4 Οκτωβρίου 2008

ΤΕΛΕΣΙΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΛΕΣΒΟΥ


"Τορπίλη" κατά της αγοράς



Tο Mυτιλήνη αναχωρεί από το λιμάνι
Tο Mυτιλήνη αναχωρεί από το λιμάνι

Δεν πρόλαβε να μπει καλά - καλά το φθινόπωρο και τα "άσχημα μαντάτα" των ακτοπλοϊκών εταιρειών χτύπησαν κιόλας την πόρτα μας. Για το χτύπημα αυτό οι ακτοπλόοι είχαν προϊδεάσει απ' την άνοιξη. Ωστόσο όλοι ανέμεναν ότι αυτό θα αφορούσε νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων και ίσως και εσκεμμένες αποδρομολογήσεις πλοίων σαν μέσο πίεσης στην κυβέρνηση.
Όμως χθες η ΝΕΛ αιφνιδίασε προαναγγέλλοντας ένα μέτρο που θα πλήξει οικονομικά ολόκληρη την τοπική αγορά και θα αυξήσει κι άλλο το κόστος ζωής στα νησιά. Ειδικότερα η ΝΕΛ απαίτησε από χθες να πληρώνεται τοις μετρητοίς και "ντούκου" τα λεφτά για όλα τα φορτηγά που μεταφέρει. Οικονομικοί παράγοντες εκτιμούσαν ότι η κίνησή της αυτή μπορεί να υπαγορεύεται από δύο λόγους: Ο πρώτος είναι να υπάρχει η έλλειψη ρευστότητας, πράγμα ιδιαίτερα ανησυχητικό για τα επιχειρηματικά δεδομένα της εταιρείας. Ο δεύτερος είναι η αλλαγή τακτικής να έχει γίνει σε συμφωνία και με τους άλλους ακτοπλόους, οπότε τα νησιά θα βρεθούν σε κλοιό καρτέλ. Οι εξελίξεις - όπως είναι φυσικό - έχουν αναστατώσει τους πάντες.
Αναλυτικότερα:

Νέα “τρικυμία” στην τοπική οικονομία προκαλεί η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου με μια πρωτοφανή απόφασή της σε ό,τι αφορά την συνεργασία της με τις μεταφορικές εταιρείες του νησιού μας.
Όπως αναφέρει σε επιστολή που έστειλε στις εταιρείες, από την 1η Οκτωβρίου η πληρωμή της ΝΕΛ για την μεταφορά φορτηγών οχημάτων θα γίνεται μόνο τοις μετρητοίς, ενώ όπως είναι γνωστό, μέχρι σήμερα οι μεταφορικές πλήρωναν με δίμηνες επιταγές. Επιπλέον, η Διοίκηση της Ναυτιλιακής έθεσε συγκεκριμένη ασφυκτική προθεσμία για την εξόφληση χρεών των μεταφορικών εταιρειών. Όπως αναφέρει στην ίδια επιστολή, μέχρι την Δευτέρα, 6 του μηνός θα πρέπει οι εταιρείες που συνεργάζονται μαζί της να έχουν τακτοποιήσει όλες τις οικονομικές τους εκκρεμότητες. Ακόμη η ΝΕΛ αναφέρει ότι καταργούνται όλες οι εκπτώσεις και οι προσφορές που χορηγούνταν στις μεταφορικές εταιρείες. Σύμφωνα πάντως με το ρεπορτάζ των “ΑΙ.Ν.”, οι προσφορές αυτές έχουν καταργηθεί από την 1η Ιουλίου.
Η αιφνίδια αλλαγή τακτικής της ΝΕΛ έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των μεταφορικών εταιρειών, οι οποίες “σηκώνουν τα χέρια ψηλά” και δηλώνουν ότι δεν είναι σε θέση να πληρώνουν μετρητοίς για την καθημερινή μεταφορά των φορτηγών. Για την ώρα “φορτώνουν” τα οχήματά τους στα πλοία των δύο άλλων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο νησί μας, της ΑΝΕΚ και της Hellenic Seaways. Ωστόσο, υπάρχει έντονη φημολογία ότι μέσα στις επόμενες μέρες και αυτές οι εταιρείες θα εφαρμόσουν την ίδια τακτική, γιατί έχει προηγηθεί κρυφή συμφωνία μεταξύ των “μεγάλων αφεντικών” της ΝΕΛ, της ΑΝΕΚ και της Hellenic. Αν πράγματι συμβεί αυτό, τότε θα έχουμε λογικές καρτέλ και για μια ακόμη φορά το “μάρμαρο” θα το πληρώσουν οι καταναλωτές, αφού το κόστος των αυξημένων μεταφορικών θα μετακυληθεί στις τιμές των προϊόντων.

Ανάστατοι οι μεταφορείς

Οι μεταφορικές εταιρείες έλαβαν την επιστολή της ΝΕΛ την Τρίτη και από την Τετάρτη όσες μετέφεραν φορτηγά με τα πλοία της αναγκάστηκαν να πληρώσουν τοις μετρητοίς. Βέβαια οι περισσότερες εταιρείες έκαναν αυτές τις μέρες τις μεταφορές με τα πλοία των δύο άλλων εταιρειών, που για την ώρα δεν έχουν την απαίτηση να πληρώνονται μετρητοίς. Ωστόσο, η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει "πονοκέφαλο" στους μεταφορείς, αφού θεωρούν αδύνατο να μπορέσουν να δουλέψουν με το νέο καθεστώς που επιβάλλει η ΝΕΛ.
«Αυτή η απόφαση της ΝΕΛ είναι μια μεγάλη ζημιά για εμάς αλλά και την ίδια, αφού δεν υπάρχει περίπτωση να μπορούμε να πληρώνουμε τοις μετρητοίς τις μεταφορές που κάνουμε», είπε στα “ΑΙ.Ν.” ο λογιστής της ΕΦΑΜ, Αριστείδης Τυροπώλης. Και συνέχισε: «Πάντα δουλεύαμε με δίμηνες επιταγές και δεν μπορώ να καταλάβω πώς ξαφνικά αποφάσισε η εταιρεία να λάβει μια τέτοια απόφαση. Προς το παρόν δουλεύουμε με τις δύο άλλες εταιρείες. Όμως αν κι αυτές πάρουν την ίδια απόφαση τότε θα αναγκαστούμε να αυξήσουμε τις τιμές στους πελάτες μας και εκείνοι με την σειρά τους θα προχωρήσουν στην ανατίμηση των προϊόντων τους».
Αδύνατη χαρακτήρισε την εφαρμογή αυτής της απόφασης και ο μέτοχος της Μεταφορικής Λέσβου, Γιάννης Ρούσος: «Είναι παράλογη και άδικη αυτή η απόφαση γιατί είναι αδύνατο για εμάς να πληρώνουμε καθημερινά 3.000 και 4.000 ευρώ για να μεταφέρονται τα φορτηγά μας. Δεν μπορούμε να αντεπεξέλθουμε. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να πληρωνόμαστε κάθε μέρα από τους πελάτες μας και αυτό δεν μπορεί να συμβεί. Πρέπει όλοι μαζί εμείς οι μεταφορείς να συναντηθούμε και να αποφασίσουμε μια κοινή γραμμή πλεύσης ενάντια αυτής της απόφασης».

Κρυφή συμφωνία;

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ που έκαναν για το θέμα τα “ΑΙ.Ν.”, η ΝΕΛ δεν αποφάσισε από μόνη της να προχωρήσει σ’ αυτή την ενέργεια, αλλά έχει ήδη έρθει σε συμφωνία για την εφαρμογή του ίδιου “μέτρου” και με τις δύο άλλες εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια από και προς το νησί μας. Αυτό σημαίνει ότι πολύ σύντομα οι μεταφορικές εταιρείες θα ειδοποιηθούν από την ΑΝΕΚ και την Hellenic ότι θα πρέπει να πληρώνουν μετρητοίς για την μεταφορά των φορτηγών τους. Με λίγα λόγια, οι μεταφορείς δεν θα έχουν επιλογή, ούτε άλλο τρόπο για να κάνουν την δουλειά τους και θα αναγκαστούν να πιέσουν τους πελάτες τους να πληρώνονται μετρητοίς και αυτοί με την σειρά τους για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν θα μετακυλήσουν το νέο αυτό βάρος στους καταναλωτές.

Η ΝΕΛ

Σε επικοινωνία που είχαμε με την υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της ΝΕΛ, Θεοδώρα Ρήγα, μας είπε ότι πρόκειται για μια "αμετάκλητη απόφαση" της Διοίκησης της εταιρείας, στην προσπάθειά της να αντιμετωπίσει την παρούσα χρηματοπιστωτική κρίση. Η κ. Ρήγα παραδέχτηκε ότι η απόφαση αυτή θα δημιουργήσει προβλήματα στους μεταφορείς και κατ’ επέκταση στην αγορά, αλλά τόνισε ότι η εταιρεία δεν έχει περιθώρια να πορευτεί αλλιώς.

πηγή αιολικά νέα