24 Σεπτεμβρίου 2008

Στερεύει η αγορά


Ορατά είναι πλέον τα πρώτα σημάδια από την απεργία των τελωνειακών υπαλλήλων, με ελλείψεις στη βενζίνη και την τροφοδοσία της αγοράς. Ουρές χιλιομέτρων σχηματίζουν τα φορτηγά στους μεθοριακούς σταθμούς. Τέσσερα στα δέκα πρατήρια έχουν στερέψει από καύσιμα, ενώ ως το τέλος της ημέρας ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί. Στην υπόλοιπη αγορά, πρώτες ελλείψεις καταγράφονται και σε μικρές επιχειρήσεις, χωρίς ωστόσο να παρατηρείται ακόμα έντονο πρόβλημα στα είδη πρώτης ανάγκης. Οι απεργοί, που διαμαρτύρονται για την ένταξη των ειδικών λογαριασμών στον προϋπολογισμό, διαμηνύουν ότι οι κινητοποιήσεις τους θα συνεχιστούν, την ώρα που η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών εμφανίζεται ανένδοτη απέναντι στα αιτήματά τους.

Το αδιαχώρητο επικρατεί στο μεθοριακό Ευζώνων Κιλκίς, στα σύνορα Ελλάδας - ΠΓΔΜ, όπου χιλιάδες φορτηγά και ΙΧ επιβατικά αυτοκίνητα παραμένουν ακινητοποιημένα λόγω της πανελλήνιας απεργίας των τελωνειακών υπαλλήλων.

Εκτός λειτουργίας έχουν τεθεί και τα υπόλοιπα τελωνεία στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία, όπου άρχισαν να σημειώνονται οι πρώτες ελλείψεις κυρίως σε νωπά προϊόντα, ενώ ουρές αυτοκινήτων έχουν σχηματιστεί και σε πρατήρια υγρών καυσίμων. 

Στο τελωνείο των Ευζώνων οδηγοί και επιβάτες οχημάτων, που δεν είχαν ενημερωθεί για την απεργία των τελωνειακών υπαλλήλων, έχουν εγκλωβιστεί από τη Δευτέρα το πρωί στο έδαφος της ΠΓΔΜ όπου έχουν σχηματιστεί τριπλές και τετραπλές ουρές φορτηγών και αυτοκινήτων, μήκους πολλών χιλιομέτρων.

Στο ελληνικό έδαφος η κατάσταση είναι καλύτερη (παραμένουν ακινητοποιημένα πενήντα περίπου φορτηγά) αλλά επικρατεί ένταση και εκνευρισμός, καθώς πολλοί οδηγοί που μεταφέρουν ευπαθή προϊόντα στο εξωτερικό ζητούν από τους υπαλλήλους να εκτελωνίσουν τα εμπορεύματά τους κατ΄ εξαίρεση.

Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης εκτελωνίζονται μόνο ποσότητες καυσίμων που προορίζονται για τις Ένοπλες Δυνάμεις, τα νοσοκομεία και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ενώ οι πρώτες ελλείψεις σε εισαγόμενα νωπά τρόφιμα (κυρίως ψάρια και κρέατα) άρχισαν να παρουσιάζονται, χωρίς όμως μέχρι στιγμής να επηρεάζουν σημαντικά την ομαλή λειτουργία της αγοράς.

Ανοιχτά παραμένουν και τα περισσότερα πρατήρια υγρών καυσίμων στη Θεσσαλονίκη όπου και την Τετάρτη η κίνηση είναι αυξημένη.

Ουρά δύο χιλιομέτρων σχηματίζουν τα φορτηγά που έχουν ακινητοποιηθεί στο τελωνείο Κήπων Έβρου.

Στην ελληνική πλευρά των συνόρων έχουν μπλοκαριστεί περισσότερα από 160 φορτηγά, ενώ στη πλευρά του Τελωνείου Υψάλων της Τουρκίας υπάρχουν σταματημένα περίπου 300 φορτηγά.Από το τελωνείο Κήπων, που λειτουργεί με προσωπικό ασφαλείας, διήλθαν μόνο δύο φορτηγά αυτοκίνητα που μετέφεραν ζώα (άλογα και βατράχια).

Ταλαιπωρία όμως υφίστανται και οι οδηγοί των Ι.Χ. αυτοκινήτων, οι οποίοι για να διέλθουν από το τελωνείο χρειάζεται να περιμένουν 1,5 έως 2 ώρες.

Κλειστό για την διέλευση Ι.Χ. αυτοκινήτων από και προς την Τουρκία είναι και το τελωνείο Καστανεών, ενώ αρκετά φορτηγά και Ι.Χ. προτιμούν από το μεσημέρι το Τελωνείο Ορμενίου Έβρου, για να μεταβούν στην Τουρκία, μέσω Βουλγαρίας.

 

Για όργιο κερδοσκοπίας στην αγορά των καυσίμων έκανε λόγο ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα ανάπτυξης Μιχάλης Χρυσοχοίδης καλώντας την κυβέρνηση να προχωρήσει στην επιβολή πλαφόν ύψους 11% χαμηλότερο από την τιμή πώλησης της τιμής της βενζίνης στην Αγγλία .