Ασύμφορες για τις ελληνικές εταιρείες οι Δρομολογιακές συνδέσεις Ελλάδας-Τουρκίας, ερώτηση στη Βουλή |
Οι Ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στις πορθμειακές συνδέσεις Ελλάδας-Τουρκίας τελούν υπό καθεστώς αθέμιτου ανταγωνισμού, δεδομένου ότι υπάγονται σε μια σειρά υποχρεώσεων, οι οποίες απορρέουν τόσο από την ελληνική, όσο και από την ευρωπαϊκή και διεθνή νομοθεσία περί ναυσιπλοΐας (κανόνες ασφαλείας), για τους περιηγητικούς πλόες και μεταφορές και περί λειτουργίας των ναυτιλιακών εταιρειών (εργατική νομοθεσία, φορολογία, κτλ), καθεστώς στο οποίο δεν υπάγονται οι ανταγωνιστές τους, από τη γειτονική Τουρκία. Αυτό το δυσμενές, για τα Ελληνικά πλοία, καθεστώς εντείνεται από το γεγονός ότι η πλειοψηφία των υπό Τουρκική σημαία πλοίων διανυκτερεύουν στα Ελληνικά λιμάνια, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο τα λειτουργικά τους έξοδα, ενώ το αντίστοιχο δε συμβαίνει με τα Ελληνικά πλοία. Τα υπό Τουρκική σημαία πλοία, που εξυπηρετούν αυτούς τους διεθνείς πλόες, δεν είναι, μάλιστα, υποχρεωμένα να διαθέτουν ασφαλιστική κάλυψη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των επιβατών, των φορτίων και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Επιπρόσθετα, υπάρχουν πολλές καταγγελίες, για την αξιοπλοΐα κάποιων εξ’ αυτών, όπως στις δρομολογιακές γραμμές Μυτιλήνης-Τουρκίας, ενώ τα πρόστιμα που έχουν υποβληθεί για παραβάσεις, φαίνεται πως δεν εισπράττονται, λόγω μη ύπαρξης ελληνικού Α.Φ.Μ. Πολλές από αυτές τις εταιρείες λαμβάνουν, σε σημαντικό βαθμό, επιδοτήσεις από το Κράτος-σημαίας τους, με αποτέλεσμα να διατηρούν τις γραμμές, ανεξαρτήτως οικονομικών όρων λειτουργίας. Αποτέλεσμα όλης αυτής της κατάστασης, είναι η δραματική μείωση του αριθμού των δραστηριοποιούμενων ελληνικών εταιρειών στις συνδέσεις αυτές, γεγονός που ουσιαστικά οδηγεί σε υπονόμευση της Ελληνικής παρουσίας σε μία ομολογουμένως ευαίσθητη περιοχή. Χαρακτηριστική είναι η εγκατάλειψη των γραμμών αυτών, τα τελευταία χρόνια, από τα υπό ελληνική σημαία και συμφερόντων πλοία, όπως, για παράδειγμα, στη γραμμή Ρόδου-Μαρμαρίδας, όπου, τα τελευταία 2-3 χρόνια, δεν υφίσταται παρά μόνο ένα τουρκικής σημαίας και συμφερόντων πλοίο. Το ίδιο συμβαίνει και στη γραμμή Μυτιλήνη-Αϊβαλί. Παράλληλα, οι Τούρκοι ανοίγουν νέες γραμμές προς τα ελληνικά νησιά, όπως η εποχικές συνδέσεις Καλύμνου-Turgut Reis (ευρύτερη περιοχή Bodrum/ Αλικαρνασσού), και Μυτιλήνης-Φώκαιας, ενώ υπάρχουν πληροφορίες για δραστηριοποίηση του Λιμένος των Διδίμων (Didim) με Σάμο και Πάτμο. Επιπλέον, δρομολογείται πλοίο, στη γραμμή Μυτιλήνη-Δικελί, με προφανή σκοπό να εκτοπίσει το αντίστοιχο ελληνικό. Ερωτάται ο κ. Υπουργός: 1. Ποια είναι τα ειδικότερα μέτρα που προτίθεται να λάβει η Κυβέρνηση, προκειμένου να στηρίξει τα υπό Ελληνική σημαία πλοία που εκτελούν δρομολόγια, από τα ακριτικά Ελληνικά νησιά, προς τους λιμένες της γειτονικής χώρας, διασφαλίζοντας, με αυτόν τον τρόπο, την παρουσία τους στις παραμεθόριες αυτές περιοχές;
Ελπίδα Τσουρή Νικόλαος Ζωίδης Νικόλαος Σηφουνάκης |
---|