Αίτημα του ΤΕΕ τμήμα ΒΑ Αιγαίου προς τα αρμόδια υπουργεία να ξεκινήσει η Α' φάση μελετών ενώ απαιτούνται διάφορες άλλες στη Β' φάση, οι οποίες θα προταθούν με την έγκριση του Master plan ώστε να οριστικοποιηθεί το μέγεθος και οι λειτουργίες του νέου λιμένα καθώς και οι νέες χρήσεις του παλαιού Λιμένα, μέσα από δημόσια διαβούλευση. Συνάντηση με εκπροσώπους των υπουργείων ΠΕΧΩΔΕ, ΕΝΑΝΠ καθώς και της Περιφέρειας Β. Αιγαίου, της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λέσβου, Δήμου Μυτιλήνης, Λιμενικού Ταμείου Λέσβου και άλλων συναρμοδίων υπηρεσιών, ζητά το ΤΕΕ τμήμα ΒΑ Αιγαίου με έγγραφό του προς τους Υπουργούς Γ. Σουφλιά, Α. Παπαληγούρα και Γ. Βλάχο,
προκειμένου να ορισθεί η αναθέτουσα αρχή της μελέτης που αφορά στον χωροταξικό σχεδιασμό του νέου λιμένα, με ταυτόχρονη αξιοποίηση και αισθητική αναβάθμιση του παλαιού. Στην επιστολή του το ΤΕΕ τμήμα Β.Α. Αιγαίου επισημαίνει:
«Η πόλη της Μυτιλήνης βιώνει καθημερινά την απαράδεκτη κατάσταση που δημιουργεί η λειτουργία του Λιμανιού και ειδικότερα η αλληλοκάλυψη δραστηριοτήτων ασύμβατων με το χαρακτήρα της πόλης.
Κίνηση: Εμπορική, Επιβατική Τουριστική, Αλιευτική, Επικίνδυνα φορτία καύσιμα, Αναψυχή, χώροι στάθμευσης αλλά και Δημόσια Διοίκηση και Αθλητισμός, όλα συνυπάρχουν και αλληλοκαλύπτονται για να επιβαρύνουν, ένα από τα μοναδικά ιστορικά κέντρα του Αιγαίου, που έχει σχεδιαστεί και έχει λάβει την τελική μορφή του στις αρχές του 19ου αιώνα.
Ενώ την εποχή του '60 έχει συντελεστεί και ο διαχωρισμός μέρους του Λιμενικού χώρου από τον αστικό με κατασκευή περίφραξης για λόγους ασφαλείας και ελέγχου του Λιμανιού.
Η οποιαδήποτε προσπάθεια αντιμετώπισης των προβλημάτων που παρουσιάζονται σήμερα στο αστικό τμήμα (πέταλο από Μακρύ ' Γιαλό μέχρι τα Τσαμάκια) θεωρώντας την πόλη και το λιμάνι σαν δυο συστήματα σε επαφή που πρέπει να συνυπάρξουν για να λειτουργήσουν με τη σύγχρονη αντίληψη της βιώσιμης πόλης μας οδηγεί στο συμπέρασμα που αποτυπώθηκε και με την έγκριση του ΓΠΣ Μυτιλήνης ότι αυτό είναι αδύνατο και απαιτείται η μεταφορά του λιμανιού και η κατασκευή νέου στον ΚΑΡΑ ' ΤΕΠΕ.
Η συνεχιζόμενη λειτουργία του λιμανιού όπως έχει σήμερα δημιουργεί συνθήκες που δεν συνάδουν με το ιστορικό παρελθόν της Μυτιλήνης αλλά επιπλέον υποβαθμίζουν λειτουργικά, αισθητικά, περιβαλλοντικά, τουριστικά την ποιότητα ζωής των πολιτών και των επισκεπτών (η Μυτιλήνη είναι μοναδική πρωτεύουσα νησιού στη Μεσόγειο που δεν έχει τουρισμό).
Το Τμήμα ΒΑ Αιγαίου του ΤΕΕ κρίνει σκόπιμο να φέρει την πρόταση εκπόνησης μελέτης με χρηματοδότηση του ΥΠΕΧΩΔΕ από Δημόσιες Επενδύσεις ΣΑΜ 70 ή από το ΕΣΠΑ με τίτλο:
«ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ ' ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ (MASTER RLAN) του ΝΕΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ» και «ΑΝΑΠΛΑΣΗ λειτουργική, αισθητική, Αρχιτεκτονική ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΥ ΛΙΜΕΝΑ»
(ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ' ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ' ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ' ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΗ ' ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ' ΕΙΔΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ' ΠΡΑΣΙΝΟΥ ' ΛΙΜΕΝΙΚΗ ' ΑΚΤΟΜΗΧΑΝΙΚΗ - κτλ).
Είναι αυτονόητο ότι απαιτείται να ξεκινήσει η Α' Φάση μελετών (προγραμματικό σχέδιο) με σκοπό την κατασκευή ενός σύγχρονου λιμανιού και τη βέλτιστη αξιοποίηση, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση του παλαιού Λιμένα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία Ν. 3316/2005. «Ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής συναφών υπηρεσιών».
Η προεκτιμώμενη αμοιβή της Α' Φάσης εκτιμούμε ότι είναι 450 ή 500 χιλ. Euro.
Απαιτούνται διάφορες κατηγορίες μελετών στη Β' Φάση, οι οποίες θα προταθούν με την έγκριση του Master plan ώστε να οριστικοποιηθεί το μέγεθος και οι λειτουργίες του νέου λιμένα καθώς και οι νέες χρήσεις του παλαιού Λιμένα, μέσα από δημόσια διαβούλευση.
Ζητάμε τη χρηματοδότηση του MASTER PLAN (Α' Φάση), γιατί πιστεύουμε ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που θα γίνει στη Μυτιλήνη μετά το Πανεπιστήμιο Αιγαίου τα τελευταία 30 χρόνια και προς αυτή την κατεύθυνση θα βοηθήσουμε»