Η Σάμος, ένα νησί προικισμένο με φυσική ομορφιά, πολιτιστική κληρονομιά και ιστορική βαρύτητα, συνεχίζει να υποδέχεται κάθε χρόνο χιλιάδες τουρίστες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ωστόσο, στην καρδιά της Ανατολικής Σάμου – εκεί όπου καταφθάνουν πλοία, λεωφορεία, κρουαζιερόπλοια – απουσιάζει ένα στοιχειώδες και βασικό εργαλείο: ένα φυσικό περίπτερο τουριστικών πληροφοριών.
Σε μια εποχή όπου ο ανταγωνισμός μεταξύ νησιών είναι αμείλικτος, η τουριστική εμπειρία δεν αρχίζει στις παραλίες ή στα ταβερνάκια, αλλά στην πρώτη επαφή με τον τόπο. Ο επισκέπτης που αποβιβάζεται στο λιμάνι του Βαθέος ή του Πυθαγορείου, χρειάζεται καθοδήγηση, έναν χάρτη, προτάσεις δραστηριοτήτων ή απλά ένα ανθρώπινο πρόσωπο που να πει «καλώς ήρθες».
Η απουσία ενός τέτοιου σημείου δείχνει έλλειψη οργάνωσης, στρατηγικής και κυρίως φροντίδας προς τον τουρίστα. Δεν είναι απλώς μια παράλειψη – είναι ένα μήνυμα. Λέει, έστω και άθελά μας: «δεν έχουμε προβλέψει για εσένα».
Δεν είναι θέμα κόστους – ένα ξύλινο κιόσκι με ενημερωτικά φυλλάδια και εθελοντές φοιτητές τουρισμού αρκεί. Δεν είναι θέμα τεχνολογίας – ακόμη και με QR κώδικες ή οθόνες αφής, ένα μικρό info point θα μπορούσε να λειτουργήσει σύγχρονα και οικονομικά. Είναι κυρίως θέμα προτεραιότητας.
Ο Δήμος Ανατολικής Σάμου έχει κατά καιρούς παρουσιάσει ψηφιακές πρωτοβουλίες – αξιέπαινες. Όμως το φυσικό δεν αντικαθίσταται πλήρως από το ψηφιακό, ειδικά όταν μιλάμε για ανθρώπους που ταξιδεύουν για να βιώσουν, να αγγίξουν, να ρωτήσουν.
Και ίσως το πιο σημαντικό: ένα περίπτερο τουριστικών πληροφοριών είναι και μια πράξη φιλοξενίας. Είναι το αντίστοιχο του να έχεις μια πινακίδα «καλώς ήρθατε» στο σπίτι σου και να προσφέρεις ένα ποτήρι νερό στον επισκέπτη. Είναι ένα χαμόγελο, ένα «εδώ είμαστε για σένα».
Ας σταματήσει λοιπόν αυτή η αδικαιολόγητη απουσία. Ο τουρισμός δεν μπορεί να είναι υπόθεση μόνο ιδιωτών – είναι υπόθεση δημόσιας εικόνας. Και κάθε εικόνα αρχίζει με ένα σημείο αναφοράς. Για τη Σάμο, αυτό πρέπει να γίνει ένα περίπτερο τουριστικών πληροφοριών – σήμερα, όχι αύριο.