10 Ιουνίου 2025

Τραγωδία στη Σάμο: Θάνατος Αλλοδαπού Οδηγού με Ενοικιαζόμενο Όχημα που ίσως έπρεπε να έχει αποσυρθεί

 

Την τελευταία του πνοή άφησε ένας αλλοδαπός οδηγός, μετά από τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε  στον επαρχιακό δρόμο που συνδέει τα Βοτσαλάκια με τον Λιμνιώνα, στη Νοτιοδυτική Σάμο.

Το τραγικό περιστατικό εκτυλίχθηκε όταν το τζιπ που οδηγούσε ο άτυχος άνδρας, κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες, εξετράπη της πορείας του και ανετράπη. Ο οδηγός εγκλωβίστηκε στα συντρίμμια του αυτοκινήτου, καθιστώντας απαραίτητη την άμεση επέμβαση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Ήταν το όχημα νόμιμο;

Σύμφωνα με πληροφορίες, το όχημα που εμπλέκεται στο δυστύχημα ήταν ενοικιαζόμενο και, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πηγές, είχε αποσυρθεί νομικά λόγω ηλικίας. Το γεγονός αυτό προκαλεί ερωτήματα για την ευθύνη των αρμόδιων φορέων και της ενοικιαστικής εταιρείας.


Τι προβλέπει ο νόμος για τα ενοικιαζόμενα οχήματα;


Η ελληνική νομοθεσία προβλέπει συγκεκριμένα χρονικά όρια για την κυκλοφορία ενοικιαζόμενων οχημάτων:

Χωρίς οδηγό: Μέγιστη ηλικία τα 12 χρόνια από την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας.

Με οδηγό: Όριο τα 10 χρόνια ή 12 χρόνια για ανοικτού τύπου οχήματα.

Οι διατάξεις αυτές καθορίζονται από τον Νόμο 4093/2012, όπως τροποποιήθηκε από τον Νόμο 5039/2023, με στόχο την προστασία της οδικής ασφάλειας και την ανανέωση του στόλου.

Ποιοι φέρουν ευθύνες;

Εάν αποδειχθεί ότι το όχημα είχε υπερβεί το νόμιμο όριο ηλικίας και δεν έπρεπε να κυκλοφορεί, ενδέχεται να προκύψουν:

Ποινικές ευθύνες για την εταιρεία ενοικίασης,

Διοικητικές κυρώσεις από τις εποπτικές αρχές,

Ακόμα και αστικές διεκδικήσεις από συγγενείς του θύματος.

Αναμένονται οι επίσημες απαντήσεις
Η προανάκριση από το Αστυνομικό Τμήμα Μαραθοκάμπου βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ αναμένονται τα πορίσματα από την Τροχαία και την Πυροσβεστική για να διαλευκανθούν τα αίτια του δυστυχήματος.

Οι υπηρεσίες που έχουν αρμοδιότητα για τον έλεγχο, την εποπτεία και την επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις όπως αυτή του τροχαίου δυστυχήματος με ενοικιαζόμενο όχημα που πιθανώς έπρεπε να έχει αποσυρθεί, είναι οι εξής:

🔹 Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Είναι ο κεντρικός φορέας που θεσπίζει το νομικό πλαίσιο για την κυκλοφορία, την απόσυρση και τις προδιαγραφές των οχημάτων.

Μέσω των Διευθύνσεων Μεταφορών & Επικοινωνιών των Περιφερειών, εποπτεύει την αδειοδότηση και τον έλεγχο εταιρειών ενοικίασης.

🔹 Τροχαία / Ελληνική Αστυνομία
Διερευνά τα τροχαία δυστυχήματα, συλλέγει αποδεικτικά στοιχεία και καταγράφει παραβάσεις.

Ελέγχει την νομιμότητα της κυκλοφορίας του οχήματος (π.χ. αν είχε ληγμένη άδεια, ανασφάλιστο, αποσυρμένο κ.λπ.).

🔹 Πυροσβεστική Υπηρεσία
Επενέβη επιχειρησιακά στο δυστύχημα για τον απεγκλωβισμό του οδηγού.

Συντάσσει έκθεση συμβάντος, χρήσιμη για την πραγματογνωμοσύνη και την απονομή ευθυνών.

🔹 Περιφέρεια (Διεύθυνση Μεταφορών Νομού Σάμου)
Έχει τοπική αρμοδιότητα για την έγκριση λειτουργίας ενοικιαζόμενων οχημάτων και τον έλεγχο του στόλου τους (π.χ. ηλικία, ΚΤΕΟ, ασφάλιση).

Μπορεί να επιβάλει διοικητικά πρόστιμα ή ανακλήσεις αδειών.

🔹 Υπουργείο Τουρισμού (σε συνεργασία με ΕΟΤ)
Όταν πρόκειται για τουριστικές επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, εμπλέκεται σε ζητήματα αδειοδότησης και ελέγχου νόμιμης λειτουργίας.

🔹 Δημόσια Υπηρεσία Συγκοινωνιών (προαιρετικά, σε νησιά)
Σε νησιωτικές περιοχές, οι δήμοι μπορεί να έχουν ρόλο εποπτείας σε ζητήματα τοπικών κανονισμών στάθμευσης και κυκλοφορίας, αν και όχι άμεσης εποπτείας για απόσυρση.

Σύμφωνα με διαθέσιμα στοιχεία από πλατφόρμες ενοικίασης αυτοκινήτων:

Επί του παρόντος, περίπου 417 ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα εμφανίζονται διαθέσιμα στη Σάμο (μέσω δημοφιλών booking sites) 


.
Αυτός ο αριθμός περιλαμβάνει τόσο μικρά οικονομικά μοντέλα (Opel Corsa, Suzuki Celerio, Fiat Panda κ.ά.), όσο και μεγαλύτερα ή ειδικού τύπου οχήματα (βαν, 4x4, jeep, cabrio) από τουλάχιστον 20 εταιρείες.

✔️ Τι σημαίνει πρακτικά;
Ο πραγματικός αριθμός εγκεκριμένων για νόμιμη ενοικίαση οχημάτων πιθανώς να είναι ιδιαίτερα υψηλότερος, καθώς δεν περιλαμβάνει οχήματα που δεν καταχωρούνται σε γνωστές online πλατφόρμες.

Επιπλέον, δεν διαθέτουμε στοιχεία για το ποσοστό αυτών που έχουν ξεπεράσει το προβλεπόμενο όριο ηλικίας και θα έπρεπε να έχουν αποσυρθεί. Αυτός είναι ένας παράγοντας που συνήθως αποκαλύπτεται από ελέγχους των αρμόδιων αρχών (Τροχαία, Περιφερειακές Διευθύνσεις Μεταφορών κ.λπ.).