλα αφορολόγητα καύσιμα, με το αυτόματο σύστημα προσδιορισμού ταυτότητας πλοίων (AUTOMATIC IDENTIFICATION SYSTEM – A.I.S.), όπως ήταν υποχρεωμένα, μέχρι τις 30/9/2008, σύμφωνα με απόφαση (Τ.4005/25/Γ0019) του Υπουργείου Οικονομικών;
  2. Έχει ολοκληρωθεί η δημιουργία του μητρώου Διακινητών Πετρελαίου Ναυτιλίας και Αφορολογήτων Καυσίμων (ΔΙΠΕΝΑΚ) για την καταγραφή των πλωτών και χερσαίων μέσων μεταφοράς;
  3. Πότε προβλέπεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Ειδικό Κέντρο Παρακολούθησης&Ελέγχου εφοδιασμού πλοίων, και να πραγματοποιηθεί η on line διασύνδεση των τελωνειακών και λιμενικών αρχών;
  4. Για ποιους λόγους δεν έχουν καθοριστεί, ακόμα, μόνιμοι χώροι ελλιμενισμού των εφοδιαστικών σκαφών, ώστε να είναι εύκολος ο εντοπισμός και ο έλεγχος τους;
  5. Γιατί δεν έγινε καμία πρόοδος στο θέμα της δημιουργίας σταθμών ανεφοδιασμού καυσίμων και πλοίων, ώστε να ελέγχονται απόλυτα οι εφοδιασμοί των πλοίων;
  6. Πόσα είναι τα εν ενεργεία περιπολικά σκάφη (Λιμενικού Σώματος ή δίωξης λαθρεμπορίου) και πόσα αντίστοιχα τα πληρώματα, που περιπολούν στις θαλάσσιες περιοχές του Πειραιά και της Ελευσίνας, όπου γίνονται οι περισσότεροι εφοδιασμοί πλοίων;
  7. Προτίθεται η κυβέρνηση να προβεί σε άμεση ενίσχυση των τελωνειακών και λιμενικών αρχών με περιπολικά σκάφη και προσωπικό για την εντατικοποίηση των ελέγχων και την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων ναυτιλίας;
  8. Είναι αλήθεια ότι σε κάποια από τα περιπολικά σκάφη ανέλαβαν το χρηματικό κόστος ανταλλακτικών και επισκευής τους, εταιρείες πετρελαιοειδών, ενώ τα εφοδιάζουν και με λιπαντικά;

22.01.2009

Οι ερωτώντες βουλευτές

Ελπίδα Τσουρή

Λούκα Κατσέλη

Μιχάλης Χρυσοχοϊδης