12 Ιουλίου 2008

Ελ. Τσουρή: Δεν υπάρχει ανταγωνισμός στην ακτοπλοία





Τα βασικά σημεία της ομιλίας της Ελπίδας Τσουρή σήμερα στη Βουλή:
Τα 4,5 χρόνια διακυβέρνησης της χώρας από τη Ν.Δ., ένα δημόσιο αγαθό, το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα του Έλληνα πολίτη για επαρκή, ασφαλή και οικονομικά προσιτή ακτοπλοϊκή μετακίνηση, αντιμετωπίζεται απλώς μία οικονομική δραστηριότητα, που υπόκειται δήθεν στους νόμους της ελεύθερης αγοράς αλλά στην πραγματικότητα έχει αφεθεί εξολοκλήρου στους νόμους μιας ολιγοπωλιακής αγοράς.

Οι ισχυρισμοί και οι εντατικές προσπάθειες της Κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργού να πείσουν και να διαβεβαιώσουν τον Ελληνικό λαό ότι στις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες λειτουργεί ο υγιής ανταγωνισμός και οι μηχανισμοί ελέγχου της αγοράς είναι ανυπόστατες, εξωπραγματικές και ψευδεπίγραφες.

Όπως ανυπόστατες έως και προκλητικές, θα χαρακτηρίζαμε και τις συνεχείς, μέσα σε πνεύμα «κατανόησης και συμπαράστασης», επαφές και «συνεννοήσεις» του αρμόδιου Υπουργού, με τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, καθώς και τις συστάσεις και τα ευχολόγια για αυτοσυγκράτηση των τιμών.

Και αυτό γιατί η εξασφάλιση ίδιων δικαιωμάτων και επιλογών μετακίνησης, για όλους τους κατοίκους της χώρας αποτελεί αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας και όχι αντικείμενο συμβουλών και συστάσεων.
….

Οι κυβερνητικοί διθύραμβοι για μείωση των τιμών των εισιτηρίων και αύξηση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών λόγω του ανταγωνισμού, μετά από την απελευθέρωση των ναύλων οικονομικής θέσης το 2006, έχουν πλήρως διαψευστεί. Η απογείωση των ναύλων από την Ανοιξη του 2006 έως σήμερα φτάνει στα επίπεδα του 50-60%.

Και το χειρότερο η Κυβέρνηση δηλώνει ανεύθυνη και ανήμπορη να αντιδράσει στις όποιες εξελίξεις, υποβαθμίζοντας και τη νοημοσύνη των Ελλήνων πολιτών.
……

Εύλογα ερωτηματικά ανακύπτουν και από την άρνηση σας να δώσετε συγκεκριμένες απαντήσεις και στοιχεία σε ερώτηση μας σχετικά με «την εποπτεία και τον έλεγχο της αγοράς των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών».
Γιατί το Υπουργείο αρνείται σε βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου την πρόσβαση σε στοιχεία απαραίτητα και κρίσιμα για την αξιολόγηση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών της χώρας σε επίπεδο ποιότητας, τιμών και ανταγωνισμού;
Γιατί

1. Δεν μας ενημερώνει για το ποιες είναι σήμερα οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις που πληρούν τις προϋποθέσεις απελευθέρωσης των ναύλων και για το ποιο είναι το κριτήριο που ικανοποιούν (επιβατική κίνηση >150.000 και δύο ανεξάρτητες εταιρείες ή επιβατική κίνηση>300.000);
2. Δεν καταθέτει όλα τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, βάσει των οποίων υπολογίζεται η ετήσια επιβατική κίνηση ανά λιμένα της χώρας;
3. Δεν καταθέτει τις προβλεπόμενες εκ του νόμου δηλώσεις τιμολογιακής πολιτικής των εταιρειών που δραστηριοποιούνται τα δύο τελευταία χρόνια σε απελευθερωμένες γραμμές;

Νιώθετε υποχρέωση να διαφυλάξετε την κερδοφορία των επιχειρήσεων αλλά όχι την υποχρέωση να υπηρετείτε τους θεσμούς και τον λαό που σας επέλεξε.

Τους ίδιους ανυπόστατους και ψευδείς ισχυρισμούς διατυπώσατε και για την κατάργηση του ορίου ηλικίας για την απόσυρση των πλοίων, που είχε τεθεί στον ίδιο νόμο. Αντί να παραδεχτείτε ότι δεν προτίθεται η Κυβέρνηση να διαθέσει φαιά ουσία και πόρους για τον εκσυγχρονισμό του γηραιού στόλου στις άγονες γραμμές, επικαλεστήκατε εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τους κανόνες ασφάλειας των πλοίων, που ουδεμία σχέση έχουν και πολύ περισσότερο σε καμία περίπτωση δεν επιβάλλουν στα κράτη μέλη τέτοιου είδους ρυθμίσεις. Ουδέποτε τέθηκε τέτοιο θέμα από την Ε.Ε. Εάν είναι αλλιώς καταθέστε τα σχετικά στοιχεία.

Δυστυχώς δεν περιορίζονται μόνο εδώ οι θεσμικές σας απορυθμιστικές πρωτοβουλίες.

Υποκύπτοντας στην εναρμονισμένη πρακτική μη κατάθεσης εμπρόθεσμων δηλώσεων τακτικής δρομολόγησης, δώσατε τη δυνατότητα τακτικής δρομολόγησης πλοίων, με υποβολή δηλώσεων δρομολόγησης μετά την 31η Ιανουαρίου, με αποτέλεσμα την αναίρεση κάθε έννοιας προγραμματισμού δρομολογίων, από την πλευρά της πολιτείας, αλλά και επιχειρηματικού προγραμματισμού, από την πλευρά των πλοιοκτητών.

Προχωρήσατε και στην κατάργηση της υποχρέωσης, κατάθεσης και κατάπτωσης εγγυητικής επιστολής για όλες τις γραμμές, πλην αυτών που είναι σε δημόσια υπηρεσία, παραβλέποντας το γεγονός ότι η πλειοψηφία των γραμμών επιβαρύνεται τουλάχιστον με την υποχρέωση της δεκάμηνης εξυπηρέτησης, μέσα στα πλαίσια του δημόσιου χαρακτήρα των ακτοπλοϊκών μεταφορών και των υπηρεσιών κοινής ωφελείας που παρέχουν.

Υποβαθμίσατε το ΣΑΣ, μεταβιβάζοντας σε υφιστάμενα όργανα το δικαίωμα υπογραφής προσωρινής τροποποίησης ή περικοπής δρομολογίων, καθώς και εκτέλεσης έκτακτων δρομολογίων ή προσεγγίσεων σε δρομολογημένα πλοία, ύστερα από σχετικά αιτήματα.

Καταργήσατε το χρονικό όριο για τη διεξαγωγή των διαγωνισμών για τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος, που ήταν η 15η Ιουνίου. Έκτοτε επικράτησε ένα χάος στο σχεδιασμό, προγραμματισμό και στη διεξαγωγή των διαγωνισμών. Η μόνη λύση στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν η παράταση των συμβάσεων που υπήρχαν.
…..

Υπάρχει διάχυτη η εντύπωση, για να μην πω η πεποίθηση, ότι ένας πολύ μικρός αριθμός εταιρειών κάνει ότι θέλει, αλλάζει πλοία, μειώνει τα δρομολόγια και αυξάνει τις τιμές κατά το δοκούν, ενίοτε απειλεί ότι θα πάρει τα πλοία του και θα φύγει, καταστρατηγεί τις ΣΣΕ με τους ναυτικούς και οι πολίτες ζουν υπό καθεστώς ομηρίας…

Η πραγματικότητα είναι μία-τη ζούμε τα τελευταία χρόνια-, τη ζούμε έντονα και φέτος.
Πλήρης αποδιοργάνωση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας.
Μη έγκαιρη ανακοίνωση των δρομολογίων και αλλαγές.
Πλοία και δρομολόγια που ανακοινώνονται και σε λίγες μέρες αποδρομολογούνται.
Πώς να αναπτυχθεί ο τουρισμός στα νησιά, κάτω από αυτές τις συνθήκες;
Πως να λειτουργήσει η τουριστική αλυσίδα, όταν δεν υπάρχουν εξασφαλισμένα δρομολόγια;

Για την ανύπαρκτη σύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου με τη Β. Ελλάδα προσφερθήκατε να μεσολαβήσετε σε Χιώτες εφοπλιστές. Οποία θεσμική παρέμβαση!

Στο ακριτικό Καστελόριζο, που υποσχεθήκατε απ’ευθείας σύνδεση με τον Πειραιά, έγινε ένα δρομολόγιο και σταμάτησε...
Οι κάτοικοι των Κυθήρων, για μήνες βίωσαν την ακτοπλοϊκή απομόνωση, ζητώντας το αυτονόητο, μια ικανοποιητική διασύνδεση με τη Νεάπολη.
Τους φτάσατε 20 χρόνια πίσω, με καΐκι γίνονται οι μεταφορές ειδών πρωτής ανάγκης, των κατοίκων αλλά και των τουριστών.

Οι μονοπωλιακές καταστάσεις που επικρατούν και οι μειώσεις των δρομολογίων, έχουν επιφέρει σχεδόν εξίσωση των τιμών των εισιτηρίων σε ταχύπλοα και συμβατικά. (Σέριφος (38-2,5ωρες 36€-6,5 ώρες).
Άλλωστε στις περισσότερες γραμμές όπου δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες, η μία δρομολογεί συμβατικό πλοίο και η άλλη ταχύπλοα. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα των Σποράδων.

Όταν ο αρμόδιος Υπουργός προτρέπει τους πολίτες να κάνουν έρευνα αγοράς, δίνει απλώς την εντύπωση ότι ποτέ δεν έχει προσπαθήσει να ταξιδέψει με πλοίο. (Ίσως το σκάφος στην περίπτωση σας αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην δουλειά σας.) Τότε θα βλέπατε ότι με εξαίρεση τις Κυκλάδες, 1)δεν υπάρχουν περιθώρια επιλογής και 2) οι τιμές για τη μέση ελληνική οικογένεια είναι απαγορευτικές.

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, ο κος Υπουργός με συνεχείς δηλώσεις και με υπέρμετρο, ομολογουμένως, ζήλο, συμπαραστέκεται στους ακτοπλόους κατανοώντας τα προβλήματα τους από τις συνεχείς αυξήσεις στα καύσιμα και εμφανίζεται μάλιστα βασιλικότερος του βασιλέως.
Με τη μέθοδο υπολογισμού της διαμόρφωσης του ναύλου από τον ΣΟΛ το καύσιμο συμμετέχει για μεν τα ταχύπλοα κατά 60%, για τα καταμαράν κατά 50% ενώ για τα συμβατικά 40-45%. Κατά τον κο Υπουργό το ποσοστό ανεβαίνει στο 70%...
Στην πρόσφατη συνέντευξη τύπου ο Πρόεδρος της ΕΕΑ κος Βεντούρης ανέφερε ότι μέσα σε τρία μόλις χρόνια υπήρξε αύξηση των καυσίμων για τα πλοία κατά 70%. Για τον κο Υπουργό τα καύσιμα των πλοίων έχουν διπλασιαστεί σε ένα χρόνο.
…..

Η αύξηση των τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, η συρρίκνωση της τουριστικής περιόδου και η μείωση τουριστικής κίνησης είναι τα πρώτα ορατά αποτελέσματα της πολιτικής σας.

Είστε αναξιόπιστοι. Έχουμε χορτάσει από εξαγγελίες και μέτρα, που μοιάζουν σήμερα με όνειρο θερινής νυχτός.

Ποιος άραγε θυμάται το πολυδιαφημισμένο χρηματοδοτικό πρωτόκολλο δανειοδότησης με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα επενδύσεων ύψους 3δις€, για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών της χώρας, αλλά και για την ναυπήγηση σύγχρονων πλοίων; Όχι μόνο δεν έγινε καμία αξιοποίηση αλλά παράλληλα είμαστε ουραγοί στην απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων για τις λιμενικές υποδομές. Οι νησιωτικοί λιμένες έχουν εγκαταλειφθεί. Το Υπουργείο δηλώνει αναρμόδιο και αδρανεί. Ο υπουργός ασχολείται αποκλειστικά με το ξεπούλημα των μεγάλων λιμένων της χώρας.

Ποιος θυμάται την παροχή δυνατότητας δωρεάν μετακίνησης με υδροπλάνα στους κατοίκους των πολύ μικρών νησιών, όπως τα Ψαρά. Το μισό Υπουργικό Συμβούλιο έχει κάνει βόλτες και εγκαίνια αλλά κανείς νησιώτης δεν έχει ταξιδέψει δωρεάν.

Η Χάρτα Δικαιωμάτων Επιβατών στην Ακτοπλοϊα έχει καταντήσει ανέκδοτο. Τη διαφημίζεται και στο site του Υπουργείου. Αλήθεια ποιες είναι οι αποζημιώσεις που δικαιούνται οι επιβάτες του Θεόφιλος από την απίστευτη ταλαιπωρία που υπέστησαν;

Αληθεύει ότι η επιβολή προστίμων, το 2005, ύψους 528.247€, σε ναυτιλιακές εταιρείες, για καθυστερήσεις δρομολογίων και μη ενημέρωση του επιβατικού κοινού, ήταν απλώς για το θεαθήναι και τα συνολικά πρόστιμα που εισπράχτηκαν τα δύο τελευταία έτη ήταν της τάξης των 3-6χιλ€; Εάν δεν γνωρίζετε ρωτήστε τις υπηρεσίες σας.

…..

Τα ψέματα τελείωσαν. Δυστυχώς μετά από 4,5 χρόνια διακυβέρνησης το έργο σας είναι ανύπαρκτο. Υπαρκτά είναι μόνο τα αδιέξοδα της πολιτική σας.